Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Aamen.

    Ite oon suht tyytyväinen nykyiseen omakotitalon päädyssä olevaan talliini, toki sais olla metrin leveempi että sais auton ovet kunnolla levälleen tarvittaessa ja pitempikin ja korkeampikin...
    Eniten kuitenkin kyrsii se, että tallin lisäksi säilytystilaa ei ole kuin pieni ruohonleikkurivaja jonka pari vuotta sitten rakensin, joten ne romut mitkä ei talliin mahdu, makaa sateessa tai hangessa...
     
    eilhik tykkää tästä.
  2. HRTP

    HRTP Gearhead

    Itsekkin kuvittelin että tuollainen 135m2 konehalli riittää hyvin mutta kun hyllyille tullut sellaista rompetta ja osaa mitkä pakko pitää suojassa niin liian äkkiä alkaa se ylimääräinen tila loppumaan. Tämän seurauksena nyt sitten pitäis saada lähi vuosien aikana korjattua tuo pohjiltaan 250m2 oleva navetta romppeiden säilytykseen niin se ei oletettavasti ihan heti täyttyisi kun sitä tilaa on kahdessa kerroksessa eli sellainen 500m2 tulee tulevaisuudessa sitten säilytys tilaa lisää jolloin saa konehallin taas puhtaasti rassaus tilaksi
     
    mikaa7146, Pertti K ja -kk- tykkäävät tästä.
  3. Reivn

    Reivn 1st gear

    Sain tarjouksen 100m^2 tallista, ~30k€ lämmitysvalmiuteen kasattuna ja sokkeli+lattia 14k€ päälle tarvikkeineen. Onko täällä kellään antaa karkeaa heittoa paljonko tallin hinnaks tulis jos tekis itse metritavarasta? Paljonko on maksanu missäkin päin Suomea maanrakennustyöt tommoselle läntille, sorarinne josta kaivettava 0.5-2.5m verran maata pois noin 14x14m alueelta. Kenties puolet maasta voi käyttää tontilla ja toinen puolisko pitäs sitten ajaa pois johonkin...

    e: tämä siksi, että en löydä tältä pallonpuoliskolta ainuttakaan firmaa joka suostus toimittamaan pienrakentajalle liimapuu- tai teräsrunkoa ja sandwichejä, kaikki toimittavat vaan teollisuushalleihin joissa pinta-alat moninkertaset.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Hämeenkyrössä noin 6v. sitten 82,5m2 sisäalalta, ja sisäkorkeus 4m. Pikkusen yli 20000 euroa, itse tekemällä, paitsi sähköt. Tuolla aikasemmin pitäs olla tarkempia tietoja. Näin jälkeenpäin ajatellen jotain olis kannattanu teettääkkin, niin ei olis aikaa menny niin kauaa.
    Mulla on Palokipsilevy sisäpintamateriaalina. Vois olla parempi laittaa se vaneeri alle, jos paloluokitus vaan sallii. Jos kunnollisen tekee pitkästä tavarasta, niin höyrysuluksi ohut uretaanilevy.
    Ps. Hämeenkyröön, Sepäntien päähän nousi teräsrunkonen Sandwish elementtinen halli, eikä oo mikään kovin iso. Pinta-alaa en tiedä. Voisko olla noin 200m2? Karttapaikka-Maanmittaushallituksen mittakaavalla mitaten.
     
  5. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Äkkiä mietittynä 14ke sokkelista ja lattiasta on ehkä vähän kallis. Vai onko tulossa vesikierto lattialämmitystä ja paksua laattaa tai överi eristyksiä tms. Jos haluat tarjouksen maarakennustöistä niin laita vaikka yv.
     
    Muokattu: 1.7.2019
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla meni sokkeliin, ilman lattiabetonia, 5000Euroa, ja kaikki tein silla suht edullisesti. (Siihen aikaan maanrakennushommatkin pysty tekeen edullisemmin.....) Mastertoppilattia tehtiin vasta sitten, kun oli aurinko, ja sadesuoja. Siihen asti kävelin Finnfoamien päällä (kesti paremmin, kuin styrox, ja pitää veden paremmin valussa) Muoviputket upotin lattiaan, kun valun jälkeen, niiden laittaminen olis ollu hankalaa...., eikä se ite putki paljoa maksa. Nyt teen 40 putken aurinkokerääjää. Ei koskaan tiedä, mihin nousee verkkosähkön hinta?
    Kannattaa lueskella tämä ketju, ja nappia sieltä semmoset asiat, jotka kolahtaa omaan tapaukseen. En usko, että se aika menis hukkaan. Ulkovuorauksen alareuna onnistu minulla hienosti, ja sokkeli on tosi matala, eikä oo paljo kylmäsiltaa.
    Mulle jäi sieltä mm. semmonen, että kaikki sähköt kannattaa vetää sillä voimavirtakaapelilla, ja siittä on ollu nyt jatkossa hyötyä. Ilmalämpöpumpulle laitoin liian pienen kaapelin, ja se pitää vaihtaa. Pistorasioita, vaikka mielestään liian paljon laitto, niin aina joutuu niitä lisäileen, myös voimavirtapistokkeita, joissa on sukoja.
    Eikä oo tullu omassa käytössä vielä mitään, mikä olis pitäny tehdä toisin (paitsi se ilpun kaapelli).
    Edit: 50m2 isompi olis pitäny tehdä......:D
     
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jaaa, minulla meni 99m2 rakennuksen anturan ja sokkeliin n.3000e ja itse olin ainostaan apupoikana kun paikallinen Tmi. rakennusmies muurasi. Lattia maksoi jotain 4-5 välillä, ei muista tarkkaan kun tehtiin kahdessa osassa. Siihen vaan peilasin... Toki hinnat on nousseet siitä.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Ettei tuu väärinkäsitystä, niin tarkennan, että siihen mun viiteen tonniin sisälty kaikki maanvaihdot, salaojitukset, kattovesiputket, kuumabitumikosteuseristeet, routa- ja lattiaeristeet, ja kaikki siittä lähtien, kun maa pläntti oli vuokrattu. Eikä pelkästään antura, ja harkot.
     
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Niin arvelinkin, mutta tuo yllä mainittu 14ke ei varmuudella sisällä konetöitä, täyttöjä, eristeitä, salaojia ja mastertop lattiaa. Tai jos saa kirjallisen sopparin jossa tavarat lueteltu tuolla hintaa avaimet käteen niin äkkiä siihen kiinni.
     
    Camino'79 ja valpas tykkäävät tästä.
  10. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    Ehä vähän ot, mut Joku joskus sano, et pitää varata maansiirtotöihin 30 % kokonaisbudjetista okt rakennustöihin. Silloin se kuulosti hirveän isolta summalta, mutta kun on seurannut 10 vuotta tätä pks-alueella niin on aika hyvä neuvo. Siis tuo 30% oli talon hinnasta.....
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Aika paljon 30% maansiirtotöihin tai sitten on pieni budjetti muuten.
    Toki tietysti vaikuttaa se, minkälaiselle tontille tekee ja pitääkö sieltä ajaa maita johonkin muualle pois.

    Niinhän se yksi kaverikin sanoi, että 100k€ mennyt eikä tontilla ole kuin monttu.
    No se olikin kyllä aika hankala paikka, rinteessä ja pengersivät sen tasaiseksi, sitten siihen 100k€:eek:on taisi sisältyä myös maalämpöä varten porattu porakaivo.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Pääkaupunkiseudulla täysin mahdollista kun pieniltä tonteilta on pakko ajaa kaikki ylimääräinen maa pois maksulliselle kaatopaikalle, soraa ei ole ja sepeleitä/ murskeita kuskataan pitkät pätkät. Siihen sitten vielä mahdolliset paalutukset päälle. Kyllä täällä meillä päin vielä pärjää paaaljon halvemmalla.
     
    mikaa7146 ja kimmok2014 tykkäävät tästä.
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    120 neliön autotallin pohjiin meni harkkoja ja semua anturaan ehkä 2000e. Lattia ja ulkopuolen eristeet vajaa 3000e. Verkot ja betoni ja kovahiertopinta ehkä 4000e. Lattiaputket ja kaivot ehkä 1000e. Hiekat maksoi noin 600 ja kaivutyöt tein itse.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla meni noin 10% pelkkiin maansiirtotöihin, mutta tein paljon lapiolla ja kottarilla (tuli samalla vietettyä aikaa "kuntosalilla"). Ei päässy koneella joka puolelle rakennusta.
     
    fudge85 tykkää tästä.
  15. Tapi

    Tapi Gearhead

    Kadehdittavan edullisia perustarvikkeita ihmisillä täällä. Näillä tiedoilla kun lähtee rakentamaan niin tulee itku jo harkkoja, raudoituksia ja eristeitä perustukseen tilatessa. Tämän ketjun mukaan niihin menee tonni tai kaksi. Minä kun vuosi sitten kilpailutin rautakauppoja ko. tarvikkeista 120 m2 tallille 65 m2 katoksella, sain yli 7 k€ tarjouksia. Halvimman ja kalleimman välillä oli satasien ero. Tarvikkeet olivat käsittääkseni ihan perustavaraa eli eristämättömiä RUH-harkkoja, 100 ja 50 mm EPS-eristettä, 10/150-verkkoa ja suursäkki tai kaksi sementtiä.

    Lattiabetoni maksoi toissaviikolla 145 € motti. Tuohon vielä pumppaus päälle niin lattiankin hinta on jotain ihan muuta kuin mitä täältä saa lukea.
     
    mikaa7146, Inlinee ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Näinpä.... :oops:
     
    mikaa7146 ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Täällä meilläpäin lattiabetoni oli 118 € pumpattuna kun just kysyin tarjouksen 60 motille.
     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Minulla maksoi lattiabetoni viimeksi 130e/m3 hihna-autolla tuotuna, joku 4M3. Tuli lattialiipparin kautta. Mutta siitäkin on jo toki kolme vuotta aikaa, hinnat nousee.
     
  19. signet

    signet Gearhead

    Ei välttämättä nouse,kilpailutilanne muuttaa hintoja.
    Varmasti nousee jos paikkakunnan toinen betoniasema lopetetaan syystä tai toisesta,ja paikkkakunnalle jää vain yksi firma jonka ainoa kilpailija on esko-mylly ja säkkisementti.
    Ja yllättävää on että aina se lähin betoniasema ei ole halvin.
    Ja vertailu ei ole helppoa jos toinen antaa alvillisen hinnan tontille tuotuna ja pumpattuna sis.kaikki ja toinen kuutiohinnan asemalla+kuljetus lähtöraha+kilometrit+ventat+pumppaus+huokoistus+notkistin +alv...
     
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tarkoitin yleisesti rakennustarvikkeissa, hinnat nousee. Kuljetuksissa ne junnaa paikoillaan :D Kun aloitin rakentamisen 2012, Lappeenrannassa oli yksi asema auki. 4m3 anturakuraa maksoi 990e, firman nimi alkoi R:llä ja sellainen kelta-valkoinen auto toi. 2 vuotta eteenpäin niin hinta oli lähes puolittunut kun olikin kaksi asemaa ja kura tulikin sellaisella puna-ruskealla autolla, firman nimi alkoi myös R:llä :)
     

Kerro tästä muillekin!