BBC moottorin kunnostamista + piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Impalala, 12.8.2011.

  1. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    öljy

    Eikös tämä ole vain mopar isolohkojen ongelma vakio pohjalla ei Chevyn.

    30 vuotta Chevyjä tehnyt enkä muista että kukaan Chevy henkilö olisi koskaan sanonut öljyn loppuvan öljypohjasta kadulla.

    t,Antti
     
  2. Hectori

    Hectori 1st gear

    Aikalailla saa vinguttaa ennenkuin se vakiokokoisen öljypohjan öljy on yläkerrassa. Ja silloinkin olisi syytä miettiä ennenmminkin sitä miten sen öljyn saa takas alakertaan kuin sitä että saako sinne yläkertaan vielä enemmän öljyä kun laittaa isomman öljypohjan.

    Ja jos ajat vaan ihan suositelluilla välyksillä niin vakiopumppu riittää hienosti.
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Jaa vai näin on. No, jokatapaukses vakio pumppu riittää hienosti katuvehkeeseen, mut jos ei hi volume pumpusta ja vakiopohjasta haittaa ole, niin kai se on vielä parempi. Hyvä olis tosiaan sellanen iso takasumppu öljypohjaksi. Paras olis kuivasumppu, mutta taitaa mennä vähän tyyriiksi.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: öljy

    Enpä oo ite moiseen törmännyt. Mua näissä aina pikkasen hämmästyttää se, et mihin toi pumppu imasee sen öljyn? Ensinnäkin, moparin isolohkossa öljyn takasvaluminen on aikalailla vapaata. Ja jos on esimerkiks öljyn paine 60 psi:tä, niin hi volume pumppu ei mun käsittääkseni pumppaa millilitraakaan enempää öljyä kuin vakiokaan. Kun vuodot on samat, pitäis suuremmalla määrällä paineen nousta. Moparissa "kierrätys" tapahtuu gerotorpumpun sisällä. Jos tollasia ölkjypohjan tyhjentymisongelmia mopsissa on alle 6000 kierroksella, niin veikkaisin syyks liian suurta pikuppi välystä (tehtaan pikupilla ohje on et se on esijännityksessä pohjaa vasten, välys on sisäänrakennettu pikuppiia), tai sit on käytössä loiskelevy joka on liian ahdas. Sellanen on esimerkiks mopar performancen myymä, slottien pinta ala sais olla noin kolminkertanen. Mut siinäkään tilantessa tolla hi vol pumpulla ei pitäis olla saian vaikutusta tai sitten piane laskee jo ennen öljyn loppumista, eli pumpun tuotto ei riitä.
     
  5. Hectori

    Hectori 1st gear

    Re: öljy

    Joo, just näin. High volume pumppu ei tuota tippaakaan enempää kuin vakipumppukaan, kun puhutaan samasta paineesta. High volume pumpulla voit ajaa ohkosemmilla öljyillä tai isommilla välyksillä, paineen tippumatta jos verrataan vakiotuottoiseen pumppuun. Ja vakio pumppukin tuottaa hurjan määrän öljyä. Riippuen tekijöistä, moottorin läpi virtaa minuutin aikana noin 20-30 litraa öljyä. Kun öljy on käyntilämpötilassa, niin se ehtii kevyesti takaisin öljypohjaan.

    Ja letukassa on esimerkiksi nostajalaaksossa huomattavasti pienemmät öljyn paluu mahdollisuudet kuin moparissa. Puhumattakaan muutenkin paremmasta moparin lohkosta. Puhun siis isolohkoista, kun eihän nyt kukaan vakavissaan millään pikkulohkolla voi ajaa.

    Eikä sitä tartte mitään isoa sumppua katuvehkeessä. Sen hyödyt on normaali katukäytössä olemattomat. Isomman öljytilan etu on se että öljy pysyy parempana pidemmän aikaa, ja marginaalisesti parempi öljyn jäähtyminen. Mieluummin kuin tuhlata öljyä isompaan öljypohjaan, vaihtasin öljyt useammin.
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Miks norsu töräyttelee?

    No,koska se pelkää hiiriä.
     
  7. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Taidan siis jättää vakioks öljypohjan...

    Tänään kävin viemässä kannet koneistettavaksi, tulee 2.19" imu ja 1.88" pakovenat.

    Samalla tuli noi käytettynä hommatut H - profiiliveivit vietyä, kun ei mahtunutkaan männäntappi paikkaansa...

    Ens viikon alussa saa kellarin niputettua 8)
     
  8. paja1

    paja1 Double Gearhead

    siis miksei mahtunut? eli tappi ei mahdu reikään? (harvoin niin kyllä tapahtuu :poff: ) vai mikä? tuosta öljypohjasta ja hi-volumesta senverran että mulla veneessä on hi-volumet sbc koneissa ja ei toistaiseksi ole ollut havaittavia onkelmia vaikka urku auki laskee menemään. joskus olen ihan kunnon hyppykelissä oikein koittanu kytätä ö-paineita,että näkis jos siellä tyhjän haukkomista tapahtuis,mutta toistaiseksi ei ainakaan mittarille asti ole tietoa tälläisestä tullut. :odroll: kun taas mulla oli joskus olds stw 455 koneella ja sillä kun pyöritteli kunnolla kasikkoa niin välillä paineet käväisi pikaisesti nollassa eli tod,näk jotain horimista siellä tapahtui. :-?
     
  9. paja1

    paja1 Double Gearhead

    ai niin,tossa meidän vesisuihkussa on jonkinverran piristetty bbc 454 ja sillä jengat huutaa tapissa lähes kaikenaikaa ja rataefektiä tulee riittävästi kun sillä mutkittelee kaislikossa ja paiskoo vastaheittoa pitkin ojia. :lol: tuskin se ainakaan kauheesti ilmaa haukkoo tai kai siitä alakerrasta olis tullu jo sorvinlastua siinä tapauksessa. siinä öljypohjana marinemalli=corveten vakiopohja.
     
  10. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Niin siis, tappi ei mennyt paikoilleen, joten veivien yläsilmiä hoonataan kevyesti, tiiä sitten mistä johtuu...

    Mut alustavasti ainakin laitetaan vakiopohja sellaisenaan paikalleen
    :)
     
  11. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Taitaa olla aika yleistä toi et tarvike kankiin ei mahdu männäntappi paikkalleen nyt viikon loppuna totesin itse saman reikä kangessa sama kun tapin halkasia .990.
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    :wink:
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Näin on, ja johtunee toleransseista joita on sekä veivi, että männäntappivalmistajilla. Syytä aina tsekata ja usein vaatii myös hoonausta. Samoin kantsii kattoo ison pään sivuttaisvälys ettei oo liian pieni. Yleensä kyl tehään reiluks, mut päinvastasiakin filosofioita on, et saa ite sovittaa oikeeks.
     
  14. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Voi helvetin perse! Koneistajalta tuli puhelu, on kuulemma veivien yläsilmät sen verran huonossa kunnossa että pitää uusia...
    Kait noihin saa ihan tarvikkeena moisia?
     
  15. triniemi

    triniemi Gearhead

    mulla olis 7 ehjää 6.385 Eaglea
     
  16. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Nopeasti etsittynä tässä, ihan vaan hintojen vuoksi...
    Eipä kannata kankia tuon takia vaihtaa.

    edit: typo :oops:
     
  17. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Huomasin tämän tuolta keskustelun alkupäästä. Yläpään pronssihelojen soikeus on (yleensä) merkki siitä, että moottori on nähnyt kierroksia tai männät ovat olleet poikkeuksellisen raskaita. Oli miten oli, onhan ARP:n pultit uusia? Mikäli ne ovat samat vanhat mitkä ovat kangissa olleet paikoillaan, tässä yksi hyvä investointi; osta uudet. Halpa vakuutus...
     
  18. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Niin siis, tarkoitin että ne pronssihelat on väljät, eli pitää vaihtaa :D
    Joo, on vanhat ARP pultit, ne siis kannattaa vaihtaa uusiin joka tapauksessa??
     
  19. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Mulla jää ylimääräiseksi tollanen levitetty isompitilavuuksinen öljypohja,jos kiinnostaa,ilmoita,niin keksitään sille hinta,kunhan saan sen irti koneesta.On ihan tehdastekoinen,ei itte rapattu.
     
  20. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Ok, pidetään mielessä!
     

Kerro tästä muillekin!