Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mä oon tehny kaikenmoisisa valuja ylijäämä petongista ja lattiaa en alakais siitä kyllä liippaan jos pitää saada edes kohtuullinen.
    Kura kun on voinu olla jo puol päivää pytyssä ennen ku se tulee omaan pihaan ja vaikka sitä pyörittäs miten ja laskis vettä sekaan , jämähtää tosi nopeesti ja hierrolle/ liippaamiselle ei jää aikaa yhtään jos isompaa laattaa tekee.
    Jonku liiterin laattian siitä kyllä tekee mutta jos on isompi niin ota tuoretta kuraa
     
  2. signet

    signet Gearhead

    Ei leikitä.Valetaan paljon kuitenkin.Moni valu onnistuu rännillä paljon vähemmällä jälkisiivoilulla.
    Pumpun halpuus on paljon kiinni paikkakunnasta,hinnottelutavasta,työmaasta,lattiamiehistä,pumppukuskista ja kuun asennosta :rotfl:
    Tapaus kerrallaan,ei voi sanoa yleisesti että joku tapa on halvempaa tai kalliimpaa.
     
  3. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    No todennäköisesti mulla ei ole järkeä :D Koska mulla ei ole ollut mun mielestä ikinä niin pientä valua et olisin tilannut sen ilman pumppausta.
    Pienin valu mitä olen tehnyt meni kolme ja puoli mottia kuraa ja pumpattuna :lol:
    Täällä hinta ero on aika olematon vaikka ei ole kilpailua ja ainoa toimija Rodus. Kuun asennosta en osaa sanoa mitään kun mä rakennan kuiteskin päivällä :rotfl:
     
  4. Valsumies

    Valsumies 3rd gear

    Jos erikoiskova levy katossa niin periaatteessa pitäs riittää. Normi levyllä kaksi levyä kattoon. Kattoon levyt joko varastoihin tai autosuojaan. Palo-oveksi EI15 ovipumpulla(oltava itsestään sulkeutuva ja salpautuva). Näitähän tulkitaan rakennusvalvonnassa valitettavasti hyvinkin eri tavoilla.
     
  5. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Tahtoo mennä noissa palomääräyksissä nämä asiat vähän kuin kunta kohtaisesti.
    Ja palotarkastaja sit viime kädessä sanoo kuinka tehdään.
    Se kuinka naapurin piti tehdä ei välttämättä päde sinulla.
    Itse olen monta kertaa törmännyt kun rakennustarkastaja sanoo kuinka tehdään mutta käskee vielä palotarkastajan tulla tarkistamaan tilat kun rakennetaan niin silloin asiat taas muuttuvat.

    Itse muutin vanhaa ulkorakennusta "paja" tilaksi 15 vuotta sitten. Rakennustarkastaja määräsi kaksin kertaisen kipsin seiniin ja kattoon. Mutta sanoi että kun alat levyttään seiniä niin käske palotarkastaja käymään. No tein työtä käskettyä ja soitin palotarkastajan paikalle kun olin ekan kipsikerran saanut laitettua seiniin ja kattoon. Ja ylläri suuri kun palotarkastaja sanoi et yksinkertainen kipsi riittää kun olet saanut saumatkin noin hyvin kiinni :D Enpä sit alkanut vastaankaan sanomaan...
     
  6. SB 340

    SB 340 2nd gear


    Ihan normi :lol:
    140m2, mutta siihen päälle nusturinkohdat ja kolmen oviaukon lipat a´50cm pitkiä ja 15-20cm paksut ja 3,5-4,5m leveät. Ja oviaukkojen kohdalle tuli muutenkin vahvemmalti ja osastoivan väliseinän pohja vahvempi. Ja styroksikin painuu :soosoo:
    Mulla meni niin, että ekan kuorman loppupuolella pumppuauton kuski ja lattiäijät arvioitti ton loppumenekin ja se ilmoitettiin sit seuraavalle autolle. Ton kuljetusmatkan takia ei voinut ottaa riskejä.
     
  7. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    Mä ajoin kuus kesää 9 metrin ränni autoa... Homma oli ihan jees mutta se saatanan veden kanssa lutraaminen... Se on aika rasittavaa homma loppujen lopuksi kaikki tunnit tehdään ns perjantaina... Aika usein oli kesäsin että ma pari tuntti,tiistai pari tuntti, Ke jotain keikkaa, To melkeeen helvetti irti Ja perjantaina aamuyöstä ammattilattiamiehet läpitte sen jälkeen maajussit ja viimeseksi joskus 10 aikaa illalla vielä ok talonrakentajan tallin lattioitten valua grillin pohjaa... Aidan tolppien kuoppien täyttöä... Mutta onneks ei tarvinnu vko loppusin tehä...Nykyään käy kyllä mielellään töis vko lop. Kun homma tasasempaa... Ja niin muuten aiheeseen kyllä sill 9 metrin rännillä valetaan vaikka ylämäkeen jos valumiehissä virtaa riittää....
     
  8. signet

    signet Gearhead

    Joo ja sit noi hiljasemmat päivät on usein vielä niin että aamul 5.30 eka keikka ja seuraava 17.50.Tervetuloa kuranajoon,unohda muu elämä :poff:
    Onnex on hinausauto,saa työskennelllä myös vkl :rotfl:
     
  9. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    EI15 ei tarvitse sulkijaa, eikä ko. ovi käy paloluokiteltuihin tiloihin. Ovi pitää olla vähintään EI30. Mulla vaadittiin tunnin palo-ovi, eli EI60, koska asuinrakennus on 2 m päässä tallin seinästä. Luokitellut ovensulkijat esim.

    - Abloy DC335
    - Vetolaite DC199
    - Lukkorunko ovessa Abloy 4190 tai LC190
     
  10. Kuutoshullu

    Kuutoshullu 2nd gear

    Ei kyl mun mitta tul täytte tota hommaa.. *No saipa siitäkin jotain.
    Nykyään metsässä tekemässä puutavaraa rakentajille... Et loppupäästä ns alkupäähän...
     
  11. signet

    signet Gearhead

    Jotainhan se on tehtävä...
     
  12. Valsumies

    Valsumies 3rd gear

    E2
    Osastoivat rakennusosat tehdään rakentamismääräyskokoelman osan E1 taulukon 7.2.1 mukaan.
    Jos P3-luokan rakennuksen kokonaiskerrosala on enintään 2400 m2 ja osaston koko enintään 400 m2, voivat maanpäälliset osastoivat rakennusosat olla EI 30-luokkaa.

    E1 7.3.2
    Osastoivan oven tulee yleensä olla itsestään sulkeutuva ja salpautuva.

    E1 7.3.1
    Osastoivassa rakennusosassa olevan oven, ikkunan ja muuta pienehköä aukkoa suojaavan rakennusosan palonkestävyysajan tulee yleensä olla vähintään puolet osastoivalle rakennusosalle vaaditusta palonkestä-
    vyysajasta.

    Erillistä autosuojaa ei tarvitse palo-osastoida, kun sen etäisyys saman tontin rakennuksesta on vähintään 8 metriä, enintään 60 m2:n suojan vähintään 4 metriä.
    Jos etäisyys on edellä mainittuja pienempi, autosuoja erotetaan asuintiloista luokan EI 30 rakennusosin. Osastoivassa seinässä olevalta ovelta edellytetään 15 minuutin palonkestävyysaikaa. Lämmöneristetyn ulko-oven voidaan yleensä katsoa täyttävän tämän vaatimuksen.

    Jos oveksi on vaadittu P3-luokan rakennuksessa EI 60 rakenne, niin mielestäni kyseessä on oltava vähintäänkin eri tontilla sijaitseva rakennus, jolloin rakennusten välille voi aiheutua tiukempia vaatimuksia.
    Paloluokitellut tilat ovat käyttötavaltaan poikkeus ja EI 60 ovirakenteita ei yleensä esiinny tavanomaisesti P3-luokan rakentamisessa.

    E4 2.4
    Autosuojasta ei sallita yhteyttä palovaaralliseen eikä räjähdysvaaralliseen tilaan.

    E2 6.2
    Osastoivat rakennusosat tehdään rakentamismääräyskokoelman osan E1 taulukon 7.2.1 mukaan. Erityiskäyttöisten tilojen kuten voimaloiden, palavan nesteen säilytystilojen, muuntamojen ja maalaamojen osastoinnissa noudatetaan kyseisiä tiloja koskevia määräyksiä ja ohjeita.

    Korjaan vielä että tavallisen autosuojan kattorakenteeksi riittää Gyproc ohjeen mukaan esim. yksi Gyproc GF protect F.

    Noistakin voi olla apua pientalon autosuojan osastointiin: Oulun palokortit
    http://www.ouka.fi/c/document_library/g ... pId=486338
     
  13. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Valsumiehen lähettämä Oulun palokortit auttoivat selventämään asiaa... Noiden palokorttien mukaan ymmärsin, että riittäisi varastojen osastointi, eli varastojen ja tallin välinen seinä EI30 ja varastojen kattoon tuplalevyt.

    Kuitenkin Kuopion pientalo-ohjeessa mainitaan, että kyseisessä tilanteessa pitäisi autosuoja osastoida varastoista, joka antaa taas ymmärtää, että väliseinä sama EI30, mutta tuplalevyt pitäisi laittaa autosuojan puolelle...

    Ehkä teen ton Kuopion pientalo-ohjeen mukaan ja laitan tuplalevyt autosuojan puolelle, siellähän se tulipalokin todennäköisemmin syntyy.
     
  14. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    Nii-i, tai jos teettää ammattilaisella rakennekuvat, leimauttaa ne rakennusvalvonnassa ja tekee kuvien mukaan, niin ei tarvitse internet autopalstalla arpoa asiaa..
     
  15. Valsumies

    Valsumies 3rd gear

    Kannattaa se palovaarallisempi tila osastoida ja mielestäni se on juurikin tuo autosuoja. :wink:
     
  16. artz

    artz Gearhead

    Olisikos vinkkiä tallin lattian tekemiseen. Vanha maapohjainen talli, josta yksi sivu täysin auki. Ei siis sokkelia ollenkaan sillä sivulla.

    Tällähetkellä ajatus olisi, että ensin tasataan pohja karkealla soralla joka samalla estää veden imeytymisen maasta, tiivistetään, siihen 5-10cm styroksi, raudoitus ja valu. Ei tuossa muuta ihmettelemistä olekaan kun se avonaisen seinän puoli.. Ei kai siihen tarvitse tehdä sokkelia yhtälailla syvälle kuin muilla sivuilla on? Pelkona on, että pintavedet pääsisivät betonin/styroksin väliin jos ei tee maan alle mitään estettä. Yksi vaihtoehto olisi jättää styroksi pois aivan seinän vierestä ja valaa betonista styroksin vahvuuden verta "lipan" alapäin, jolloin styroksi tulisi omaan koloon sinne lattian sisälle. Ei ainakaan sivusuunnasta pääsisi vedet.

    Ei ole tarkoituskaan tulla lämmin talli, vaan styroksi lähinnä routasuojan vuoksi.

    Kaikki vinkit on tervetulleita.
     
  17. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Joo, on mulla rakennekuvat tallista piirrätetty ja leimattu rakennusvalvonnassa, mutta noita palo-osastointeja ei niin tarkkaan näkynyt kuvissa. Varastojen ja tallin välinen väliseinä oli merkattu vaan tekstillä "EI30 vesikatteeseen saakka". Paikallisen rakennusvalvonnan mukaan voi tehdä noin, tai sitten käyttää tuplalevytystä laipiossa, joka ajaa saman asian. Tuplalevytys kuulemma työläämpi toteuttaa, mutta onkohan oikeasti noin? Jos EI30 on vesikatteeseen saakka, niin siinä tulee omat murheensa ullakon tuuletusten yms. kanssa.

    Minusta noissa palo-osastoinneissa ei pitäisi olla mitään arpomista, jos jostain vaan löytyisi (ja palstan avulla löysinkin) hyvät ohjeet, kuinka osastoinnit tulee toteuttaa...
     
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jos on vaarana että maasta nousee kosteutta niin se sora ei auta mitään, kosteus nousee salaojasorassakin. Ainoa kapillaarikatkona toimiva tavara on murskattua 6mm ja siitä ylöspäin, eli esim. 6-32mm. Itse tekisin tasauskerroksen vaikka 6-12mm sepelistä tai mitä nyt lähimmältä toimittajalta löytyy kätevästi. Siihen sitten styroksit tai mielummin vielä finnfoamit eristeeksi. Mutta jos maaperä on kuivaa ja kaadot oikein niin tekisin tasauksen 0-16 murskeella tai seulotulla soralla, helpottaa tasausta kun tavara on tasarakeista.
     
  19. jpmrent

    jpmrent 3rd gear


    Tuplalevytys kattoon on kyllä helpompi kuin ruveta yläpohjassa tekemään palokatkoseinää ja laittaa villaa aluskatteen ja tiili tai peltikaton väliin.
    Ite on tehty yleensä toi tuplalevy,siinä ei nostimen kanssa kauan mene kun levyttää katon.
     
  20. artz

    artz Gearhead

    Kyllä, tarkoitus olikin tehdä 16mm seulotusta. En tarkoittanut varsinaista salaojasoraa. Ehkä hiukan epäselvästi kerroin. Eniten nyt mietityttää pitääkö avonaiselle sivullekin tehdä se sokkeli "kunnolla". Joku joka olisi tehnyt katoksesta umpinaisen voisi kertoa lattiarakenteesta oviaukon kohdalta, ja tuliko eristeet mille korkeudelle maanpintaan nähden?
     

Kerro tästä muillekin!