BBC venttiilien säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hyytiäinen, 21.5.2008.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Ters.
    Säätelin tuossa konetta kasatessa venttilien preloadeja ohjeiden mukaan. Elikkäs kiristellään keinuvivun mutteria kunnes työntötanko ei enää pyöri ja siitä sitten kierros lisää.

    Sitten kun kiepautin kampea pari kertaa ja tarkasin ni johan taas pyörivät työntötangot. Ilmeisesti oli niin hyvin rasvattu nuo tankojen päät asennettaessa, että kitka nostajaa ja keinuvipua vasten ei riitaä estämään pyörimistä.

    Tästä tulikin mieleen että mistäs sitä sitten tietää, onko preloadit säädetty oikein? Että ei esimerkiksi ole vedetty liikaa nostajaa sisään joka johtaa yläkerran vajaaseen öljyttämiseen? Säädin sitten silmämäärällä vielä jokaisen uudelleen siten, että kyseisen sylinterin YKK:ssa nostajat oli painuneina 1-2 milliä sisään. Mahtaako tämä säätö olla liikaa jompaan kumpaan suuntaan?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Säädät vaan niinkuin alunperinkin teit, 1/2 - 3/4 kieppiä siis preloadia. Pyöriteltyäsi konetta venttiilinjouset ovat tyhjentäneet nostajat ja siitä johtuu kevyempi vastus tönärissä. Muista tehdä säätö kun nostaja nokan perusympyrällä.....
     
  3. roku65

    roku65 Gearhead

    Uusilla tyhjillä hyd. nostajilla vain plungerin hento jousi painaa työntötankoa vasten. Tangot voi pyöriä kepeästi vaikka esijännitystä alkaa jo olla.
    Ehkä helpompi kattoo konetta kasatessa imusarjan ollessa irti hetki kun päittäisvälys häviää työntötangosta perusympyrällä ja sit kiertää oikea preload. Jo täyttyneillä nostajilla toimii pyörintävastuksen perusteella säätö...
     
  4. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Juu nostajat on vanhat mutta tosiaan tyhjät, kun on koko kone ollut palasina. Nyt on jo imusatsi kiinni, eli ei pääse enää kattelemaan nostajia, mutta eiköhän tuo oikeissa säädöissä ole. Kiitoksia vastauksista.
     
  5. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Kannattaa nyt unohtaa täysin toi työntötankojen pyörittely,se ei todellakaan ole oikea tapa(kun ei ole käsitystä siitä oikeasta"momentista" jolla tankoa pitäis pyörittää).
    Eli jos koneessa on orkkis keinut(onko bbc:ssä myös peltisiä kuten sbc:ssä ?? ),niin silloin keinun sivuttaisliikettä erittäin kevyesti kokeilemalla,ettei paina tyhjän nostimen esijännitys jousen voiman yli ja jos taas kyseessä rulla ym. rallikeinut,jotka laakeroitu "keinupisteestä",niin silloin mielellään 0,05 välystulkilla,kevyesti liikkuvalla vedolla "0-välys".Ja siitä sitte se ko.nokan vaatima esijännitys-kierrosmäärä.
    Tolla kuvaamallasi tavalla on täällä od:llä kyselleet ennenkin turannu säädöt ihan persiilleen.
     
  6. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    No omastakin mielestä toi tonäreiden pyörittely ei todellakaan johda kovinkaan tarkkaan tulokseen. Meinaatko siis että keinuvipua heiluttelee mutteria kiristellessä, ja kun ei enää ole sivulle päin klappia, vetäsee sen vajaan kierroksen mutteria ja se on siinä?
     
  7. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    just tolla kuvaamallasi tavalla,ja hyvin pienellä voimalla,ettei mennä nostimen jousivoiman yli
     

Kerro tästä muillekin!