auttakaa! vesi ei kierrä!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camino'79, 16.12.2006.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    eli moottori ja laatikko on nyt vaihdettu ja kaikki meni hyvin siihen asti kun huomattiin että vesi ei kierrä (päätelty siitä että ylävesiletku menee "lyttyyn" kun antaa reippaammin kaasua) ja lämpötilan anturi ei ilmeisesti toimi? aina kun laittaa virrat päälle niin mittari menee pikemminkin alaspäin!? kokeiltiin myös imarissa oilevien johtojen vaihtamista toisinpäin mutta sillon mittari taas hyppää suoraan tappiin...
    kaikki tosiaan pelittää muuten mutta vesi ei vaan kierrä...
    vesipumppu kyllä toimii (eihän se muuten vetäis sitä ylävesiletkuakaan lommolleen) mutta auttakaa kiireesti kaikki joilla vaan jotain ehdotuksia asiaan on!
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    No, jos se vesi ei kierrä siellä, niin ei sen letkunkaan luulis lommoon menevän.. mikäs taikavoima sen siis silloin vetäisi lommolle? Pumpun poistopuolelta täytyy mennä vettä (jonnekin) läpi, että se imupuolelta yleensä mitään hörppisi... Tai jotain. Tuleeko kabiiniin lämmintä?
     
  3. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Jos se termostaatti on jumissa. Minulla oli semmonen ongelma. Kokeilin keittää sitä termostaattia vesikattilassa, ei auennu kiehuvassa vedessä eli jumissa oli
     
  4. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Broncossa oli jäännyt termari auki, eli kone pysyi hyvin kylmänä :)
    Uutta termaria vain kehiin :D
     
  5. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mulla ei sillon ollu uutta termaria kun Pontiacissa meni jumiin, joten otin sen vaan pois. Oli aika viilee ajaa 25 asteen pakkasella. Sillon lämpeni vähän ku laitto pahvin syylärin eteen
     
  6. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Kah, eiko se oo syyläri tukos sillo ku ylävesiletku mennee lommolle. Meinaan kiertäähän se vesi aina koneessa ku kone käy, vaan ei syylärin kautta enne ko termari aukee.

    Ai ni, aattelin etä se syylär ei o ihan tukos ko pienil kieerroksil menee ves läpi, mut isoil ei. :D
     
  7. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mites muuten jos ottais koko helvatan termarin pois kun Galaxie ei kesäaikaan siedä oikeen tommosta kaupunkiajoa jos on kuuma ja joutuu jatkuvasti valoissa seisomaan. Forssan Pick-Nickissähän se lystiä oli kun piti laittaa lämppäri puhaltamaan kuumaa kabiiniin ja raottaa vielä konepeltiäkin mutta silti meinas lämmöt nousta 100 asteeseen :wc: . Eli mitä haittaa on termostaatin pois jättämisessä kesäautossa?
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ei kai mitään...
    Tosin ei välttämättä nouse sille "suositellulle" lämpö-alueelle ihan niin pian. Varsinkaan jos lähteekin ajamaan pitempää matkaa kohtuullisella vauhdilla...
    En sitten tiedä onko siitä muuta haittaa kuin se että voi "saastepäästöt" olla enemmän kuin lain mukaan saisi olla.
     
  9. hara64

    hara64 1st gear

    termari toimii porttina syyläriin joka aukee vasta kun käyttölämpötila on saavutettu. eli jos jätät termari pois niin vesi kiertää myös kylmänä syylärin läpi ja kone ei oikeen tahdo lämmetä. ainut "haitta" taitaa tulla automaattiryypyn kanssa
    eli ryyppy on pidempään päällä kun on tarvis=enempi palaa bensaa
     
  10. HRD

    HRD 1st gear

    Voi siitä olla pahempiakin haitta vaikutuksia... On niitä koneita saatu rikki termarin pois jättämisellä. Termari kumminkin aina rajoittaa veden virtaus nopeutta, eli ilman vesi kiertää kovempaa ja sieltä mistä nopeiten pääsee... Eli tämän seurauksena voi taaimmaiset sylinterit kärsiä huonommasta jäähdytyksestä ja jopa leikata kiinni :odroll: Tämä on kyllä kone kohtainen ongelma, mutta tiedän yhden tapauksen, jossa kone rikon aiheutti termostaatin pois jättö...
     
  11. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Joku jo mainitsi että vesi kiertää nopeammin jos ottaa termarin pois. Mulla nousi Pontiacissa tyhjäkäynti aika paljon kun otin termarin pois. Kai se vesipumppu pistää niin paljon vastaan
     
  12. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Veden kiertonopeus ei saa olla liian kova koska lämpö ei kerkeä siirtymään veteen (pakkasnesteeseen=vielä huonompi lämmönsiirtäjä) eli jossain vaiheessa kuumalla ilmalla ei lauhdu kunnolla ja... :mad:

    Onko termari muuten oikeinpäin?
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    täällä tais olla aiemmin jotain juttua vastaavasta, silloin oli vaihdettu vesipumppu joka oli väärän mallinen, pumppas jotenkin väärään suuntaan? oletko vaihtanut pumpun? jos olet niin tarkasta onko oikeanlainen
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Tässäpä se juoni just piileekin, lämmön siirtyminen kun ei käy valon nopeudella. (Mutta foorumeilla se ei tahdo saada kannatusta.)
     
  15. ramair4

    ramair4 1st gear

    termostaatti toimii myös toisin päin eli kun moottori saavuttaa käyttölämmön niin termari menee kiinni ja vesi kerkee jäähtymään syylärissä.ilman termaria vesi kiertää koko ajan ja veden saavutettua tietyn lämmön se ei enää kerkeä jäähtyä syylärissä.eli siis kesäautoilijat termari paikalleen ja ajoon.itellä oli viime kesänä (hellekesä) paikallaan 71 asteinen termari ja koko ajan lämpöongelmia.vaihdoin 87 asteisen ja ei ongelmia.omituista tuo lämmön johtuminen.mutta tämänki on jo auton valmistaja osannut laskea.jos lämmöt nousee vika usein miten muualla kun termarissa.esim.syyläri tukossa tai vanha syyläri niin likainen että lämpö ei johdu ilmaan.oisko sulla mennyt toi termari vahingossa väärinpäin???
     
  16. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Tai siinä syylärissä voi olla niiden kennojen välissä ne ohuet foliosysteemit, en tiedä mitä ne oikeelta nimeltään on, ne voi olla niin vääntyny tukkoon että ilma ei pääse kunnolla läpi niin sen takis ei jäähdytä kunnolla
     
  17. HRD

    HRD 1st gear

    Toi ylävesiletkun lyttyyn meneminen vaikuttais siltä, et pumppu pyörii väärin päin :odroll: Eihän ylävesiletkuun kuulu imua tulla.
     
  18. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Onko näin? Minä olen ollu siinä uskossa että neste menee alhaalta syyläriin ja ylhäältä pois
     
  19. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Ylhäältä menee syyläriin ja jäähtynyt alhaalta taas koneeseen takaisin.

    Taunuksessa on aika vinkeä tuo veden kierto systeemi: Termari onkin alaletkussa mutta kyllä siinäkin kiertää yläletkusta syyläriin päin.

    Kerran termarin hajottua (päästi veden suoraan läpi ja lämmöt eivät nousset) jätin sen pois taunuksesta, kun ei ollut uuttakaan laittaa.
    Laite keitti kun pääsin noin 50km. laitoin vanhan risan termarin takaisin paikoilleen rajoittimeksi niin taas pääsi ajamaan liian viileällä koneella :)
     
  20. HRD

    HRD 1st gear

    Muurahainen ehti ensin puhumaan asiaa... :wink:
     

Kerro tästä muillekin!