Autotallin suunnittelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Temppu, 9.9.2003.

  1. TeeTee

    TeeTee Gearhead

    Mulla olis myös oma kahden auton talli suunnitelmissa. Mutta, mutta... Se tulisi omakotialueelle, jonne ei tietenkään saa rakentaa mitään sikakorkeita hallirakennuksia. Tukeva nosturi on silti mielessä. Mitäs jos ovet sijoittaakin pitkälle sivulle ja tekee kattotuolien väliin hiukan enemmän tilaa korkeussunnassa nosturin kohdalle. (= välikatto pois tuolta kohdalta yms.) Onko tuossa ajatuksessa sitten niin mitään järkeä???
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mihin sitä välikattoa tarttee? Laita tukevat kattotuolit ja kurkihirsi, eristeet lappeisiin niin vapaata sisäkorkeutta on keskellä harjakorkeus miinus puoli metriä.

    Lattialämmitys on muutes ehdoton! Ainoa huono puoli on hidas reagointi eli "säilytyslämmöstä" työskentelylämpöön pitää nostaa muulla keinoin (tai sitten ennakoida). Mulla siihen riitää 2kW puhallin ja 20 minuuttia (n.35 neliön talli).
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nosturi tai monttu, monttu on hyvä jos ei jatkuvasti tai paljoa auton kanssa puuhastele, vaan silloin tällöoin jotain pientä.

    T: Aku_81
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Monttu on nykysin vaan siitä hankala että uutta tallia tehtäessä luvallinen monttu tarvii sinne kaikki ilmastointijutut ja öljynerotuskaivot yms.
    Yks kaveri rakens sellaselle uudemmalle asutusalueelle -85 valmistuneen talon jatkoks isonpuoleisen 2 auton tallin (n. 60 neliötä) ja joutui rakennuksen korkeussääntöjen takia tekemään sinne nosturin tilalle montun. Kertoi homman kustantaneen huomattavasti enemmän mitä kunnon nosturi olis maksanut ja rakennustarkastaja oli ollut todella tarkka nuohotessaan että se monttu oli nykyisten pykälien mukainen.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lämmittimeksi riittää polttoöljykäyttöinen lämmitin+ huonetermostaatti.
    Itsellä on Master lämmitin. Tod tehokas ja nopea/hajuton ja kunnon eristeet omaavassa tallissa pyörähtää erittäin harvoin päälle.
    Siis Erittäin tehokas.
     
  6. 55&64

    55&64 1st gear

    Ehdottomasti kahdet ovet, joista toinen niin
    korkea kuin tallin korkeus antaa myöten.
    Suosittelen nosto-ovia, voi parkkeerata ulos
    auton ovien eteen ja silti pääsee sisään.
    Erillinen käyntiovi, joka itseltä unohtui olisi hyvä. Lattialämmitys hyvä, mutta ei
    halvin asentaa. Itse tein montun ja väitän,
    että käytetyn nosturin saa halvemmalla, tosin
    korkeutta täytyy olla vähintään 3,5 m mikä
    voi olla kaava-alueella saavuttaa. Monttuun
    ei vaadittu viemäriä, eikä öljynerotusta, ai-
    nostaan ilmanvaihto. Montun kun peittää vah-
    voilla vesivanerilevyillä kestää ajaa autolla
    yli. Riitävästi valoa ja tarpeeksi pistorasi-
    oita tietysti. Mielellään pituutta sen verran
    että mahtuu 2 autoa peräkkäin (10-12 m) kun
    noita romuja kuitenkin nurkkiin kertyy.
     
  7. Duster

    Duster 1st gear

    Tuttu rakentaa tuossa taloa ja sen talliin tulee monttu, mutta ei sinne mitään öljynerottimia vaadita, kun se on virallisesti kellari vaikkakin just auton kohdalla. :lol:
    Tällein täällä on monet rakentanut ja täysin laillisesti.
     
  8. Temppu

    Temppu 1st gear

    Minkäskokonen ovi pitää olla, että mahtuu munavaunu sisään? (Jos joskus tulis hankittua.....)

    Ja nosturia ajatellen vapaa korkeus siis 4 m?
    Se on kyllä aikas paljon omakotitalon pihalle....
    Mitä normaali auto on korkea? Alle 150 cm.
    Jos sitä nostaa toiset 150 cm, tulee katto 3 m korkeudelle....
    (Voi kyllä olla v-mäinen korkeus duunata alla mitään, melkeen mahtuu, muttei ihan....
    Mikä olisi optimaalinen nostokorkeus?)

    Mulla olis nyt 2 vaihtoehtoa, mikä olis paras raadin mielestä käytettävyyden kannalta?

    A) Talli 9,5 m leveä ja 8 m syvä, kahdet ovet pitkällä sivulla. Tallin jatkona vielä varastotilaa ja kompurahuonetta 3 x 8 m. (Varastoa pienentämällä saa tallia leviämmäksi...)

    B) Sama tila, mutta ovet lyhyellä sivulla; eli talli 8m leveä ja 9,5 m syvä. Sivusuunnassa ei kauheasti tilaa, mutta pituussuunassa mahtuu sitten värkkäämään, tai jopa ajamaan autot peräkkäin, jos ovat siitä lyhyemmästä päästä. (Varastoa voi kaventaa, tai jopa kokonaan poistaa, jolloin tallitila pitenee.)

    Temppu
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei pidä unohtaa kunnon jauhesammutinta. On halpa vakuutus.
     
  10. 55&64

    55&64 1st gear

    Tempulle: SMW 10 noin 220-225 korkea, ei kui-
    tenkaan mahdu standardiovesta, joka n. 215 cm
    eli laita oveksi min. 250 cm . Vaihtoeto B
    (mahtuu ne kinnerit ehkä peräkkäin).
     
  11. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Mielestäni tuo A vaihtoehto on parempi ratkaisu.
     
  12. skiko

    skiko 1st gear

    ei kukaan oo vielä huomanut että 8 pannu painaa jonkin verran joten lisäisisin sinne katon rajaan jonkinlaiset kiskot ja kelkalla liikkuvat palkit johon sais ketjutaljan niin että liikerajat menis auton kohdalta
    työpöydälle esimerkiksi , ja tossahan oli se kompura omaan koppiin , suihku ja veski olis ylellisyyttä mutta mukavaa , osien pesuun joku lavuaari tai peräti kone, kevyt liikuteltava väliseinä autopaikkojen väliin
    jos tarvii maalata tai muuta,ja tietysti tietsikka telkkari ja jääkaappi + sohva JA kunnon hälylaitteet......
     
  13. rebellboy

    rebellboy 1st gear

    JOS meinasit rasva monttuu tai siis kaivoo tehä, ni se on aika vittumaista hommaa ainaki enemmän asutetulla alueella... jnoudut nimittäin tekemään hallin vitunmoisia monttuja ja jotain ihme "imetys alueita" ja erillisen putki verkosto hässäkän... T:(melkein kuin)RAKSA-MIES!!! :smile:
     
  14. Ranex

    Ranex 3rd gear

    kun on ensimmäistä tallia tekemässä niin usein unohtuu missä sitä valmista kulkinetta pidetään kun se on valmis ja missä seuraavaa projektia. Eli kylmää ja kuivaa säilytys tilaa sais olla kans riittävästi sekä erillinen huone minne voi verhoilut ym likaantuvat osat jättää odottamaan vuoroansa.hylly tilaa ei oo yhessäkää tallissa liikaa, yleensä seinustalla erilaisia kasoja kamaa,sitten kun sinne kasaan lentää rälläkästä kipinä niin taas piisaa kiirettä. Ilman vaihtoon kannattaa kans panostaa että savut häviäis ja raitista ilmaa tulis sisälle, noi lämpöpuhaltimet mitkä toimivat löpöllä ja puhaltava vain sisäilmaan on minusta hirveitä kapineita kyllä päänsäryn niillä saa ilman viinaakin.Ilmalämmitys on nopein ja ehkä halvinkin, itellä on bahcon rakennuslämmitin erillisellä savukaasun poistolla ja 60 neliötä lämpenee nollasta kahteenkympiin 20 minuutissa. seuraavaksi aion hankkia lämmittimeksi puulla toimivan ilmalämmittimen, se ois käyttökuluiltaan halvin ja saa sitten kesällä liikuntaa kun tarttee tehdä talven lämmitys puut.

    sitten kunnon pöydät joissa on valoa riittävästi, sekä tarpeeksi iso rosteri allas osienpesua varten.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuohon edelliseen lisäisin vain että pieni peruslämpö on paikallaan. Jotain 2-5 astettakin on jo ihan riittävä. Säästyy sähkölaskussa. Olen myös näiden rakennuslämmittimien kannattaja.
     
  16. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Jos ja kun niitä talleja väsäilette niin kannattaa sinne lattiavaluun laittaa ne lattialämmitysputket ja jostain nurkasta ylös, ei ne putket niin mansikoita maksa mutta jälkeenpäin melko työläät asentaa.Sitten jostain vanha toimiva öljykattila kun sattuu tulemaan hollille.
    Ottaa vaan päähän sitten jälkeenpäin jos ne putket jää laittamatta.
     
  17. Fat Larry

    Fat Larry 1st gear

    Tuossa sähkötöpselien sijoittelussakin saa hieman miettiä tulevaa käyttöä. Itsellä kolmivaihesähköt jäivät perimmäiselle seinälle, ajatuksella (ajatuksella?) että siellä on mm. pystyporakone, joka sen vaatii. Ei tullut mieleen että hitsatessa ulkona tarvitsisi ko. sähköä myös. Nyt sitten joutuu viemään pitkällä jatkolla koko hallin poikki sähköä pihalle...
    Yksi mietittävä asia voisi olla lattian pinta. Joissain teollisuushalleissa näkee sellaista sileää pinnoitetta joka olisi helppo pitää puhtaana. Perus betonilattia on aina likainen & hiekkainen, vaikka kuinka hemmetisti imuroisi & lakaisisi, eli aina kun osa tippuu lattialle, saa sitä putsailla.

    Tuo tallin tuleva kalustuskin olisi hyvä etukäteen ottaa huomioon, vaikka toisaalta se onkin hieman vaikea etukäteen tietää. Työkalut kun ajanmittaan hiljalleen tarpeen mukaan lisääntyvät. Oma halli on väsätty ilman tällaisia mietintöjä, ja jälkipeliä tulee harrastettua... Tilaa olisi periaatteessa kahdelle autolle, mutta käytännössä se on hankalaa. Iso ovi kapealla seinällä + erillinen kulkuovi sen vieressä on epäkäytännöllinen keksintö (testattu...). Lämpö & tilahukan minimoimiseksi siinä isossa ovessa tulisi olla itsessään se pieni kulkuovi.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ilmalämpopumppu on unohtunut täysin lämmönlähteistä. Edullista lämpöä!
     
  19. skiko

    skiko 1st gear

    ps . route , eihän se vaadi yhden kerran sähkömieheltä ...........
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mites paljo rahaa pitäs varata? Keväämmällä toivottavasti alkais tallin teko, n. 8x8m, nosto-ovi (hinta?), nosturi (varattu 1000e), sähköt vedän ite, naapurissa asuu maansiirtofirman omistaja joten se puoli ei paljoa tee. Ja valot, kompura jos jää rahaa, ikkuna yhdelle sivulle, kattoon pellit vai huopa, joka muissakin pihan rakennuksissa on, ym. jääkaappi ja poppikone on jo.
     

Kerro tästä muillekin!