Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Luulisi etolasta saavan.
     
  2. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Tommosta määkin kaipaisin. Miten aattelit kiinnittaa? Mulla on Cyprokin takana vain styroksia 20cm korkeuteen asti, ei tohon kanapa..ka levyyn mitään kii saa :mad:
     
  3. jpmrent

    jpmrent 1st gear

    Oisko teollisuus Etola?Kumiapu?
     
  4. Teemu T.

    Teemu T. 2nd gear

    Mulla on kanssa kahden auton talli viimeistelyä vailla. Meillä töissä vedettiin lattianrajaan autohallissa samaa massaa kuin betonielementtisaumoissa käytetään. Vähän niin kuin kylpyhuoneissa vedetään silikoonia laattasaumaan, mutta tuhdimmalti. Ajattelin pistää samaa massaa omaankin autotalliin. On sellaista tavaraa, että ei kovin helpolla irti lähde ja siitä on helppo muotoilla kourumainen muoto, ettei mahdollisesti vesi jää makaamaan seinän viereen. Mulla on siis betonilattia ja gyprocci-seinät lattiaan asti. Laitan massan vasta sitten, kun saan epoksipinnan/laatan lattiaan. En ole vielä varma, kumpi tulee.
     
  5. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Itse meinasin laittaa noin metriä korkean pellin seinän alareunaan, siihen sitten silikoni tms. lattian ja pellin saumaan.
     
  6. vesaku

    vesaku 3rd gear

    Minulla on n.70 cm korkea vesivaneri (12mm)alareunassa ja siitä ylöspäin cyprokki.
    asensin vanerin jo ennen lattia valua, valu tuli levyä vasten, saumaan sikaa. Lattian maalauksen yhteydessä vesivanerit samalla värillä . Kohtuusiisti ja voi reilusti pestä lattiat ilman että menee lattianrakoon vesi.
    Vaneri kestää "heitellä" rautatankoja yms. ilman että tulee reikä/lommo. Toimii.
     
  7. SB 340

    SB 340 2nd gear


    Toi oli varmaan pätevä ratkasu :D
    Noita pellejä määkin alunperin meinasin, mutta ei vaan ainakaan nyt tällä hetkellä perse kestä. Pitäs kuitenkin olla rosteria. tuntuu tota rahaa menevän muuhunkin :odroll:
     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mie meinasin teettää peltifirmassa sopivat arkit pinnoitetusta pellistä. 125x200cm arkki maksaa 26€, olikohan leikattuna muistaakseni 30€.
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on ameriikan diamond plate köykämiini turkkilevystä kantatut jalkalistat 7,5cmx 2,5cm sikamassalla lattiassa ja kipsilevyssä kiinni.
    Kipsilevyt maalasin ensin pohjat otexilla ja sitten kolmesti lujalla. On vedenpitävä. Toimii todistettavasti myös pesuhallissa ja kylppäreitäkin vesieristetään tolla maalilla jos on lasikuitutapetti alla liimattuna.
     
  10. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

  11. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Sähkövedot sain viimeinkin tehtyä talliini. Nyt olisi vuorossa välipohjan höyrynsulku ja 2x2 koolaukset. Huomasin, että seinällä jo oleva höyrynsulkumuovi on kuurassa pakkasten takia. Kuinkahan ihmeessä saan teipattua nyt yhteen ne välipohjan ja seinien muovit, ei varmaan tartu teippi jos on kuuraa alla. Haittaakohan kuura seinien höyrynsulussa, kun sinne pitäisi vielä 5cm lisävilla laittaa höyrynsulun ja sisäpuolen kipsilevyjen väliin (2x2 koolaus siis seinässä)?
     
  12. kjj646

    kjj646 1st gear

    Lämpöä tupaan ja kuivaksi. Tuo höyrynsulku jäi askarruttamaan, onko seinissä siis jo sulku ja koolaat sen päälle 2x2 villan kera? Mun tiedot voi olla vanhentuneita ja vääriä mutta sanoisin kyllä että eikös sen höyrynsulun kuulu olla mahd. lähellä pintaa.
     
  13. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Nykyään tehdään niin, että runkotolppien väli on villoitettu. Höyrynsulku tulee runkotolppiin ja höyrynsulun päälle 2x2 koolaus. Koolauksen avulla saadaan 5cm lisävilla höyrynsulun lämpimälle puolelle. Kipsilevyt kiinnitetään sitten 2x2 -koolauksiin. Etuja mm. että pysyy ehjänä höyrynsulku, kun laitetaan rasioita yms. seinälle.

    Tällainen on rakenne uusissa puutaloissakin, kts. esim: http://www.kastelli.fi/Haave-todeksi/Miksi-valita-Kastelli/Saumaton-energiatiivis/
     
  14. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Ota huomioon, että autotalli ei ole asuintalo. Rakenteen ei tarvitse olla ilmatiivis kuten uusissa asuintaloissa missä käytössä ilmanvaihtokoneet ja ilmavuodot halutaan minimoida. Eli optimirakenne on mahdollisimman tiivis ja sisäilma vaihtuu koneellisesti.

    Kuvailemasi rakenne vaatii koneellisen ilmanvaihton ja tasaisen lämmön, muuten vesi voi tiivistyä seinän sisään ja ilmeisesti näin on jo käynyt jos muovin pinnalla kosteutta.
     
  15. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Eikö juuri näissä asioissa ole tehty erittäin paljon virheitä -70 luvun alun jälkeen, kun taloista alettiin rakentamaan pullotiiviitä. Pahimmat hometalo-ongelmat johtuvat usein tästä.
    Ja näitä virheitä tehdään edelleen.
     
  17. mcpete

    mcpete 3rd gear

    En ole jaksanut koko ketjua kahlata, että onko jo taputeltuna, mutta voihan tallin rakentaa muutenkin kuin puurakenteisena. Itse tein viime vuonna n. 100m2 harrastetilaa valuharkko/siporex seinillä. Paloturvallinen, suht helppo ja melko tunnoton kosteudelle. yläpohja ristikoilla ja tuplagyprocilla, eristeenä puhallusvilla.

    Tuleehan puustakin hyvä seinärakenne, mutta vaativampi toteuttaa oikein ja ehkä vähän arka rymistelykäytölle gyproc-pinnalla.

    Makuasioitahan nämä rakenteiden hyvyydet/huonoudet aika pitkälti on, mutta kannattaisi olla tarkkana siitä että tekee varsinkin aremmat rakenteet/rakennukset oikein, eikä mutuna "kun kerran tiiviit talot homehtuu niin harvempi on parempi"
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Itse tein uretaani-Lecaharkoista vanhasta autokatoksesta, yhden auton tallin 43 vuotta vanhaan taloon.
    Harkoissa/siporexissa on paljon hyviä puolia. Ja mikäli materiaali ei miellytä silmää tai sovi ympäristöön,
    niin sen voi verhoilla laudoituksella, mikäli haluaa. Toki se silloin kasvattaa seinäpaksuutta entisestään.

    Itse laitoin kestopuulaudoituksen seinän päälle, koska katoksen betonikatolla on talon terassi, jonka aita on samaa kamaa. Täytyy vielä jossainvaiheessa valtata puuosat, ja maalata betoniosat.

    [​IMG]
     
  19. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Joo, näin minäkin olen asian käsittänyt, eli jos tallissa on lämpimämpää, kuin ulkona, pitäisi seinärakenteen pelata oikein. Nyt kun tallissani ei ole lämpö päällä, on sisällä usein kylmempää kuin ulkona (80m2 betonivalu ei heti lämpene ilman lämmettyä) etenkin kovan pakkasjakson vaihtuessa lauhemmaksi, tiivistyy kosteus höyrynsulun sisäpinnalle. Tässä tilanteessa on tosin muutkin tavarat, kuten auton pellit ja työkalut kuurassa. Tämä on se, mikä aiheuttaa ongelmia rakentamisessa, eli en höyrynsulun sisäpuoleista villaa ja kipsilevyjä voi laittaa paikoilleen k.o. ilmiön takia. Taidan jättää noi sisäpuolen villan laitot ja kipsilevyjen laitot keväämmälle, kun tätä kuuraantumisilmiötä ei enää pitäisi olla. Lämpöjä on turha laittaa päälle, koska korkea nosto-ovi puuttuu ja sitä en saa tilattua ennenkuin kipsilevyt on paikoillaan. Aikatauluna on, että talli olisi valmis juhannukseen mennessä kaikkine ulkopuolen maalausten ym. viimeistelyjen osalta.

    Kuinkahan noi kastellitalot tai pitkästä rakennetut yms. joita rakentajat rakentavat vuositolkulla ovat homeessa? Ilman lämpöjä näyttää toi kondenssi olevan iso ongelma ja jos rakentaa parikin vuotta, ehtii rakennus varmasti olla pitkän aikaa ilman lämpöjä. Onneksi talopaketti, jonka otin on suurelementeistä tehty, jolloin pääsimme muuttamaan valmiiseen taloon parin kuukauden sisällä talopaketin toimituksesta, niin noita kondenssiongelmia ei ehtinyt tulla.

    Tallissani on lattialämmitys ja myöhemmin laitan ILP:n ja tarkoituksena on pitää lämmityskaudella n. 12-15 astetta lämpötilana sisällä, jolloin kosteusongelmaa ei pitäisi olla.
     
  20. SB 340

    SB 340 2nd gear


    Juu, nopee tehä suht edullinen, mut p..skaa!! Tuli silti tosta tehtyä :eek:
    Pinosta kun kesällä noiti purki, niin kyllä eka joka paketista oli murenaa ja kolhuilla, eli tais noista kaikkiaan 4 levyä olla kaatopaikkatavaraa. Ja pirullinen noita palasia hävitellä mihinkään, ku ei ees pala :oops:
     

Kerro tästä muillekin!