Autovalokuvaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Elky70, 1.1.2012.

  1. Hatman

    Hatman Gearhead

    Vähennä sun pokkarista salaman tehoa, jos sellainen mahdollisuus on olemassa eli ns. fill-asentoon eli salama toimii vain täytevalona kuvaussuunnasta.
    Jos peruspokkarissa ei sitä ole niin kikkakolmosella voi laittaa salaman eteen valkoista mattateippiä, leivipaperia tai jms. Ideana siis pehmentää ja vähentää tehoa. Lisäksi voi hankkia oranssia kalvoa, jolla käännetään salaman sininen valo vallitsevaan iltavalaistukseen sopivaksi.
    https://plus.google.com/106859874283494 ... 3494965656
    Tota mä käytän myös järkkärin asetuksiin.
     
  2. Truck S

    Truck S 1st gear

    Suomessa on hankala kuvata autoja näyttelyissä muumuassa, koska on niin paljon väkeä joka katso sormilla ja pomppii jatkuvasti edessä, piittaamatta toisista. Muualla ainakin yritävät väistää.

    Vähän yleisohjeita.

    http://digital-photography-school.com/7 ... aphs-cars/
    http://www.wikihow.com/Take-Photographs-of-Cars
    http://jalopnik.com/the-ten-best-tips-f ... 1466653688
    http://photography.tutsplus.com/article ... photo-7174
    http://www.speedhunters.com/2013/10/how ... otography/
    http://www.picturecorrect.com/tips/vint ... otography/
     
  3. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    :D
    Niinpä... ja vielä haastavampaa se on toisinaan noissa tapahtumissa, joissa harrastajat haluavat työntää nenänsä tai sormensa kiinni ajoneuvoon tai siinä olevaan mielenkiintoiseen yksityiskohtaan taikka turistit kokevat asiakseen ryhtyä ottamaan poseerauskuvia kukin vuorollaan. Rattoisaa on myös joidenkin henkilöiden tapa kuvata "metri x metri" - tabletilla, joka peittää kuvausalan muiltakin tai sitten pienellä digipokkarilla, joka täytyy työntää 20 cm:n päähän kohteesta jolloin muiden kuvissa näkyy em. pokkarin lisäksi karvainen ranne. :rotfl:

    Olen yrittänyt ajatella niin, että kaikilla on yhtäläinen oikeus tapahtumissa & näyttelyissä katsella kalustoa, mutta kieltämättä kyllä toisinaan Suomen Kuvaankävelijät ry:n kokoontuminen koettelee hermoja :D
     
  4. 1320

    1320 Gearhead

    Pitikin oikein katsoa ja kamerasta näyttäisi löytyvän tuollainenkin toiminto. Kiitokset vinkistä, pitää ehdottomasti testailla!

    Tuo sun esimerkkikuva näyttää erittäin hyvältä, jotain tuon tapaista kun saisi itsekin aikaan niin erittäin hyvä juttu... :wink:
     
  5. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    No, mitenkäs kävi ?
    Tuliko järkkäri hankittua ja jos, niin mihin päädyit ?
     
  6. kapa

    kapa 3rd gear

    En huomannutkaan kysymystäsi aiemmin, sori.
    Kävin hypistelemässä eri kameroita liikkeissä ja kun kokemuksia ei järkkäreistä ollut niin en niissä mitään suuria eroja havainnut. Toi nikonin d5300 tuntu hyvältä ja olihan se joissain "maksetuissa" testeissä pärjännytkin, niin päädyin siihen.
    Otin kameran pelkällä kittilinssillä ja kunhan opin kunnolla käyttämään kameraa niin katselen sitten lisää linssejä.
    Ensituntuma on kuitenkin että kuvalaatu parani omasta mielestäni jo huomattavasti.
     
  7. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Eipä mitään, mielenkiinnosta kyselin.
    Nyt ei sitten muuta kuin ahkerasti kuvaamaan ja testailemaan eri asetuksia.
     
  8. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Kuvan ottamisen jälkeiseen elämään liittyen, niin onkos kellään muulla ongelmia Photobucketin kanssa ?
    Mulla tekee semmoista kiusaa, että kun lataa sinne koneelta kuvia, niin kestää useamman minuutin ja sitten ilmoittaa latauksen epäonnistuneen.
    Kun sitten kurkkaa sinne kuvakirjastoon, niin kas kas, siellähän se kuva kuitenkin on.
    Kuvien jatkokäsittely onkin sitten aivan tuskaa, eikä tallennus onnistu juuri lainkaan.
    Samankaltaisia ongelmia ilmenee kahdella eri koneella ja kolmella eri selaimella (Firefox, Chrome, Explorer).
    Silloin tällöin joku kuva saattaa tosin mennä ihan sujuvasti kuten pitääkin.
     
  9. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Ei kait siinä muuta ku hetkellinen hikka? Yksi mikä voi parantaa on kun putsaa selaimen välimuistit.
     
  10. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Tällä hetkellä ilmoittaa "Verkkosivu ei ole käytettävissä"
     
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Hienoja kuvia olette ottaneet.

    Itse kuvailen lähinnä vain myyntikuvia autoistani. Ja siihen mulla on riittänyt vanha nokia. Aina on kaupaksi mennyt niillä kuvilla, ja joskus mielestäni saanut ihan hyviäkin kuvia.

    Tapahtumissa en kuvaile vehkeitä, kun muut osaa sen paremmin. Itse en ole ottanut aikoihin yhtäkään kuvaa tapahtumissa, kun en kerää mitään arkistoa, enkä ole nähnyt mitään todella hätkähdyttävää hetkeen. Tuntuu, että "kaikki" on jo nähty. :(

    Tosin mun makukin on jämähtänyt sinne kasarille, jossa mirrapintaiset scoopilla varustetut etunoja-autot lipuivat kaduilla :rotfl: .
     
  12. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    No nyt on Photobucket keksinyt taas uutta kiusaa. Sisäänkirjautuminen onnistuu hyvin ja jo aikaisemmin ladattuja kuviakin pääsee selailemaan.
    Mutta sitten kun yrittää koneelta ladata uusia kuvia, niin heittääkin ulos ja tarjoaa sisäänkirjautumissivua.
    Ja sama juttu kuin aikaisemminkin, eli esiintyy kahdella eri koneella ja kolmella eri selaimella. PRKL.
     
  13. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Mitäpäs noin yleisesti kuuluu autovalokuvausrintamalle ?
    Kukaan tehnyt mitään kalustopäivityksiä, mielenkiintoisia hankintoja tms ?
    Useampikin Oodeella kuviaan aktiivisesti esitellyt henkilö on tainnut siirtyä vallan kokonaan Facebookin puolelle kirjoittelemaan ja julkaisemaan, mutta onkos ketään uusia ihmisiä innostunut tästä harrastuksesta ?
     
  14. cdi

    cdi Double Gearhead

    Mulla on puketti pelannut ongelmitta................ainoastaan mainosbannerit hyppii silmille
     
  15. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Mä ratkaisin tuon pukettiprobleeman tekemällä eri tunnuksella sinne profiilin ja kansiot. Tosin nyttemmin on alkanut taas alkuperäiselläkin tunnuksella pelittää, eli jonkinlainen tilapäinen häiriötilanne oli ilmeisesti kyseessä.
     
  16. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Mä oon ihmetelly mihin sä Marklin tarviit sitä pukettia? Onhan sulla kuvat.fiissäkin tili, josta voi suoraan laittaa tänne kuvan näkyville.

    Kalustopäivityksistä kun nyt kysyit, niin viime keväänä tuli aloitettua kinokennon puolelle siirtyminen kun Pentax julkaisi K-1 mallinsa. Pari croppikennokameraakin pysyy kyllä käytössä vielä. Pari lasihankintaa kinoon tullut tehtyä, 20/2.8 ja 50/1.4 sekä vanha Helios 44-2 (58mm/f2). Painaa tuo uus runko aika tarkkaan kilon, joten käytän sitä mieluiten kiinteiden pienien lasien kanssa. Sinänsä kaikkia putkia voi ton rungon kanssa käyttää edelleen, vain piirtoympyrän riittävyys asettaa rajoituksia.

    Koko talven tässä tullut kuvattua vain koiraa ja muita muotokuvia.. alkaa jo syyhyttää et pääsis räpsimään taas kuvia rautarotteloista :) !


    https://mopar63.kuvat.fi/
     
  17. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Taitaa tuo puketin käyttö olla mulle joku muinaisjäänne tai muuten vaan piintynyt tapa ajalta ennen kuvat.fi palvelun käytön aloittamista. Toisaalta sinne tulee ladattua kuvia, joita sitten täällä jaetaan esim. "vanhoja kuvia ameriikanraitilta" tai "hassuja kuvia" - topickeissa. En oo niille viitsinyt sinne tehdä omaa kansiota, kun sen oon ajatellut pitää itse otetuille kuville.
     
  18. S 2

    S 2 1st gear

    Voihan näitä vihjeitä käyttää myös oikealla kameralla kuvatessa.
     
  19. chezhan

    chezhan 1st gear

    Gimp on ilmainen, Photoshop kun on aika lyömätön peli kuvankäsittelyyn, niin samallahan sillä sitten piirtääkin... Jos piirto- ja kuvankäsittelykaluina on Adoben tuotteet niin sitten Wacom saattaa toimia.

    Mulla on A6 kokoinen XP-Pen Star G640 drawing pad . Hankin sen kun opiskelin valokuvaajaksi ja kuvankäsittelyyn. Toimii hyvin, on siis mun mielestä "ammattilaisväline" vaikka onkin halpa.
     

Kerro tästä muillekin!