Autotallin suunnittelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Temppu, 9.9.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Kertokaas, kokemusta hankkineet, mitä sieltä tallista tarttis löytyä ja kui se muutenkin pitäs olla tehty, jotta homma pelaa?

    Olen nyt suunnittelemassa uutta tallia itelleni, luvassa on tilaa 110 neliölle -siis erillinen rakennus.

    Olin aatellut yhtä hallia kaksilla pariovilla, niin että teoriassa se olisi tilava kahden auton talli. Käytännössä rakentelupaikka yhdelle autolle. (Plus _ehkä_ säilytyspaikka toiselle tahi motskarille. Vaikka en kyllä haluaisi säilyttää ja rempata saman katon alla.) Samaan yhteyteen tulisi sitten vielä varastotilaa -jos vielä mahtuu...

    Niin, että vinkkiä oven koosta (-50-lukunen pick-uppi olisi haaveissa) ja hallin mitoista sekä korkeudesta otetaan vastaan.

    Rasvamonttua en ajatellut pykätä, mutta autonosturi tai sitten vain n. 0.5 m korotetut rampit (halvempi vaihtoehto) aattelin riittävän. Kokemuksia?

    Kolmivaihevirta tietty.
    Vesipiste?
    Nosturi?
    Kompressori ulkopuolelle?

    Muuta varustusta?

    Temppu




    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-09-09 12:39 ]</font>
     
  2. blazer

    blazer 1st gear

    sulla on samat suunnitelmat kuin mullakin.hallista tulee 10x20m ja sisäkorkeus 3,5m (2 pilarinosturin takia),yhdellä kulkuovella+nosto-ovella(3,5x3,3) joka on sijoitettu päätyyn toiseen laitaan sen vuoksi että toinen laita jää vapaaksi ja siksi yksi ovi kun ovat melko lämmön hukkaajia nuo nosto-ovet.se hyväpuoli on ettei tarvi nostaa ylemmäs kun auton vaatima korkeus niin ei lämpö karkaa ovia aukoessa.varaavaa lattialämmitystä ja pari lämpöpuhallinta ajattelin. 3000 litran vesivaraajalla ja puu/sähkölämmitys ja nesteeksi vesi/glygoliseos että voi tarvittaessa pitää kylmänäkin tai jos sattuu joku hämminki lämmitykseen niin ei mene kaikki pas..ksi.sulakkeet 35 Ampeeriset ja vesi ja viemäriliittymällä.
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    -Lattialämmitys ehdottomasti, ja kunnon lämpöeristys seiniin, lattiaan sekä oviin
    -Rosterilavuaari tarpeeksi syvä ja leveä
    -Pistorasiat joka seinälle
    -lattiakaivo
    -pariovet paremmat kuin kippiovi

    tässä muutama oman kokemuksen perusteella
    hyväksi havaittu asia
     
  4. Campala

    Campala Gearhead

    Pastahuussia suosittelen.
     
  5. Tapi

    Tapi Gearhead

    Kaverin tallissa on ehdoton nosturi: Ala-asennossaan vain noin 70 mm korkea profiilihässäkkä, joka nostaa auton muutaman nivelen ja pitkän hydraulisylinterin avulla noin metrin korkeuteen. Olenkin joskus ajatellut käydä tekemässä siitä mittapiirustukset ja väsäillä samanlaisen. Ala.asennossaan se jää mukavasti auton alle, eikä ole tiellä.

    Vesipistettä kaipailen tallissani harva se päivä. Samoin lattialämmitystä. Pienistä ikkunoista olen onnellinen: Kesällä viileää ja talvella lämmin syntyy halvemmalla.

    Tein auton säilytyspaikan viereen kattoon liukukiskon ja ripustin siihen kookkaan kestopeitteen, jotta rälläköinti, hitsaus ja hiontaromut eivät likaa paikkoja toisella puolella. Lisää tilaa tarvittaessa pressun voi vetää välistä pois toiseen reunaan kuten verhon. 100%:sti lika ei pysy siellä, mihin se on tarkoitettu, mutta enimmät jäävät pressun oikealle puolelle.

    Tietysti pressu kannattaa tehdä vaikeammin syttyvästä materiaalista.
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    Älä tingi nosturista. Menee muutamia hassuja vuosia ja vaikkapa selkä ei yhtäkkiä enää ole entisensä...sitten sitä todella huomaa miten arvokas asia hyvä nosturi on. Aika monet hommat on jopa jääneet tekemättä kun työasento on ilman nosturia ihan silkkaa myrkkyä ainakin meikäläisen selälle. Nykyisellään kun tekee jonkun sellaisen homman niin sitten siitä toivutaan monta päivää. Nosturilla taas hommasta ei sen suurempia harmeja olisi. Jopa ihan konehuoneessa touhuaminen muuttuu yllättävän mukavaksi kun sen saa sopivalle korkeudelle.
     
  7. Vicky55

    Vicky55 1st gear

    Itse totuin aikoinaan omassa tallissa olleeseen paineilma verkkoon. Tällä saa kompuran huutamaan nurkkaan ,eikä pyöri letkut jaloissa. Paineilma verkko oli vedetty valojen kanssa samaan linjaan. Hyvässä tallissa olisi hyvä olla riittävästi ikkunoita. Muista pistää riittävän paljon sähköpistokkeita.
     
  8. blazer

    blazer 1st gear

    Juu nuo nosturit ei ole kalliita.itse ostin lattiavapaan 2-pilarinosturin 3500mk oli just autokorjaamosta poistettu muuton vuoksi.kaverilla on samanlainen omassa korjaamossaan ja on ihan ykkös vehje! merkki oli stenhjös tai jotain.hyvä nostaa myös moottori samaisella nosturilla.eihän ilma huussia pärjää?heh!
     
  9. fire

    fire Gearhead

    ja kaikkien työkalu hankintojen ohella vois laittaa sen varashälyttimen ! ja tuo paineilma verkko on melko ehdoton eikä vie tilaakaan niin kuin jaloissa pyörivä letku kompressorinkin vois laittaa omaan äänieristettyyn koppiinsa ! niin ja kisko kattoon jonkinmoista ketjutaljaa varten kone swappia helpottamaan !
     
  10. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Mielestäni paras nosturi tyyppi on
    tuollainen kaksipistenosturi [​IMG]

    Ajosiltanosturi ja mononosturi on kaikkei huonompia mun mielestä.
     
  11. Duster

    Duster 1st gear

    Rakentakaa mullekin kunnon halli.
    Kohan talo löytyy niin suunnittelin jo autotalliin paineilma verkostoa, kompura kuulumattomiin ja valot myös lattia rajaan niin näkee auton allekkin.

    Oishan se hienoo, jos ois vara hommata kunnon nosturi, dyno vehkeet, työkaluja enemmän kuin korjaamossa milli ja tuuma koossa jne...
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

  13. Anonymous

    Anonymous Guest

  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Loppuu vaan noilla matalanostimilla kapasiteetti nostaa mitään oikeaa autoa. Tai no pickuppi painanee nyt keventyneenä jotain 1700-1800 kg mut on niin hepposen näköisiä nuo nostimet että enpä uskaltais mennä tollasen varassa killuvan auton alle kovin paljon kopistelemaan.
     
  15. Impala71

    Impala71 1st gear

    suosittelen ehdottomasti sitä nosturin hommaamista on muiden satsausten ohella pieni investointi ja rakentelu sen jälkeen on aivan eri mukavaa kuin ilman! omasta tallista sellainen uupuu ja on haussa yhteishankintana kunhan rahatilanne vain sallii. Onneksi siinä lähellä on eräs paja jonka pitäjä antaa käyttää nosturiaan käytännössä ilmatteeks..
     
  16. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Kaattoon myös EHDOTTOMASTI reilusti eristettä!!!!. Lattialämpö EHDOTTOMASTI niin ei tarvii pitää lämpöä kuin joku 10-15 astetta ja tarkenee aivan mainiosti kun on työntouhussa.
     
  17. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Meiän tallissa on ennen meitä pidetty maitoautoa.
    Sellanen 2piste nosturi on, mutta väliseinän rakennuksen jälkeen ei enää pitkää autoa mahdu nostamaan.
    Toisella puolella isot lasiovet=valoa riittää, toisella puolella taas ei edes ikkunoita=hvetin pimeetä.
    Lattialämmitys olisi kyllä luxusta. Pystyis talvellakin remonttia korjaamaan ilman että tarvis palella, niinku nyt.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos tallia rakennetaan aivan uuteen rakennukseen niin silloin nostimeksi paras ratkaisu on upotettava 2-pilarinosturi. Se ei vie yhtään hukkatilaa alhaalla ollessaan. Tosin valmiiseen lattiaan hankala tai mahdoton asentaa.
    Itse ostin KP:ssä kauppaavalta Hauhon mieheltä hintaan 950 e n. vuosi sitten.
    Paineilmaverkko on kätevä, mutta tärkein pointti siinä on jotta on tarpeeksi pitkästi rautaputkea ennen vedeneroitinta niin on pieni mahdollisuus saada kuivaa ilmaa. Ja kompura erilliseen koppiin melun ja kompuran keston kannalta (imuilma oltava puhdasta).
    Isommat nostoovet maksavat maltaita, mutta kannattaa kuitenkin investoida ainakin 3x3, niin mahtuu isompikin projekti sisään kun tarve yllättäen ilmaantuu.
    Lämmittimeksi itse olen hankkinut n.50 m3 3,5 korkeaan tulevaan talliini 40 kw:n öljy-ilmalämmittimen. Sillä saa hetkessä nostettua lämpötilan. Lattiassa on tietenkin lämmitys esim sähköllä, jolla saa pidettyä jonkinlaista peruslämpöä. Tosin pelkkä sähköllä lämmittäminen on aika kallista, eikä tule varmasti halpenemaan.
     
  19. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Korkeus voisi olla noin 4m,ei maksa paljoo toi ylös päin tekeminen.Ovet (ovi)voisi olla keskeltä pokittain kaks osanen jos joskus tarvis saada isompaa sisään,jälleen myynti arvo parempi.Auto nostureita suositeltu niin harkitse liisinkii nosturii kun nyt muistaisin mikä firma niitä tarjos hinta oli koosta riippuen alko 69 - 149egee/kk/3v kirjoitan kun löydän esitteen.Toiselle sivulle tai päätyyn ylä kerta kevyille tavaroille,rauta tolppaa pystyyn ja vot.
     
  20. Samiralfey

    Samiralfey 1st gear

    Rovaniemen ammatillinen aikuiskoulutuskeskus myy koulutuksessa tarpeettomaksi käynyttä poistokalustoa Jänkätien toimipisteessä. Autokorinkorjaaja-koulutuksesta käyttämättä jääneet laitteet myydään ensisijaisesti kuntayhtymän muiden opppilaitosten opetuskäyttöön. Myytävästä kalustosta kiinnostuneet kouluttajat voivat käydä katsomassa laitteita aikuiskoulutuskeskuksen säilytyshallissa, Jänkätie 1.

    Laitteet myydään tarjousten perusteella.

    Veto-oikaisulaite Caroliner v. 1978

    Autonosturi FinnTools G 2000 v. 1985

    2-pilarinosturi Koni 3570-27 v. 1972

    4-pilarinosuri 740/735 MK 1 v. 1974

    Puominosturi Epco TC 1020 MK 11 v. 1974

    Kaarisakset Manko KS 2 v. 1971

    jos jollakin kiinnostaa.
     

Kerro tästä muillekin!