BBC kiertokankien öljykanavat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hyytiäinen, 11.3.2008.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Uusia kankilaakereita asennellessani huomasin, että vanhoissa laakereissa oli saumakohdassa reiät öljykanavaa varten. Kankia tutkiessani havaitsin, että vain kahdessa kangessa oli kyseisessä kohtaa öljykanava. Kanava oli siis kaiverrettu kiertokangen laakerikantta vasten tulevaan pintaan siten, että öljy lentelee sitten kierotkangen sivusta ulos jonnekin paikkaan x.

    Uusissa laakereissa ei kyseistä reikää ollut ja alkoikin ihmetyttämään, että onko tuollaisella öljykanavalla mitään väliä? Kun siis vain kangissa nro 1 ja 4 oli kyseinen kanavakaan olemassa. Erikoista oli myös se, että vanhat laakerit oli Cleviten samannumeroiset laakerit kuin uudetkin, mutta reiät ovat vuosien aikana siis täsät mallista hävinneet.

    Kannattaiskö ite porailla kyseisten kankien laakereihin reikiä vai saako sellaisesta touhusta myöhemmin näpeilleen?
     
  2. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Jotain roiskevoitelua siis?omaan suurlohkooni laitoin sellaiset laakerit kuin sinäkin olet asentamassa.En poraillut lisävoitelureikiä ja hyvin pelasi.
    Kyllä nuo palikat siellä pelaa ilman roiskeitakin!
     
  3. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Huomasin antaneeni vähän väärää infoa, eli siis kyseinen ura on kaiverrettu laakerikanteen, ei kiertokankeen. Palikkaa äsken tutkiessani tuli mieleen, että koko ura voi olla jonkun itse tekemä samoin kuin laakereissa olevat reiätkin.

    En taida mokomista välittää.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Se on nokan voitelua varten tehty ura.
    Sulla on kanget vähintään kahta eri settiä, kun joistakin se puuttuu.
    Vuosien varrella noista urista laakerin kannessa on luovuttu monella merkillä.
    Samalla tarve laakeriliuskassa olevaan aukkoon on jääny pois.
     
  5. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tänään mäntiä asennellessa tutkin uraa enemmän ja totesin, että öljy lentäisi siitä reiästä ennemminkin vastakkaiseen sylinteriin, eli öljy menisi sylinteriseinämien voiteluun. No joka tapauksessa asensin laakerit ilman reikiä, joten se voitelu katoaa nyt sitten kolmos- ja kakkossylintereistä.

    Josta tulikin mieleeni, että toimiiko BBC:ssä männäntappien ja sylinteriseinämien voitelu todellakin pelkästään roiskeilla. Ei mulla ainakaan öljy kulje mitään kanavaa pitkin mäntiin tai muuten sylinteriseinämiin.
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kyllä se sylinterin seinämien ja nokan voitelu on "vain" roiskeiden varassa.
    Koneen käydessä kampikammiossa on sellanen huiske ja roiske, että kyllä se riittää.
    Yks oleellinen syy uuden nokan/uuden koneen sisäänajon korkeilla kierroksilla on varmistaa riittävä roiske.
     

Kerro tästä muillekin!