Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Mitäs täällä enemmän näistä rakennushommista ymmärtävät on mieltä, kannattaako mieluummin rakentaa uusi erillinen tallirakennus, vai vetää yks seinä auki ja laajentaa jo olemassaolevaa tallia? Kumpi tulee suunnilleen halvemmaksi/on järkevämpää.
    Talo 70 luvun 1taso okt, talli ajanmukaisesti talon päädyssä ei siis erillinen rakennus.
     
  2. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Olisko kellään piirustuksia myydä tommoseen noin 80 neliöiseen harrastetalliin?
     
  3. jenkula

    jenkula Gearhead

    Tilasin ristikot ja rungon(pre-cut)omilla mitoilla pohrilta.Niiltä sai piirustukset jotka kelpas kunnalle.

    Jos teet pitkästä,niin ristikot on kuitenkin kätevintä ottaa valmiina(pohrilta kuljetus kuuluu hintaan)
    Kunnollisiin perustuksiin kaivoineen uppoaa kivasti rahaa,riippuen tietysti paikasta.
     
  4. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Ja pitää muistaa et tähänkin joutuu tekemään perustukset/maansiirtotyöt.
    Pohjien teko riippuu paikasta ja maasta saattavat maksaa yllättävänkin paljon.

    Kaikki mitä itse olen rakentanut tänne savimaalle niin olen kaivanut vajaan metrin savea pois. Sitten suoratin kangas ja pohjalle 45-60 mm mursketta ja pintaan lopputasoitukseen 16 mm murske. Ja joo kyllä ne salaojaputketkin on laitettu sinne montun pohjalle. Pohja on kaivaessa muotoiltu jo niin et salaojat tulevat muuta pintaa alemmaksi. Toki tiedän kaikilla ei ole mahdollisuutta eikä tarvettakaan kaivaa noin syväätte pohjia. Näin omat rakennukset ovat pysyneet routimattomana.

    Tontillani on yksi varastorakennus joka on isävainaani rakentama pitkästä tavarasta. Siihen on kaivettu vain kivijalan kohdalta vähän savea pois ja lattian kohdalla vajaa 30 cm täyttö murskeella. Niin routii talvella niin paljon et ei tahdo ovet pelata. Ja tuon routimisen huomaa jo kauas.
     
  5. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Tuli tallin lattiasta mieleen, kun minulla on Mastertop -päällystettä vastaava sem quartz sirote (http://www.semtu.fi/fi/tuotteet/lattiasiroitteet-ja-pinnoitteet/sem-quartz-sirotteet/), niin se näyttää imevän aika hanakasti öljytahrat itseensä.

    Mikähän olisi paras tapa poistaa öljytahrat uudesta betonilattiasta, jossa lattialämmitysvastuskset? Kaasutoholla polttamalla? Onko muilla vastaavaa sirotetta, niin oletteko huomanneet saman ilmiön?
     
  6. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Olen samaa miettinyt itse, minulla värillinen Mastertop ja itse asiassa haluisin siihen vaikka aavistuksen verran kiiltoa (eli kuten kuluneessa lattiassa yleensä on)ja ettei sonta tarttuisi niin paljon. Jotain lattiavahan tapaista olen miettinyt, mutta en ole päässyt asiassa sen pidemmällä.
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Mastertoppia olen ajatellut ja kuvitellut sen nimenomaan mahdollistavan nuo öljytahrojen poistot automtic, mutta siis väärässä olen ollut. Mutta voiko sen päälle siis maalata jollain epoksilla kiiltävän pinnan, joka on helppo puhdistaa?
     
  8. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Joo, minäkin kuvittelin, että pinta olisi ollut "vettä ja öljyä hylkivä". Tohon jos esim. hieman vettä kaataa, niin imee heti, eikä vesiä jää pinnalle, kuten olisin kuvitellut.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Mastertophan on mitä käytetään julkisissa tiloissa esim. parkkihalleissa.

    Mistä on tullut kuva että sillä olisi em. ominaisuuksia?

    Se kestää hyvin kulutusta, kolhuja, kipinöitä.

    Kaatunut vesi häviää kyllä, öljyn voi nostaa melkein kokonaan varovasti kosanilla pois kunhan vaan ei polta Mastertoppia pilalle.
     
  10. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Mastertop tosiaan imee kyllä öljyä.

    Jos haluaa hyvän ja kestävän pinnan on epoksihiertomassa hyvä valinta, nimenomaan hierto.
    Hiukan kallishan se on.
     
  11. BBC

    BBC Guest

    Kai se Mastertoppikin vähän imee öljyä, mutta minulla ainakin lähteehyvin pois kun pumppupullolla vähän bräkleaneria öljykohtaan ja pyyhkii pois.

    Itse laitoin 4v sitten uuteen talliin mastertopin (9säkkiä 65neliöön) ja en vaihtaisi pois mistään hinnasta. hioin vielä vajaan viikonpäästä läpi muutaman millin pois yliasti ja on tiivis ja todella tasainen pinta eikä jää paska kiinni. Lisäksi saa kyllä tiputella lekaa ja muita romppeita ja hyvin pitää ja pysyy.

    Suhteellisen edullinen ja toimii.

    AH
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Lattiasta ränneihin, kukas tekee lappeenrannan seudulla hyvät rännit ja ikkunapellitykset??
     
  13. Fuell

    Fuell Gearhead

    Mä vetäsin uuden harrastelija tallin lattiaan 3kerrosta Solmasteria, saas nähä miten pysyy, tosin aika kevyellä käytöllä tulee olemaan..
    http://aijaa.com/ag0Z5F
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

  15. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Itsellä on mastertopit lattioissa ja jos ne öljyt pyyhkii samantien pois niin eipä siinä lattiassa huomaa että olisi ollut öljyä. Toinen asia sit jos öljyt on siinä useita päiviä tai viikkoja.
    Toki näyttää olevan silläkin vaikutusta et kuinka se on hierretty pintaan. Tällä tontilla on kolme eri laattian tekijää ollut ja kaikilla eri tapa tehdä se. Toki on kolme eri neliö hintaakin.
     
  16. Chevy_z28

    Chevy_z28 3rd gear

    Tuli laitettua halliin HTC superfloor(laitatettua), ja ei oo mastertoppia ikävä. öljy kestää olla kolme päivää ennenkun imeytyy lattiaan. Ei oo liukas, ei pölise, helppo puhdistaa. kestää kipinöitä ja iskuja. Siihen ei tuu mitään "pinnoitetta" hiotaan timantilla ja laitetaan joku kivisuoja-aine. No joo, ei toki oo ilmanen, n. 25€ neliö. Mutta suosittelen.
     
  17. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^kiinnostaa tuo HTC superfloor. Kuulostaa asialliselta. Paa kuva "Chevy z28"?


    Itellä ollu Solmasteri. Se oli hyvä ja nätti niin kauan kun ei pudottanu lekoja tms. Mulla ei kestäny myöskään nastarenkaita, kaverilla kesti. Mun mielestä mun käyttöön tuo oli siis huono tuote.

    Mastertoppia ei tule tänne, kun mitään ei saa imeytyä mun tallin lattiaan. Mun mielestä mun käyttöön tuo olis siis huono tuote.


    Mun mielestä mulla ei ole kavereita, heh. Ymmärtänette syyn... ;-)
     
  18. Chevy_z28

    Chevy_z28 3rd gear

  19. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jees, yv/sposti läks. Käyn kattomassa tuon linkin.
     
  20. Qjet

    Qjet 1st gear

    On, just tuo ja silloin kun kyselin Semtu:lta ominaisuuksista,kertoivatkin ettei ole öljyä hylkivä. Eikä ole mua läiskät haitanneet. Pakanamaan kartta antaa eloa lattiaan ja näkee, että on tullut ryskettyä. Hyvä tuote, tyytyväinen olen edelleen.
     

Kerro tästä muillekin!