Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. signet

    signet Gearhead

    Juurikin näin.Puhutaan täysin eri asiasta.Lopetin kiviaineksien toimitukset hihnalla juuri sen takia, että ostajat vertasivat hihna-auton ja kasettiauton tonnihintaa keskenään.Jo kuormakoko on n.10m3 vs.kasettti n.30m3,hintaeroa tulee väkisinkin.Mutta jos ei osata laskea konetyölle/kottikärryhommalle/lapioimiselle hintaa,niin lapioikoot sitten,onpahan kokeiltu ja tarjottu.Kaikki asiakkaat jotka hihnaa käyttivät olivat kyllä tyytyväisiä.PK-seudulla tonttien koko vielä markkinoi hihnaa,koska siellä ei kasettikuormia kadulle kippailla ja tontille ei välttämättä sovi,niin on helpompi ottaa hihnalla suoraan kohteeseen.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Kai nyt kaikilla rakentajilla on lusikkahaarukka käytössä :D (mullakin oli sitten, kun kaikki maanrakennus hommat oli tehty.....Lapiolla sai hyvän kunnon, ei tarvinnu maksaa punttisalille.....), ja maksaa vain polttoaine, ja korjaukset.
    Eli riippuu tilanteesta, mikä milloinkin kannattaa.
     
  3. signet

    signet Gearhead

    Lusikkahaarukka-soveltuu työhön kuin työhön...mutta hyvä se ei ole mihinkään.Oikeitakin koneita on keksitty,kaheksakytluvulla se oli kova sana kun ei paremmasta tiedetty:)
     
    urho3 tykkää tästä.
  4. minski

    minski Gearhead

    Näyttäisi menevän Ruduksella tuohon hihna-autoon 1m³ enemmän kuin lava-autoon. Niinpä jos tilaa sieltä 12m³ kuorman, se on jopa edullisempi hihna-autolla, kun se tulee yhdellä kuormalla. 0-32mm murske näkyisi olevan myös karkein kiviaines, mitä saa hihna-autolla tuotuna. 0-56mm murskeella jää vain kuorma- ja koura-auto vaihtoehdot tarjolle.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 13.11.2017
  5. signet

    signet Gearhead

    Kyl mä olen ajanut hihna-autolla jopa 0-100mm,se vaan riippuu mitä on tarjolla lastauspäässä,sekun ei joka montulta onnistu saada hihna-autoon kuormaa.
     
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Millä se muuten lastataan?
     
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kyllä se vieläkin puolustaa paikkaansa esim. siinä että 10m kaapeliojan kaivuu vie 45min sisältäen sen kun kone lähtee kotoa, hinnaksi tulee 1h yhdeltä koneelta. Joku toinen tuo koneen traktorilla, purkaa pois lavetilta, siihen paloi jo 45min ja vielä ei ole tapahtunut mitään. Maaseudulla tehdään paljon teitä ja tien korjauksia, traktorikaivurilla tehdystä pohjasta näkee jo silmällä uskaltaako siihen työntää autolla kuorma päällä, pienellä telakoneella tehty on yleensä aina löysä ja täysi arvoitus. Tollanen kone vaatii vaan käyttäjältään paljon enemmän kuin ympäripyörivä.
     
    signet tykkää tästä.
  8. signet

    signet Gearhead

    Hihnalla.Virityksiä on monenlaisia ollut,parhaimpia oli semmoiset joissa oli remmin alapäässä pari kuormaa vetävä laatikko,johon konekuski heitti ohiajaessaan tavaraa,sieltä sitten sai omaan tahtiin hakea,punnitus autovaakalla.Sitten oli jostain vanhoista murskan syöttösuppiloista ja hihnanpätkästä rinteeseen tehtyjä virityksiä,joissa tarvii koneella syöttää.Sama juttu jos on vaan pyöräkuormaajavaaka montulla,niin ei voi mihinkään valmiiksi pistää,vaan kuormattava sitä mukaa,ja silloin yleensä kestää kun kaikki kasetit täytetään ensin...Jossakin paikkakunnalla ainoa vaihtoehto oli ostaa tavara betoniasemalta myllyn kautta,ihanan kallista.Jossakin mätettiin luiskakauhalla kyytiin kun ei ollut muuta vaihtoehtoa,ihanan hidasta...
     
  9. JP78

    JP78 1st gear

    Ajatuksena tehdä noin 9*12 talli. Kumpaa vaihtoehtoa seuraavista suosittelisitte? Pitkällä sivulla kolme ovea tai päädyssä 2, jolloin käyttikset mahtuu 2 rinnan ja projekti perälle.
     
  10. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Jos jättää kulut huomioimatta, niin en äkkiseltään keksi mitään syytä olla laittamatta ovia pitkälle sivulle.
     
  11. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mieti tilankäyttö tarkkaan, jos sinulla on 12m käytössä kolmelle autolle niin sanoisin että aika ahtaaksi menee ellei kyse ole pelkästään säilytyksestä. Toisaalta 9m auton pituus-suunnassa on jo liikaakin, tai no mahtuu se rojunkeräyspöytä takaseinälle... Onko mahdollista tehdä esim 8x14 tai 15m? Siihen ovet pitkälle sivulle niin käytössä olisi sen verran tilaa että autoista saa ovetkin auki.
     
    rb tykkää tästä.
  12. Ck

    Ck Gearhead

    Jos pöydän laittaa päähän niin 9m ei oo yhtään liian pitkä. Kuitenkin jollakin tutulla on iso jenkkipikapppi mitä pitää rempata nii mahtuu pöytä ja auto ja vielä tekemäänkin jotain. Pitemmät on n. 6,5m vetokoukun kanssa. 9m sinänsä riittää kaikkeen paitsi johonkin limusiiniin tai pitkään asuntovaunuun.

    Makuasia, mikä silmään paremmalta näyttää.
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Lumet tipouu sivuilla oven eteen.
     
  14. GBS

    GBS 3rd gear

    Tai yks molempiin. Eihän tolla oo muulla väliä kunhan itelle on hyvä. Ja sopii pihaan.
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Paitsi jos tekee pulpettikaton, jossa kaato yhteen suuntaan.
    Tai tarpeeksi loivan harjakaton bitumikatteella, niin pysyy lumet paikallaan.
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Helkkarin vaikeeta tietää, mitä toinen sillä hallillaan tekee. Sitten toiseks, onko raha tiukassa? Ei voi oikeen toista neuvoo. Pitäs kertoo elämäntavoistaan aikaspaljo.:cool:
    Itsellä on hallin sisämitat 7,8x11m. 7,8 päädyssä tuplapariovet. 7,8 olis pitäny olla ainakin metrin leveämpi. Nyt just toimii peltipuoli, ja nosturipuoli rinnakkain, kun välissä on kaikki pyörillä, eikä tee molemmilla puolilla yhtä aikaa. On tosi ahdasta, kun pitää käyttötavaroitakin siellä säilöä (ainoo lämmintila). Pituus 11m riittää just ja just. Tuplaparioviin olen tyytyväinen omaan käyttööni, ei vie sisältä tilaa katostakaan, kun siellä on karttinkiautot ripustettuna (ovia ei tartte aukoo joka päivä). Käyttiksiä en halliini laita, ellei tarvi nosturia. Käyttis pihalla, tai jonkun katoksen alla.
     
  17. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Pitkällä sivulla kaksi 4m nosto-ovea.
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joku pieni normaaliovi kulkemista varten kannattaa jokatapauksessa laittaa.
    Ei karkaa lämpö, jos pakkasella tallissa puuhastelee ja edestakaisin kulkee.
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Samaa mieltä.

    Mulla on 8 x 12 ja kun työpöytä ja hyllyt ottaa lattiatilasta osansa, niin käytännössä kolme autoa on maksimi, mitä sinne voisi kuvitella.

    Eli tolla kalustomäärällä jatka tallia suosiolla muutama metri, mikäli se on mahdollista, ettei sitten heti kaduta, että tulipas tehtyä liian pieni.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Ilman muuta. Mullakin tuplapariovien yhdessä puolikkaassa on semmonen kulkuovi.
    Nosto-oven kanssa se kannattaa olla omansa.
    Kunnon ovet kannattaa hankkia, ne on ikkunoiden lisäksi suurin lämmönhukka.
    Mulle ei tullu yhtään ikkunaa, enkä niitä oo kaivannukkaan.
     

Kerro tästä muillekin!