Bel Air '63

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja generalo, 3.12.2018.

  1. generalo

    generalo Gearhead

    Tein takaluukulle avaussysteemin. Pääosin lattarautaa, koneistamon roskiksesta dyykattu pari sopivan löysää venttiilinjousta ja tuommonen vedenkestävä katkaisija.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ilmajousihommat, hupiakkuasennukset jne. kun on konttiin tehty, niin sitten vasta luukku paikalleen niin näkee miten toimii käytännössä koko kontinavaussysteemi.
     
    rekkamies, JouniK, Desoto57 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Aika hieno systeemi. Tuleeko kytkimelle jatkuvasti virtaa vai jonkun hälyttimen kautta? Meinaan vaan että jos tulee koko ajan niin sinne konttiin pääsee kuka tahansa jos älyää tuon katkaisijan. Toki ei tuota ihan heti älyä.

    Mä ostin omaan impalaan sellaisen halvan hälyttimen e-villestä jos en väärin muista niin sain 4 oviseen keskuslukon. Sireeniä en ole laittanut mutta keskuslukko toimii hienosti kakella ja ei tarvitse kierrellä kaikkia ovia aina kun haluaa ovet lukkoon.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. generalo

    generalo Gearhead

    Joo tähänkin laitoin alkuviikosta semmosen kiinamallin kaukosäätöisen keskuslukituksen (tai oikeastaan vasta lukkomoottorit olen kerennyt laittaa). Vasempaan takaoveen laitoin lukkovivustoon mikrokytkimen, joka katkaisee takaluukun lukkomoottorin releeltä maadoituksen kun ovet ovat lukossa.

    Edit. laitoitko parkkeihin tai vilkkuihin johdot, että väläyttelee lukkoja käskyttäessä? Jos laitoit, niin mihin johtoihin kytkit?
     
    Muokattu: 25.4.2020
  4. On kyllä hieno takaluukun avaussysteemi.

    Siitä tulee mieleen tämä video ;):

     
    generalo tykkää tästä.
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En jaksanut. Tärkeintä oli saada kaikki ovet helposti lukkoon. Pitäisi varmaan jossain välissä tehdä asennus loppuun.

    Onko sulla miten viety johdot oviin? Omaani muistaakseni ostin motonetistä jotkut hifi johdon suojakumit mitkä tuli koriin kiinni ja oveen kiinni mutta nyt en löydä niiden sivuilta enää ja tuohon c10 pitäisi saada että saa vietyä johdot oviin.
     
  6. generalo

    generalo Gearhead

    Laitan orkkisläpivientikohtiin noin 25mm läpivientikumit ja johdot kutistesukan sisällä kulkemaan. Lisäksi hitsaan läpiviennin viereen m6 prikat, joihin saan nippusiteellä johdot kiinni, että johdot ei muljauttele kumeja pois paikoiltaan.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt löytyi! Tollaset mulla impalassa.
    [​IMG]
    https://www.powerset.fi/haitarikumi_pari

    Mahtuu ainakin sähköikkunoiden ja ovilukkosolenoidien johdot noista. Pitääkin tilata pari.

    Olen kahteen impalaan tehnyt sähköikkunat manuaalien tilalle. Tohon nykyiseen - 62 4d ht ja edelliseen - 63 2d ht.
     
    generalo tykkää tästä.
  8. generalo

    generalo Gearhead

    Oletko tehnyt minkälaisella sarjalla? Periaatteessa vois tehdä tähänkin, ehkä... Kun ovipahvit menee uusiksi, niin vois jättää kampien reiät umpeen. Arvelin kokeilla alumiinikomposiittilevyä, jossain projektitopikissa semmosta näin käytettävän ja ihan näppärältä vaikutti.

    Tänään (ja eilen) tein läpiviennit koriin ja oviin, lisäksi putsasin parin oven sisäpeltejä siitä mistälie (tehtaan?) äänieristemassasta, joka muistuttaa lähinnä kiveniskumassaa. Aika jännä kun sen massan alla ei suurimmaksi osaksi ole maalia ollenkaan, ja sitten kun se massa on käynyt rapistumaan nii ruostettahan siellä on. Ois tarkotus harjailla enimmät ruosteetkin sisäpelleistä pois ja sutia fosforihappoa päälle. Sen jälkeen epoksimaalia pari kerrosta ja bitumimattoa läimiä päällimmäiseksi.
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kokeilin ensin sellaisella universal sarjalla ebaysta, mutta kun laittoi kaikki ikkuna tiivisteet niin se ei enää jaksanut nostaa ikkunoita.

    Sitten tein itse. 1996 S10 blazer ikkunan moottori käy rattaan hammastuksen osalta suoraan siihen impalan omaan hammastukseen kun ottaa manuaalikammen irti ja vähän liimaa leikkaa askartelee.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kahteen ikkunaan on näköjään käännetty kaikkea 180* ja syvennetty tuota haamastusta, mutta en muista miksi. Ei varmaan mahtunut oveen muuten tai otyanut kiinni ikkunaan :D

    Tilaa rockautosta 4 moottoria ( 2 vasenta ja 2 oikeaa) ja sitten vaan sovittelemaan miten ne sinne sopii. Laitoin keskikonsoliin yhden 4 kytkimen paneelin nippelitepolta niin ei tarvitse kaikkia pahveja puhkoa ja helpompi vetää johdot. Ilman releitä laitoin ja ihan hyvin toimii.
    [​IMG]
     
    rekkamies, Visa, zero ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. tzampy

    tzampy Gearhead

    Mistä tuo keskikonsoli on vai onko itsetehty?
     
  11. generalo

    generalo Gearhead

    Kiitokset sähkölasivinkistä^^

    Eilen tuli akut:
    [​IMG]

    Vähän hahmottelin tuota hupiakkuvirityksen asetelmaa. Pitää jostain hommata pari-kolme ANL-sulakepesää, liittimiä ja muuta roipetta. Näille hitsailen jonkinlaisen häkkyrän ja päälle pellitys:
    [​IMG]

    Kuskin ovea tänään vähän oikaisin, oli noin 15mm sisässä. Eihän se vieläkään suora ole, mutta ainakin parempi:
    [​IMG]

    Ovien sisältä hinkkailin kotelosuoja-aineet pois, tärpätti tuntui purevan suht hyvin. Oli siinä siitä huolimatta kyllä hommaa. Tänään tuli uudet ovien ja takaluukun tiivisteet.

    Kylkilistojen kiinnikkeet näköjään napsuu hajalle, näkyy olevan joukossa pariakin erilaista muovista mallia ja peltisiäkin. Pitänee jostain tilailla uudet.
     
    Muokattu: 28.4.2020
    Seevu tykkää tästä.
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Omin käsin onneen... Kuidutin ensin mattoa vasten pohjan. Sitten vanerista kyljet ja ne kuidutettu siihen pohjaan kiinni. Pysyy tukevasti kun se pohja istuu lattiamattoa vasten hyvin. Jopa verhoilin tuon konsolin itse :eek:

    Tuli kyllä hyvä omaan makuun ja sai mittarit fiksusti, mukitelineet, mankan ja ikkuna katkaisijan.
     
  13. tzampy

    tzampy Gearhead

    On kyllä hyvä, tuollaista suunnittelen omaan -67 Täytyy alkaa askartelemaan
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Näkyvät hifiasennukset näissä vanhoissa huusseissa on omasta mielestä ollut aina vähän semmonen kaksipiippuinen juttu, modernin näköiset kaijutinelementit istuu niin kovin huonosti vanhaan sisustaan, mutta tämä on kyllä hienosti onnistunut. Sisustan väriseksi maalatut kotelot antaa huolitellun vaikutelman, eikä iske silmään kuten jos kotelo olis vaikka musta, ja onhan nuo muutenkin huolellisesti tehdyn näköiset. Miten toteutit kiinnityksen? Vielä kun elementtien päälle saisi jotkut tyyliin sopivat ritilät...
     
  15. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Minä tein ritilät 61 Impalan jalkatilan pahvien kajareille vanhan Fenderin kitaravahvistimen kankaasta. Oli jäänyt paikalliseen soitinkauppaan palanen. Sopi väriin ja tyyliin :cool:
     
    Seevu, isalmela ja Jummijammi tykkäävät tästä.
  16. Jummijammi

    Jummijammi 2nd gear

    Laita Bluestone kuva lopputuloksesta
     
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei ole ko auto ollut tontilla varmaan 10 vuoteen... itse "pahvi" oli alumiinia ja siinä reikä kajarille ja pintana verhoilun värinen keinonahka. Itse elementti kiinni sen ilmaritilän takapuolella olevan syvennyksen kohdalla kiinnitettynä koriin, ei siihen pahviin.
     
    Jummijammi tykkää tästä.
  18. Jummijammi

    Jummijammi 2nd gear

    Toimiva ratkaisu
     
  19. generalo

    generalo Gearhead

    Kiitokssii! Koteloissa on 6kpl tämmösiä M6 lyöntimuttereita vaneriin lyötynä, jäivät kuidun ja vanerin väliin. Oviin porasin pultinreiät.

    [​IMG]

    Näkyy tässä kuvassa paikalleen lyötynä:
    [​IMG]

    Kelejä pitelee niin otin amassonin ajoon. Kävi tympimään käyttisooppelilla ajelu...
    [​IMG]

    Ovien pintapeltien sisuksia putsailin letukasta. Teräsharjalla jynssäsin rystyset verillä irtoruosteet pois ja sutasin fosforihappoa:
    [​IMG]

    Pari päivää kuivattelin, sitten kevyt hionta ja pari kerrosta epoksia:
    [​IMG]

    Viikonloppuna läiskiä ainakin etuoviin Stp goldia.

    Takaluukun tiivisteuraan myös tuo fosfori- ja epoksikäsittely:
    [​IMG]


    Jarrumuutossarjan kanssa taisin tulla kusetetuksi. Tilasin ebaysta sen kaksipiirijarru+tehostinsarjan. Piti tulla 25.4., USPS tracking sanoo vaan "label created, not yet in system". Kyselin myyjältä että mikä mättää ja nyt myyjä on että "ai mikä tilaus" :mad: saatana...
     
    Muokattu: 7.5.2020
    rekkamies, Seevu, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Isamu

    Isamu 3rd gear

    STP goldista, kun olet ajellu autolla niin mistä päin sun mielestä tulee eniten meteliä ja vaatisi vaimennusta?
    Omassa montessa sanoisin takaontin tienoilta tulevan koska peltinen kaikukoppa ja nyt kun alkaa lomautukset niin suunnitelmissa olisi sille osastolle laittaa vaimennusmattoa lokarin kaariin, taka-akselin ylitykseen ja kontin lattiaan.
     

Kerro tästä muillekin!