Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Minä halusin laittaa kaikki kaapelit pintaan. Kerää pölyä pikkusen, mutta mun hallissa pölyä lentää aika vähän, kun on kohdeimurit, ja hyvä ilmanvaihto muutenkin.
    Kaapelihyllyjen sijaan olisi voinu olla kaapelikourut. 25A:n pääsulakkeilla ei tahdo oikeen kaikkia kaapeleita saada kuumiks.
    Jos itse kaapeleita laittaa, niin kannattaa tehdä ne tarkasti just sähkärin ohjeiden mukaan.
     
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    En laittas minäkään enää villojen sekään ja eipä se oikein ole laillistakaan vaan pitäis putkittaa.
     
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Mulla on 5.4 korkea ja ei Oo liikaa kun asunto auton nostaa nosturilla.
     
    palontie tykkää tästä.
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Perskules, tolla Urholla on hyvät systeemit.
     
    palontie tykkää tästä.
  5. urho3

    urho3 Gearhead

    No enpä tuotakaan ajatellut tehdessä ja monta muuta asiaa Ois voinu paremmin tehdä. Se vaan tuo ajatus tulee monesti jälkijunassa.
     
    minski, Jussi289 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos talvella meinaa pitää lämmintä, niin ite kyl laittasin vähintään 200, ehkä 250 seinäänkin. Tosin siinäkin taitaa oikeen huolella tehty satasen eristys olla parempi ku 250 "timpuriporukan" jäljiltä...
    Mulla on nyt 125+50, ja ei se ainakaan liikaa ole. Yläpohjan 400mm on kutistunu 150 milliin. Pitäs pöyhiä ja lisätä.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Se tuo lattialämpö antaa vähän anteeksi sitä seinien eristystä kun lämpöä ei tarvi pitää niin isollaan kun se tulee lattiasta plus tohon tulee tavallaan 2-vaiheinen seinärakenne eli nykymittapuulla eristettä on seinissä tuulensuojalevyn kera 175mm. Tärkein lähinnä katon eristys ja lattianrajan kylmäkatkot jne. ;)
     
    valpas tykkää tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On tossa moneen kertaan vituttanu, että piti olla aikanaan niin köyhä, ettei saanu sitä putkee lattiavaluun. Ei olis lopuilleen tuntunu missään, mutta ku pihi on.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. cdi

    cdi Double Gearhead

    Oon jussin kanssa samaa mieltä jos lämmitysputket lattiaan niin väh 200 mm styroksia. Ja valulle paksuutta se 80-100 mm ja raudoitukseen harjaterästä tai harjateräs verkkoa fii 6-8mm 300 mm silmällä. Betoni k-30 0-16 notkeus 2-3 Vb astetta lisäaineeksi kutistumisen estoa. Ja kun sitoutuminen on alkanut ja kestää kävellä päällä sirotellaan master top pintaan joka konellisesti hirretään kiinni. 4k budjetti ei sano mitään kun pita ala ei tiedossa mutta tuntuu pieneltä bet n 140 e kuutio + kuljetus pumppaus päälle tekee äkkiä matkoineen 30-50 kuutiolle lisää lattialaämmitysputki 20 mm n 2-3 e/m jos tekee itse tarvii työkalut vuokraamosta ? teettäen n 15 e/neliö. hinnat on hatusta mutta suuruusluokka ei paljoa heitä.


    Ja kun omatoimisesti pyritään halvalle tekeen niin pitäis laatia se suunnitelma kuinka tekee ja mitenpaljon mitäkin tarviketta tarttee....................ja ne kun hankkiii ajn kanssa siinä tekee sievoisen tilin.............siihen nähden että hakee ne kaupasta viime tingassa.
     
    Muokattu: 21.2.2018
    valpas tykkää tästä.
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    16 kuutiota betonia 1880e 35km päästä. 20mm putkea meni 480m oliko noin egen metri. 150mm 300 finnfoamia siis 3 50mm oli yht 4e m2. 120m2 lattiatyö ja mastertoppi 1000e. 8mm verkko 150mm silmällä 40e kpl ja tais mennä sen 15kpl.
     
    valpas ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Valu 100mm paitti oletettujen nostureiden kohdalle 150mm ja 8mm verkko oli tarkotus laittaa.

    Betonifirma ~7km päässä ja puolituttuja hommissa niin pitäs saada ihan järkihintaan massa :)

    Putkiin menee mitä menee ja kyllä mä sen pinta-alankin tuolla mainitsin, eli sisämitat 6x13 ;)
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä vedin noi tallin valut aika tappiin pihistelyssä. Yks kaveri ajo isolla autolla sillon isoa työmaata ja niissä jää aina kamaa käyttämättä. Se soitti vaan, et nyt olis sitä ja sitä tavaraa täys kuorma, tuonko? Sillai se lattiakin tehtiin. Puoliperäbetoniauto hukkakuormalla pihaan ja kahdestaan tasaus lankuilla. Liippasin sit ite sen siin loppuyönä. Polvien nahka vieläkin vähän sinnepäin, vaikka oli styroksipalat alustana.
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Laita upotettava saksinosturi kun on noin kapea talli. Kaikki vaan kerralla.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mulla on jo kaksipilari ja meinasin joskus tulevaisuudessa saksinosturin siihen sen taakse mikäli innostun ni siks siihen tehdään jo varaus sille :)
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    600 euroa oli jakotukin kanssa ennen valua itse laitetut lattialämmitysputket 80m2 lattiaan neljällä piirillä.
    Aattelin niin, että olis hankalaa laittaa jälkeenpäin, kun on halli täys kalustoo, ja joutus tekeen Mastertoppiin urat........
    Tallin lattia ei oo se kohde, missä säästetään! Sen päällä kaikki lepää, tai liikkuu.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  16. minski

    minski Gearhead

    "Lattia ei oo se kohde, missä säästetään! Sen päällä kaikki lepää, tai liikkuu."

    Näin varmaan ajattelivat jo muinaiset hypokaustien rakentajatkin?
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Ja kunnon kaivot ja kaadot jos meinaa autoa käyttää talvella tallissa.
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mulla meni 5 v asuessa ja touhutessa ennenkuin hokasin miten se olis pitänyt oikeesti tehä. Ja varmaan vielä keksin sitäkin paremman muutaman v päästä.
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu näin ois ajatus. Onko kellään muuten toteutettuna ritilää, kun mietin josko keskelle hallia laittas vaikka metrin pätkän ritilää mistä sit 100/150nen viemäriputki ulos? Että tarviiko tehdä paksumpi laatta siihenkin kohdalle vai haittaisko tuo jos on joku normi 3-4cm paksu ritilä päällä valun vahvuutta? Kun ei varsinaisesti tarvitse kuitenkaan ajaa siitä kohtaa? o_O

    Kun jotenkin tuntuis että metrin pätkä ritilää ois mukavampi kuin perus suihkun kaivo :D

    Ensinnäkin se keräis pahimmat paskat alleen ennen viemäriin menoa ni ei pitäs olla ainakaan tukossa plus vois tehdä kaadon isommalle alalle? o_O
     
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Öljynerotuskaivo pitää olla tallissa, tuonne se hiekka ja pienet hylsyt jää [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!