Bel Air '63

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja generalo, 3.12.2018.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kuuluu olla maissa ja aukee kun painetta on. Mun kokemuksen mukaan käy usein niin, et kun vanha anturi joutuu rempattuun tai HV pumpulla varustettuun koneeseen, niin se halvaantuu. Jää auki, eikä sytytä valoa ilman kopistelua.
     
    DX tykkää tästä.
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onhan sulle tuo pg:n kickdownin (throttle valven) säätö tuttu miten tehdään oikein?
     
  3. generalo

    generalo Gearhead

    Ahaa, kiitti! Pittääpä kopistella.


    Tässä kohtaa vissiin mentiin nyt metsään. Perstuntumalta laitoin.
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei se pielessä ole, varmaankaan, pahasti :p. Ensin ota se vipu (tai vaijeri niin kuin sulla) irti kaasarin kyljestä ja varmista, että kun konttorista on kaasupoljin pohjassa niin myös kaasarin läpät on täysin auki. Siinä throttlevalve-vivun liikkeessä on ensin jousta vasten liike tietyn matkaa, sitten on pykälä (detent); vedät vipua sen pykälän "yli" (through detent) niin pitkälle kuin se tulee ( alle 10mm, on melko jäykkä) ja kiinnität sitten kaasarin vipuun kun kaasu on pohjassa. Kyllä 283:llakin pitäisi kaasupohjassa kiihdytettäessä päästä joku 55-60 mph ennen kuin vaihtaa kakkoselle. 250hp 327 cid meni 62 mph. "Ykkösellä satasta, kakkosella kahtasataa" Pg:ssä se vipu säätää koko liikematkallaan paineita, ei vain toimi kickdownina, kikkari on vasta sen "through-detent" jälkeen.
     
    generalo ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. generalo

    generalo Gearhead

    Kiitos! Eiköhän tällä vinkillä etene.

    Tänään töiden jälkeen jos kaveri kerkiis avuksi nostelemaan konepeltiä paikalleen, sen jälkeen mahdollisesti koeajolenkkiä. Vähän ehkä tekis mieli pyörähtää viikonloppuna Kesälahti cruisingissa, se kun on tuossa melko lähellä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. generalo

    generalo Gearhead

    Niinpä sillä vaan pääs taas ajelemaan :rolleyes:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Öljynpainevalo lähti pelaamaan anturia kopsuttelemalla. Matkavauhdissa ainakin käy rikkaalla, AFR siinä 11 tuntumassa. Tyhjäkäynnillä Peellä noin 15. Pitänee kokeilla pykälää pienempää suutinta.

    Kuten arvelinkin, niin nuo kiinalisämittarit on ihan paskat. Huomenna laitan ainakin paremman öljynpainemittarin paikalleen. Tuo kiinaromu näytti mitä sattuu, vipotti 0,5 - 2,5 välillä. Lämpömittari 100-120 välillä (molemmissa mittareissa lukema muuttui kun täräytti nyrkillä kojiksen päälle). Volttimittari on ainut mikä tuntus pelaavan kuten pitääkin. Lämpöjenkin arvelisin olevan ok, kun ei painekorkista ainakaan kuulunut pihaustakaan.

    Säädöt on mitä on nyt, mutta tuli mielestäni oikein mainio ajettava.
     
    miguelo, mukko, sleepercooler ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Ihastelinkii tätä kesälahella.
     
    generalo tykkää tästä.
  8. generalo

    generalo Gearhead

    Meleko hyvin on pelannut. Seosruuveja pyörittelemällä seos nyt 13-15 paikkeilla. Tulppien väri hyvä. Bensaa menee matka-ajossa 20 litraa sataselle, eli vissiin joku on pielessä... Toimii kuitenkin nykimättä ja ämpyilemättä, lähtee hyvin käyntiin. Pikkulohkosen pitäs varmaan mennä 15 litraan?

    Tällä tullut nyt ajeltua parin viikon päivittäiset ajelut, käyttis paskana ja amatsuunilla ei jaksa ajaa, sillä kun on alkukesä ajeltu :D

    Ovenkahvoja pitää korjailla, nii sais käyttömukavutta hieman. Kuskin ovi aukeaa nyt pelkästään ulkoa ja apukuskin takakahvasta puuttuu avausnappi.

    Takaluukun jousia kiristelin nii nitkahti perkele toinen sarana... Sain sen viilapenkissä oiottua ja arvelin jotenkin laittaa kaasujouset.

    15" Smoothiet vois kelvata jossain vaiheessa jos jollain on jouten. Tekköö mieli vähän isompaa ja leveämpää rengasta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. generalo

    generalo Gearhead

    Näppärä kauppakassi
    [​IMG]

    Bensamittarin kanssa ongelmaa. Viisari näyttää 1/4 , ihan sama miten paljon on bensaa tankissa. Viisari heiluu kuitenkin mutkissa, eli jotain eloa on. Korjaantuskohan uudella anturilla?

    Lataus pyörii pahimmillaan 14,8 voltissa, varmaan vähän liikaa... Laturi on melko uusi vaihtovirtalaturi. Liennöökö säätimessä joku hämminki, vois varuilta vaihtaa.

    Vilkut ei toimi oikealle, vilkkuviiksi jää jotenkin jumiin ja ei nouse ylös asti. Teki tätä aiemminkin, toimi välillä ja nyt taas tökkii, pitänee käyttää viiksi irti.

    Tuuli- ja takalasin tiivisteet vuotaa aika rankasti, pitää vaihtaa uusiin. Saako näitä Suomesta järkevällä hinnalla vai tilloonko usasta jostain? Tuulilasi menee kyllä kuitenkin uusiksi, siihen vaihtuu sitten samalla kerralla tiivistekin. Takalasin tiivistettä pitänee paikkailla alkuun teipillä tai jollain, kastelee nyt takapenkin.

    Tässä iltasella pudottelin sisäänajoöljyt pois ja laitoin "oikeat" tilalle.

    Ehkä kävisin viikonloppuna Old timer runissa jos säät sallii?
     
    Pertti K ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On sellaseen kuoppaan laitettu, et ilman mömmöjä tuskin pitää uuskaan. Ja ulkonurkista alhaalta saattaa olla peltikin jo puhki listan alta.
     
  11. HV

    HV Gearhead

    Ulkopuoliset säätimet uudet halvat on piirilevyllä toteutettuja ja kunnolliset on oikeita keloilla toteutettuja. Itsellä on noissa -66 takakontissa, aina varalta matkassa mukana säädin. Noita piirilevyllä olevia on joku hajonnut. Noita lukemia on ollut usein, ei välttämättä vaihtamalla alene, silloin voi enemmän epäilä vaihdetun osan vikaa. Nytkin on ajettu noilla samoilla 14.8 v lukemilla alkukesä tuolla yhdellä kopilla. Akun kiehuminen voi olla mahdollista kuumalla kelillä, itselle ei ole kyllä sitä vielä kertakaan sattunut. Moparissa olen nähnyt, kun akku kiehuu.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu, melkeen vaatii sitä butyylimassaa kaveriksi varsinkin nurkkiin. Ja sillein ne vissiin sen tehtaaltakin on aatellu asennettavaks ja viimestään kun yrität tarviketiivarilla saada tiivistä niin kannattaa hakea tuubi sitä butyylimassaa, EI siis mitään tuulilasiliimaa tms. Vaan ihan sitä oikeaa tiivistemössöä :)
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

    Perinteisen näköinen "kauppa-auto" ja kaupparakennus, jotenkin makea fiilis tuossa kuvassa. Mukava kun sait auton ajokuntoon, nyt on hyvä laittaa yksi paikka kerrallaan noita ilmenneitä vikoja kuntoon. Pääsee kuitenkin jo nauttimaan ajamisestakin!
     
  14. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Elän siinä ymmärryksessä, et niitä vanhan mallisia, keloilla olevia säätimiä pystyy ja pitäskin säätää kohdalleen. Ainaki buikissa sitä voi vissiin säätää. :oops:
     
  15. generalo

    generalo Gearhead

    Juu, tuttua muussia tuo butyyli. Aman tuulilasi on sen kanssa läiskitty paikalleen, tosin siinäkin on varmaan alkuperäinen tiiviste vielä, eli kovettunut niin ei tunnu kunnolla pitävän sen butyylimassankaan kanssa. Ei taida olla mitään järkevää konstia saada paikkailtua lasin ollessa paikallaan? Vähän ehkä pelottaa tuommosen tarviketiivisteenkin sopivuus, onneks yks kaveri on ollut ennen lasihommissa töissä, nii vähän helpottaa.

    Säädin tässä on käsittääkseni sisäinen, ilmeisesti piti olla ihan joku uudempi GM laturi?

    Joo, tuommosia vikoja mitä voi korjailla vaikka mökillä kun on työkalupakki mukana kontissa :D Tässä kesällä vois kerätä rytmiryhmän kyytiin ja käydä täällä nappaamassa kuva:
    [​IMG]
     
    miguelo, isalmela, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    On hyvännäköönen pirssi, sopiva stance....
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toi takaikkunan vuotohan on jo disainissa huomioitu... Hattuhyllyn pellissä on "rännit" vedelle. Harmi vaan, et tyhjennys on kontin tasanteelle. Lisäsin just omaani pienet putkelliset kourut siihen tyhjennyskohtaan ja vedin letkut pihalle. Toimii.
     
  18. Filth

    Filth 3rd gear

    Sikan valmistama butyylimassa ainakin lähtee auringossa ajan kanssa painumaan tuossa "kanjonissa" ja sitten kusee jälleen lasi, joutuu lisäilemään tai käyttämään muuta... tälle kesälle testiks ostin jotain wurthin valmistetta lisäilyyn josko ois parempaa...
     
  19. coupe60

    coupe60 Gearhead

  20. generalo

    generalo Gearhead

    Tässä ei toiminut pissapojan pumppu ja säiliökin puuttui, onneks orkkis katkaisija on ehjä. Piti vähän askarrella. On niin tylsän näkösiä ne muoviset tarvikesäiliöt, nii arvelin vähän tuunata. Kiinasta parin euron pumppu ja lasinkeräyksestä kossupullo.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Kylläpä lentää kusi iloisesti. Vielä pitää suuttimia suuntailla.

    Ajovalopäivitys ois seuraava homma, osat olleet hommattuna jo pitemmän aikaa, vuan kun ei ole kerennyt tai huvittanut.
     
    freetime-cruiser, miguelo, LPV ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!