Autotraileri kiemurtelee lastattuna.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja frankie, 17.8.2011.

  1. frankie

    frankie 1st gear

    Mistäs johtuu kun autoa vedettäessä lähtee traileri kiemurtelemaan n.80 kmh vauhdissa. Ensin kokeilin aisapainotteista lastausta ja sitten niin, että oma paino sai trailerin kippaamaan ajoasentoon eli painopiste oli taaempana. Samalla lailla kiemurteli.

    Aikoinaan eri trailerilla oli sama homma, mutta se hoitui siten että vaihdoin lastina olleen auton "menosuuntaa" siten että nokka osoitti taaksepäin.

    Juu, tais olla toinen kerta kun autoa vedän eli kokemusta tästä hommelista ei ole eli vinkkejä otetaan vastaan
     
  2. TiM

    TiM 1st gear

    Ensimmäisenä tarkista trailerin rengaspaineet sekä vetoauton takarenkaiden paineet. Sitten kokeile nostaa aisa koukusta irti: oikea vetoasiakuormitus pitäisi olla kaksin käsin voimaa käyttäen nostettavissa.

    Sitten lastin kiinnitys: onhan lasti riittävän tiukalla trailerilla kiinni, että joustaa vain trailerin jousista? Jos pistää auton renkaista trailerille kiinni, niin sitten joustaa trailerin jousilla ja auton omilla jousilla... boboingbobooboing... :eek:
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    No jousittamattomasta massasta se kuorma pitääkin sitoa, eikä mistään korista niin, että töyssyssä pomppaa lenkki irti ja auto putoaa trailerilta, kun jousitus niiaa...

    Ei mulla vaan ole ikinä vedellyt, vaikka aina vedän renkaista tai akseleista kiinni. Mikähän pirssi aloittajalla lienee veturina?
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    joskus amiksessa vietiin sierralla jumalaton kärry jossa oli coupe taunus päällä. peräti yhdellä köydellä akselista köytettynä kärryyn. rupes vähän vispaamaan sierraa kun nopeus nousi lähelle 80, yhdistelmä painoi varmaan 1500kg. mut se oli sitä hullua aikaa :poff:
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Liian vähä aisapainoa
     
  6. frankie

    frankie 1st gear

    Vetoauto on bmw 520da(f10) ja kyydissä oli e36 bmw. Rengaspaineet vetoautossa oli ok, vaunua en tarkastanut.

    Kai tuohon vetelyyn vaikuttaa enemmän lastin sijainti/painopiste kuin rengaspaineet?
     
  7. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    jep aisalle enempi painoa
     
  8. frankie

    frankie 1st gear

    Ok. Edellisen kerran vedin Citikka c4:lla bmw e30:stä ja sama homma kunnes tosiaan ajoin auton perä edellä lavalla. Ajo rauhoittui täysin tuolla tempulla.

    Pitää koittaa laittaa enemmän aisapainoa vaikka mielestäsi siinä oli jo sitä, mutta vispasi silti. Menomatkalla siis oli selkästi aisapainoa ja tulomatkalla peräpainoinen lastaus
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Näin on.
     
  10. TiM

    TiM 1st gear

    Jos käyttää sellaisia kuormaliinoja, jotka ihan oikeesti pitää sen auton rivakammassakin hidastuksessa paikoillaan, niin kyllä niillä saa sen lavalla olevan auton jousituksenkin vedettyä niin paljon esikuormitukselle, ettei se missään tilanteessa niiaa liinoja irti.

    Jos on iso auto veturina, niin ei niin suurta merkitystä, mutta jos vetää yhdistelmää sellaisella veturilla, jonka suurin sallittu kokonaismassa on hinattavan yhdistelmän omamassan kanssa yhtä suuri, niin sitä vähemmän haluaa, että siellä koukussa roikkuu pomppupallo.
     
  11. ss-65 2d coupe

    ss-65 2d coupe 3rd gear

    kuinka vanha traileri? ettei vaan olis jostain kohtaa jotain poikki? ite vedelly 2009 avensiksella 68-70 chargereita pitkin poikin suomea ja tosiaan todennu et auto keskelle niin et vetoauton perä ei painu yli viittä senttiä! ja onneks oli ton studio57.n traikku,nimittäin oli rosteria eikä varmasti ruostees! (harmi ku hävitti sen)
     
  12. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Sama tuli mieleen, jostain kohtaa kärrissä sauma antautunut.

    Isä otti vuokratrailerin veneenlaskua varten, niin huomasin, että siinä oli toisen puolen runko ratkennut kokonaan irti vetopäästä. :eek:
    Onneksi ei tarvinnut kuin samasta rannasta ottaa kärrylle ja laskea luiskaan.
    Annoin ohjeeksi mainita palauttaessa, että siitä on runko poikki, liekö korjattu...?? :poff:
     
  13. Leo N. Berger

    Leo N. Berger 1st gear

    No nyt kun kaikki muut mahdolliset vikamahdollisuudet on listattu niin mites tuuli, sivutuuli tai sitten edelläajavan esim tukki- tai autonkuljetusrekan aikaansaama mikälie turbulenssi? Viimeksi kotiin retkiltä palaillessa asuntovaunu koitti soutaa sinne sun tänne kun ajoin autonkuljetusyhdistelmän takana. Mulle uusi ilmiö vaikka vetelen samaa vaunua neljättä vuotta Muuten se aisapaino vois olla kai 70-80 kg, näin olen ymmärtänyt. Voi mitata henkilövaaalla tukipyörän alta jos kiinnostusta/innostusta löytyy.
     
  14. frankie

    frankie 1st gear

    Kyse oli vuokrskärrystä ja siten sen kunnosta ei ole tietoa. Eilen ei ollut tuulinen päivä. Pienikin ohjausliike tuntui saavan kärryn vispaamaan. Hartiat ihan jumissa kun sai kaksin käsin rutistaa rattia, kele.

    Ihan selkeetä vastausta ei näytä olevan...
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mä olen tolla jeepillä nykinyt useesti noin 3 tonnin kuormia ja käytäntö osoittanut että auto niin eteen kuin mahdollista, silloin menee parhaiten suoraan. Jos lastaa niin että aisapainoa tulee vähemmän alkaa yli 80:n vauhdissa soutamaan, kunnolla aisapainoa ja menee sataakin ihan suoraan.
    Onneks toi Grand Cherokeen takapää ei ole kauheen herkkä nyykähtämään vaikka olisikin vähän reilummin painoa koukussa.
     
  16. mke77

    mke77 3rd gear

    muutamii keinuteli trailerei vetäny ja ne o tommosiii kiemurtelijoita suuremmal tai korekeammal massall...

    ...tuos yhessäki oli kaprice ilman konetta kyydissä ni ei uskaltanu 60km/h kovempaa ajaa? tuliku mato perässä... ja aisa painoo oli.
     
  17. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Jos siinä on lyhyt aisa se vispaa teet mitä vaan.
     
  18. Leo N. Berger

    Leo N. Berger 1st gear

    Pieni kukkahattutäti sisälläni haluaisi muistuttaa että perävaunua vedettäessä max nopeus on 80 km/h.
     
  19. frankie

    frankie 1st gear

    :D Näinhän se on, mutta ohitustilanteessa toivoisi pääsevänsä hetkellisesti vaikka sen 90 kohtuudella, kun pitää ohittaa 75kmh ajavaa rekkaa.
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    onko tarpeellinen ohitus varsinkin kun kuormapäällä henkilöautolla vetäessä ylinopeutta on aina riski että päätyy ojanpohjalle.
     

Kerro tästä muillekin!