Bbc 502 marine motti.(Peanut port kansien porttaus)

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja janihei, 18.1.2019.

  1. janihei

    janihei 3rd gear

    Vihdoin löytyi se kauan etsitty tako-kampi, GM 3967416, std koossa. Silmämääräisesti ja kynsituntumalla oikein hyvä, voi tätä onnen päivää :D. Tänään tuli mittailtua männänrenkaiden katkovälyksiä, ylin rengas= 0.45mm(0.01771"), alempi=0.40mm(0.01574"). Taitaa olla vähän tiukat välit merikoneeseen eli viilailuksi menee, onko kellään kokemusta noista halvoista miesvoimalla pyörivistä hiomakoneista.
     
    tero79 tykkää tästä.
  2. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Ihan ok on sellainen Proform merkkinen veivattava viilausmasiina, olen tykännyt.
    Sen verran kuitenkin jättää raatia että pikkusen täytyy sipasta jollain hienolla santanahkalla kulmia.
     
    janihei tykkää tästä.
  3. janihei

    janihei 3rd gear

    Uudenvuoden kunniaksi piti asentaa kampura lohkoon ja mittailla hieman välyksiä, rk1=0.002" rk2=0.0017" rk3=0.0017" rk4=0.0019" rk5=0.0025", nämä siis cleviten nauhalla mitattu. hommasin kunnollisen mikrometrin ja teleskooppi T-mittasarjan, koitin noilla t-mitoilla myös mittailla runkolinjaa mutta hyvin hämmentävää touhua kun joka kerta saa eri tuloksen. Kampuran suoruutta tuli kanssa tarkasteltua, rk1 ja rk5 laakerit paikoillaan ja loput pois, kolmosen kaulalta heittarilla mitattuna 0.15mm pienimmästä suurinpaan eli 0.075mm olis heittoa olettaen että kaulat on pyöreitä, Mercruiser ilmoittaa maksimi heitoksi 0.086mm. joka tapauksessa rk välystä saisi mielestäni olla reilusti enemmän hi-volume pumpulla. Helpointa olisi ostaa cleviten HX laakerit joilla saisi sen 0.001" lisää välystä, toisaalta jos tuon välyksen kasvattaisi kampuraa kiilloittamalla vois tuo "runout" parantua, mene ja tiedä? Kampura kyllä pöyrii nätisti kahdella sormella kun pukit momentissa mutta kyllä siinä tuntuu yksi vähä piukempi kohta.
     
    Muokattu: 1.1.2020
  4. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Kyllä akselissa on mun mielestä liikaa heittoa, kokenut jonkun kovan konerikon tms.
    Onhan noita takoakseleita kyllä oiottu, ja ovat menestyneet.
     
  5. janihei

    janihei 3rd gear

    Saavat koneistamossa ammattilaiset tarkastaa tilanteen, mutta jos oikeasti on tuonverran heittoa niin ihme että pyörii nätisti pienillä laakerivälyksillä.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos akseli ei ole suora, niin välysnauhalla tehdyt mittauksetkaan eivät pidä paikkaansa.
     
  7. janihei

    janihei 3rd gear

    Totta, helvetti näitä romuja! miten tuollainen heitto kuuluisi oikeaoppisesti oikaista, vai täytyykö alkaa taas akselin metsästykseen.
     
  8. janihei

    janihei 3rd gear

    Gm performancelta ei saanut nokka-korttia joten Mittailin vähän nokkaa itse, lähinnä dynaamisen rutun laskemiseen tarvittavat mainos-asteet 0.006" nostolla kiinnosti koska GM ei ko nokkaan anna muuta kuin .050 asteet. helvetin moiset mainos asteet on verrattuna .050 asteisiin. dynaaminen puristus jää kyllä reilusti ihanteellista alemmas kun staattinen puristus on vain 9:1.

    0.004"=297*/304*
    0.006"=286*/294*
    0.050"=224*/232*

    IVC @ 0.006"
    108 ICL=71* dynaaminen=6.9
    106 ICL=69* dynaaminen=7.0
    104 ICL=67* dynaaminen=7.12
     
  9. JarmoY

    JarmoY 1st gear

    "Wallacen laskurin ja mitatun imukanavan poikkipinta-alan mukaan mun kanavan alkaa kuristaa 5300rpm. "

    Edellyttää sitä ettei local velocity ole missään kohtaa kanavaa liian suuri, se tavallaan 'pienentää' käyttökelpoista kanavakokoa. Cfm virtausmäärä ei kerro mitään ellei kanavakoko ole riittävä 502 cid koneelle.
    2.19" venttiilin seat velocity jää aika pieneksi joten pienemmällä venttiilillä olisi hyvinkin voinut päästä parempaan lopputulokseen käytännössä.

    Yhen kaverin mopar stage 6 alukansissa 2.14" 1.81" venat 470 cid. koneessa ja on se sillä ajellu seiskan aikoja varttimaililla, siihen nähden 2.19" venat matalatehoiseen moottoriin tuntuu liioitellulta.
     
  10. janihei

    janihei 3rd gear

    Lopullinen imukanavan tilavuus on nyt 217cc, imuventtiili 2.06". Onhan tuo aika naurettavan pieni kanava, se on mitä on ja näillä mennään. T
     
  11. janihei

    janihei 3rd gear

    Tänään tuli haettua 509cid pyörivät, eagle tako kampura, Mahle power pack männät, eagle 6.385" h-profiili veivit L19 pulteilla. Akseli tarkastettiin heti, suora on ja kauloiltaan loistokunnossa. Männät on 13cc patilla joten ruttua näillä tulee 9.8. Dynaaminen puristus nousee 7.8 hujakoille.
     
  12. JarmoY

    JarmoY 1st gear

    Virtausarvoja tärkeämpi on siis virtausnopeus kanavan eri kohdissa, ketjussa ei näkynyt mitään mainintaa nopeudesta. Kanava on mitä on, virtaa sen minkä virtaa ei sillä ole merkitystä, viilaa sen minkä pystyy mutta virt.nopeus olisi hyvä tietää.
    Näissä vakiokansissa on se hyvä puoli ettei niitä viilaamalla pilalle saa, kaikenlainen viilaustyö vie vain parempaan suuntaan.



    Videolla kohdassa 3,33 min näkee mihin riittää "pienikanavainen pikkuventtiilikansi."

    https://board.moparts.org/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/2205761/re-mopar-stage-6-heads.html
     
  13. janihei

    janihei 3rd gear

    Hyvää settiä! Olishan se mielenkiintoista päästä tutkimaan myös virtausnopeutta, siihen ei valitettavasti löydy täältäpäin työkaluja. En tiedä liittyykö tämä virtaus nopeuteen, mutta projektin alussa imukanavan ujelsi melkoisesti pienillä nostoilla, tämä ominaisuus on muutosten jälkeen poistunut ja virtaus parantunut huomattavasti, varsinkin sillä alueella jolla kanava aikaisennin vihelsi.
     
  14. JarmoY

    JarmoY 1st gear

    Pienillä nostoilla ei merkitystä, isoilla nostoilla jos ujeltaa niin jotain on tehtävä. Hiljainen äänetön kanava virt.penkissä on yleensä merkki hyvästä kanavasta mutta ei sekään aina pidä paikkaansa, imusarja ja kaasari/ läppärungot paikallaan voi muuttaa kaiken jos mittaa vain pelkkää kantta yksistään.


    Videolla olevan kuplan koneen säädin dynossa 2006 ja olin mukana kansien viilauksessa kun niitä samalla mittailtiin virtauspenkissä moottorin rakentajan kanssa.
    Oli samana vuonna maailman nopein omassa luokassaan ajalla 10.43 1/4 mile.

    Tämän jälkeen on syntynyt useampia moottoreita jotka oon penkittänyt, myöhemmät koneet isompia ja parhaimmillaan 7 mm isommilla imuventtiileillä, pako sama kaikissa, tässä 58 mm kaasarit, uusimmissa koneissa 62,set.
    Uudemmat isommat koneet vaan eivät olleet yhtä nopeita.

    Yli 10 vuotta myöhemmin tämä sama auto samalla koneella jota ei ole moottorinrakentajan mukaan koskaan tarvinnut avata, vain kovaa ajoa, kulki vartin 10.39.
    Näytti siis takavaloja näille uudemmille isommille koneille joissa isompia palikoita.
    Vaihdevoimaa (gear recovery) täytyy löytyä, ei huipputeho auta vaihteenvaihto hetkellä, siksi kanavien nopeus ym. osat on tärkeä asia, tärkeämpi kuin virtausarvot ja isot palikat.


     
    janihei tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!