Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Tuo valun kuivuminen on se kaiken haasteellisen asia kun sen kuivumiseen ei kellään tunnu olevan aikaa.
    Itselleni valettiin hallin lattia elokuun viimeinen viikko. Laatan paksuus 13-14 cm. Valun aikana oli ainoastaan teräs runko pystyssä ei seiniä eikä kattoa. Valun jälkeen eka viikko laattaa kasteltiin koska ulkona yli +20 astetta ja sopiva tuulikin yrittivät kuivattaa laattaa aluksi liian nopeaa. Kun valusta oli kulunut neljä ja puoli viikkoa tehtiin seinät ja katto. Ja kun valusta oli kulunut 7 viikkoa oli ovet asennettu ja halli muutenkin valmis. Lattia lämpö kytkettiin päälle kun valusta oli kulunut 12 viikkoa. Ja laattiaan ei missään vaiheessa mennyt yli +30 asteista vettä. Ja seuraavana päivänä hallissa oli tuoreen betonin haju. Laattaan ei ole tullut minkäänlaista halkeamaa.
    Tästä voisi hiukan päätellä mikä pitäisi olla valun kuivumisaika jossain talo työmaalla = pirun pitkä aika. Ja voisi vieläpä sanoa että talo työmaalla kuivurien käyttö on melkeinpä pakko jos meinaa saada valun tarpeeksi kuivaksi.
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla oli n.10-12cm laatta joka kuivu n.4 kuukautta ennenkun tuli ensimmäiset lämmitykset n.25asteisella vedellä. Pieniä mikrohalkeamia tuli sinne tänne jotka ei käyttöä haittaa mutta en tiedä mikä siihen vaikutti. Lattiassa on kyllä mastertop pinnoite että en tiedä vaikuttaako se tuohon halkeiluun jos laatan pinta on paljon kovempi kuin muu betoni. Lattia on kyllä hyvin kestänyt, ei minkäänlaista jälkeä parin vuoden jälkeen vaikka on hitsattu, rälläköity, vasaroitukin joskus ja nastarenkailla ajettu. Puoli vuotta valun jälkeen kun laittoi räsymaton keskelle lattiaa niin yön jälkeen oli kostea kohta lattiassa maton alla, kuivuu vissiin aika hitaasti mastertopin läpi?
     
  3. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Ja mastertop pinnoite on mullakin tuossa lattiassa.
     
  4. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Nyt kun tuli koko viestiketju luettua suurin piirtein läpi niin tässä vähän hinta tietoja täältä pohojanmaan lakeuksilta. Nämä hinnat noin hintoja eikä mitään suhde alennuksia ole saatu/käytetty ja sis alvin. Ja näillä hinnoilla olen itse tänä vuonna hallia tehnyt.
    Nosto-ovi Bema System Oy koko 3500 x 3500 mm ilman käynti ovea käsikäytöllä 2200 €, käyntiovi + 850 €. Sama koko sähköllä sis kaukosäätimen 3200 € + käynti ovi 1000 €.
    Näissä ovissa ulkopuolella erikoisväri joka oli alle +200 € per ovi.
    Ja nämä hinnat sisältivät asennuksen.
    Tarjouksia kyselin kun ekaa ovea olin ostamassa niin virolaiset olivat noin 150 € halvempia mutta kotimaisuus vei voiton. Ja nyt olen ottanut kaikki ovet samasta paikasta niin ovat sit samanlaisia. Ja näillä on niin että yhdellä kaukosäätimellä pystyy ohjaamaan kolmea ovea.
    Itse olen ollut tyytyväinen kyseisiin oviin. Eikä ole mitään suhdetta kyseiseen paikkaa vaan kerron nyt omasta kokemuksesta. Tällä hetkellä on kyseisiä ovia kuusi kappaletta joista puolet sähkö-/kauko-ohjauksella.
    Ja ensikesänä tulee ainakin kolme ovea lisää.

    Betoni normi k30 tuotuna pumpattuna 130-140 € motti. Näillä hinnoilla tuotu 5-20 mottia. Matkaa asemalta noin 25 km. Ja tuo pieninkin määrä tuli pumppuauto + kuljetusauto.
     
  5. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Betonin kuivumisajan nyrkkisääntönä optimiolosuhteissa on sentti viikossa, eli tollasen omakotitalon 8cm laatan pitäisi kuivua vähintään 2 kuukautta, sen jälkeen tietenkin kosteusmittaukset ennen pinnoituksia. Tosi elämässä aika taitaa olla poikkeuksetta pidempi. Oman talon laatta on valettu marraskuun alussa, laatoituksia ajattelin tehdä kesällä.
     
  6. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    On vain suomessa kaukana noin "optimiolosuhteet"
     
  7. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    jännä juttu että tuolla työmaalla vastaava mestari ei puuttunut lattian kosteuteen. meillä meni talossa muistaakseni 14 vko, eli koko kesä. syksyllä kosteus hidastaa jo kuivumista. autotallissa tietty eri juttu, kun lattiaa ei päällystetä. mulla tais olla hyvä mestari, kun kävi mittaamassa ja hyväksymässä lattiapinnoitteen asentamisen (laminaatti ja laatta). väliseinät toki asennettu ns märkään lattiaan, muovi tolpan ja laatan välissä
     
  8. hlappis

    hlappis Gearhead

    laittamalla lattialämmityksen päälle tasasella ja matalalla lämpötilalla kiertämään nopeuttaa hyvin tuota lattian kuivumista.
    kiire ja välinpitämättömyys noi virheet työmailla aiheutttaa.
     
  9. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Yksi märkä syksy lattian valusta oli kulunut 9 viikkoa ja laitettiin laattialämpö päälle ja kiertoon alle +20 vettä niin vain laatta halkesi :mad:
    Valettaessa seinä ja katto oli tehty ja tilaa lämmitettiin puhaltimilla koko tuo 9 viikkoa.
    Joten ei MUN mielestä hyvä konsti.
     
  10. hlappis

    hlappis Gearhead

    monesti esim.maalämpökone on vaihtoventtiilillä ja ilman työsäiliötä ni meno lämpötila voipi karata taivaisiin ja halkasta lattian :D
    vielä jos mittaus on paluu puolelta.
    toki menopuolen vekottimissa tuon voi failata ison lämpötiladifferenssin takia.
    sama ilmiö pätee joka vehkees jossa jonkinlainen automatiikka on,ei tarvii olla maalämpö.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kylläpä se vain loppukesästäkin monesti kosteus huitelee lähellä 100%. Syksyllä sentään ilmat viilenee, joten voi lämmityksellä pudottaa suhteellista kosteutta. Muistelempa vaan tuskaista rakennuskesää -10, kun koitettiin laattaa saada kuivumaan. Yöllä +25 ja päivällä 10 astetta enemmän, kosteus tapissa koko ajan. Vuokraamosta oli lainassa todella järeä kuivain, joka löi jaktuvasti pois päältä liian korkean lämpötilan takia. Ja jos piti ikkunoita auki "viilennyksen" takia niin ulkoa tuli lisää kosteutta. Vieläkin sylettää :mad:

    Kun olisi tajunnut laittaa ilpon seinään heti kun sellainen oli, monelta hikipisaralta olisi säästynyt.
     
  12. SB 340

    SB 340 2nd gear


    Jaa näin?

    [​IMG]

    Iso KIITOS :D . Tosa on kuva kesältä, "master topit" pinnassa.
     
  13. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    [​IMG]
    Tuon näköistä tilaa olen tehnyt. Seinät Parocin kakkoslaadun elementeistä ja katto vastaavaa elementtejä mutta priimaa ja Puolalaista. Rautarunko tehty itse. Leveyttä rakennuksella 13.5 metriä. Tästä päästä mistä kuva otettu tehdään seuraavana suvena reilu 200 neliötä harrastetilaa.
    Nyt mitä kuvassa näkyy on tehty kolmessa osassa yksi osa yksi kesä periaatteella. Syynä kun pitää hajottaa vanhaa pois uuden tieltä niin se romun siirto :mad:
     
  14. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    [​IMG]
    Tuossa kuva vielä rakennuksen päädystä mihin tulee jatkoa. Kivijalkaa ei muurattu päätyyn keskelle että saadaan ovi ilman "kynnystä" siitä tilojen väliin.
     
  15. gt302

    gt302 3rd gear

    asiaa.tuollanen hallin pitää olla.
    itsellä vanha navettarakennus jonka restauroinut ja talosta tulee kaukolämpö lattialämmitys 2kerrosta ja useita satoja neliöitä.mutta tilaahan ei ole koskaan liikaa muitakin talleja useita vaan ei riitä.
     
  16. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Itse päädyin rautarunkoon ja Paroc elementteihin juurikin hinnan takia.
    Ja tällä systeemillä on helppo ja nopea tehdä.

    Tämän hallin alta on purettu vanhaa navetta/lato rakennuksia pois.
    Harraste tilana ne olisivat menneet mutta oikeana työtilana matalia ja kylmiä. Koko hallissa on laattialämpö.

    Kiinteistövero on paikkakunta kohtainen mutta koko hallista kun valmis se tulee olemaan 2500-3000 €. Kokonaisala tule olemaan 720 neliöä.
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Pannu H-D varmaan meinaa myös tehdä jotain tuottavaa hommaa näissä tiloissa?
     
  18. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Nyt valmiina oleva osa on suurimmaksi osaksi tuottavassa työssä.
    Lisäksi halliin on tehty lämpökeskus ja toisessa päässä on melkein 70 m2 palaturvevarasto.
     
  19. speedy

    speedy Double Gearhead

    Varsin vaatimaton heppu :D
     
  20. umpio

    umpio 3rd gear

    Eikun tuo lattiantekijä oli juuri sellainen ammattilainen, joita pitäisi olla enemmän. Ei sitä turhaan ennenvanhaan taloa tehty niin, että kun rakennus oli ns. sääsuojassa, niin se jätettiin lattiavaluineen päivineen talven/kesän yli kuivumaan, ja rakentamista jatkettiin sen jälkeen. Turha kiire nykypäivänä pilaa useimmat rakennuskohteet :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!