BBC 454 ja kasaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Harri S, 11.8.2008.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    13 vuoden tauon jälkeen on sormet taas letukan koneen kimpussa, mutta isolohkotietämys valitettavasti puuttuu.

    Tulikin hankittua tuollainen moottori iltapuhteiksi, kun halvalla sai ja nyt siitä tehdäänkin moottoria sitten pitkän kaavan mukaan. :mad:

    Lohko on vusimallia 1973-81 (TRL) , joka mennee porautukseen kuluneisuuden ja yhden pytyn syöpymän takia. Noin 10 ruttua oleville ylikokomännille tulee siis jatkossa kysyntää.

    Mikäs tuossa on std poraus, kun tönärillä sain luokkaa 4,2" ja rapiat päälle?
    Muutkin speksit kiinnostaa tai linkki niihin.

    Yksi kiertokanki on ihan paskana ja syönyt kampuran kaulan piloille ja nyt pitääkin sitten hankkia uusi (kunnostuskelpoinen) akseli ja yksi kiertokanki. Mutta tietääpähän ainakin syyn miksi kone on autosta pois nostettu.

    Voinko huoletta laittaa saman ikäluokan kampiakseliin tuon moottorin mukana tulleen dampperin ja onko vetolevyissä (niiden puntituksessa) huomioitavia eroja.

    Mitä eroja noissa kiertokangissa on ja pystynkö lisäämään tuohon 7 kangen sarjaan mukaan ehjän samaa valunumeroa olevan (noissa omissa se numero on 312), vai onko painoissakin kuinka suuria heittoja. Millä ihmeellä siis uusi kanki, mikä sopii tuohon sarjaan? Menee ilmeisesti mittailuksi ja punnitsemiseksi tuokin homma.

    Ehjät osat, porautus, akselin hionta, uudet männät, renkaat, laakerit, tiivisteet jne. eli erittäin huokeaksi tulee kone... No ei kai sitä muuten ikinä oppisikaan. :odroll:
     
  2. cool

    cool 1st gear

  3. A.McBill

    A.McBill Gearhead

  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Re: BBC 454 ja iso nippu kysymyksiä

    Noihin kun saisi vastauksia vielä...
     
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Vastauksia saatu kiitos siitä.

    Kampura meni siis uusiksi, koska 1 kaula oli aivan sökönä. Samoin veivit on hankittu lopulta kokonaisena sarjana.

    RP:ltä tuli tilattua uudet KB-männät 0.30 ylikokoa ja ruttua niissä on noilla olemassaolevilla kansilla 9:1, joka sopii ajatukseeni vääntömoottorista. Samoin laakerit, vesimarkat ja tiivisteet meni tilaukseen.

    Lohkon kiikutin GT-motoriin ja se odottaa siellä uusia mäntiä ja porausta niille sopivaksi. Uuden kampuran mittautin samalla ja kaulat olikin pyöreät, akseli muutenkin suora ja sen kunnostukseksi riittikin lopulta kaikkien kaulojen kiillotus. Saavat sitten tsekata nuo uudet veivit samalla, kun laittavat niihin männät paikoilleen.

    Kannet on vissiinkin peanut-malliset, kun ovat 346236 valunumerolla. Osoittautuivat todella hyväkuntoisiksi ja aloinkin niitä sitten samalla joutessani jo työstämään. Imusarjan pohja ja tietyt osat kansista olivatkin uskomattoman törkyiset, ja yhdet keskimmäisistä tönäreistä oli lähes jumiin karstoittuneet porauksiinsa, johtuen noista kansien cross overeista. Tuskin nuo kanavat ainakaan parantavat niiden pakokanavien virtausta, missä sijaitsevat.

    Puoli kiloa sulaa alumiinia ja cross overit meni näppärästi tukkoon.
    http://s43.photobucket.com/albums/e391/ ... 0projekti/

    Nyt pääseekin sitten putsailemaan noita kanavia ampiaisen kanssa, lisäksi kevyt porttaus ja siihen venttilityöt päälle.

    Joku vääntönokka pitää myös hankkia ja sen nostosta sekä asteista ei kyllä ole vielä mitään ajatusta.
     
  6. 496SS

    496SS 3rd gear

    Hyvä kun selvisit sen akselin kanssa noinkin vähällä... :wink:


    Oli kirja tuossa vieressä niin kyllä se sanoo että 346236 kannet on "small oval port heads". Eli juurikin ne peanut-malliset.
     
  7. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Akseli oli todella positiivinen yllätys ja kiitos sinnepäin vielä kelpo osista.
     
  8. 496SS

    496SS 3rd gear

    Eipä kestä. Hyvä vaan kun oli käyttöä palikoille, itsellä ne olis vaan pyörineet tallissa.
     
  9. SS-454

    SS-454 Gearhead

    Joku vääntönokka pitää myös hankkia ja sen nostosta sekä asteista ei kyllä ole vielä mitään ajatusta.[/quote]

    Compin 268 XE nokasta #11-242-3 on hyviä kokemuksia.
     
  10. roku65

    roku65 Gearhead

    Jos budjetti kestää niin hydraulinen rullanokka vääntökoneeseen.
    Saa reilusti BBC:n kaipaamaa nostoa kohtuullisella aukioloajalla, eikä tarvitse huolehtia sisäänajosta ja kulumisesta
    Sinällään kai ihan kelvollisia noi compin xe sarjan laahurinokat, mutta omassa ärsyttävän suuri mekaaninen ääni. Monet muutkin valitelleet vastaavaa esim. "Team Chevellen" amerikanfoorumilla. Jos tunnetuissa "magazine" nokissa haluaa pysyä on XE sarjan kilpailijan Lunatin Voodoo sarjan nokissa otettu hieman rauhallisempi sulkeutumisramppi jottei mekaaninen ääni niin kuuluisi. Jos mekaaninen ääni ei häiritse en näe syytä käyttää hydraulinokkaa vaan suoraan mekaaninen. Näitäkin on vääntäviä malleja...
     
  11. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mites tuon mekaanisen äänen kanssa on cranen nokkien kanssa? Mä laitoin omaan 454 bbc koneeseen cranen powermaxin ja olen jo kauan ihmetellyt moottorista kuuluvaa mekaanista ääntä joka ilmestyi nokanvaihdon yhteydessä. Muuten on kyllä toiminut hienosti. Ilmeisesti johtuu samasta asiasta?? Keppi on hydraulinen laahuri.
     
  12. Ylli

    Ylli Gearhead

    454 on external (ulkoisesti) tasapainotettu, ja vaatii sen takia siihen soveltuvat dampperin ja vetolevyn. Niissä on "painot", toisin kuin internal (sisäisesti) tasapainotetuissa isolohkoissa. Jostain netistä löytyy varmaan kuvia noiden eroista. Tietysti kannattaa koko paketti sitten tasapainottaa ennenkuin kasaa koneen.
    Itellä on nokkana CompCams XE 274, ja ei valittamista. Tyhjäkäynti just sellasen sopivan ränttätänttää....Eikä nuo mekaaniset äänet, niin hirveesti häiritse!
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    XE274 on mainio nokka, toimii maalla ja merellä.
     
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kiitoksia nokkaehdotuksista.

    Viikko vingutettu noita kansia oikein urakalla. Avarsin imu ja pakokanavia niin paljon, kuin tönäreiden reiät ja kannen valu vaan sallivat. Samalla tasoitin kanavista pykälät ja oikaisin kavavien mutkia suoremmiksi. Imupuolella tuli avarrusta lähdössä, joka oli kanavan ahtain paikka, noin viisi milliä suuntaansa. Laadukas jyrsinterä olikin pakollinen tuossa hommassa, vaikka kansissa käytetty valurauta ei mitenkään järin kovaa tavaraa olutkaan.

    Lopuksi kiillottelin kanavat ja palotilat sekä läppäsin venttiilit. Mielessä kyllä kävi imukanavien lasikuulapuhallus mataksi, mutta saa nyt sitten nähdä...

    Nyt onkin jo molemmat kannet valmiita. Tuossa alkuviikon vertailua alkuperäisen malliseen.

    http://s43.photobucket.com/albums/e391/ ... aus001.jpg

    RP:ltä tilaamani männät ym. osat saapuivat ja lähtevät huomenna koneistamoon lohkon porausta varten ja samalla asennetaan uudet männät kiertokankiin.

    Saakos tuosta orkkis rautaimusarjasta käypästä, vaan meneekö sekin uusittavien listalle?

    Mittoja ja mallia tehotaskuista (jos ne tässä kombinaatiossa kannattaa tehdä) kaivataan, kun en sellaisista ole vielä kuvia ja mittoja löytänyt.
     
  15. roku65

    roku65 Gearhead

    BBC:n orkkis matala lo-rise tyylinen sarja on gurujen mukaan melkoinen pullonkaula. Vanhemmat ennen 70 valmistetut korkeammat valurautasarjat
    sopivat kohtuulliseen performance käyttöön. Ehkäpä perinteinen ede rpm
    olisi varma ratkaisu kun kanavatkin näyttää kaivetun jo oval port kokoluokkaan.

    Jos sulla säilyy vakio 2.06" imuvena odotellaan isolohkotietäjien kommenttia kannattaako 4.25" porauksella tehotaskuja kaivaa sylinterin yläpäähän.
    396 perustaisissa koneissa viiste jo on matalammankin viritysasteen tehdasmoottoreissa vakiona.
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Vakio venttiilit säilyvät, joten mitäs sanovat tietäjät...
     
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    kannattaa aina :D
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tehotaskut kansipahvin mukaan. ja lohkoon ei yli ½ milliä syvemmälle.
    Sinuna heittäisin kehiin vielä isot venat kuitenkin.

    Rautaimusarja on käypä jos se on 60 luvun Impalan tai Chevellen imari eli todella korkea.
    Mulla on yksi moinen jonka joskus miettisin veneeseen.
    Tollasen vakion heitin juuri romukoppaan ja kuusakoskelle meni kuten vakio vesipumpunkin.
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    mitkäs nää "tehotaskut" on? ja onko niistä konkreettista hyötyä?
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Mun mielestä et tarvi noilla venttiileillä vielä tehotaskuja,mut ei niistä tosin haittaakaan ole ja olis sit myöhempää tarvetta varten valmiina...

    Imusarjaksi vaihtaisin kyllä performerin ja sovittaisin imukanavat siihen sopiviksi!
     

Kerro tästä muillekin!