Autovalokuvaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Elky70, 1.1.2012.

  1. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Ja jottein olis liikaa hommia ton suhteen niin tekis mieli käydä vähän cruisailees illan hämärissä ja ottaa kuvia... :(
     
  2. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    Osta vaimolle Hangon keksipaketti, niin ei tarvitse sitten keksiä mitään - saat rauhassa tehdä taidetta :lol:
     
  3. Zege

    Zege 3rd gear

    no kohta se on taas pimeät ja kosteat ajat nyhrätä himassa kuvien kanssa.

    Totesin heinäkuussa, että sen verran lyhyt tämä kesä kuitenkin on ettei ole viitsinyt käyttää kuin muutamiin erillisiin pyyntöihin hieman aikaa.

    Viikonloppunakin tulee toivottavasti taas lisää kuvia, mutta milloin niiden pikseleitä sitten ehtii kiillottamaan on toinen juttu.

    Kyllä nyt kannattaa käyttää aika niiden kuvien ottamiseen ja sitten joulu-tammikuun vesisateissa kuvien käsittelyyn :D
     
  4. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    pakottavia menoja = mekottavia panoja
    :poff: :poff:

    Todennäköisiin näkymisiin illemmalla :D
     
  5. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Mitä ohjelmaa sä käytät? Ei tuo Lightroomilla kauaa ota, jos suunnilleen visio päässä millasta jälkeä haluaa milloinkin. Omat presetit auttaa pitkälle, kun tuntee kalustonsa. Nimim. viime sunnuntaina 1100 raakakuvaa päivän aikana.. alkaa olla kyllä jo kipurajoilla :rotfl: . Hommaa tietty nopeuttaa ja helpottaa, kun kuvaa kuin jpegiä eli korjaa valotuksen jo kuvaa otettaessa suht oikeeks sekä ehkä valkotasapainonkin..mikä itselle eniten vaivaa tuottaa :-? .

    Muuta filet dng-muotoon ja pistä jakoon, mä voin hypistellä ja lähettää jpegit takas :rotfl: . Mä oon raw-junkie.. kuvankäsittelystä tykkään ihan yhtä paljo ku itse kuvaamisestaki. Välillä kokeillu kuvata suoraan jpegiä, muttei siitä mitään nopeuttavaa hyötyä mulle ole, päinvastoin. Kaikki pitää aina nysvätä, vaikkei kuvankatsoja sitä eroa huomaiskaan ehkä. Ittelleni kun teen, niin eron tiedän ja se riittää.

    Kyllähän tuo välillä tuntuu siltä, ettei kellossa tarpeeks tunteja eikä kalenterissa päiviä :) . Nukkuaki muka pitäs.
     
  6. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Lightroomia on tullut käytettyä juu. Ongelma on vaan siinä et aina tuntuu olevan lisää kuvattavaa. Nytkin ois ollu iltavuoron jälkeen aikaa, mut ku parina yönä on ukkostanut niin on pitäny tsiikailla ja kuvailla niitä.

    Mä pyrin kuvaan aina ns. valmiiks, ettei tartte alkaa nysvää, mutta tuota Camaroa kuvatessa tuli otettua myöskin bracketilla kuvia ja niitä pitäis sitten hieroa photarissa joka on mulle sellainen seminoviisitasolla.

    Oisha mulla duunissa aikaa nysväillä mut kun ei oo vielä viritetty tota datapankkia kuville ja LR:n katalogeille siihen malliin et pääsis täältä duunista käsiksi.

    Kaierkki, hyvä idea! :rotfl:

    Marklin, :rotfl:

    Btw, oon iltavuorossa joten en pääse aiheuttamaan pahennusta illan laittomasti järjestettyyn kokoontumiseen.
     
  7. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Ai nii ja välillä toivois et mä voisin vaan kuvata ja joku vois sit kikkailla photarilla kuvat... ;)
     
  8. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Välillä pitää sit vaan tehdä valintoja, jos ei aika riitä. Kaikkea ei oo kuitenkaan pakko kuvata, vaikka haluis. Ittelläki parvekkeella jalusta, mut ei oo nyt vaan jaksanu salamointeja kuvata vaikka kiinnostaiskin. Tuleehan noita uusia. Ja tänään töistä tullessa aukes sokka, joten ei tartte ajaa Vantaallekaan kuvaamaan :lol: . Keppanan kanssa sitä ois nytki aikaa hetki viettää kuvia hypistellen.. jaa siivota pitäs. No jos huomen sit siivois ;).

    Photari on mulle ihan mahottoman vaikee ja hidaskäyttönen, en osaa siellä tehdä ku samat mitä LR pystyy tarjoomaan paljon helpommalla. Sikspä siitä onki vaan joku kivikautinen versio koneella, todella pahojen päivien varalle :) :eek: .
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead


    luovu raiwo (raw) kuvauksesta, jpg kuvat on valmiita :O)
    T: amatööri
     
  10. coistinen

    coistinen Gearhead

  11. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Höpön löpön. Newa :rotfl: . Valmiita vain japanilaisen insinöörin mielestä, sähän annat sen päättää millasia sun kuvat kuuluu olla. Itku tuli aikoinaan kohinanpoistossa viimeistään, vaikka se olis kamerasta off. Ei ole, ja mössöä tulee. Antaa vaan niin mahottomasti joustoa, että joka ikinen pokkarikin missä vaan mahdollisuus on, kuvaa rawia meillä. Niin kiire ei oo nettiin niitä saada. Puhumattakaan jostain tärkeemmistä kuvauksista. Kännykällä sit jos pitää vaan pikamuisto saada. Mut kukin tavallaan, pääasia et itse viihtyy kuvauksen parissa ja on tyytyväinen :), eikö. Suosittelen silti kokeilemaan, jos kalustoonsa on edes vähän panostanu.

    T: Täys amatööri itekin.
     
  12. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    eniten mua risoo raw kuvauksessa se, että kuvat ei ole ikinä valmiina julkaistavaksi, lisäksi 24mpix jpeg kuva on yleensä 4-7 mt, kun raw kuva on siinä 25 mt.
     
  13. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Komeita kuvia coistinen ja autokin :) ! Paljon on matkaa et osaisin tollasia ottaa. Salama ja triggerit on hankittu, mut autokuvaukseen en oo vielä testannu.. helkkaristi opittavaa noiden kans on.
     
  14. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Voithan sä kuvata raw+jpeg ja pistää valmiit nettiin ja hiplata tärkeempiä kun jaksaa jos jaksaa. Kovalevyt on halpoja eikä muistikortit maksa mitään jos on varaa ollu hyvään runkoon laittaa sekä laseihin varsinkin.

    Täyskokoisia jpegejä on ulosta Lightroomista koskaan ellen tulosta tai teetä jotain. Pelkät 1200pix leveät nettiin. Eli ei sitä tilaa mahottomasti mene levyiltä. Raakakuvat tosin varmistetaan toiselle levylle.. jpegejä saa niistä aina tarvittaessa helposti tosta ohjelmasta vaikka missä koossa.

    Sitäpaitsi raw:t voi aina ajaa konvertterin läpi ryppäänä vaikka kameran säädöillä (kameran valmistajan softalla ainakin) ja saa ne ihan samat jpegit jos niin haluaa. Valmistajien omat softat tosin usein hankalampia käyttää..ainakin sellanen kuva mulle jääny.
     
  15. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Juurikin näin. Itelläkin 2008 mäk pröö välillä köhii kun lataan kuvia koneelle, surffailen netissä ja spotify huutaa +10 muuta pikkuohjelmaa auki...

    Elämä on valintoja täynnä.

    Komeita kuvia nuo AMC:stä. Auttaa kivasti tuollaiseen tulokseen kun on kunnon tilat ja puitteet.

    Edsel.fi, kovalevytila on halbaa nykyään: 4TB 182€

    Mä kanssa alussa kuvasin jpeginä ku se oli niin helppoa, mut sit ku missas muutaman kuvan pontenttiaalin sen takia ettei niitä käytännössä voinut enää tuunata niin siitä lähtien raw-formaatissa(itseasiassa RAW+JPG). Muutamaa sporttikuvausta lukuunottamatta.

    Ja asiasta ihan kolmanteen...

    Joskus tässä ketjussa oli puhetta et pitäiskö pitää ns. valokuvaajien häppeningi missä ois muutama auto jossain maisemassa ja siellä sit sais rauhassa pörrätä kuvailemassa. Tarvittaessa vois vaikka ns. jakaa laitteita esim salamat ja varjostimet yms.?

    Tää ajatus heräs henkiin ku fäsärissä tuttu huuteli huomiselle Photowalkille stadiin ja siitä tulikin yks toinen idea: PhotoDrive.
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    mun sony kameroissa (a-65 ja a-77mk2) on myö sraw-jpeg kuvaus tila, pidan kovasti erillisita tehosteista, ne toimii vain jpeg tilassa !
    olisi hienoa että voisi ottaa jph taidekuvan + kaupan päälle tulisi käsittelemätön raw. Huomenna stadiin, varmmaan motukalla, ei raaski elli edseli parkkiin minnekkään jättää, siinä olis vatsa kurtalla. lapset menee lintsille, mä vaimon kanssa.. en vielä tiedä minne mennään, kait kiasmaan ainakin :O)
     
  17. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Sonyn srawista jotain pikaseen ohimennen lukenu, ilmeisesti pakattu pienempi raakakuva, jossa vähän jpegiä paremmin säätövaraa, muttei paljoa.. eli idea "vähän" vesittyy. Mut en tiedä paljoo siitä.

    Ja siis raw+jpg (vaikka sit jpg juurikin tehosteet päällä) juurikin mahdollistaa tuon, että sulla on se negatiivi tallessa, mistä voit sit palauttaa tai muokata värit myöhemmin jos tulee katumapäälle + kaiken muun tehdä paremmin, vuosienkin päästä kun taidot ja tarpeet kasvaa.

    Mulla on tossa aps-c pokkarissa (ricoh gr) toi aina tossa tilassa, lähinnä kylläkin siitä syystä et pelkällä raw:lla siinä kamerassa esikatselukuva kamerassa on niin halvatun pieni ettei voi katsoa tuliko tarkkaa varmasti. Muuten sen kameran jpegit ois oikein loistavia, mut erittäin korkeilla herkkyyksillä turpaan tulee niin huolella raakaan verrattuna, ettei tarvi miettiä kumpia käyttää mieluummin.

    Elkyn photodrive-idea vois kans olla ihan hyvä juttu :) . Järkkäät viel jonkun pinup-tytön mukaan, niin eiköhän osallistujaa tule.
     
  18. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Niinpäs muuten on joskus puhetta ollutkin...
    Hyvä idea ja ehdottomasti Raivon ehdottamat :pinup: mukaan :D
    Tapahtumatarjonta tosin viikonloppuisin alkaa olla senverran runsasta, että kuvailtavaa on tyrkyllä yllinkyllin muutenkin, mutta mitenkäs joku arki-ilta joskus ?
     
  19. Elky70

    Elky70 Gearhead

    No se mulla olikin ajatuksena että ois viikollakin jotain tapahtumaa. Nyttenhän nää on keskittynyt viikonloppuihin ja viikolla sitten pakerretaan töissä.

    Vois alkaa tällä kertaa oikeesti alkaa suunnittelee ensi kesäksi vaikka kerran kuussa?
     
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Täällä kun on lukuisia valokuvaamisen asiantuntijoita, voisitteko vähän neuvoa kameran hankinnassa? Mähän en ymmärrä valokuvaamisesta kerrassaan yhtään mitään, mutta jonkin aikaa ollut mielessä ostaa edullinen järkkäri ja alkaa harjoittelemaan... Anttilat ja Gigantit tarjoaa noita edullisia muutaman satasen järkkäreita jatkuvasti, mutta onko moisen ostamisessa mitään mieltä? Loppuuko tommosen hinnat alkaen-kameran ominaisuudet heti kesken taitojen vähän karttuessa? Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan, mutta jos mahdollista niin vääntäkää asiat rautalangasta niin että mäkin ymmärrän :rotfl: Toisin sanoen, kaikki lyhenteet menee multa täysin ohi... Kiitän jo etukäteen!
     

Kerro tästä muillekin!