Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tuon 15k€:n saa kyllä ainakin tuplata ellei kaikki sähköjä myöten tule hartiapankilla.
     
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei kannata laatia liian tiukkaa budjettia kun millään teet loppuun jos ei rahat riitä. 120m2 autotalliin varasin 50te ja ite tein kaiken muun työn paitsi lattiamies kävi tekemässä mastertopin.
     
  3. Jooli

    Jooli Gearhead

    Kymppitalli
     
  4. Jooli

    Jooli Gearhead

    Se sähköt onkin sinut minkä osaan tehdä :)
    Kaikki kaivinkone yms työt pitää ostaa naapurilta
     
  5. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ok, no siinä ihan hyvä säästökohde. Meillä talli/katos maksoi 26k€, runkotavara omasta metsästä loput ostettu kaupasta. 99m2 josta 43m2 katosta, loput tallia ja varastoa. Pääasiassa hartiapankilla, pl sokkeli ja antura, lattia ja sähköt.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Sitten on se ilmoitusvelvollisuus lopputarkastuksessa, että kuka on ollu tontilla töissä.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Sähköthän saa vetää itse. Kytkennät vain sähkömiehen tehtäväks. Joskus halventaa, ja nopeuttaa, joskus sitten taas ei. Riippuu siittä, kuinka paljon tietää sähköistä, ja mitä sähkäri suostuu kertomaan.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Epäilen, että tänä päivänä ei pysty alle 30000 Euron rakentamaan 4m sisäkorkeaa, 80m2 hallia. Elikkä tuo menee varmasti, vaikka tekis kaikki itse.
     
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Olen ihmetellyt rakentajien intoa tehdä sähkövetoja itse, sehän on kuitenkin se halvin osuus työstä. Siinä ei oikeasti säästä yhtään mitään, muutama tunti koko projektin hinnassa. Kannattaa sekin aika tehdä sitä hommaa minkä osaa, tai olla vaikka tienaamassa.
     
    T&S tykkää tästä.
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tuohon hintaluokkaan itekkin oon päätyny että melkein väkisinkin menee. Täytyy piruttaan laittaa jossain kohti kun rakentaminen oikeasti todenteolla alkaa ni itelle ylös ni voin sit vaikka vähän jakaa tännekin että mitä on menny.

    Tähän mennessä alustavaan pohjantekoon menny vasta ~1ke ja pellit tuli tosiaan kun porukalla purettiin puuppolan vanhan hevostallin yläosa. Että pelleissä säästänee ~ 3ke kaikkineen kun kuitenkin oli ~280m2 rakennus josta purettiin. Eli peltiä on suorastaan vitullinen läjä :D

    Suullinen rakennuslupa on jo tarkastajaltakin saatu kun alustavasti laitoin piirustukset jotka kaveri teki mulle kun ei tiedetty haluaako lisätietoja niihin, mutta kelpuutti sellaisenaan. Elikkäs varsinainen lupamaksu täytyy kanssa suorittaa kun nyt alkaa rakentamaan, lienee muutaman satasen.

    Ite epäilen että varmaan se ~4ke menee ennenkun lattialämpöputkilla varustettu epoximaalattu valu on paikoillaan. Siitä sit ylöspäin on kustannukset niin karkeita arvioita että ei viitsi vielä edes julkaista :D

    Puutavaran sahaa kuvat piirtäneen sällin isä, talli kun on cadillä piirretty niin kaikki kamat pystyy käytännössä sahaamaan ~parinkymmenen sentin sisään valmiiksi niin hukkapuuta ei pitäisi tulla juurikaan ;)
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Paljon laitat eristettä? Mulla meni talliin yli 10t eristeisiin mut viitsii pitää nyt lämpimänä vaikka se on vaan nyt ollu varastona. 10c oli nytkin lämmintä kun kävin pakastimesta ruokaa hakemassa.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Lattian alle satku styroksi, seiniin satku+50 villa ja katolle puhallusvillaa "riittävästi" ;)

    Tossa oli yhden kaverin kanssa puhetta että mahdollisesti sais halvemmalla ns. 2.laadun villaa tohon hommaan ni sillä sais pudotettua kustannuksia aika paljon. :)
     
  13. palontie

    palontie Double Gearhead

    tarviiko sen olla 4m korkea?
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Minä mallinsin kaikki osat 3D:llä, niin pysty pätkimään ihan millin tarkkuudella, ja oli helppo tehdä hankintoja, kun pysty määrät katsomaan tarkasti.
    Optimoin halvimman mahdollisen kattorakenteen, kun tuulikaadoista, ja omista puista sahutettiin. Lautaa ei kannattanut sahuuttaa, kun 32:sta ruoteiksi. Siksi 1,2m kattotuolijako.
    Kaikessa yritin järkevästi säästää optimoimalla.
    Ilman sakkoja kuljetin 9m pituiset kattotuolit autotrailerilla. Rekka olis ottanu 500 euroa. polttoaineet makso 50 euroa (kuvia en viitti kuljetuksesta julkasta). Rekka ei olis saanu niitä rakennuspaikalle. Kärryllä sai, kun tein traktoriin kiinnityskolmion kuulalla. Kattotuolien vinssaaminen paikoilleen (video) ei oo kaikille katsottavaksi. Vaaraa ei ollu, mutta työläs, ja halpa.....
    Joskus kannattaa miettiä, teettäskö? Kyllä se aikakin maksaa, jos rakentaminen kestää vuosia.
    Nyt on pari kolme vuotta touhuttu. Koko ajan pitää tehdä hankintoja, että pystyy haluamiaan juttuja tekemään. Työkalut on maksanu varmasti 15000, mutta nyt niitä on.
    Työkalujen tarve riippuu aina siittä, mitä kukin haluaa tehdä.
    Minä pidän kaikki liikkumavälineeni itse kunnossa, ja hakkaan kaikenlaisia peltiosia johonkin muotoon, mikä sattuu tulemaan. Nyt teen yhden Skylinen Takaluukun kantta ihan alusta loppuun uusiks. Suurin osa, jonka pystyy yksin käsittelemään esim. Englanninpyörällä. Ei oo sinne korpeen eksyny vielä ketään, joka osais tehdä sillä samaan tahtiin, ja suuntaan, kun minä. Eli ei passaa isompia tehdä. Niin ja mahtus sinne halliin, eikä oo kuin norsu lasikaupassa.
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  15. T&S

    T&S Gearhead

    Tästä tulee varmaan taas ikuisuus kiista, mutta missä sanotaan niin että sähköjohdot saa vetää itse.
     
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

    saahan ne vetää,mutta ei kytkeä.
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Sähkäri sen päättää.
     
  18. T&S

    T&S Gearhead

    Ja ottaa vastuun myös villojen joukossa olevista kuumenevista johdoista.
    Virallisesti ei maakaapeliakaan saa kaivaa ja peittää maahan ilman sähkötyönjohtajaa, niin miten sitten rakennukseen kaapeleita, ei tästä sen enempää.
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Jos meinaa blazeria tai vania jne. Nosturilla nostella niin kyllä se saa olla se 4m seinäkorkeus plus sillon parvikin on fiksun kokoinen ;)
     
    palontie tykkää tästä.
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Kun laittaa villat tarkasti, niin sillä saa eristyksen toimimaan. Minulla on 125mm+50mm villaa seinissä, ja 600mm selluvillaa yläpohjassa. Enempää ei oikeen kannata laittaa? Villat hankin parista paikasta loppuerät, kun ne lopetti villojen myymisen.
    Viime yönä (noin -20), iltana, ja aamuna klo 17-9, kun lämmöt ei ollu päällä, niin hallin lämpötila laski 12 asteesta 8 asteeseen. Ei paha. Vartissa nousi nestekaasulla kymppiin, ja ilpulla loput. 13 astetta oli klo 16. Tulee hiki touhutessa (vääriä hukkaliikkeitä), jos on paljo lämpösempää.
    Nyt vois ilmalämpöpumppua pitää päällä jatkuvasti, kun se hiljeni sen kumilaakerin rasvauksen vuoksi. Oli halpa korjaus..... Täyttäluottamusta ei ole vielä.......
    Kun aurinko paisto, niin oli kiva kattoo, kun sisälle tuli +25 asteista ilmaa, vaikka ulkona oli pakkasta vielä silloin -15. LTO koneen kenno piti pysäyttää, ja poisto, noin +15 meni Ilpulle, ja se pelas, kuin kesällä. Helkkari, että on halpa, ja hyvä systeemi.
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!