BBC 402cid. mitä tästä saa aikaan ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jonimac, 16.9.2008.

  1. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    morjens.

    tuli siirryttyä näin syksyn myötä tuosta pikkulohkoilusta vähän isompaan lohkoon eli hankin tuollasen 402cid koneen.

    ei oo ennen tullut näiden isolohkojen kanssa koskaan pelattua muutakuin joskus ajettua jollain 468cid camarolla ja siinäpä se kokemuskin sitte on :oops:

    nyt siis käsissä on tällainen CTB suffix koodin omaava moottori. ilmeisesti vm. on -72 ja polleja vakiona 210-240? toinen koodi lohkon takaa oli 3999290

    kansista löytyy nro 6272292. viittaisi ainakin koodien mukaan olevan -71 402/454 kannet ja 2.06i ja 1.72p venttiilein. palotilan koosta en tiedä sitten mikä lie, jossain luki että olisi 110cc ??

    muutama kuva koneesta http://s107.photobucket.com/albums/m313 ... %20Camino/

    onko koneelle tarkempia tietoja mm. puristussuhteesta tai mistään muusta oleellisesta ? tuo suffixi näyttää vain että voisi olla mitätahansa camarosta-chevelleen.

    isompia remontteja en aio ainakaan vielä tehdä, tarkoitus olisi vain vaihtaa nokka-akseli johonkin mallia rokkenröl ja imusarja tuosta valurautaisesta alumiiniseen esim. edelbrock performer.

    lähinnä tuo nokka-akseli kysymys olisi että millä kannattaisi lähteä etsimään niitä hienoja tyhjäkäyntisäveliä :rotfl: mitään kisakonetta kun ei olla nyt ainakaan aluksi tekemässä. kansien pieni porttaus ehkä ja imusarjan ja nokka-akselin vaihto.
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tässä asiassa oon edelleen samaa mieltä kuin parissa aikaisemmassakin keskustelussa joissa on puitu tätä katukäyttöstä suht edullista bbc nokka-asiaa eli laitaisin CompCamsin XTreme Energyn. Ja mitä aikaisemmista keskusteluistakin oon huomannu niin moni muukin lienee samaa mieltä :wink:
    Eli XE268H tai XE274H riippuen paljonko haluaa rokkenrollia niin hyvä tulee ja kone vieläpä toimiikin kivasti vaikka rokkaakin tyhjäkäynnillä jo jonninverran katu-uskottavasti 8)
    Tuolta vähän speksejä:
    http://www.compcams.com/technical/Catal ... 27-228.pdf

    Yhteen aikaan itellä olleessa 402:ssa oli alkuun tolta samalta sivulta löytyvä Magnum 292H ja se kyllä rokkas mahottomasti mut ei ollu muutoin välttämättä ihan paras vaihtoehto, siis noin katukäyttöön mut yks vaihtoehto sekin, ainakin jos hakee lähinnä vaan sitä räimettä :poff:
     
  3. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    joo sitä minäki vähä kattelin että jos pysyis samassa luokassa kuin tuo pikkulohkomotin nokka tällähetkellä on tuo 268xe se kun o ollu iha järkevä tuoho omaan 350 pataan. jos tähän ISOON sitte vähä lisäis numeroita ja harkitsisi kovasti tuota XE274H iha vakavissaan. muitaki saapi ehdotella jos jollai o kokemusta 8)
     
  4. max

    max Double Gearhead

    jos räimettä haluat niin laita nokka jossa on LSA on 106 astetta,mutta sen alle en menisi(putoaa paikat yläleuasta)
    ainakin cranelta löytyy energizer sarjasta nokkia jossa tämä LSA on 106 astetta(näitä ainakin pikkulohkoon).mulla on tämmönen 400 pikkulohkossa ja kyllä on rankka käynti.asteita ei kuitenkaan ole kuin 224/224/0.050
     
  5. Jonimac

    Jonimac Gearhead

  6. 8lla kaasuläpällä käy tollanen tyhjää kuin kauppakassi, mutta plenum-tyyppisellä imusarjalla ränttätänttää riittää ennenkuin kaasu on pohjassa ja jenkaa riittävästi.
     
  7. roku65

    roku65 Gearhead

    Matalapuristeisessa moottorissa mun mielestä kannattaa hakea teknisesti sopiva nokka ja jättää noi long duration/kapeella lsa:lla olevat kepit vielä kaupan hyllylle. Toi 396/402 isolohko ei nimestään huolimatta ole vielä niin suuri moottori, että se nielee kovinkaan tiukkaa nokkaa ilman muita muutoksia. Erityisesti ton vuosikerran moottorien suhteellisen matala puristussuhde ja oval kansienkin kohtuullisen suuret kanavat tilavuuteen nähden vaatii malttia nokan valinnassa. Toki ton moottorin saa tuottamaankin reilusti mutta vaatii puristusta ja reiluhkosti kierroksia.

    Itse en noiden Xe sarjan comppien kannalla kovinkaan ole, vaikka itsellänikin sellainen on. Toi ysin puristussuhde on vähän liian matala xe274:lle. Jos sulla on turbiinissa stallia noin2500rpm ja välitys yli 3.5 voisi toimiakin ihan kohtuudella. Oma ehdotus on Lunatin 60202 joka on 219/227 050:llä ja 112 lsa. Nostot 0.530 ja 0.542. Tämäkin on tehtaan hydraulista 60-luvun "hiperf"nokkaa vireämpi (joka 214/218 ja 0.461 ja 0.480). Täää nokka on tonne xe262 ja xe268:n väliin reilummalla nostolla. Huomaa, että vakio venttiilijouset joutuu AINA vaihtamaan näissä kesymmissä isolohkoversioissa aftermarket nokkaan siirryttäessä. Lisäksi venttiilinohjainta voit joutua lyhentämään.
    Noi thumper nokat vaikuttaa olevan jonkinlainen vitsi siinä mielessä että
    suunnittelun ohjenuorana tuntuu olleen noise over function. Vaikka vakio isolohko ottaakin mieluusti enemmän aukioloa pakopuolelle, lienee noissa thumpereissa tota splittiä kohtuuttomasti. Eli pakovena avataan niin aikasin että osa työtähdin energiasta heitetään hukkaan lahkeen lepattamiseksi.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Mun "kokemusten" mukaan 402:sta ei kannata hiveitä odottaa.

    Liki vakiona puristukset todella matalat,ei reagoi silloin oikein kunnolla mihinkään viritysosiin.
    Sitten kun on isot venttiilit ja puristukset kohdallaan niin pienehkö poraus alkaa rajoittaa käytännön virtausta.

    Aikanaan kaverilla oli reilusti viritetty 402 keulilla ja yx koeajolenkki 454:lla joka oli liki vakio mut taatusti ehjä ja muuten kunnossa vakuutti sen verran ko.kaveria et hankki välittömästi 454:n alakerran ja sen jälkeen sillä on kyytiä riittänytkin ja tällä yritän sanoa et kauheesti ei tuohon koneversioon kannata rahaa hakata ja tuon konekoon ehkä paras puoli on se et jos jostain löytää isompi porauksisen lohkon niin käyttää tuosta vaan kampiakselin ja 427cid+ paketti alkaa olla kasassa...

    Mut Roku65:n ohjeet vaikuttais päteville,jos moisesta haluaa potkua kohtuudella!
     
    trusparts tykkää tästä.
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi on kyllä totta ettei tollanen 402 oo mikään hyvä rallikone mut saatiin me pari vuotta sitten moisella tommonen "kuorma-auto" menemään varttimaili sentään 12.8 aikaan:
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img196619.jpg
    Autolla oli painoa reilut 1800 kg ja ilmanvastuskin varmaan niinkuin kerrostalossa :poff:
    Se 402 pata oli toteutettu niin että siinä oli 11.5 takomännät, isot ite vähän vingutetut ovaali rautakannet, suht maltillinen hydrauli rullanokka, Weiand Team G imusarja ja 850 dp sen päällä.
    Ja mikä tärkeintä niin soundit ja auton tuoma fiilis oli silläkin kohdallaan ja lisää katu-uskottavuutta tuomassa tietty Pete Jacksonin ratasjakopää yms. pientä kivaa 8)
    Ja jos ei muuta niin olihan se aika vinkeän näköinen ilmestys tuolla kadulla mennessään :p
    http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img793936.jpg

    Joten ei muuta kuin onnea vaan Jonimacille koneen rakentamiselle, hauska peli siitäkin varmaan tulee :wink:
     
  10. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    joo tosiaan ei tästä olla tekemässä mitään kisakireetä 10sec katuautoa vaan ihan normi cruisailupeliä jossa on hieman tuota räntäntänttää ja hevosvoimia se rapiat 300. eli samalla konseptilla vois kokeilla kuin BBC jo tuossa kirjoittelikin. katukone kuminpolttoon ja mummojen säikyttelyyn :rotfl:
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ja oikeestaan kaikkein hauskinta ton kanssa oli kun useammankin kerran meinas jotkut polkupyöräilijät ajaa ihan oikeesti ojaan ton nähdessään (ja kuullessaan :poff: ) kun jäivät tuijottamaan sitä eikä katelleet eteensä :rotfl:

    Mut pidä varas, tollasesta se ajatus meilläkin silloin lähti ja nyt parin vuoden päästä mennään tässä
    http://bbchevy.suntuubi.com/?cat=5&img=405 :odroll:
     
  12. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    :rotfl: yritetään pysyä jalat maassa vielä...

    ...vai joko se on menossa siihen suutaan kun on jokkiskuskilta ostetut 6-pistevyöt jo hankittu ...

    [​IMG]

    :poff:
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    BBchevyn vanha 402 alakerta nokkineen oli ex tallikaverilla käytössä. Nokkana siis toi 292 "antiikkihydrauli", päällä oli pikkureikäset peanut port kannet, jotka Helmine oli kairaillut ja sovitellut ovalport imusarjaan, imusarjana RPM ja kaasarina joku demoni, peltisarjat vissiin 1 3/4" primääreillä. Santalan dynossa anto 399.5 heppaa 5500 kierroksella, vääntöö en nyt muista. Mut kierrosalue ei siis ollut tolla "isolla" nokallakaan siis mikään kohtuuton.
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo, se alakerta tosiaan meni tonne pääkaupunkiseudulle sillä siinä ens meilläkin olleella vanhanmallisella 292 Magnum nokalla varustettuna ja uus omistaja hommas siihen sit tollasen oman yläkertansa kuten vipottaja tossa kertoili.
    Ja kivat lukemat se dynotti ottaen huomioon kuinka tavallisista osista se nyt koostuu kun koneessahan ei oo oikeestaan mitään eksoottista tai kallista palikkaa :wink:
    Ja kyllä tollatteet oikeesti 400 hp isolohkon saundeilla ryyditettynä riittää jo pitkältikin mummojen pelotteluun ja aiheuttaa se vähän sen suuntaisia tunteita jo monissa viereiselle kaistalle valoihin tulevissa autoilijoissakin :poff:
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead


    Lieneekö sama vehe josta Stadin Cruisinkissa, vuosi sitten, jäähallin nurkilla ristikko antautu?? :rotfl: Pitoa ja voimaa riittävästi :poff:

    Eivaan, tylyn näkönen ja kuulonen vehe on :D
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo, sama laite :wink:
     
  17. jorke

    jorke Gearhead

    Vai räimettä, rockn rollia, ränttätänttää, lahkeen lepattamista :D ...

    Aika ovelaa että nokat tehty ajatellen noita tyhjäkäyntisaundeja noissa Thumpr™ Cam - nokissa.

    Entäs sit millaset änkkärit antaa parhaan saundin? Läpivirtaava vai joku muu...
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pitoo ja voimaa ihan sairaasti!!
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kenties vieläkin enempi.
    -pitoo niin, et linkit irtoo
    -voimaa niin, et tönärit taipuu
    -pitoo niin, et nokat silenee
    -...... :rotfl:

    Ei siinä, hyvä auto ja hyvä moottori, onhan se geeämmän letukka.
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tunnetulla kustom pajalla teetetyt :poff:
    Ja siinähän on jopa ihan virallisesti otteessakin alla olevat kohtuuhyvän pidon antavat 15,5 tuumaa leveät takakumit yms. kivaa.

    Jorken kysymistä änkkäreistä sen verran että tossa pikupissa 402:n kanssa havaittiin silloin parhaiks yhdet pikkuset läpivirtaavat ovaali Simonssit ja 3" putket niin että tulivat sit takapyörien edestä sivuilta ulos :wink:
    Muuta se ei tarvinnu ja niillä äänteli ihan sopivan miehekkäästi :lol:

    Ja löysin kuin löysinkin vielä yhden vanhan videonkin jossa voi ihalla ton pikupin pallon pyöritystä eli hyvin se jakso polttaa niitä 29x15,5x15 Mikki Tomssonin palloja sillä 402:llakin 8)
    Eli tosta sivulta linkki Kausala Cruisin Video niin sielläpä se esiintyy pätkän lopussa syksyllä 2005 :wink:
    http://www.cruisingnight.tk/index.php?o ... &Itemid=49
     

Kerro tästä muillekin!