Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Tuosta höyrysulkumuovin sijoittelusta tuntuu tosiaan olevan yhtä monta mielipidettä kuin on niiden esittäjääkin. Itse kun nyt tuota ikuisuusprojektiani olen tehnyt niin kyselin ihan oikeilta rakentajilta mihin se muovi pitää laittaa. Vastaavan mestarin mielestä tuonne 2x2 koolauksen ja 2x4 runkotolpan väliin rakennusmiesten mukaan niin pintaan kuin mahdollista. Totesivat sen, että jos sen muovin noin vähäisellä seinän eristepaksuudella (150mm) sinne villojen väliin laitat voit olla varma että rakennuksesi on muutaman vuoden sisällä homeessa. Tilanne muuttuu jos seinässä on eristettä se 300mm mutta aika harvan autotallissa tuollaisia villavahvuuksia on. Yksi rakentaja oli sitä mieltä, että nykyisin jätetään jopa kyseinen muovi kokonaan pois ja kosteus pääsee liikkumaan ja haihtumaan rakenteissa vapaasti jolloin rakennelma ei homehdu.

    Tuon koolauksen alle sen voi tietenkin laittaa mutta sitten pitää seinässä ola paksuutta se 30cm jolloin kastepiste ei muodostu tuohon villoituksen välissä olevan muovin pintaan. Ja jokatapauksessa siihen muoviin tulee niitä reikiä laittoi sen sitten mihin kohtaan tahansa. Kysymys siis kuulukin missä siitä on suurin hyöty.

    Itse laitoin sen gyprokkien alle eli niin pintaan kuin mahdollista. Jatkoin siis 23 vuotta sitten tehtyä hallia kymmenellä metrillä ja päätin hyödyntää siinä olevaa tekniikkaa tämän uuden puolen rakenteissa. jos tuo uusi saman kestää niin uskoisin, että minulle se riittää.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Eikös se ole tuon toisen linkin 3 pykälä.
    Tai sitten ensimmäisessä linkissä puhutaan, että mikäli rakentaminen liittyy henkilön tulonsaantiin. Niin silloin on ilmoitusvelvollisuus.
     
  3. käyttis1

    käyttis1 1st gear

    Traktoritallin lattian teko tulossa eteen kesällä.
    Riittääkö 10cm valu 6mm verkolla (silmän koko 150mm) sillain että renkaitten kohdille laittaa pitkittäin ylimääräiset 8mm raudoituspuikot?
    Laatan alle 50mm finfoami ja valun joukkoon lämmitysputket.

    Tuleeko näin hyvä,kestääkö tunkata traktoria ilman vaaraa laatan halkeamisesta?
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No aina voi parantaa, 8mm verkko, oviaukon kohdalle tupla tikut.
    Omaani tein vanhan lattiatekijän neuvon mukaan: ensin ulkolaidalle 8mm kehä, 8mm verkko, jatkot limi ja tukevasti kiinni. Verkon päälle toinen 8 mm kehä ja koko komeus nippuun.

    10cm valu, lämpöputket seassa ja ei mitään halkeemia on tullut.
    Huomio ja laita valulätkiä (100x100/ 150x150) reilusti niin on tartuntaa työpöydälle, nosturille, ruuvipenkin jalalle, putkentaivuttajalle jne jne. Ettei tartte porailee rueta.

    Itse huomaan et olis useampi pitäny laittaa.
     
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    F300 finfoami pontattuna 2x50mm
    min 15cm valu

    Petoni on halpaa ja finnfoami maksaa ittensä takaisin energiakustannusten muodossa.
    Ei kannata säästää noissa
     
  6. JB

    JB 1st gear

    Minkälaisia tartuntalätkiä tarkoitatte? Aivanperus lattalappuja, vai kierteellä/kierretangolla olevia?
    Tallinvalvojan/piirtäjän kanssa nuista oli puhetta, mutta ideaa ei saatu ymmärrettäväksi. Ajatuksena oli laittaa nostin ankkuripulteilla lattiaan kiinni. Eikö nämä käytännössä riitä?
    Voi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn koska olen tyhmä..
     
  7. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Yritän tässä tulkita autotallin paloturvallisuusluokituksia ja en niistä oikein selvää saa.

    Eli autotallini lähistöllä ei ole muita rakennuksia ja naapurin rajaankin on 6-7 metriä.

    Eli tallissani on kokoa 56m2 ja kaksi ~10m2 varastoa. Tallin ja varastojen väliin tulee väliseinä, jonka molemmin puolin EK -levyt ja 5cm villa välissä.

    Kysymys kuuluu, tarvitsenko laipioon tuplakipsilevyt? Seinissä ja väliseinässäkinEI30 ilmeisesti täyttyy. Seinissä siis 24cm villaa ja EK -levy sisäpuolella.

    EDIT: Soitin rakennusvalvontaan ja kuulemma pitää olla EI30 luokitus, koska varastojen pinta-ala on yli 10m2. Eli autotallin osalta vaatii laipioon tuplalevyt ja autotallista varastoon tulevan sisäoven pitää olla myös paloluokiteltu.
     
  8. PeeÄs

    PeeÄs 1st gear

    Meilläpäin tehtiin päinvastoin, eli pienemmälle puolelle (varasto) tuli kattoon tuplalevy. Väliseinä ja ovi kuten edellä.
     
  9. signet

    signet Gearhead

    Ihan perus lätkiä,joihin voi sitten hitsata tarpeen mukaan mitä vaan kiinni.Niitä jää yleensä aina isommilta työmailta ylimääräisiä,ja lähes jokaisen rakennusliikkeen varikon takavarastossa niitä lojuu jaloissa...
    Tekeehän se teräspeikko niitä lisääkin :odroll:
     
  10. käyttis1

    käyttis1 1st gear

    Hmm okei..Onko kokemusta mitä maksaa suurinpiirtein kuutio betonia pumpattuna? Pelkällä säiliöauton kourulla ei varmaankaan yllä 12 metriin?
     
  11. HV

    HV Gearhead

    Viime kesänä valettiin noin. 50 neliön talleja, jos oikein muistan niin toisessa oli meillä pumppuauto maksoi n. 1000 € ja viimeinen tehtiin rännillä ja se maksoi n. 800 € Matkat pitää ottaa huomioon myös. Ja jos ei yksi auto riitä, niin ensimmäiseksi pumppuauto, että perälle saa tavaran ja toinen auto kourulla, 110 neliön talli tehtiin siten.

    Ja jos joku asuu maalla ja siirto kustannukset menee kalliiksi ja haluaa harrastaa meillä olis pari ylimääräistä tasosekoittajaa 16A pistokkeella. Kauhalla tavaraa sisään ja saa vähä reilummin tehtyä massaa kerralla. Itse ollaan jotain valuja tehty niillä, kaivinkoneen kauhalla ollaan massa sitten siiretty haluttuun paikkaan tai vaikka kottikärrillä. Yksi tasosekoittaja projektti, vaikka traktorin perään tai laita polttomoottori siihen 300 €
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Betoniauto jossa on hihnakuljetin on aika kova sana, sellaisella tehtiin tallin sekä talon kaikki valuhommat. Tosin sekään ei yllä 12 metriin mutta lähelle kuitenkin. Minulle tuli betoni lattiafirman kautta ja 16mm massa eli lattiatavara maksoi 130€/kuutio, kuljetus n.30km päästä ja sehän siis vaikuttaa olellisesti betonin hintaan.
     
  13. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Mulla tuli 19m3, pumppuauto ja kahdella kuupalla tuotiin. Lattiaäijät (3kpl) hoiti levityksen ja tasotuksen. Ite ei saanut olla tiellä, muuten ois lattiaäijät nostaneet hintaa 50% :). No verkkoja sain nostella. Autot tuli n.80km päästä. Lähempänäkin ois ollut betonifirma, 14km päässä tossä kylällä, mutta niitten pumppuauto oli niin paljon kalliimpi, että olis koko savotta tullut 400€ kalliimmaksi, kun toi kauempaa tullut. Betonin hinnaks tuli 2600€ + lattian teko ja mastertopit siihen sit erikseen.
     
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    19m3? Astetta isompi talli? Vai ihan joku tuotantotila?
     
  15. signet

    signet Gearhead

    Hihnoja on myös pidempiä,mulla oli ennen 18m hihna.Betonin hintaan vaikuttaa paljon myös paikkakunta,lattiabetonin lähtöhinta on yleensä asemalla +-150e/m3,mutta lähtöhinnat on lähtöhintoja,jos paikkakunnalla on kova kilpailu niin hinta voi olla mitä vain.Lähin betoniasema ei aina ole halvin :eek:
    Hihna on yleensä halpa vain yhden kuorman valuissa,tai niin et eka hihnalla ja toinen rännillä,jos menee enempi niin pumppaus on yleensä halvempaa.Ja todella vaikea vertailla ennen valua,on niin monta muuttujaa.Lopullisen hinnan tietää vasta kun valu on valettu ja lasku on tullut.Kun myyn yksityisasiakkaille kuraa niin yritän haastatella mahd. tarkkaan että voin sanoa hinnan /kuutio,sis. KAIKKI,kuljetus, mahd. pumppaus,purkuaika,myös kaikki lisät.Näin kerrottuna tietää mitä tulee maksamaan,jos laskettu kuutiomäärä pitää paikkansa.Joskus teen myös kokonaistarjouksen liipattuna,jolloin tulee vain yksi lasku,käytän alihankkijoita(vain kahta luotettavaa firmaa)lattianteossa.
    Kannattaa lattiabetonin määrää laskettaessa ottaa painuminen huomioon;100m2 sentin heitto korossa vaikuttaa jo kuution :odroll:
    Joskus kun kura on loppunut kesken ja asiakas syytti kuormia vajaiksi,mitattiin paksuutta,8cm valu olikin monesta kohtaa jopa 13cm :argue:
     
  16. signet

    signet Gearhead

    9m on pisimmät rännit,ei tosin ole joka autossa,eikä edes joka asemalla.
    Normaali on 5-6m.
    Jos betoniauto pääsee ihan kynnykselle(yleensä ei pääse kun täyttösuppilo ottaa yleensä kiinni räystääseen jos ei ole 4m.korkea ovi) ysin rännillä voi valaa n.10m syvän tallin.Tämän pidemmällle ei ole järkeä lapioida :poff:
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Juu kirjottelin tämän yhden auton kokemuksella asiasta, itse asiassa se yletti just ja just 12m metrin päähän kun talon anturoita valettiin. Tehtiin just niin että täysi kuorma hihna-autolla ja ränniautolla loput. Lappeenrannassa on betonin hinta (asiakkaan kannalta) kohdallaan kun Ruskon betoni tuli kuvioihin, ennen sitä Rudus toimi yksin hetken ja hinta oli huomattavasti korkeampi. Onko siulla signet oma mylly vai pelkkä auto?
     
  18. signet

    signet Gearhead

    Autoja vaan.Betoni on niin halpaa ettei sitä kannata ite tehdä :wink:
    Betoni on varmaan kilpailluin rakennustuote Suomenmaassa.
     
  19. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Ei kai nykypäivänä enään leikitä minkään rännin kanssa? On vain niin helpompaa ja nopeampaa kun käyttää pumppuautoa. Ja loppupeleissä ei se pumppuauto tule yhtään kalliimmaksi.
    Ja viisaat sanovat et pumpattua kuraa ei tarvi viprata mut ränni kura pitää.
     
  20. jallu81

    jallu81 3rd gear

    kyllä sitä ränniä käytetään todella paljon. ei mitään järkeä ottaa pumppuautoa työmaalle jos vaan rännillä ylettyy.
    meidän tarttis valaa harrastetalliin uus lattiapinta ja korjata oviaukon kohdalta. valettava ala on noin 150neliöö(koko halli on 300neliöö).
    kyselin paristakin betonifirmasta missä on tuttuja äijiä duunissa niin lupasivat hoitaa eri työmailta tulevat ylijäämäbetonit sinne aika huokeasti..
     

Kerro tästä muillekin!