Autovalokuvaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Elky70, 1.1.2012.

  1. Travelin_man

    Travelin_man 1st gear

    Joo, pitää laittaa muistiin tuo Sigman laadunvaihtelu. Oon kai jostain muualtakin tästä kuullut puhuttavan muttei ole tullut kiinnitettyä huomiota. Onhan toki myös Tokinalta, Tamronilta ja itse Nikoniltakin todella laajakulmaista objektiivia, ei vaan ole rahaa sijoittaa aina kalleimpaan lasiin.

    Kattelee mitä tuleman pitää, ei tuu varmaan kuitenkaan ihan heti tuota laajempaa objektiivia ostettua.
     
  2. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Nikon D90 on erittäin hyvä ja luotettava valinta. Ostin ensin yhden ja kun sen hyväksi totesin ostin toisenkin. Molemmat akkuperällä. Ongelmia ei ole ollut, ainakaan suuria. Kittilinssillä pääsee hyvin alkuun. Valovoimaa siitä puuttuu ja optisesti ei ihan pärjää kalliimmille. Siksi se huokea kittilinssi onkin. Mutta ehdottomasti parempaa jälkeä ku pokkarilla. Mulla on Nikonin, Sigman ja Tokinan linssejä. Eniten tykkään Tokinan tuntumasta.
     
  3. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Mainittakoon vielä että merkkinä minulla ei ole ihan kauheita antipatioita Sigmaan kuitenkaan, nimittäin yksi ehdottomasti parhaista objektiiveistani (erityisesti hintaan suhteutettuna) on ollut taas Sigman 18-50 2.8. Sen ostin uutena ja kerran se on käynyt huollossa mutta olen kuvannut sillä todella paljon. Ainakin se yksilö oli erittäin hyvä.

    Kuvaisin sillä varmaan vieläkin mutta oli kalibroinnin tarvetta kun vaihdoin kameran runkoa ja ajattelin sitten samantien varautua tulevaisuuteen eli full format -runkoon ja veronpalautusrahat menivät sitten Canonin omaan 17-40 4.0L -objektiiviin. 18-50 on crop-kameroilla. Kuvanlaadullisesti pitää myöntää että eipä ole juurikaan eroa.

    Tokinaa ovat monet kehuneet, Tamronia olen aikoinaan käyttänyt aika paljon ja niihin olen ollut tyytyväinen.

    Tuo pystykahva on muuten hieno juttu. Minulla oli se ennen filmirungossa mutta jostain käsittämättömästä syystä se vain jäi ostamatta kun vaihdoin digitaaliseen. Kun nyt kesällä (heh-heh, veronpalautukset taas) ostin käytetyn 5D:n = full format -kameran niin ostin siihen pystykahvankin, todella monen vuoden jälkeen. Ja ai että tykkäsin, sekä ful formatista että pystykahvasta. Kuvaukseen tuli taas jotain selittämätöntä kipinää. Itsehän olen kuitenin filmikameroilla aloittanut enkä oikein ikinä kuitenkaan päässyt sisälle crop-kameroihin, en vaikka olen kuvannut niillä monta vuotta ja todella paljon. Ei sillä, kyllähän niillä toimeen on tullut ja esimerkiksi nytkin on (paino/tilasyistä) lomalla mukana crop-kamera. Silti, kun aloitin full formatilla niin oli kuin olisin kotiin tullut...
     
  4. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    D90 on kelpo runko, jolla pärjää pitkälle jos ei tartte ihan korkeimpia herkkyyksiä kaivaa esiin. Käsittääkseni ISO3200 lienee yläraja käytännössä. Mitä nyt kerran pari kaverin kameraa kokeillut ja vertaillut omaan K5:een. Kittilinssissä muistaakseni muovinen kiinnitys runkoon, mikä ei haittaa lyhyillä linsseillä yhtään, mutta pidemmän päälle noin ulottuvasta paha sanoa.. saa ainakin varoa enempi, kun putki pitkänä törmäilee.

    50mm kropissa ei ole oma suosikki oikeen, ottaisin ennemmin 35/1.8 linssin. Mut tää on ihan mistä polttovälistä tykkää ja mihin käyttöön tulee.

    Sigman linsseistä ei mulla pahaa sanottavaa, molemmat 17-70/2.8-4.5 ja 10-20/3.5 täyttäny lupauksensa. Parhaat kuvani (tosin ei automaailmasta) ottanu juurikin tolla laajiksella himmennettynä F8-9 tienoille. Toisaalta valovoima täydellä aukolla riittää ihan hyvin ahtaisiin museoihin ja muihin sisätiloihin.
     
  5. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Itselläni menossa jo ties kuinka mones D90 runko. Ei siksi että ne ois menny rikki, vaan sattuneestä syystä oon saanu vaihdettua paljon ammuttun rungon vähemmän ammuttuun pienellä voitolla. (kiitos duunin). Hyvä ja toimiva runko. Tuo 18-105mm vr linssi on passeli eikä sieltä ihan peruspäästä. Itsellni tuli uusimman D90:n mukana tuo sama linssi ja olen sen aikoja sitten todennut hyväksi. Nyt metsästellään Sopivaa perusputkea f/2.8 aukolla koko polttovälin. Sigmasta jälleen kerran se että jos meinaat käytettynä hankkia niin testaa se kunnolla ennen kuin ostat.
     
  6. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    2.8 olisi kyllä kiva. Minullahan on optisesti aivan järjettömän terävä (Canon) 28-70 2.8L vaan kun on vanha objektiivi niin ei saa enää varaosia mistään eli ei saa korjattuakaan. Tai olen yrittänut jokaisesta Tukholman ja aika monesta Suomen kamerahuollosta + Suomen ja Ruotsin maahantuojilta - varaosia ei enää valmisteta. Canonillahan on uudempi 24-70 joka olisi tietysti sekin kiva vaan kallis (ja aika iso/painava, kuten tuo 28-70), erityisesti tuo ihan uusin versio.

    No, f4:llä pärjää mutta valovoimaisempaa kyllä taatusti jossain vaiheessa hankin. Esim. nyt tällä lomareissulla on ollut 7D:n nokalla koko ajan 20mm 2.8 -kiinteä kun jouluna tietysti on tuo valaistus aika himmeää ja eipä ole salamaa edes mukana.
     
  7. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Silloin joskus kun mulla oli Canon nii mulla oli kans 5D ja toi 28-70:n. Loistava pari. Sit tuli hankittua Fuji S5:n ja Canonin käyttö jäi vähälle. Siitä sitten D300 kautta aina D90:een. Ny kiikarissa D7000 taikka D7100 kuhan se vaan julkaistaan. Toisaalta ihan hyvin tolla D90:lläkin saa tehtyä iso canvas-taulua. Duunista päräytin 100x70cm canvas-taulun ja ei yhtää huono.

    edit:D300 eikä D300s
     
  8. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Siinähän olis jollekkin liikeidea: Kamera ja Objektiivi purkaamo- Ei tarvi isoa laania ja ei ole ympäristö viranomaiset kimpussa... kai. :rotfl:
     
  9. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

  10. kautsi

    kautsi 3rd gear

    Kävin heittämässä yhen kuvan kehiin.
     
  11. Travelin_man

    Travelin_man 1st gear

    Tuli osallistuttua myös parilla fotolla ekaa kertaa. Ensvuonna uudelleen.
     
  12. Travelin_man

    Travelin_man 1st gear

    Tuo D90 muuten tuli kotiovelle eilenaamulla. Vaikuttaa hyvältä, vielä jonkinverran selvittelemistä asetuksien jne kanssa, minkälaisia "kuvansäätimiä" porukka käyttää (kuvausvalikko > aseta kuvansäädin)? Itse ajattelin jotakuinkin vakiota +5 terävöittämisellä ja +1 värikylläisyydellä. "Active D-Lighting" automaattiasennossa.

    Ja vielä siitä että viimekesän kuvattuani JPEGillä jokaikisen kuvan, voisi olla aika vaihtaa RAWiin kun Lightroomin läpi saa kuitenkin aika helposti nekin muutettua(?)

    Jotain huomioonotettavaa?
     
  13. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    RAW:in saa importattua suoraan Lightroomiin sisään, ja tulee automaattisesti ulos JiiPeeGeenä. :wink:
     
  14. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Travelin_man, jätä kamerassa asetukset aika perus. LR:n kautta sitte kun tulee kuitenkin säädettyä niin noilla terävöinnillä yms ei kamerassa ole muuta vaikutusta kuin siihen jiipeggiin. Active D-lighting off, jos käytät LR:ää. Mitä vähemmän säätöjä "pilaamassa" kuvaa sitä vähemmän pään vaivaa sitten kun koneella käsittelee niitä kuvia, kun ensin on katsellu kameran näytöltä kameran esittäminä niitä kuvia. Nii ja mä kuvaan RAW+JPG small ja normal pakkauksella, jos joskus vaik ei heti jaksa alkaa säätää mutta haluu postata pikaisesti kuvat nii...
     
  15. Travelin_man

    Travelin_man 1st gear

    Olrait, kiitoksia vinkeistä! RAW-kuvaamisessa ja niiden käsittelyssä tulee olemaan kyllä vielä jonkinverran opeteltavaa. Mitä "Camera calibration" -profiilia olis kannattavin käyttää tuolla Lightroomissa? Meinasin että huomenissa tekisin jonkunlaisen presetin että säästyis pienimuotoselta urakalta tehdä säädöt aina uudelleen.

    Ja voihan sitä presetiä aina hienosäätää jälkikäteen jos ei ole ihan vastaava kuva kuin se mille presetti on alunperin tehty.
     
  16. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Mä sanoisin et ihan vaan adobe standard. Tai ainakin mä käytän sitä. Sit mulla on presettinä sellainen missä on vähäsen tuunattu noita asetuksia mitä mä melkein aina teen eli värikylläisyyttä, clarityy jne. mitkä lisätään aina kun importoidaan kuvat. Googlella kun hakee free lightroom preset niin pitäis tulla läjä presettejä mitä voi sitten käytää kun haluaa artsyfartsyillä... :D
     
  17. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Silloin ku ite ostin D90:sen tsekkasin tän Ken Rockwelliin käyttöoppaan. Sillä tulin hyvin alkuun ja vielä nykyisinkin toimeen

    http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/us ... de/d90.pdf


    Nyt alettiin puhumaan profiileista ja värinhallinnasta. Luulen olevani pro tällä alalla. Kirjapainoissa toi värinhallinta on ihan a ja o.

    Ken Rockwell auttaa tässäkin http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm

    Ja tosiaan jos mahdollista kuva aina RAW. Opit sen nopeasti miten homma toimii. TheTintti on varmaan paras puhumaan RAWin puolesta :) muistaakseni.
     
  18. Travelin_man

    Travelin_man 1st gear

    Kiitoksia Tulilanka etenkin tuosta ensimmäisestä linkistä, tulee tarpeeseen!
     
  19. bemi

    bemi Gearhead

    Täällä jotain kuvausvinkkejä autojen suhteen. Tosin eipä monikaan toteudu kun tapahtumissa kiertelee.

    Tein tuossa muuten huvikseen itselleni kuvakirjan viime vuoden kuvista, kun LR:n kautta sain puoleen hintaan ensimmäisen kirjan. Saas nähdä minkälainen kirjanen tulee tuolta blurbin painosta ulos.

    Automotive Photographs
     
  20. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    JEAH!! Olipas hyvän näköistä!! Tykkään tosta kovasta kontrastista ja graafisuudesta. Toivotaan että painotalo onnistuu ajamaan tarpeeksi mustaa. HIENO!!
     

Kerro tästä muillekin!