Beaver Rocker

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja godfather, 4.4.2021.

  1. Jenkkiauto

    Jenkkiauto 3rd gear

    Kustom STW, faffeli ja jknR tykkäävät tästä.
  2. Kappas, TM/VM on saanut raapustettua jutun tästä myös:

    Romuttamolta löytyneestä Ford Cortinasta tuli varttimailin sinivalkoinen klassikko – Esittelyssä Beaver Rocker Cortina vm. 1965

    Beaver Rocker valmistui Keimolassa heinäkuun 27. päivä 1976 ajettuun kauden toiseen osakilpailuun, jossa auto ei ollut vielä täydessä vireessä, ja siksi sillä ajettiin kisaa varsinaisen kisatapahtuman ulkopuolella. Varta vasten lajin kilpailutoimintaa rakennettu auto loi kuitenkin uskoa suomalaisen drag racingin tulevaisuuteen.

    Rockerin voimanlähteeksi Wilander valitsi hänen oman Ford Thunderbird siviiliauton moottorin. Cortinan nokalle istutettiin 428-kuutiotuumainen V8, joka rakennettiin moottoritilaan ja osin ohjaamon puolelle niin taakse, kun vain säännöt sen sallivat. Moottori on millilleen sääntöjen sallimalla paikalla eli moottorin ensimmäinen tulppa on 15 senttiä auton etuiskunvaimentajan keskikohdan takana. Moottorin jatkeena oli Fordin C6-automaattivaihteisto sekä 9-tuumainen 100 prosenttisesti lukittu perä.

    Kun isosta moottorista puolet työntyy ohjaamoon sisälle niin Cortinaa ajetaan kaukaa lähes takapenkiltä käsin. Wilander kilpaili autollaan pari kautta ahkerasti, kunnes auton koko tekniikka, moottori sekä vaihteisto siirtyivät Eki Tuomisen Funny Car-luokkaan rakentamaansa Saab Sonetiin.


    [​IMG]
    Kuljettaja, auto ja sen irrotettavat peltiosat. Jokke Wilander ja Beaver Rocker Cortina Keimolan varikolla.

    [​IMG]
    Beaver Rocker Cortinan entisöintityöt valmistuivat vuonna 2020.

    Tekniikkaa
    Aihio: Ford Cortina
    Mallivuosi: 1965
    Kori: Kaksiovinen teräskori; turvakaaret
    Moottori: Kahdeksansylinterinen vesijäähdytetty V8-moottori; kaksi nelikurkkuista Edelbrock– kaasutinta
    Moottorin tilavuus: 390-kuutiotuumaa (6.4-litraa)
    Sylinterin halkaisija, iskun pituus (mm): 102.9 x 96.1
    Puristussuhde: 10.5:1
    Teho kW (hv) r/min): 243 (330) /4 800
    Vääntö (Nm/r/min): 250/4 600
    Huippunopeus (km/h): 180
    Voimansiirto: Takaveto; Fordin C6-automaattivaihteisto; Fordin 9-tuumainen perä, 100 % lukko; perävälitys 4:111, teräsvetoakselit
    Ohjaus: hammastanko-ohjaus
    Jousitus: edessä Toyota Corolla DX:n erillisjousitus, McPherson-joustintuet, poikittaiset alatukivarret, pitkittäistuet, kierrejouset ja nesteiskunvaimentajat; takana nelilinkkijousitus, nesteiskunvaimentajat ja kierrejouset
    Jarrut: Edessä levyjarrut, takana rumpujarrut
    Vannekoko: 15-tuumaa
    Rengaskoko: Edessä 185 x 15, takana 31 tuumaa korkeus, 13 tuumaa leveys x 15
    Polttoainesäiliö (l): 20
    Paino (kg): 1 170
     
    beefeater, dart -66, Herje ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!