Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Minullakin liki saman kokoinen rakentelutila tallissani, pituus 7,8 m ja leveys 5 m luokkaa ja päädyin lisäämään pistorasioita sivulle, kun laitoinkin sinne kiinteät pöydät (kanttikoneen ym). Pituussuunta silti aika täynnä, vaikka auton edessä on vain kompressori (=siirrettävä esine). Tosin mulla on siis näitä 5,6 m pitkiä autoja. Minä tulen hankkimaan saksinosturin, kun joskus on edes siihen varaa. Ne vähätkin lisämetrit syövät rahaa sekä autoilta että työkaluista... Ehkä siksi voin toisaalta hyödyntää leveyttä, kun on 3 m leveä ovi eikä niitä nosturin pilareita tiellä, auton eri sivuilla on tilaa. Mutta nosturi on makuasia ja riippuu mitä edes rakentaa, hylsystä autoa vai kuten minulla paljon ihan käyttö-buickin yms pikkuhuoltoja eniten.
     
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    Kannattaa miettiä saksinosturia valuvaiheessa lattiaan. Mukava tehdä korihommia kun saa auton ylemmäksi. Eikä ole tiellä alhaalla ollessa.
     
  3. urho3

    urho3 Gearhead

    Jotenkin aattelin et kolari autoja hyvä laittaa saksinosturilla niin ei oo pilarit tiellä. Onpa tuossa saksilla onnistunut kaikki remontit,hyvä pitää työkaluja siltojen päällä. En vaihtais pois enää.
     
  4. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Hommasin käytetyn saksinosturin askartelutilaan ja eipä ole kaduttanut. Mulla vierailee hallissa välillä isompia vekottimia, niin nosturin tolpat olis tiellä ja saksinosturi kestää ala-asennossa ajaa yli.
    Jos tarvii enempi auton helmoja rassailla, niin pari kappaletta 2metrisiä putkipalkkeja 100x50x5 poikittain saksinosturin päälle. Siten voi autoa siirtää sivusuunnassa ja jää enempi työtilaa.
    Paksun vanerilevyn kun kaataa saksinosturin päälle, niin saa ison korkeus-säädettävän työpöydän.
    Tuli vaan pultattua nosturi turhan keskelle, niin eipä sinne pajaan toista autoa mahdukkaan, kun nosturi on käytössä :(. Mutta jos olis nosturi reunassa, niin ei mahtuisi kunnolla puuhailemaan... liian pieni paja ( 75 m2. 7,5mx10m)
     
  5. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    peilikuvatassuisen nostimen kanssa pilari kuskin pään kohdalla
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Hallissani oli 3.1 klo 12 noin 4 Astetta lämmintä.
    8.1 klo 13 oli lämmintä noin 3 astetta.
    Ulkolämpötila vaihteli nollasta -25 Asteen pakkaseen.
    Vain 5kW:n puhallin (termostaatilla), ja jääkaappi olivat päällä. (Eli riittää 3kW:n asento).
    Sähköä oli kulunut 59 kWh (noin 5 vrk), 7 Euroa. Eli 6cnt/h
    Elikkä hallini (7,8x10,5x4m) kuluttaa lämmityssähköä noin 0,5kWh/h, kun sisällä on noin 3 astetta lämmintä.
    Pitää joskus katsoa, mitä kustantaa, kun kaasulla nostaa em. lämpötilasta, ja pitää sen Ilpulla noin 15 asteessa.
    Kohdeimurien käyttö vaikuttaa varmaan aika paljon, riippuen ulkolämpötilasta (korvausilma tulee raakana).
    Ilpu pelaa kylmemmässä, koska LTO-kone pukkaa poistoilmansa siihen ilmanottoon.
    Ei tosta nyt ihan ikiliikkujaa vielä saa, mutta ei oo kaukana....:D
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Juu ja kaksi nosturia peräkkäin, niin pääsee tsekkaamaan johdotukset altakin. Liikkeet tarvii vaan synkronoida.:odwink:
     
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Itse asiassa meinasinkin laittaa 3 saksia peräkkäin ja ostinkin ne mutta laitoin vaan 2 ja möin sen yhden pois. Mietin sitä et ois voinu nostaa pakuja ja asuntoautoja niillä kahdella jotka ois ollu peräkkäin renkaista ja tietysti henkilöautojakin. Sitä synkronia itekkin mietin.
     
  9. TiedäHäntä

    TiedäHäntä 3rd gear

    Olis autotallin lattian pinnoittamiseen liittyvä juttu. Siihen liittyy tässä myös tapauksessa myös lämmitysjuttuja, kun nykyään kylmää tallia on tarkoitus jossain vaiheessa ruveta pitämään peruslämmöillä, samalla kun torppaankin tulee aikanaan maalämpö.

    Mulla on siis noin 50m2 autotalli, maanvarainen betonilaatta, alla savimaata kuulemma noin 15-20 metriä. Laatta on paksu, ehkä 40 senttiä, laatan alla ei ole näyttäisi olevan mitään eristystä. Hyvin näyttää kuitenkin pysyneen pystyssä kohta 20 vuotta, ei näyttäisi painuneen tai muutakaan ikävää.

    Tallin lattiassa on lattialämmityksen sähkökaapelit, mutta niitä ei ole koskaan kytketty. Talli on tällä hetkellä kylmänä, ja lämmitän sen tarvittaessa rakennuslämmittimellä. Nykyinen harrastekalusto ei välttämättä ansaitse lämmintä tallia, mutta taloonhan tulee siis muutaman vuoden sisään maalämpö. Talliinkin on jo valmiiksi kaivettu siirtoputket sitä varten.

    Lattiassa on nyt ilmeisesti jokin alkeellinen pinnoite, mutta jokainen öljyläikkä jää kumminkin betoniin näkyviin. Eli jotain tarttis tehdä.

    Kun ulkoilman lämpötila vaihtelee, niin lattia on välillä märkä. Varsinkin kesällä, kun lämpö nousee nopeasti vaikka 25 asteeseen, niin lattia on ihan tumman harmaa kosteudesta. Ja talvellakin toisinaan, kun lämpötilat vaihtelee. Sinänsä lattia kyllä tuntuu siirtävän/säilövän lämpöäkin ihan kiitettävästi: kun ulkona oli viikko sitten -28 astetta, tallissa oli -8.

    Mitä tuon lattian kanssa kannattaisi tehdä, vaihtoehdot on mun nähdäkseni seuraavat:

    1. Biltemasta halpaa lattiamaalia. Pysyykö, kun lattia tuntuu työntävän loputtomasti kosteutta?

    2. Roilotus ja vesikiertoinen lattialämmitys, kun maalämpö aikanaan tulee. Ja tuo sama Bilteman maali.

    3. Tai tuo sama malli, mutta ilman roilotusta ja lattialämmitystä, seinälle tulevilla pattereilla. Bilteman maalilla siis tääkin.

    4. Kumilaattalattia. Nää ei taida olla kovin yleisiä Suomessa, mutta ainakin Briteissä tuntuu olevan kovin suosittuja. Toimii lämpöeristeenä, ja vähentää lattiasta nousevaa kosteutta. Silloin lämmitys tietysti jatkossa pattereilla, ei lattialämmöllä. Mutta voiko tollaisen kanssa käyttää edes hallitunkkia?. Tuossa esimerkkiä: http://www.rubberflooringinc.com/garage-tiles.html

    5. Muu, mikä?

    Tosiaan toi maalihan ei paljon maksa, mutta turha kai sitä on laittaa jos kuoriutuu ekana kesänä pois.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Oisko entisen päälle eriste ja uusivalu putkineen mahdollista ja siihen master top tai vastaava ja jos haluaa puhtaana pitää öljyistä niin 2k epoksi vielä. Ei menis lämmöt alaspäin.
     
  11. pontso

    pontso Gearhead

    viittais että sulla ei oo kunnollista sokkelin ympäri kiertävää salaojitusta , samalla rännivedet kanssa pois sokkelin luota ja hyvä eristys sokkelille . se paksu laattahan varais lämpöö niillä kaapeleilla mut jos haluu niin voishan sen maalämmön myös hyödyntää puhallin patterilla jolloin ilma kiertäisi tallissa termarin ohjatessa toimintoa
     
  12. GBS

    GBS 2nd gear

    Jos se tosiaan on noin paksu se laattaa niin just noin että vedet pois ja sokkelin eristys.
    Ei kai kukaan jaksa moista laattaa alkaa pilkkomaankaan.
    Kokeilee noilla vastuksilla. Kyllä tuo möykky varaa jo melkoisesti jos vaikka yöllä aina lämmittäis. Ja maalämpöä vaikka just tolleen niinku pontso skrivas.
    Mut se pinnottaminen.... vaikee sanoo et paljonko tuossa on öljyä.
     
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuntuis äkkiä ajatellen että tuollaisen "real"maavaraisen saviperustaisen betonimöykyn lämmittäminen saattaa hyödyttää jonkinverran myös austraalialaisia:p...tarkoitan että jonkinlainen lämpökatko siihen pitäis saada.
    ja maalämpö ja puhallinpatterit/kennot ei ole hyötysuhteeltaan kummoiset.
    max 35 asteista vettä irtoo maalämpösysteemistä parhaiten sen lämpötilan tuplaaminen minkä kenno/patteri tarvii on tuskaa.
     
  14. GBS

    GBS 2nd gear

    Ei kai kukaa oo suoraan savenpäälle valanu? Tai no mistä sen tietää. :confused:
     
  15. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    50 neliön maanvaraisessa tallissa 0,4m valu lattiaan on äkkiseltään noin 20 kuutiota betonia, kuulostaa kyllä niin hullulta ja vielä hullummalta jos joku olisi jättänyt eristeet sieltä alta pois.
    Lattialämpö päälle suorasyötöllä ja lämpökameralla kuvaa missä kaapeli menee, sitten poraa tunnustelureijän turvalliseen paikkaan ja kattelee poranterästä mitä siellä oikeasti on...ylläpitolämmityksellä sähkölattialämmityksellä ei tuon kokoisen tallin lämmitys konkurssiin vie.
     
  16. Teukku

    Teukku 3rd gear


    Tuo sokkelin eristäminen ulkopuolelta vanhassa rakenteessa on kyllä vähän kaksi teräinen miekka. Taatusti lämpimämpi, mutta kun ne maa ainekset siellä
    laatan alla ja sokkelin sisäpuolella vääränlaiset eli "kosteutta varastoivaa mallia" niin sokkeli pysyy märkänä... Ja pääsee kuivumaan eristämisen jälkeen enää sisällepäin tai
    ylöspäin, eli kohti alajuoksua. Jos siis puu rakenteinen seinä...
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyllä itsekkin suosin vaikka harkko sokkelia niin se vähän hengittää ja vähän eristää. No jokainen tekee miten haluaa ja eihän kyse ole kuin tallista.
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei se laatta varmaankaan ole läpeensä 40 cm paksu, vaan reunavahvistettu ja keskeltä ohuempi, ehkä 15 cm.
     
  19. TiedäHäntä

    TiedäHäntä 3rd gear

    Kiitokset hyvistä vinkeistä.

    Melkeen nolottaa, kun veikkaanpa että noi arvailut sadevesien puutteellisesta ohjaamisesta saattaa osua hyvinkin oikeaan. Tallin ränneissä on paljon toivomisen varaa, eikä syöksytorvilta eteenpäinkään homma ole ihan 100% kunnossa. Salaojat tiedän löytyvän ainakin toiselta pitkältä seinältä, eli eiköhän ne löydy muiltakin seiniltä. Täytyy vähän kaivella, kun maa sulaa.

    Hoidan noi sadevesiasiat kuntoon, ennenku mietin lattian pinnoittamista yhtään eteenpäin. Vaikka tuohon talliin on tullu suhtauduttua näiden asioiden suhteen kuin johonkin ulkovajaan, niin turhaa sen on tietysti antaa mennä hiljalleen piloille ihan saamattomuuttaan.

    Laatan paksuuden tiedän tosiaan vaan reunasta, kun aikanaan piikkasin siihen läpiviennin niitä maalämmön siirtoputkia varten. Voi tosiaan olla ohuempi keskemmältä. Ja oishan siinä tapauksessa myöskin ihan mahdollista, että keskemmällä olis alla jotain eristettäkin. Soraa laatan alla tuntuu olevan ihan kunnolla, eli savea on kyllä kaivettu alta pois ennen valua.
     
  20. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Ymmärsin että rakennus on tehty ysärillä, siitä pitäisi olla laput kunnassakin mistä näkee kyllä hyvin perustamistavan ja muut rakenteet.
     

Kerro tästä muillekin!