Autotraileri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jaj, 10.11.2006.

  1. jaj

    jaj Gearhead

    Mielipiteitä autotrailereista et kannattaako ite alkaa väsäämään vai ostaako uuden kaupasta. Tarvis olla sellainen että sais isompiakin autoja kuskattu että ainaki 205cm levee ja 400-500cm pitkä ja mitä kannataisi ottaa huomioon kärryä tehdessä/ostaessa.
     
  2. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Juurikin noita isompia kannattaa tehdä itse, helposti säästää vähintäinkin puolet uuden hinnasta.

    Vuonna 2003 tein itselleni 2000kg:n kokonaispainolla olevan, 1460kg kantavan trailerin lavakoolla 2000x5000mm, kokonaisleveyden jäädessä karvan alle 2.5m.

    Suunnittelu on kaiken A ja O, eli mieti valmiiksi,
    -mitä kyseisellä trailerilla on kaikenkaikkiaan tarkoitus tehdä?
    -minkäverran tarvitset kantavuutta?
    -aiheutuuko "ylimääräisestä" oma-/kokonaispainosta jotain haittoja?
    -yritä mielessäsi kuvitella kaikki käyttötilanteet, ja niiden edellyttämät ominaisuudet/varusteet.
    -varmista että kärryn rakenne kestää suunnitellun käytön, mutta ettei rakenteeseen tule liikaa painoa sellaisiin kohtiin, joissa sitä ei tarvita.
    -tarkista että kärry täyttää voimassa olevat lait ja asetukset.
     
  3. Mach73

    Mach73 Gearhead

    Ens vuoden alusta tulee myös omatekoisissa kärryissä olla hyväksytty aisa. Tulee nostamaan kustannuksia jonkin verran. Mikäli löydät mieleisen valmiin, ei itse tehtäessä paljon palkkaa itselle jää. Yli 4m pitkiä 2000-2500kg kokonaispainoisia autotrailereita löytyy ainakin Aku ja Respo merkkisiä. Aku on hieman kapea 180cm ja Respo muistaakseni 195cm. Respon traileri on kippaava ja vähän kalliimpi, jossain 4000e paikkeilla.
    Pelkät akselit ja vetopää maksavat 1000-1200e netto, joten siitä voi vähän laskea.
    Valmista ostaessa, kannattaa ainakin vähän perehtyä akseleihin. Jälkeenpäin varaosat esim. jarruosat ovat joihinkin akseleihin ihan sairaan hintaisia. Yllämainitut kärrynvalmistajat tekevät kärryjä useammalla eri akselimerkillä ja siksi jälleenmyyjien hinnat kärryille voi vaihdella.
    Kärryjä löydät esim. www.respo.ee sekä www.bestnet.fi
    Tietysti löytyy paljon muitakin merkkejä, mutta tässä pari itselle tuttua merkkiä.
     
  4. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Kannattaa lukea, miten ne pykälät määrittelevät sen aisan, jonka pitää olla tehdasvalmisteinen (=hyväksytty).

    Eipä siitä omasta vapaa-ajasta kukaan muutenkaan mitään ole maksamassa, joten kun omiin tarkoituksiin sopivan kärryn tekee itse parilla tonnilla, niin ero tehdastekoisen neljään tonniin jää vielä aika merkittäväksi.

    Tietenkin, asia on ihan toinen jos sitä kahisevaa on ympäriinsä leviteltäväksi... :wink:

    Tuolta löytyy aiempaa keskustelua:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=54113
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Tai jos aletaan liikaa vaatia tehdastekoisia osia (lisää kuluja), niin ehkä voi harkita ostavansa riittävästi kantavuutta omaavan mutta muuten liian pienen käytetyn ostoa, ja sen sitten kasvattaa kooltaan riittäväksi?
     
  6. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Mitä mä olen noita katellut, niin yleensä tulee ensin vastaan kantavuuden puute ja sit vasta leveys.
     
  7. rocketman

    rocketman Gearhead

    Pari vuotta sitten tein itte kevyen venetrailerin. Aluksi näytti, että kannattaa ... mutta loppupeleissä kun oli rekisteriote kädessä, niin rahaa oli palanut melko tarkkaan saman verran kuin olisi kaupasta hakenut uuden vastaavan.

    Noi isot kärrit maksaa kyllä niin paljon enemmän, että voi se itte tekeminen kannattaakin. Mutta suosittelen suunnittelemaan ja laskemaan tarkkaan.


    .
     
  8. simppa

    simppa 1st gear

    Tee dolly,painavemmille autoille pitää tietysti olla jarrut jotka nostaa hintaa mutta huomattavasti halvempi kuin traileri.Vetoautokin riittää pienempi.
     

Kerro tästä muillekin!