1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Autotallin rakentaminen

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

1. 1720cc

1720cc 1st gear

GBS tykkää tästä.
  2. urho3

urho3 Gearhead

Mulla on tallissa digi mittari ja näytti 15c ja 60pros kosteutta. Kuulostaako järkevältä?

3. pantera

pantera Gearhead

Mulla on tallissa ilmankuivaajana onnlinen huoneilmastointilaite. Kun ajan lumisen hinurin +15 asteiseen lattialämmitettyyn talliin jossa sulamisvesi menee kaivoon ,tulee silti pariämpärillistä kondenssivettä tosta ilmomasiinasta .

valpas tykkää tästä.
  4. valpas

valpas Gearhead

Eihän tuo paha oo, mutta jos lämpötila laskee tallissa, ja tulee pakkane, niin ovet alkaa kostumaan, ja huurtumaan sisäpuolelta. Myös ikkunat, jos niitä on.
    Ilman kuivain pitää suhteellisen kosteuden kurissa lämpötilan laskiessa.
    Tasalämpö on aina paras kosteuskäyttäytymisenkin suhteen.

5. valpas

valpas Gearhead

Hyvä tuuletus hoitais saman, jos sisälle sais kuivaa ilmaa (samanlämpöinen kostee ilma ei auta), mutta hukkaa energiaa paljonenempi, kuin tuo kuivain. Kuivaimen kanssa ei tartte lämmintä ilmaa tuulettaa ulos.

6. 1720cc

1720cc 1st gear

Minulla on vielä muovitkin valun päällä, saa nähdä minkä verran alkaa irrota kosteutta kun ottaa ne pois ja nostaa lämmön tuonne 15 yläpuolelle. Pitää saada vaan vilppi seinään kiinni niin raskii alkaa pukkaamaan lämpöä kunnolla pirttiin!

7. GBS

GBS 2nd gear

8. Pertti K

Pertti K Gearhead

"If it's worth doing, it's worth overdoing".

GBS tykkää tästä.
  9. TimoN

TimoN 2nd gear

Muistaakseni ohjeen mukaan tommonen kuivain kannattaisi laittaa mahdollisimman keskelle huonetilaa (eikä siis esim. seinälle hyllylle). Itellä on tuollainen: https://www.trotec24.com/fi-fi/koneet/ilmankuivaus/ilmankuivain-ttk-100-s.html ja on ollut mielestäni tosi hyvä. Muun muassa tässä yhtä pihalla (no kylläkin katoksessa) pitempään ollutta autoa kuivasin sisältä sillä, kun se mahtuu kivasti sinne autoon. Hyvästi sillä sai sieltä vettä pois tiivistettyä ja kosteusmittarin perusteella tosi nopeasti se kuivasi ilmaa autosta. Se auto oli saanut vähän vettä sisällekin, kun ennen talliin tuomista pesin pohjan perusteelliseti painepesurilla ja pohja ei kaikilta osin ollut ihan tiivis.

Sen verran tehokkaasti se kosteutta poistaa, että säiliötä saisi olla puolilämpimässä autotallissa aika useinkin tyhjäämässä syyskeleillä, jos ei olisi liittänyt siihen letkua, mikä taas onnistuu tosi helposti sekin. Ja lähtee sähkökatkon jälkeen käyntiin itsekseen.

Mulla on tallissa kaksi noin 50-neliöistä osuutta, joista yhteen kerrallaan ainakin tuon teho riittää ihan asiallisesti niin, että siellä tallissa pidettävän kosteusmittarin perusteella tuolla on ihan todellista, merkittävää vaikutusta siihen, miten kuivaa tai kosteaa siellä on ja säädettävä hygrostaatti tuossa laitteessa kyllä toimii.

10. GBS

GBS 2nd gear

Njoo. Onhan niitä kuivaimia seinämallisiakin. Mutta eiköhän se keskellä tilaa pitäis parhaiten toimia. Mutta ite ajattelin jos sen sais johnkin ylemmäs pois lattialta. Turhaa se siinä jaloissa pyörii.
    Jos laittais ilpin läheisyyteen niin sais lavuaariin suoraan vedet.

11. GBS

GBS 2nd gear

Nyt sitten alkanu harmittaa toi painovoimainen iv. Kun ovissa alareunassa aukot ja ylhäällä seinissä pois.... ois pitäny käyttää aikaa ja rahaa enemmän. Nyt pitää joku käryimuri rakentaa mutta kun ei mene putkistoa mihinkään niin kai se pitää sekin poraa seinän läpi..
    Vai miten ootte käryt poistanu ko. Tapauksissa?

12. oceanic7

oceanic7 3rd gear

160mm reikä seinään ja siihen putki ja Östbergin kanavapuhallin.

13. valpas

valpas Gearhead

Mulla olis ylimääräisenä halpa ristikenno Lämmön talteenottokone. Olin sitä jo laittamassa Halliini, mutta löyty halpa pyöriväkennonen Pingviini (kotona on samanlainen,siks tykkään). Sillä saa ilmaa vaihdettua niin, ettei lämpö karkaa. Tuolla aiemmin on mun juttu, miten LTO-kone pelaa yhteen Ilpun, ja peltiseinän kanssa.
    Kanavapuhaltimella suoraaan ulos on kodepoistot, 6m säteellä liikkuva.
    Vaatii "vähän" tekemistä, mutta nyt on halpaa lämmittää, ja pölyä on aika vähän ilmassa.

14. CevyAntti

CevyAntti 1st gear

Oikeen ole tuota järjestystä ymmärtäny koskaan.. Siis lattian rajaan kylmää ilmaa ja ylhäältä pois. Jotenkin tuntus että jos laittas ne puhaltimet siihen oven reikään ulos päin ei vetäs niin kovin jos joutuu auton alla könyämään.
    Omassa pikku korjaamossa ei ole mitään tulo eikä poistoja ilman suhteen. No eipä ole kyllä kiinnostanukkaan alkaa hitsailemaan hepissä odottavia pakoputkia. Pakko venailla kevättä ja ovien aukasua.
    Mitään kosteus ongelmaa ei ole ollut, tosi ikinä en ole lumista autoa ajanu korjaamoon. Tätä uumoilin jo sillon rekennusvaiheessa.

15. Jussi289

Jussi289 Gearhead

Koneellisenahan sen voit tehdä niinku haluat, mutta jos homman pitää toimia pasiivisenakin, niin ei ole vaihtoehtoja.
    Täysin ilman ilmanvaihtoa en itse kyllä pitäisi yhtäkään tilaa, jossa ollaan tai tehdään jotain.

16. GBS

GBS 2nd gear

No juu. Mut sää oot Treellä ja mää tääl Siuntios.
    Joku tommonen systeemi vois olla itelläkin. Harmittaa kun piti laittaa toi painovoimainen. Ja nyt sit pohtii jälkeenpäin.

17. cuda69

cuda69 Gearhead

minulla vanhasta puurakenteisesta navetasta tehty 7x11m talli ja lämmitys masterilla ,yks reikä seinässä katon rajassa ja oviaukosta saa raakaa ilmaa,lämmitän aina sillon ku teen jotain,eikä ole ollut minkäänlaisia kosteusongelmia,yks auto ollu yli puoli vuotta sisällä eikä ylimääräsiä laikkuja ole tullut

-kk- ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  18. GBS

GBS 2nd gear

Noniin. Nyt se Trotec on puhkuillut tallissa jonkin aikaa. Pari kertaa ollu mamman kulkine kuivamassa ja toimii. Tuossa 140 mallissa on ihan mekaaninen säätö ja sen kanssa vielä hakemista. Auto kuivuu ja ikkunat pysyy kuivina. Vielä poistoimuri käryille rakennettava.

19. Smirkelimies

Smirkelimies 2nd gear

Yks kaveri värkkäsi vanhasta navetasta tallin. Kalkkia siveli seiniin ja teki kaminalle reiän seinään. Aika pitkään tallissa haisi paska, mutta se ei menoa haitannut. Kun tyyppi alkaa autoa rassaamaan, lämmittää kaminan punaseksi ja paistaa makkaran :D Kaveri on yltiönuuka, lattiassa on ainakin kolmea eri väriä, tuttujen maalipurkkien jämistä (Talli Ylä-Savossa, ns. haja-asutusalueella. Ei o niin nuukaa luvista, jos ei naapuri vasikoi. Kaveri sai ansaitusti kutsumanimen Nuuka-.........nen.)

20. valpas

valpas Gearhead

Mikään ei estä laittamasta jälkeenpäin koneellista ilmanvaihtoa, mieluusti lämmön talteenotolla. Käytettyjä pyöriväkennosia tuleem yyntiin aina silloin tällöin, ja niistä menee yleensä rikki vain pyöritysmoottori, ja puhaltimien laakerit. Mulla on kotikoneessa (LTR3) kolmas pyöritysmoottori menossa vuodesta -95 lähtien, ja alkuperäset laakerit puhaltimissa.
    Just ostin varakoneeks toimivan Pigviinin 150 eurolla, kun myyjä uusi IV-järjestelmänsä.

Kerro tästä muillekin!