Autovalokuvaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Elky70, 1.1.2012.

  1. TNewa

    TNewa 1st gear


    Itse en mieti valkotasapainoa kuvausvaiheessa ollenkaan, jos kuvaan ilman salamaa. Automaattimoodilla saa kamera sen arpoa ja korjataan sitten kuvankäsittelyssä kohdalleen. Jos käytän salamaa, yritän saada sen likimain balanssiin ympäristön kanssa, ettei tule kovin pahaa sekavalosotkua. Sehän tehdään nopeasti noilla muutaman euron tai taalan kalvoilla, jotka kiinnitetään velcro-tarralla salaman eteen. Itse olen tilaillut tuolta, samalla kun muitakin romuja, mutta saahan niitä lähempääkin http://flashzebra.com/photogels/index.shtml saahan noilla sitten värjättyä taustaa ja tehtyä vähän kaikenlaista. Eikä ole iso sijoitus rahallisesti.

    Tuo lasten kanssa reissaaminen ja kuvaaminen samalla kertaa on kyllä haastavaa. Minullakin on usein se kaksi tai kolme alle kouluikäistä mukana, jos jossain tapahtumassa käyn 8) Otetaan se vain haasteena.
     
  2. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Urgh! Paskaa puhuin, se suodinkierre on 67mm
     
  3. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    No mutta nuo kalvot olikin hyvä (ja edullinen) vinkki, tuotapa pitää kokeilla, kiitokset. Ja kirjoitin epäselvästi, nykyään tosiaan en enää juurikaan säätele noita tasapainoja, kuvankäsittelyssä sitten.

    Mainittakoon että tytär (5 v) on kiinnostunut valokuvauksesta, harmittavasti ensimmäinen huippuhalpa romutorilta ostettu kamera unohtui (äidiltä!) huvipuistoon, pitää jossain vaiheessa hankkia lahjaksi uusi. Lapsi kun ei ajattele ihan samalla tavalla kuin aikuinen niin hän otti itseasiassa aika hienoja(kin) kuvia...
     
  4. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear


    Mä olen käyttäny tätä. Tapahtuipa vaan niin että salami oli täysillä tehoilla ja zoomattuna ni palo reikä toiseen kalvopidikkeeseen :eek:

    Toi TNewan linkki on särki ku siinä on toi piste vimosena. Sen ku ottaa veks ni linkki skulaa. Noita Flashzebran tuotteita on paljon kehuttu ja puhuttu. En o ite sieltä vielä mitään tilannu. Toimiiko toimitukset?
     
  5. TNewa

    TNewa 1st gear


    Linkki korjattu. Flashzebralta tavara tule muutamassa päivässä ja maksu hoituu Paypalilla. Useita kertoja olen tilannut eikä koskaan ole ongelmia ollut.
     
  6. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Mitäs noista paketeista suosittelet, noin alkukokeiluihin?

    Itse olen muuten joskus käyttänyt tämmöistä sisäisen salaman valoa pehmentämään:
    Flash diffuser
    Nykyään tosin useammin on "oikea" salama kameran päällä joten aika vähän tulee enää tuota käytettyä mutta eipä tuo paljon vie tilaa repussa.
     
  7. TNewa

    TNewa 1st gear


    Itselläni tulee käytettyä lähinnä näitä tasapainotukseen soveltuvia kalvoja

    http://flashzebra.com/products/0161/index.shtml

    Nuo tarrat kannattaa tilata samalla

    http://flashzebra.com/photogels/velcro.shtml

    Eipä tuo kombopakettikaan kallis ole, jos jotain efektejä haluaaa viritellä, näyttäis tulevan tarratkin samaan hintaan

    http://flashzebra.com/products/0181/index.shtml

    Postikulut oli muistaakseni 5 taalan luokkaa


    Lisätään vielä selvyyden vuoksi, että yllä mainittuja kalvoja käytetään erillissalaman edessä tasapainottamaan salaman valoa vallitsevan valon suuntaan. Esim loisteputkilla valaistussa tilassa voidaan käyttää vaikka keskivahvaa vihreää kalvoa, jolloin salaman valo saadaan vihertämään kuten vallitseva valokin. Kun kuvankäsittelyssä värilämpötila säädetään kohdalleen, sekä salamalla valaistu alue, että tausta ovat balanssissa keskenään. Jos kalvoja taas ei käytetä ja salaman valaisema alue säädetään kohdalleen, niin tausta jää vihertäväksi. Hehkulampuin valaistussa tilassa taas voidaan käyttää oransseja kalvoja jne.
     
  8. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear


    Jos haluaa vaan salaman värilämpotilaa muuttaa vallitsevaa valoa vastaavaksi ni pärjää oranssilla, vihreällä ja sinisellä kalvolla.

    Jos taas haluaa efektivärejä tehdä salamalla ni sitten kaikki värit.

    Eniten tulee käytettyä tota punaruskeaoranssia. Hehkulampun ja salaman väri eroaa niin rankasti, että pakko käyttää. Loisteputken ja salaman väriero ei sitten niin hirveä olekaan vaikka loisteputkesta vihreää valoa tuleekin. Sinistä en ole vissiin koskaan käyttäny.

    Vantaan ja Porvoon cruisingparkkien valojen kanssa on aina kusessa. Ne on värilämpötilaltaan jotain ihan törkeen punaista ja salamavalo näyttää ihan siniseltä, oranssilla "geelilläkin". Tulee ruma sekavalo. Pitäs ottaa wanhat keinot käyttöön ja lätkästä sinisuodin objektiivin eteen 8)
     
  9. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Tuosta tulikin hyvää tietoa noista salamahommista, tänks Tulilanka ja TNewa!

    Itselle on noi salamahommat jääneet sellaiseksi räpellykseksi ainakin isompien kohteiden kanssa, et kyllä mä ahkeraan käytän salamia kun makrokuvailen jotain...

    Tulikin mieleen että vähän vinkkiä, niin pyöröpolarisaatiosuodattimen käyttö:

    [​IMG]

    Täältä löytyy isompana kuvat.

    Kuten kuvista huomaan niin eroa on ja itse ainakin nykyään kuvaan lähes 99.9% pyöröpolarisaatiosuodin kiinni linssissä. Sen kun saa nopsaan "pois päältä". Pikkasenhan se vie valoa pois, muttei mitään hirveetä määrää, et kyllä mä lasken sen hyödyksi, kun saa noi heijastumat pois.
     
  10. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    :D Meinasin jo päivälä kysästä! Muistin että oot polarisaatiofilsufanaatikko. Hyvin toi näyttää toimivan. Mulla oli joskus silloin iiihan alkuaikoina. Meni Canonin linssin mukana, jostain syystä :x

    Syventää värejä jonkin verran. Ei ainakaan noissa esimerkeissä huono juttu. Ainakin tossa punaisessa konepellissä näkyy ero aika hyvin. Ja Chargerin bumblebee raidassa. Oletko tutkinu vaikuttaako se just punaiseen "taajuuteen" eniten
     
  11. TNewa

    TNewa 1st gear

    Valottelempa minäkin seuraavan kuvan kuvan syntyhistoriaa


    [​IMG]


    Tämä auto oli alun perin tarkoitus valaista parilla salamalla, mutta syystä tai toisesta pelipaikalla salamoiden akut olivat ihan lopussa ja niistä hiipui virta jo testikuvien aikana. Jouduin turvautumaan vaihtoehtoiseen suunnitelmaan, eli HDR-kuvaan. Tämä siitä syystä, että saisin varmasti mustan auton pyöränaukot yms. valotettua edes jotenkuten ja ettei taustan huipppuvalot menisi puhki. Yhdellä valotuksellakin olisi voinut onnistua, mutta huippuvalojen ja varjojen aukaisun kanssa olisi saanut tehdä enemmän töitä. Kamera siis jalustalle, aukko sopivaksi, tarkennus kohteeseen ja vitkalaukaisimella haarukoitiin kolme peräkkäistä valotusta eli se oikea ja lisäksi plusmiinus kaksi aukkoa. Saatiin siis kameran mukaan oikein valotettu kuva sekä sama kuva yli- ja alivalotettuna. Vitkalaukaisinta käytin, koska tuo 80-200 mm putki tahtoo jäädä värisemään vähäksi aikaa, kun laukaisinta painaa.

    Kuvat vietin Lightroomiin, sieltä plug-inilla Photomatixiin jossa yhdistin kyseiset kuvat päällekkäin. Säätöjä en Photomatixissa yleensä tee vaan säädän kuvan Lightroomin puolella. Lightroomissa kuva näytti ensin tältä eli todella lattealta.

    [​IMG]


    Jotta saisin auton suurinpiirtein sellaiseksi, miltä se oli kuvatessa näyttänyt, rajasin ja oikaisin kuvaa, terävöitin, lisäsin paikalliskontrastia ja hiukan vibrancea (=sävykkyys??), sekä nostin mustaa päätä niin, että sain haluamaani potkua kuvaan. Jotain pikkuhiplausta, kuten nurkkien tummennusta saatoin tehdä, mutta pääpiirteissään homma oli siinä.
     
  12. Elky70

    Elky70 Gearhead

    No en sanois että oon mikään fanaatikko taikka olisin asiaa tutkinut sen enempää, mutta kyllähän se syventää värejä kuten sinistä tummaksi, mutta mitä muita värejä niin en pahemmin ole tutkinut. Osalle ehkä se tärkein on kuitenkin se että esim. tuulilasista saa heijastumat hyvin pois, jolloin pääsee lasin läpi kuvaamaan auton sisälle.

    Tää on mua kiinnostanut pitkään ja aina kun oon yrittänyt alkaa kokeileen niin mulla on homma jäänyt tekemättä kun jotenkin vaan ne kuvat on niin latteita, etten saa loihdittua mitään hienoa HDR:ää. Teetkö siis mitään muuta tolla photomatixissa kuin vaan kasaat ne päällekkäin?
     
  13. TNewa

    TNewa 1st gear


    Tuo pyöröpola ja joku harmaa/puoliharmaa suodatin on sellaisia, joita voisi joskus tarvita. Pyöröpola minulla kerran olikin, mutta en ehtinyt ottaa sillä kovinkaan monta kuvaa, kun se meni rungon ja putken mukana pikkusiskolle.

    Nykyään en tee Photomatixissa kuville mitään muuta, kuin kasaan ne oletusarvoilla päällekkäin. Vientivaiheessa raksin kohdat "vähennä kohinaa" ja "vähennä kromaattista aberraatiota". Varsinkin tuo jälkimmäinen onnistuu paljon paremmin prosessoitaessa kuvia Photomatixissa verrattuna siihen, että poistaisi sitä valmiista kuvasta Lightroomissa. Tästä on kokemusta. Sitten vain kuvat yhteen ja ulos.

    HDR-kuvahan mielletään useimmiten sellaiseksi värikylläiseksi surrealistiseksi teokseksi, joka ei välttämättä muistuta paljoakaan valokuvaa. Itse en ole niistä kovin innostunut, vaan käytän tekniikkaa lähinnä silloin, kun kennon suorituskyky yhdellä valotuksella loppuu. Sitten pyrin muokkaamaan lopputuloksesta tunnelmaltaan ja valon osalta sellaisen, kuin se oman muistikuvani mukaan kuvaushetkellä oli. Jos tulos vaikuttaa tuolla tavalla lattealta kuin se tuossa omassa välivaiheen kuvassa oo (eli niinkuin kuvassa olisi harmaa huntu päällä), niin siihen auttaa yleensä tumman pään nostaminen, joka ainakin Lightroomissa kulkee nimellä Blacks. Kontrasti ja värit kannattaa tsekata myös
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Aikanaan Cokinin esite näytti varsin upealta. Kuitenkin digiaikaan olen lisäillyt layereita kuvankäsittelyvaiheessa ja siten saanut milloin minkäkinlaista sävytystä tai vastaavaa tehtyä. Polarisaatiosuodin, jollainen minulla olisi, mutta kun on tyhmästi väärällä kierteellä, olisi kai paikallaan, sitähän ei noin vain tehdä, mutta esim. nuo värilliset suotimet, tarviiko niitä?
     
  15. AnttiJ

    AnttiJ 3rd gear

    Olikos se niin, että polarisaatiosuodatin on ainoa jota ei voi kuvankäsittelyllä korvata :odroll:

    Puoliharmaita käytän itse joskus, polarisaatiotakin käyttäisin jos ei tekisi kamalaa harmaata kalvoa kuviin. Pitäisi hankkia parempi. Merkiltään se on muuten Cokin.
     
  16. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Periaatteessahan värisuotimia ei kait nykyään tartte käyttää, kun photoshopissa sitten vaan layereitä lisäämällä ne korvataan, tosin se itselläni on sellainen ajatus että se 10 sek kameran kanssa häslääminen ennen kuin ottaa kuvan, on poissa sieltä koneen ääressä istumisesta, eli säästää aikaa siellä päässä. Heijastumia kun ei vaan saa pois jälkikäsitelyssä, kun polarisaatiofiltteri tuo kuvaan jotain informaatiota jota ei voida korvata photoshopissa. Tai no nykyään kait pystyy kuhan vaan viittii käyttää oikeasti aikaa siihen yhteen kuvaan, mutta sehän ois ollut vaan 3s ja pyöröpolarisaatiofilsu on oikeassa asennossa.

    Sulla on AnttiJ sitten vissiin ollu joku paskempi suodin jos siitä on harmaa kalvoa kuvaan tullut, taikka vika ollut jossain muussa. Fakta on että noi suodattimet kun on vaan niin että mitä arvokkaampi, sitä parempi. Itse olen suosinut näitä, noissa on se hyvä puoli että ne on pinnoitettu hylkimään vettä, rasvaa ja muuta paskaa. Kun tuo HD-sarja esiteltiin Photokinassa 2008, niin Hoyan edustaja puheli niitä näitä meidän ryhmälle ja piirsi tussilla rastin keskelle linssiä ja jatko juttujaan. Me oltiin vähän WTF? Sitten hetken kuluttua otti ihan tavallisen talouspaperin ja pyyhki sen permanent ink-tussin jäljen kokonaan pois. Päätin sillä hetkellä että makso mitä makso, niin mulla on kaikki filsut Hoyan HD-sarjaa.
     
  17. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    ...ja harmaasuodin jos sitä käyttää suljinajan pidentämiseen. Sitä ei voi Photoshopissa tai Lightroomissa tehdä. Ainakas vielä :D

    Ikuinen kinaamisen aihe valokuvaajien kesken on kans nää Skylight ja UV filtterit. Ero ilman ja kanssa on hyvin pieni jos peräti mitättömän olematon. Noiden filsujen suurin hyöty taitaa tulla siinä että ne suojaa objektiivin etulinssiä naarmuuntumiselta.

    Noni menee tekniseksi. Kuvaa kehiin! Niin ja ainakin näitä mun kuvia saa arvostella ja jantaa kritiikkiä. Parannusehdotuksia?

    [​IMG]

    Varmaan tuttu kuva monelle, olihan se kirjan päätösaukeama. Toi on tommonen "omakuva". Kamera oli jalustalla Pöllön takapenkillä. Valotusaika 2sek. Laukaisu kaukolaukaisimella. Triggerisalama antaa alaviistosta pienen väläyksen kohti kojelautaa ja auttaa pysäyttämään mahdollisen ratin liikkeen ja kuskin heilumisen. Ratissa ja kädessä näkyy kuitenkin pientä kiertoliikettä. Koska jalusta ja kamera kiikkuu auton kanssa samaan tahtiin ni kojelauta, katto ja muut on teräviä. Maisema on liike-epäterävä. Vastaan tullut auto teki etuvaloillaan hauskat raidat vasemmalle. Kuvaa ei ole Photoshopissa pahemmin muokattu. Tasojen säätö, lopullinen terävöitys ja reunoja hieman tummennettu.
     
  18. TNewa

    TNewa 1st gear


    Ei kai tuossa mitään heikkoa ole. Liike-epäterävyyttä tuossa on mielestäni sopivasti, eli liike näkyy, mutta lasin takana on kuitenkin vielä tunnistettava maisema eikä pelkkiä viivoja. Jos haluaa oikein kaivella, niin kojelautaan olisi voinut tarjoilla enemmänkin valoa -ehkä. Ja tuo vunderpaumi on kyllä aika paha :soosoo: . Onneksi on sentään sävy sävyyn 8)

    Ja loppukaneettina voin todeta, että tykkään kyllä herran Tulilangan kuvaustyylistä ja grafiikoista. Jonkun verran on tullut galleriaa selailtua.
     
  19. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    :rotfl: Pöllö on jo niin wanha et se haisee pyllylle jossei sille osta Wunderbaumia teotorantiksi. Kiitos loppukaneetista!

    Tossa on kans harmittavasti käyny niin että ku oli päiväsaikaa ni kojelaudan valot ei näy. Ne olis antanu hyvää viilinkiä.
     
  20. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

Kerro tästä muillekin!