Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    kerro toki lisää, oliko joku virhe käyny tietokoneelle?
     
  2. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    oli merkattu teolisuus/varastorakennus jolloin vero%oli 0.70 putos 0.40. sitten lv-varusteet oli III ja IS- varusteet II nämäkin muuttui.pelkän hallin vero oli 295e täti sano että putoaa aika paljon.elikkä selvitys k-verosta lappu käteen ja soitto päätös lapusta löytyy numero(itse soitin p.020697020 )ja kyselee perusteet. asiallinen "täti" ainakin mulle sattu. :pinup:
     
  3. puu

    puu Gearhead

    Autotallin lattiaan voisi laittaa sitä vesieristyksen alle tulevaa primeria. Kulutusta se ei kestä mutta imeytyy osin lattian sisään ja estää ainakin pölyämiset ja sellaiset. Lattian pinta ei tule lainkaan liukkaaksi vaan pikemminkin tuntuu tahmealta vaikkei tartukaan. Voisi olla hyvä ainakin jos ei autoa sinne talliin koko ajan tarvitse sisään ja ulos ajaa.
     
  4. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Rakenteilla n. 80m2 lämmin autotalli vesipisteellä, lattialämmityksellä ja lattiakaivolla.

    Olen miettinyt eristeiden riittävyyttä etenkin seinissä. Lattiaan tulee 15cm lattiastyroksia, seiniin 175mm vuorivillaa ja välipohjaan 400mm villaa. Lattiassa ja välipohjassa on mielestäni hyvä eristys, mutta onkohan seiniin tuleva 175mm riittävä? Kannattaisikohan sisälle laittaa 2x2 koolaus ja 50mm vuorivilla niiden väliin.

    Autotallin sisäkorkeus on 3,3m, ovina 2 käyntiovea ja 4000x2800 nosto-ovi ja neljä ikkunaa. Ilmanvaihto painovoimainen. Mitä veikkaatte, paljonko menee vuositasolla lämmitykseen, jos pitää peruslämpönä 8-10 C? Riittääkö 5000kWh? Millaisia lämmityskuluja muilla suurehkon tallin omistajilla on ollut?
     
  5. laakkius

    laakkius Gearhead

    mulla on 200m2 4m korkeeta tilaa, sähkön osuus on n.100€/kk. Lämmitys ilmalämpöpumpulla...
     
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Minulle tulee 175mm villaa seiniin, mielestäni se on autotalliin ihan riittävästi.
     
  7. speedy

    speedy Double Gearhead

    On riittävä, mutta näinhän se tuleekin perussysteemillä, 125 runkojenväliin, ja 50 vaakaan. Mulla on noin tossa 57m2 tallissa ja 250 välikatossa, ja viimetalvena lämmitin yhdellä 2000w pilteeman puhallinpatterilla, tosin käytin vain tuota 750w tehoa,ja termari meleko pienellä ja hyvin tarkeni! Kun vain muistaa laittaa syssyllä ajoissa lämmön päälle, ennekuin rakenteet on kylminä! ja pitää sitä lämpöä päällä.
     
  8. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Minulla tulee 175mm runkotolppien väliin. Ei lisäkoolauksia. Lattiaan tulee 6kw kaapelia. Ihmetyttää, jos noin pienellä teholla pärjää... Pitäisköhän laittaa vielä 2 * 2 koolaus ja 50mm villa lisäksi.

    Olisin kyllä tyytyväinen, jos pysyisi lämpimänä samalla teholla omakin talli :) .
     
  9. speedy

    speedy Double Gearhead

    Leuto talvi niin pysyy :) 7-8 astetta, mikä on just sopiva kun ruuvailee, tietty sitten paukkupakkasilla meni siihen lähelle nollaa :odroll:
     
  10. laakkius

    laakkius Gearhead

    meissä on eroja, mulle se 15-17astetta on se sopiva lämpötila, alkaa vituttaa jos työkalut on kylmiä ja maski menee hitsaillessa huuruun... :D
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    itellä on 150m2 talli 5.4 korkea 4.5*4.25 nosto ovella.
    lattia lämmitys 9kw niin vuosi tasolla menee noin 12000kw kun läpötila siinä 18 astetta. villaa on 15 cm seinässä ja katossa 5cm finnfoam ja 400mm puhallus villaa.
     
  12. speedy

    speedy Double Gearhead

    No näin se on :) Suuren osan harraste-elämästä ruuvailin ulkona, talvisinkin.. Muistan kun irrottelin -78 ranssamista lehtijousia -25 pakkasta,eikä tuntunu missään, mutta into oli vielä silloin kova :D Nyt kaikki ruuvaamine on yhtä manaamista :odroll:
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  14. kt9001

    kt9001 Gearhead

    En tiä, viisas varmaan pitäs pöljyytesä omina tietoenaan, mutta mulla kun eio sitä rasitetta, ni tässä linkissä kertomus viime talven viisauksista.

    http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=4327.0

    Tuolla tarinaa siitä, kuinka tehä ihan vi...mmatun työläs lämpösaneeraus kohtuu pienellä hinnalla.
    Oon tyytyväinen.Nyt.

    Siellä on linkki kuvakansioon, jotta keskittymisrajoitteisillekin olisi tasapuolisuuden nimissä jotain tarjolla.
    No ookoo, tässä suora linkki kuviin, mutta varoitus, siellä on kuvatekstejä myös.
    https://picasaweb.google.com/1165601802 ... edirect=1#

    Eli taustatietoina:
    tallissa on koko asuinkompleksin lämpökeskus, ja sille koitti Elokuun viimeinen päivä joulukuun alussa 2012. Tölli ja talli oli noin 3 viikkoa ilman keskuslämmitystä.

    Se liukuohjattu etukuormaajabobcatti ja jengakone olivat lainassa.
     
  15. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    hieno kertomus
     
  16. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Mun mielest kyl tollanen tekeminen ja osaaminen ansaitsis kunnia ekolämpö-tohtorin nimen
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tuli mieleen että enemmän minua ainakin huolettaa ikkunat ja niiden vierustat. Karmi on 70mm ja paikoitellen uretaania vähemmänkin, riippuu miten on onnistunut... Sieltä se vuoto tulee, ei villan läpi vaikka sitä olisi vähemmänkin kuin 175mm.
     
  18. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Hieman vielä tuumailin asioita, niin taidan laittaa vielä 5cm lisäkoolauksen, kun 2x2:sta puutavarata jää yli ja varastossa on muutama 5cm Paroc villapaketti ylimääräisenä. Eli seinävahvuutena olisi silloin 175mm runko ja 50mm lisäkoolaus.

    Eipähän ainakaan jälkikäteen harmita niin paljoa sähkölaskuja maksellessa :)

    Parhaillaan valmistelen lattiavalua, lattiaan tulee 8mm verkko 150mm silmäjaolla ja noin 10cm valu. Lisäksi kohtaan, johon ajattelin esim. saksinosturia tein paikan paksummalle valulle ja tuplaraudoituksen. Nyt pitää vielä lattialämmityskaapelit vetää ja maanantaille on varattu valu :p
     
  19. kapa

    kapa 3rd gear

    Mittaa tarkat kaapelinpaikat nosturin kohdalle, ei tarvi ihan niin paljoo jännittää kun painat hiltillä reikää lattiaan.
     
  20. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    En laita kiinteää nosturia, vaan pyörillä siirreltävän saksinosturin. Ei sitten vie jatkuvasti lattiatilaa, vaan voi jättää esim. talvisäilytyksessä olevan auton alle...

    esim. tällaisen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ia-158400/

    Lattiaan tulee nosturin kohdalle noin 10-15cm valua (tarkkaa määrää en osaa sanoa, kun tulee kaato lattiakaivolle kyseiseen kohtaan) ja tuplaraudoitus. Kyllä kai se tommoisen kantaa? Lattiassa on siis vahvempi kohta, jossa nosturia ajattelin käyttää, n. 2,4m x 2m.
     

Kerro tästä muillekin!