Autovalokuvaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Elky70, 1.1.2012.

  1. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Oujee, Tintti is back! Nyt saadaan oikee fiiliskuvia 8) Tintin kuvia pitää hetki aina ensin makustella. Nää kuvat on ku uusi musiikkilevy. Ensin pitää kuunnella koko levy ja mieluiten pariin kolmeen kertaan enneku alkaa pääsee juonesta kiine.

    Toi on vissiin Galsa Racesta?
     
  2. TheTintti

    TheTintti 2nd gear

    Joo, Tuusulan pellolla oli oikein riemuisaa. Harmitti vähän, etten tunne ketään niin hyvin, että olis päässyt kyytiin... :/
     
  3. TNewa

    TNewa 1st gear


    Tuossa juuri tänään viimeksi ajattelin, että täälläkin foorumilla on viimeisen päälle hienoja kuvia autoista, mutta aika vähän on taas ikuistettu toimintaa ja henkilöitä siitä autojen ympäriltä. Itse kun olen kuvaushommat aloittanut tuolta hääkuvausten puolelta (ja tunti sitten kävin taas yhden parin hääpotretit ottamassa), niin lähtökohtaisesti yritän aina saada ikuistettua kuviin kunkin tilaisuuden tunnelman. Ja tunnelma syntyy pitkälti ihmisten kautta. Cruisingit yms. lienevät enimmäkseen julkisia tilaisuuksia julkisilla paikoilla, joten kuvien julkaisemisen kanssakaan ei pitäisi olla ongelmia. Itse tykkäsin esim. Tulilangan American Iron-kuvista, vaikka olivatkin rehellisiä poseerauskuvia eivätkä "aidosta tilanteesta". No, tämä nyt on tällaista tajunnanvirtaa, mitä on tullut tässä mieleen :oops:. Ja ei kai se 50D nyt niin huono ole. Minäkin olen sellaisella lukemattomia kuvia ottanut ja se on edelleen minulla kakkosrunkona 8)

    No lisäilempä sen verran tähän, että kävin nyt vilkaisemasa noita Tintin kuvia ja sieltähän sitä tunnelmaakin alkoi löytyä. Mitä nyt pikaisella silmäilyllä tarttui verkkokalvolle. Hyvähyvä!
     
  4. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Onko vehkeillä vakuutus? Canoni 24-105 4L:n etulinssin vaihto oli jotain 350e luokkaa. Nyt on suodatin joka maksaa 45e. Tosin vakuutuksesta meni tänäkin vuonna remontit joten se maksaa itsensä takaisin kerralla. Helvetin vehkeet eivät kestä hiekassa ja vedessä uittamista eivätkä kolhimista eli minun normaalia erityisen varovaista käyttöä. Eikö pro-vehkeet olekaan käyttöä kestäviä? Tai onhan 5d kyllä vettä sietänyt yllättävän hyvin, kaverin S3 meni kokonaan mykäksi Dublinin tulvassa.
    Vaan pointti oli että jos on L-linssejä niin ehdottomasti vakuutus, ja jos on sopiva määrä kalustoa niin saa sen CPS-kortin jolla huolto hoituu 1/10 ajassa. Ei tarvitse olla ammattikuvaaja. http://cpn.canon-europe.com/content/services.do

    Jos vähänkin kuvaa töissä niin saa verovähennykset, ei kelvannut kylläkään kaikki mitä tarjosin :mad:
     
  5. bemi

    bemi Gearhead

    Itse juuri kalibroin näytön, kun mielessä olisi kanssa kirjasen teko omaan hyllyyn. Samoin kiinnostaisi joidenkin kuvien tulostaminen. Mutta pitäisi löytää ensin se hyvä labra/paino, johon otokset voisi viedä tulostettavaksi. Tuo Indesing on vaan niin törkeen hintanen, jotta voisi itse tehdä koko kirjan taiton. Samon painoa, joka ottaisi pdf:n vastaan on näköjään harvassa. Kuvatkirjaksi palvelu oli ainoa jonka löysin.
     
  6. raggar

    raggar 3rd gear

    Olen joissain kuvissa yrittänyt vangita juurikin sitä tunnelmaa, joskus ehkä oon jopa onnistunut.
    Siihen pitäis pyrkiä että joku ulkopuolinen kuvia katsoessaan tuntee olleensa tapahtumassa, vaikkei ole ollut sielläpäinkään.

    Limbo
     
  7. bemi

    bemi Gearhead

    Itse olen juurikin arastellut ottamaan kuvia ihmisistä tapahtumissa. En tiedä mistä moinen johtuu ja varsinkin niiden julkaiseminen. Viime kesänä ruotsin reissulla tuli sitten niitä jonkin verran otettua ja kyllä niiden kuvien myötä hyvät muistot tulee tapahtumasta. Tässä yksi harjoitelma.

    [​IMG]
     
  8. bemi

    bemi Gearhead

    Taasen vähän tekniikkaa. Millä asetuksilla olette pääasiassa kuvanneet? Tietysti riippuu paljon tilanteesta, mutta mihin asioihin kiinnitätte huomiota. Itse kuvaan pääsääntöisesti aukon esivalinnalla ja valotuksen mittauksessa luotetaan matriisiin, jota tarpeen mukaan kompensoidaan. Tarkennuksena on pistetarkennus varsinkin kun käyttää suurta aukkoa.
     
  9. raggar

    raggar 3rd gear

    Yleensä valitsen aukon ja valotuksen itse, pistetarkennus oikeastaan aina käytössä.

    Automaattia tulee käytettyä nopeissa tilanteissa ja esim. hämärissä sisätiloissa ilman salamaa.
     
  10. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Pikku korjaus tohon PDF:ään liittyen. Kaikki painot ottaa PDF:ää vastaan. Ne just nimenomaan mieluiten haluaa sitä PDF:ää koska se on "suljettu" tiedostomuoto. No okei, uskon sun tarkoittavan näitä netin pikapainoja. Kokeilin tota Kuvatkirjaksi palvelua ennenku painatin ton oman kirjani Bookwellilla. Kuvatkirjaksi toimi ihan hyvin ja jälki oli hyvää. Hinta tosin nousee ihan hillittömäksi jos ottaa hieman isompia painoksia.

    Mutta pikku hetki. Mä yritän kaivaa esiin sen Open Source taitto-ohjelman. Se on ilmanen. En ole kokeillu mutta nythän sitä vois testata. Josko siitä vois exportoida painokelpoisen PDF:n. Ja mitä natiiviformaatteja siitä voi tallentaa.
     
  11. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Aukon esivalinta tai manuaali. Haluais taas oppia uudestaan kuvaamaan täysmanuaalia. Se tuli ekaks opittua sillä faijan vanhalla Canonilla joka oli ilman mitään automatiikkaa. Matriisimittaus ja pistetarkennus.
     
  12. TNewa

    TNewa 1st gear


    Ilman salamaa kuvaan kuten edellä mainitut. Salaman kanssa sitten täysin manuaalisäädöillä. Tarkennuspisteenä minulla on oletusarvoisesti Canonissa keskimmäinen piste. Tarkkana saa vain olla, kun kuvaa isolla aukolla, että haluttu kohde pysyy terävyysalueella. Sehän on jollain 50/1.4 täydellä aukolla kuvatessa melko lyhyt ja jos kameraa kääntää sommitellakseen kuvaa tarkennuksen lukituksen jälkeen, niin voi homma mennä pieleen. Ei jää yhteen eikä kahteen kertaan, kun kohde on ollut "slightly out of focus" :poff:
     
  13. TNewa

    TNewa 1st gear

    Oikein mukavan näköinen kuva lämpimästä kesäillasta bemillä. Itse koen niin, että tuollaisissa tapahtumissa on taas aika helppoa kuvata ihmisiä, kun siellä on vähintään joka toisella kamera/kamerapuhelimet mukana ja kuvia otetaan jatkuvasti. Se kuuluu näin digiaikana homman luonteeseen ja tuskin monikaan siitä huonoa tykkää. Tuosta tunnelman välittämisestä vielä sen verran, että jos minun pitää nopeassa tilanteessa valita pääkohteen valaistuksen osalta parempi salamakuva tai isommalle herkkyydellä otettu rosoisempi, mutta tunnelmaa paremmin välittävä kuva, niin itse päädyn jälkimmäiseen vaihtoehtoon.
     
  14. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Ja tunnelman saaminen on kyllä aika sekunttipeliä.. Tossa pari sateista kuvaa viime vuoden Mobilisti Jamporeesta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja JIM. Tuli tossa päivitettyä kerralla kalustoa, eli tällä hetkellä kalustona EOS 30D+EF-S 18-55 Image Stabilizer. Vähän enemmän säätöjä kun nelisatasessa. :p
     
  15. TheTintti

    TheTintti 2nd gear

    Itse olen ammatiltani graafinen suunnittelija, joten kirjojen tekeminen on näkkärihommaa. Ruudun/tulostimen kalibrointi on pakollista touhua (paitsi ettei Applen ruutuja pysty kalibroimaan), mutta siihen tarvittavat välineet (esim. Spyder) voi myös lainata tai vuokrata. Silti suosittelen omaa kirjaa haaveilevalle palvelua nimeltä Blurb. Helppoa ja laadukasta. Sivuilta ladataan omalle koneelle ohjelma, jolla kirja tehdään (voi valita useammasta koosta, painopaperista ja sidosasusta, sivumäärä on omasta luovuudesta kiinni; neljällä jaollinen on ainoa vaatimus) ja sitten lähetetään suoraan painoon, valitaan tilattava kappalemäärä ja jäädään odottelemaan postiluukun kolahdusta. Kirja jää online-kirjakauppaan myyntiin, jos niin haluaa, ja sille voi määritellä itse hinnan, jonka marginaalin painokustannuksiin saa sitten itselleen. Blurb tarjoaa vaativampaan makuun myös plug-in lisäosan mm. InDesigniin ja valmiit pohjat. Lisäksi firmalla on ohjelmat android- ja iphone-käyttäjille, joilla voi kirjan tehdä suoraan esim. Instagram-kuvista. Itse tein tämän.

    Edit. Blurb-palvelu on englannin/italian/ranskan/saksan/italian/portugalin/hollanninkielinen
     
  16. kautsi

    kautsi 3rd gear

    Hei Tintti! Saako noita kirjoja tilattua muualta kuin tuolta Blurbista, jos saa suoraan sinulta niin yhdelle olisi hyllyssä tilaa?
    Oli itselläkin ajatus tehdä Stadin kruisista kuvakirja, mutta nyt se on jo tehty että saapahan nähdä sitten... 8)
     
  17. Tulilanka

    Tulilanka 3rd gear

    Wot? Sorry mä nyt vähä viilaan. Kaksi eri asiaa kalibrointi ja profilointi. Sama päämäärä niillä kuitenkin on. Kalibroidessa sitä ruutua/tulostinta ihan mekaanisesti säädetään, jotta se saadaan toistamaan värit mahdollisimman oikein. Sitten kun profiloidaan ni ni esin Spyderilla mitataan miten se ruutu toistaa ne värit ja ohjelmallisesti tehdään korjauskäyrä jolla ruutu saadaan näyttämään värit oikein. Noita uusia LED näyttöjä ei vissiin ekaksi ihan onnistuttu mittaamaan mutta kyllä meillä ainakin duunissa on nyt semmonen mittari jolla LED näytötkin saa profiloitua. Appleja kaikki.

    En viel löytäny sitä ilmasta DTP ohjelmaa jatkan etsimistä. Pitää kans tutustua tohon Blurbiin.

    Nii immeiset kuvissa. Suomalainen on pääsääntöisesti pirun hankala kuvattava. Vaikka kuinka monta hyvää kohdetta on menny ketuilleen ku nostaa kameran. Auton ympärillä nojailleet liukenee paikalta alta aikayksikön. Äidit komentaa tenaviaan tulemaan pois ku setä kuvaa!

    Kerran Ruukki Picnicissä oli yhdellä porukalla hieno piknikviritelmä autojen luona. menin siihen kuvailemaan ja ennenku ehdin edes lupaa kysyä yks eukko lähti ku telineistä. Hirveellä raivolla pois ettei vaan jää kuvaan mukaan. Sen tenava pelästy niin saatanasti ja kirkuen äiskän perään. Sitten se skidi kyyläs mua silmät vesikierteellä ihan ku mä olisin yrittäny tappaa ne.
     
  18. kautsi

    kautsi 3rd gear

    Toi on niin totta! Toisekseen itsekin tulee välillä peloteltua ihmiset pois kuvista ihan vaan olemuksellani. Ei tarttis olla aina niin yrmeän näköinen kun ottaa niitä kuvia, vaan kyllähän se tuskasta ilmettä pukkaa kun kyykkii tuolla helteissä hikipäissään. :rotfl: :rotfl:
     
  19. TheTintti

    TheTintti 2nd gear

    Ei mulla ole noita hyllyssä kuin yksi, ajattelin, että jos joku on kiinnostunut, niin tuollahan tuo on ja banneri on blogin sivupalkissa tyrkyllä. Voin muutaman hankkia siltä varalta, jos jotakuta kiinnostaa.

    Tapahtumissa ihmisten kuvaamisesta sen verran, että jos tilaisuus on julkinen niin kuvata saa epäkaupallisiin ja dokumentaarisiin tarkoituksiin, mutta jos kuvaa kaupallista matskua – esim. mainoksiin, tuotteiden promotointiin – niin silloin selvästi tunnistettavilta ihmisiltä pitää saada kirjallinen lupa ja kertoa, mihin tarkoitukseen kuva tulee.

    Itse kuvaan aina sarjaa. Kuvista tulee kertomus ja kertomuksessa on vähintään parikymentä kuvaa. One-off on mulle aika epätavallista, siksi en varmaan käytä paljon salamaakaan, vaan kuvaan vallitsevassa valossa dokumenttityyliin kolme-neljäsataakin ruutua ja valitsen sieltä 20-50 ruutua kertomaan tapahtuman.

    Pari yleisökuvaa eri tapahtumista, jotka irti sarjasta ei ehkä näytä kovin kummoisilta, mutta kertovat kuitenkin aika paljon kyseisen tapahtuman tunnelmasta:
    Nitrot 4.7.2010
    [​IMG]
    ja MMAF 18.6.2011
    [​IMG]
     
  20. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Mulle on tarkeätä saada kuviin ihmisiä ja on niitä tässä ihan mukavasti omiin arkistoihin kertynytkin en vain kovin ole niitä täällä oodeellä viljelly kun tuntuu että täällä on tärkeämpää itse pelkän auton kuvaaminen.

    Tottakai näitä pelkän auton kuvia täytyy myös ottaa mutta itse ajattelen myös tulevaa ja minusta tuo ihminen/ihmiset auton ympärillä on sellainen"lisäsuola"jota on vuosienkin päästä mahtava katsella kun tuota ikää tulee lisää :D

    Tässä yks esimerkki jos olis pelkkä auto kuvattuna,ei välttämättä erotu"massasta"mutta kun on porukkaa mukana niin saattaa tilanne olla ihan toinen :lol:
    [​IMG]

    Pääsiassa olen luvan mennyt kysymään ja kyllä aina on positiivisesti suhtauduttu kun olen kertonut mikä on homman nimi.

    Kerran meenas tulla käsilaukusta korville kun menin kahdelta naiselta kyselemään pikku kuvaussessiota,neidot oli kuuskytluvun kamppeissa eräässä tapahtumassa ja keräsin just tietynlaista materiaalia omaan MV-näyttelyyni,näyttelyn nimi oli "Wanhoja Wehkeitä",neidot tiedusteli mihin kuvat tulee ja kun kerroin tuon näyttelyn nimen niin... no kyllä kuvat tuli ja huumoriksi se sitten meni 8)
     

Kerro tästä muillekin!