Bbm 413

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camino81, 22.2.2016.

  1. Camino81

    Camino81 1st gear

    Minkä kokoiseksi tuon voi porata,voiko siitä tehdä 440.sen??
     
  2. 300

    300 2nd gear

    Käsittääkseni jotkut lohkot on aliporattuja 440 lohkoja. Mutta se millä ne erottaa henkilöauto 413 lohkoista, joita ei voi porata 440 kokoon, onkin toinen juttu.
    Helpoin kun tarkistaa ultaäänellä.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei voi. 426 vois viel mennä. Ite en oo kuullut aliporatuista 440 lohkoista, oit 413 motteja tehtiin kyl industrial versiona aika pitkäänkin mut sellasiin en oo koskaan tutustunut. Epäilsiin et siinä ei olis ollu mitään jrkeä lähtee poraamaan 440 motteja aihaiosta jonka poraus riittää vielä 413:llekin. 440 oli 413 korvaaja, eli kun 440 tuli jäi 413 pois tarjonnasta.
     
  4. 300

    300 2nd gear

    -65 saakka on tehty 413 henkilöautoissa. Sen jälkeen niitä on käytetty motorhome, marine, cold weather, indrustial, heavy duty truck yms. Ja ne ois kuulema tehty poraamalla 440 alikokoon jossain vaiheessa. Halvempi valaa 1 lohko, mitä porata erimittoihin.
    Jotain sekavaa löytyy netistä, että erottaisi missä lohkonnumero ja valujen jäykisteistä yms.
    Mutta ainut varmuus on testata se. Ja aika suurella varmuudella sanoisin, että noita teollisuuslohkoja ei pahemmin suomesta löydy.
     
  5. 300

    300 2nd gear

    Tossa löysin tiivistelmän.
    ndustrial 413s from the early 70s were cast with the 440 water jackets, essentially an underbored 440 with the extra ribbing on the side of the block that they called the "cold weather" block. These blocks have no casting number, only a casting date. They can be bored out to standard 426 or 440 bores sizes. They have a great steel crank and usually LY rods, but they also have an extra thick forged crank balancer, and none of the pulleys and accessory brackets will work with standard passenger car heads and water pump. Stock pistons are in the 7.? to 1 range.

    The main differences are the heads, water pump housing, and exhaust manifolds. The water pump housing directs coolant straight from the radiator directly into the front of the heads. The heads have small sodium filled valves that can handle full throttle temperatures for long periods up long grades. The exhaust manifolds are unique to those heads. The intake manifold is a standard RB intake and will swap onto regular heads. Really, these motors were the peak of gas medium truck engine evolution, right when these type of vehicles were switching over to diesel. The industrial 413 is a bitchin motor for grinding up a long grade at full throttle at 4000 rpm! You find them in alot of old dump trucks, too.

    You could run it as is, or you can yank the heads and water pump and switch to some standard heads. Its a great core motor, because its got a forged steel crank and you can way overbore it.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noi jutut on kyllä moparilla ylipäätään melko kummallisia, eri tietolähteitä on lukemattomia jotka tarjoaa erilaisia tietoja. Ja osa niistäkin, ihan virallisistakin, on myönnetty bullshitiks esimerkiks noiden ohut/paksuvalu asioiden osalta.

    Jossain määrin tuntuis sen enempää valutekniikkaa tuntematta järkevältä, et ne olis käyttäneet 440 vesitiloja ni ei ois tarvinu kun 413 muut asiat. Kauheesti ei olis mieltä siinä et kaikki lohkot ois valettu niin et ne tulis toimeen reilusti pienemmälläkin porauksella; työstöaika olis kohtuuton kuin myös materiaalihukka.

    Toisaalta, miksei ne olis käyttäneet suoraan vanhoja 413 muotteja sellasinaan, välivuosia tos 413:n valmistuksessa teollisuuskäyttöön ei kuitenkaan tainnu olla.

    No, tollasta keittiöpsykologia spekulointia vaan, tosiaan mittauksen kautta ennenku kiikuttaa poraukseen.
     
  7. Camino81

    Camino81 1st gear

    Täytyy tarkistaa siis mitat,kun kaveri sen mittasi ja väitti sen olevan poraukseltaan 426 mikä olisi o.o7 ylikoossa eli siis vastaisi 440.stä
     
  8. 300

    300 2nd gear

  9. rb

    rb Gearhead

    /\ /\ Jaa.....

    Tehtiinkö 361 myös industrial versioita vielä vuonna 1969, niin kun toi eka kuva antaa vähän ymmärtää??
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos en ihan harakoita muista, niin oisko tehty jopa -78 saakka.
     
  11. Mutku

    Mutku 3rd gear

    Ja heti löyty! Oulun TOPPILAn Sahalla maatui vielä joskus 90-luvun lopulla tuommonen industrial 413cid, oli ollut siis maamoottorina siellä teollisuuslaitoksella. Kannet tais olla aikas kuraa, meinaan semmoset oudot LoPo ("loupauör") versiot ja silleen, mutta herra Max Kiilan kauan kadoksissa ollut pikkuserkku kumminnii. Tai jotain.

    Hieno paikka tuo laani muutenkin. Kilometritolkulla aidattua joutomaata rajoittuen mereen. Rantaan upotettu verrattain kolkkoja proomuja. Alueella koiran kanssa juoksennellessa "rantojen miehet" heilahti välillä ärisemään nuotioidensa äärestä sieltä loputtomista pusikoista, heidän kotipihalleen kun kai kutsumattomana pölähdin.

    Joo, Pohjosen pojat on imuroinu ne Toppilan Sahan Hemit ja "one-of-none Bolschevik-red"-edustusautot jo parempiin talleihinsa. Heh, lähtipäs taas.

    Uskomatonta mutta älkää, tuo 413 maamoottori taitaa kuitenkin olla totta. Esko, Tapi, muistatteko?

    [​IMG]
     
    Muokattu: 25.2.2016
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Industrial moottorissa tosiaan on eri kannet, pakosarjat, vesipumppu, danpperi yms. Nokkakin taisi pyöriä väärään suuntaan, kun jakopää on rattailla eikä ketjulla. Kampura on joissain 8 pulttinen, mutta ei Hemi jaolla vaan joku pre-62 jako... mikä sit lieneekään.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kampuran takapää tulee lohkosta ulommas kuin uudemmissa, ja laipan reijissä ei oo kierteitä vaan vastakappale kiinnitetään muttereilla lohkon ja laipan välistä.
     
  14. rb

    rb Gearhead

    Industrial moottoreiden standartisointi kiinnitysten ja pulttijakojen osalta periytyy ajalta ennen toista maailmansotaa.

    Eri valmistajien moottoreiden ja niitä pyörittävien laitteiden tuli olla keskenään vaihtokelpoisia, jotta armeijan huoltovalmius paranisi, eikä mukana tarvitsisi roudata jokaista laitetta varten eri varamoottoria.
     
  15. kalle.1

    kalle.1 3rd gear

    Hyviä aihioita noi 413 ja 426 wedget kyllä on. Vaikein rasti on mäntien löytäminen kun noi industrial puristukset oli jotain 7:1 ja petroolin myynti on myös loppunut aikoja sitten. Jos jollakin on se hd cold weather lohko ja vie sen seinämän mittaukseen nin olis kiva tietää jos tavaraa riittää 440 saakka. Kalle.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mitä oon nähny noita normilohkojen painoja, niin sen mukaan normi 413 on kyl vähintään yhtä ohut kuin kaikki muutkin. Mäntiähän noihin saa nykyään hyvin, ei ne customit niin kalliita oo et sitä pelätä tarvis. Tietty halpaa valumäntää korkeilla rutuilla ei oo tarjolla. Pienempi poraus jonkinverran ehkä rajottaa kansivirtausta, mut tokkopa se kamelin selkää katkasee.
     
  17. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Minulla on nurkissa tuollainen 413 motor homen nipussa oleva kone. Ainakin kannet ja vesipumppu ovat aivan erillaiset, kuin normikoneessa. En ole enemmin perehtynyt koko rytöläjään.
     
  18. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Onkos tuollaisesta 413 lohkosta porailtu 426 wedgejä? Meinaan noistahan saisi makean retromoottorin vaikka vanhoihin B-koppiin.
     
  19. OL

    OL 3rd gear

    On tollanen 426 "RetroWedge" ollu käsissä. 0.060" yli porattu 413. toimi.
     
  20. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ja sellainen ongelmahan noissa on että jos yrittää avartaa kansia isommilla venoilla niin pytyn reunoihin pitää koneistaa kolot ettei venttiili osu lohkoon, sen verran on pieni poraus.
     

Kerro tästä muillekin!