Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mulla tulee öljynerottelu tallin ulkopuolelle tähän tietoon josta sit johdatan veden paskaojaan :)
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    No sit sellanen "kuraeteinen" mut isommassa muodossa, rosterikaukalo josta sitten lähtee viemäri ulos.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tarviikos se välttämättä kaukaloa jos valuun tekee "pesän" sille ritilälle ja sen pohjalta sit veto ulos erottelukaivoon? :)
     
  4. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    No ei tietysti... mut joku systeemi ois hyvä olla ettei kaikki paska tuki sitä lähtöä, ja jos se on valua niin maali päälle, mastertop on tavallaan huokoista kuitenkin. Näissäkin on tuo sakkakori jottei hiekka mene viemäriin.
    [​IMG]
     
  5. cdi

    cdi Double Gearhead

    Ok miellin jostain syystä projektin laajemmaksi.

    Tuon 150 mm paksunnoksen voi korvata lisäteräksillä,jos painona on vain autoja yleensä n max 5Tn niin kuormitus on betonilattialle alhainen kun se välityy 2pisteen kautta.
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    ....ttu joo!!!!

    Montakohan vuotta tässä on nyt tullut suunniteltua tiheää verkkoa sen kaivon päälle.

    Mut jotenkin se asia unohtuu, kunnes sinne taas tiputtaa sen seuraavan hylsyn.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. cdi

    cdi Double Gearhead

    Tätä tyyppiä käytetään kodinhoito huoneissa en ole kyllä varma kestääkö auton painon.

    Mutta mä tekisin rst peltistä laatikon johon rst kulmaraudasta kehys ja lähelle yläpintaa reikä johon 75mm/90asteen rst mutka niin olis öljynerotus siinä samalla ilma ylikallista öe- kaivoa.
     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tuo olikin vain havainnekuva minkälaisen voisi tehdä. Omassa tallissa on perus 60cm pyöreä kaivo, maksoi muistaakseni 225€ joten en kokenut tarpelliseksi ryhtyä rakentamaan minkäänlaista korviketta.
     
  9. cdi

    cdi Double Gearhead

    Ok
    350 e rahteineen ja jos pyöreän tekee itse putkenpätkästä kustannus kympeissä,mut tehdä se pitää.
     
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ihan itse sen sai rautakaupan varastosta hakea.
    Ei se taida ihan kympeillä syntyä kansineen +käytetty aika ja ajelut tarvikkeita hankkiessa... oon kai laiska mut en jaksa käyttää paria päivää omaa aikaa säästääkseni 25k€ projektissa satasta.
     
    urho3 tykkää tästä.
  11. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Öljynerotuskaivot tarkastellaan sitten rakennuksen lopputarkastuksessa kenties, onko tehty asiallisesti ja säädökset huomioiden.
    Aikoinaan rakentelin oljynerotuskaivon muovisesta oljypönikästä jonka upotin valuun niin, että jokapuolelle tuli betonia. Vanerin palasen kiinnitin kansitasoon ja sitten kun valu oli kuiva, niin vanerin tilalle värkkäilin teräksenpätkistä ritilän. Hintaa ei tullut kaivolle mitään, mutta eipä taida nykyään mennä enää rakennustarkastuksesta läpi vai meniskö?
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jotain tollasta ritiläsysteemiä meinasinkin mutta en aatellu tosiaan tuota kaukaloa tehdä. Ja öljynerotus tosiaan joko itsetehtynä tai sitten kaupasta valmiina sinne tallin ulkopuolelle
     
  13. cdi

    cdi Double Gearhead

    Joo no ei se kaikille sovi. Pitää olla aikaisessa vaiheessa tieto mitä tarvii ja kuinka paljon niin silloin ne pystyy hankkimaan kun on muutenkin liikkeellä. Mut siinä 25 k projektissa on kumminkin 70 % tarvikkeita. Oikeilla hankinnoilla säästöt on merkittäviä. Toinen asia on onko sille tarvetta.......suurimmalle osalle kuitenkin on.
     
  14. cdi

    cdi Double Gearhead

    Silloinhan siihen riittää tavallinen lattiakaivo kun sijoittaa sen niin ettei tarvi päälle ajaa.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ajatus ritilästä olikin lähinnä liippaamisen helppoutta ajatellen ja olishan siinä sit edes pieni "esisuodatin" jos ja KUN kamoja tippuu ja välttäis ihan sen suurimman sonnan ja paskan menemisen sinne erotttelukaivoon asti :)

    Kun onhan se helpompi liipata lattialta paskat pois vaikka 30x100cm ritilälle kuin 15cm lattiakaivoon ;)
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tottakai aina pitää yrittää säästää, itsekin sain täytöt ja konetyöt varsin sopuhintaan kun itse tein. Mut monesti säästämisestä on niin paljon vaivaa että mielummin käyttää rahaa. Esim. toi kaivohomma, 600mm rumpuputkesta tulis aika kallis, ellei sitten jostain saa jämäpalaa, mistä sen sitten saisi, en tiedä? Lähin muovifirma joka voisi tehdä putkesta määrämitan ja hitsata pohjan on 60km päässä eikä sitä sieltäkään ilmaiseksi saa. No betonirenkaan voisi laittaa, en keksinyt siitäkään mistään ilmaiseksi. Joskus kannattaa maksaa helppoudesta ja nopeudesta, tosin suomessahan on keskeneräisiä rakennuksia ja autoja läjäpäin kun tehdään niin nuukasti ettei mitään voi ostaa kun jokuhan saattaa vaikka tienata siinä että sinä tarvitset jotain.
     
  17. cdi

    cdi Double Gearhead

    No en ihan ymmärrä painotuksia,mutta öe-kaivon sijoittaninen ulkopuolelle tuo helposti ongelmia jos on pinnassa jäätyy jos on syvällä puhdistus vaikeutuu ilman kunnollisia välineitä........mut varmaan asia mietitty valmiiksi.
     
  18. cdi

    cdi Double Gearhead

    No lähdin ajatuksesta että rst levystä muttakun tarkemmin ajattelee saattais tavan levystä tulla edullisemmaksi kun vetäislasikuidun päälle , ei tietenkään kannata ellei tarvikkeita pysty hankkimaan niillä kympeillä ,ja vielä jos se kaventaa ansiomahdollisuuksisa nää on niitä kunkin tykönään harkittavaia asioita.
     
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    190e makso valmis kaivo 600mm kannella ja 700mm korkea. Ei maksa vaivaa tehdä itse ja onpahan hyväksytty.
     
  20. umpio

    umpio 3rd gear

    Elekee laittako ihan normi lattiakaivoa talliin. Sinne menee kuitenki veden mukana hiekkaa ja vaikka ja mitä, ja sitten se on tukossa. Kunnon hiekkapesä säästää tulevina vuosina monelta vaivalta...
     
    urho3 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!