Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. UGH!

    UGH! 1st gear

    Mahtaisikohan tuo vaneri+gyproc kelvata 2xgyprocin asemesta? Mulla ainakin vaaditaan myös seinissä 2xgyproc?

    Ei kelpaa, mutta kun laittaa tuulensuojalevyksi myös kipsilevyn(oma levy tähän käyttöön) niin johan kelpaa!

    Ja siitä tilasta vielä; puretusta autosta tulee irtosälää vielä kahden auton verran lisää, noinniinku tiloja suunnittelevalle vinkiks! :soosoo:
     
  2. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    metri lisää tyhjän päälle tehtävän tallin pituuteen maksaa aina tommoset 1000 - 2000 € koosta riippuen niin että kyllä siinä jossain kohtaa tulee vaan vedettyä se viiva kuluihin...rakentaminen ei ole ihan halpaa. Oman 170m2 tallin kustannukset taitavat kivuta jonnekin tuonne 20 ja 25 välimaastoon ja silti taitaa lämpimästä osasta tulla vähän pieni, ainakin jos innostuisi jostain käkkylästä...jos nyt olisi semmoiseen edes massiakaan talliprojektin jälkeen...

    Vai on sitä semmottiakin kipsilevyä josta tehdään tuulensuojaa, enpä tiennyt?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites siporex runko, ei tarttis seiniin paloeristeitä? Vähän ilkeempi kyl kiinnittää mitään.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos autotallia tekee niin vanerit ja siporexit voi tunkea...Eli kivirakenteinen joko erillisellä rungolla tai rungon ja eristyksen risteytyksellä. Betoniharkko, kahi-tiiliharkko tai ehkäpä vielä leca-harkkokin kävis. joko ns. lämpöharkkona tai sitten erillisellä villavuorauksella ja päälle joko laudotus tai tiilivuoraus tai sitten lämpöharkon voi rapata niin näyttää kivammalle. Välikattoon ontelolaatta ja on ainakin paloturvallisuus hoidettu. Kaikki muut rakentamistavat lisää puun käyttöä ja sitten saa hakata noita kipsilevyjä ja niitten kosteudenkesto on sitä ja tätä. Joutuu nimittäin rakennus vuosikymmenten aikana moneen tilanteeseen. Ja voi kiinnittää mitä huvittaa seinille ja kattokin kestää ripustamista. Ulkokatteeks katolle sitten tiili tai sinkkipelti jos tykkää ropinasta ja lämpöpaukkeesta...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näitä jo sivuttiinkin, mutta omat kokemukset tässä:

    -Lattiapinnoitteeksi otin (erittäin kalliin) epoksipinnoitteen, tuli erittäin nätti ("marmoroitu" pinta), helposti puhtaanapidettävä ja pitävä. Huonona puolena se, että painavia esineitä tiputellessa pinta vaurioituu ja hitsaus- sekä rälläkänkipinät jättävät jälkiä. Nyt jos tekisin lattiaa, niin valitsisin Master Top-pinnoitteen samalla rahalla.

    -Lattialämmitys oli mahtava ajatus ennen kuin hoksasin talvella, että torpan lämmitykseen käytettäessä lattiaa on pidettävä melko kuumana, jolloin lattianrajassa työskentely haalarit päällä on erittäin tukalaa. Kerran on lentänyt jarruosat seinään kun kuumuus ahdisti mieltä:) Siksi valitsisin varsinaiseen lämpötilansätelyyn seinäpatterit.

    -Voimavirtapistorasia saisi olla oviaukon tuntumassa, jolloin hyvillä keleillä voisi hitsailla ulkosalla viritelemättä jatkojohtoja.

    -Kuvassa auton mahtuu venkslaamaan oven jälkeen sivuun ja tilaa jää toiselle autolle vaikkapa säilytykseen mutta todellisuudessa homma ei toimi. Auto ei oikein siirry ilman tunkin apua ja sen jälkeen pitää olla varovainen ettei työmenetelmät tai pitkät apuvälineet vaurioita toista autoa. Tilaa siis saisi olla lisää.

    -Oven karmi muodostaa kynnyksen, jonka yli ei voi kaapia sulamisvesiä (ei ole viemäriä eikä vettä)

    -Tein kestopeitteestä ja verhokiskoista helposti vedettävän väliseinän, joka estää enimpien hiontapölyjen ja kipinöiden pääsyn toiselle puolelle. Toimii.
     
  6. Tapi

    Tapi Gearhead

    tuo olin siis minä..
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täällä tampereella pulaa talleista mut toi on kaukana. Vaikkei kävis kun kerran viikossa mut silti. Eikä sinne tulis lähettyä vaan norkoileen ja tuttuja moikkaan. kysyn kuitenkin onko alle 50e paikkoja??
     
  8. tomimk

    tomimk 1st gear

    Autotallissa on tiukemmat palonsuojausmääräykset. Selvitä rakennusvalvonnasta. Vaneri ei todennäköisesti käy.

    Seinä ulkoa sisälle päin:

    Pelli
    poikittaiset laudat ~k600
    tuulensuojalevy
    runkopuut pystyssä n.k400, villa välissä
    kosteussulkumuovi
    ek kyprokki 13mm.

    Lattialaatan tekisin vähintään 150mm ja päälle MasterTop -pinnoite valun yhteydessä. Sähkölämmitys ok. Alle 150mm styrox ja sen alle 200mm karkeahko kapillaarin katkaiseva murske hyvin tiivistetyllä täytesorapohjalla. Sokkeli lecaharkoista n.1M korkea. Lattialaatan ja sokkelin saumakohta on tärkeä, kannattaa kysyä yksityiskohtaiset ohjeet rakennusvalvonnasta tai vastaavalta mestarilta.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mä laittaisin kyllä vaikka lautavuorauksen ulkopuolelle pellin sijaan. ei siitä paljoakaan kalliimpi tule ja vetäsee päälle punamullan niin on edullinen ja helppo uusia maalaus. Pelti on niin kolkko ja siinä se sittne paukkaa auringonpaisteessa. Toi eristys kyllä kannattaa tehdä hyvin kun istä sitten lämmitetään vuosikymmeniä. Mitenkäs ootte montun mitottanut? mahdollisimman levee olis hyvä mutta pitääks sitten tehdä joku kavennos että saa tarvittaessa reunaa kavennettua palkilla jos vaikka euroautoa joutuu korjaamaan ? Montulla sais sitten varmaan olla kans pituutta ettei tartte autoa vetää päälle ja pois jos tekee jotain koko alusta mitalla (sähköhommia yms.)
    Mites toi leveys mitotus. Just oli joku vieras tehnyt paperilla 2 auton tallinmutt asitten se siirtyminen sivulle olikin ahdas. Olisko sellanen 8 metrin sisäleveys riittävä kahdelle autolle ja tuplaovet ? pituuttahan vois olla sitten vaikka 12 metriä niin mahtuu pari autoa peräkkäin tai sitten vio laittaa väliseinän ja muita tiloja samaan rakennukseen. Viemäräinti ainakin autonpesuvesille/sulamisvesille. niille varmaan riittäis syrjäseudulla sellanen imeytyskaivo kun saunavesillekkin. No rahaa ainakin palaa jos alkaa kunnolla noita hommia tehdä...
     
  10. neppari

    neppari Gearhead

    Siis tallin kokohan on täysin suhteellinen niiden autojen kokoon joita meinaa siellä tallissa duunata.

    Omalla kohdalla kahden auton talli vaatisi tilaa leveydessä 5,5m + 5,5m + 1 m = 12 m ja pituutta 8 m + 2 m = 10 m. Tässä tilassa voisi ehkä mahtua tekemäänkin jotain.

    Miksi näin paljon tilaa. Auton leveys 2,5 m, ovet 1,5 m per puoli (eipähän kolise) ja metri säilytystilaa/kulkutilaa. Auton pituus n. 6m, keulaan ja perään metri, joskin kyllä perään saisi laittaa kaksi metriä niin saa takakontinkin hyvin auki (stw).

    Ongelma tulee oman tallin kohdalla se että toi ei taida meidän tontille mahtua. Tulee rajat vastaan, tai sitten pitää siirtää muita rakennuksia...
     
  11. Mutku

    Mutku Gearhead

    Niistä lattian pinnoitteista:

    - telailin kymmenen vuotta vanhaan betonilattiaan kolme kerrosta Solmasterin EP-10 epoksijuttua. Sitä saa vaikka Prismasta. Kunnon happo+toholiekkiputsauksen ja laikkakonehionnan jälkeen tuli lopulta todella siisti pinta.

    - ja oli loppupeleissä pirun kallista. Mutta näytti hyvältä ja homma toimi. Sen pystyy putsaamaan halutessaan taas helposti vastamaalatun oloiseksi; öljy, bensa, jarruneste, pöly, kura, ikkunatiivistetervamassa... kaikki lähtee pois helposti eikä jätä jälkeä lattiaan.

    - kunnes pudotin valurautaimusarjan lattialle: lattian siisti pinta lohkeaa helposti, ja nastarenkaat syö pinnan puhki yhdessä talvessa, tosi varovaisella ja siistillä käytölläkin.

    --> seuraavaan talliin (halliin ;-) tulee joku kovempi "paperitehtaan" pinnoite?
     
  12. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Mikä olis paras pinta betonilattiaan tallissa josta meinataan koko talviaika nastat alla rullailla joka päivä ulos ja sisään?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tämä kiinnostaisi minuakin, kaikki puhuvat tästä Master Top päälysteestä, mistä näkisi hintoja, kestääkö se?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mimmosia pohjapiirustuksia teillä on ? Miten olette montun toteuttaneet?
     
  15. VRC

    VRC 1st gear

    Itse suunnittelin tallin siten että piirsin ensin paperille kaksi autoa rinnakkain, ovet auki, mitat omista autoista. Näin saa käsityksen minimimitoista jos haluaa kahden auton tallin. Niin ja kahdet ovet tietty sitten, ja pikkuovi vielä kulkua varten jotta pakkaskausina ei huku niin paljon lämpöä.

    Jos tekee isompia remppoja niin kahden auton talli = yhden auton talli, koska penkit yms. sisustus purettuna vie yhden auton tilan.

    Rinnakkain laitoin ne siksi että minusta näin saa monikäyttöisemmän, jos tallissa on vain yksi auto niin sivulle jää sitten reilusti touhutilaa.

    Sitten jos sivuseinille tulee kaappeja, työpyötiä tms. niin ne kun piirtää vielä kuvaan ja jättää kulkuvälin niin pääsee aika helpolla käsitykseen mille leveydelle sivuseinät pitäisi asettaa.

    Jos aikoo tehdä moottoriremontteja niin keulan eteen on syytä jättää vähintään kaksi metriä tilaa nostohärveleillä pelaamista varten.

    Montun piirsin toisen auton alle keskelle niin pitkäksi että molemmista päistä pääsee varmasti kulkemaan, se saa olla vaikka koko tallin mittainen jos sen suunnittelee niin että aukon saa katettua kansipaloilla lattian tasoon.

    Montun leveyttä tuli pähkittyä ja se tuli lopulta tasan 1 metriseksi. Riittävän leveää siitä ei kumminkaan saa helmatöitä varten, eli autoa on kumminkin nostettava - niinkuin monissa muissakin remonteissa. Nostoa varten on kaksi montun pituussuunnassa liikuteltavaa ns. akselinosturia (toinen vasta valmiiksi tehtynä...). Nostimet sellaisia että ala-asennossa tulevat lattiatasoon eli eivät haittaa tallissa kulkemista.

    Montun seiniin on kahta puolen upotettu kosteussuojattuja loisteputkia - suosittelen - montussa on jopa alkanut viihtyä ;)

    Lattiassa on vesilämmitysputket - sähkö on tietty helpompi järjestää mutta energia on silloin ostettava sähköyhtiön sanelemaan hintaan. Veden lämmitykseen voi aina käyttää eri konsteja.

    Seinärakenne on perinteinen puurunko-puu-ulkoverhoilu-kipsilevy mutta jos tekisin uudelleen niin kiviseinävaihtoehdot voisivat olla vahvoilla...
    Kaikenlaista pitää kumminkin ripustaa seinille ja gyprocin kanssa homma on pain in the ass... aina täytyy lähteä runkopalkeista liikkeelle.
     
  16. tammercity

    tammercity Gearhead

    Kay kysyyn VTS autotallia.. vuokrasin itselleni tallin 66 eurolla treen keskustan lahettyvilta.
    Sahko ja vesi kuulu hintaan.
     
  17. heikkik

    heikkik 1st gear

    mitä muuten tollasen 150 neliöisen tallin lämmityskustannukset\vuosi on
    kun ootte pitäny peruslämmön alle 10 asteen?

    ite möin just taloni kun rakentaminen ei ollut mahdollista.
    rakennusoikeutta tontilla oli toki yli 600 neliötä jälellä (kaava-alue)
    muttakun päärakennuksen pitää olla isoin rakennus tontilla
    niin yli sadan neliön tallia en vain saanut rakentaa.
    6kpl 90 neliöistä kylläkin.
    kannattaa lähteä pohtimaan viraston kanssa,mitä mahtuu,saa ja mihin.
    rakenteethan piirtää suunnittelija.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onks toi joku yleinen pykälä vai paikallinen tulkinta että päärakennuksen pitää olla suurin ? Ei sellanen ainakaan maaseudulla edes onnistu...Vai koskeeks tollanen pykälä kaava-aluetta ainoastaan ?
     
  19. heikkik

    heikkik 1st gear

    juu kaava-alueella, ainakin täällä kymenlaaksossa,
    poikkeuksia toki sallitaan mutta vaditaan kaupunginhalituksen kokous ja
    kaavaylipäällikön puolto ja suorastaan naapureiden vaatimus.
    kuntakohtaisia eroja toki on

    nyt kun etsin uutta taloa, olen törmännyt myös seuraavaan.
    vanhoilla rintamamiestaloalueilla,joita ei ole uudelleen kaavoitettu
    voi olla tehokkuusluku esim 1.5 eli 15% tontin pinta-alasta on rakennusoikeutta.
    mutta talousrakennus korkeitaan 5% tontin pinta-alasta.
    talli =talousrakennus
    alueen uudelleen kaavoituksissa tämä vanha sääntö on poistettu
    mutta juuri niissä kohteissa voimassa joita suunnittelin ostaa.
    että on vaiketa
    .

    maalla kaavoista kaukana on elämä toki helppoa.
     
  20. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Lainaus Askolan kunnan rakentamisohjeesta (tämä siis kaava-alueella):

    "Piharakennuksen tulee sekä suuruudeltaan että korkeusasemaltaan olla alisteinen asuinrkennukseen nähden."

    Eli tällä pyritään siihen, että kaava-alueelle ei pääse syntymään tontteja joitten hallitsevin rakennus on 200m2 teollisuushalli neljä metriä korkeilla pariovilla...


    Tuosta Mastertop pinnoitteesta sen verran, että kävin syksyn Finnbuild-messuilla jututtamassa tehtaan edustajaa. Hän sanoi, että jos lattiaa ei ole vielä valettu ei kannata edes harkita muuta kuin Mastertop Dry Shake -sirotelattiaa. Lattia pinnoitetaan valun yhteydessä, kostean valun päälle levitetään jauhemainen pinnoiteaines jonka annetaan kerätä kosteutta valusta. Sitten pinnoite hierretään tasaiseksi.

    Näin tehtynä pinnoite on kuulemma käytännössä ikuinen ja kustannukset vain noin kymmenesosan epoksipinnoitteesta.
     

Kerro tästä muillekin!