Bemmi (!) e30 316

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja maverick999, 21.5.2020.

  1. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Siinä se sit olis osina. Mahtaisko olla niin että suosiolla jostain toinen kone ja tekee tota silleen ”pikkuhiljaa” kun jaksaa. Palotiloja vois muotoilla, koneistuksia tarvii ja paljon uutta osaa... Nokka-akseli ja nostajat menee varmaan uusiksi, sylinterit poraukseen, uudet männät ja se öljypumppu pitäis vielä korjata tai uusia. Rahan ja ajan menoa ainaki olis tarjolla, mutta sitähän elämä on.
    Tuolla yhdessä sylinterissä on kyllä pomppinu joku metallipala selkeesti
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Osien putsausta. Liuotinpesu ja diy-soodapuhallus
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 13.6.2020
    juko7, Aake-cc, FuryIII '71 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. isalmela

    isalmela Gearhead

    Asiallista tee-se-itse meininkiä!
     
    maverick999 tykkää tästä.
  4. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Alumiiniosien kiillotusta sekä kaasaritemppaa
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Mikä tuo Bemarin kaasari on mallilltaan?
     
  6. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Weber 32/34 DMTL
    Orkkiksena ollu Pierburg, mutta vaihdoin tohon korvauskaasariin joskus 2012(?)
     
  7. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Männät (orkkis +0,5mm) löytyi Australiasta samoin kuin öljypumppu.
    Myös muuta osaa tilailtu (kaikki yläkerran osat, vesipumppu, flektin visko, täys tiivistesarja jne). Odotellessa viimeistelin vanhoja osia paremman näköisiksi.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuo kilikolimaali ei ole kyllä kestävintä mahdollista, mutta pelkällä teräsharjalaikalla jäi liikaa mustaa korroosiota. Lohko ei sentään ole kilikolia vaan Miranol/Hammer-seosta
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Hienoa jälkeä. Tämä jäi kiinnostaa, että mistä moinen tämmöiseen ideaan? Ja millaista sekoitussuhde siinä on ja onko se penselillä maalattu?
     
    maverick999 tykkää tästä.
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Miranolia on perinteisesti suosittu moottorilohkoon, mutta se oli normaalia harmaata, ja sattui olemaan metallinhohto-Hammeria myös joten sekoitin alkuun lähes 50/50 noita ja annoin päivän kuivua (joo tiedän ettei Miranol kuivu läheskään päivässä) ja koska ei ollut vielä läheskään tarpeeksi hopeinen, niin vedin päälle pelkän Hammerin. Ihan pensselin kanssa, tuo Hammer tasoittuu ihan ok. Jännä nähdä miten pysyy.
     
  10. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Jotain muka valmista taas :p Kaasariin laitoin vähän isommat suuttimet tulevaa pikkuviriä varten.
    [​IMG]

    Nyt olis tilattu jyrkempi nokka-akseli sekä jäykemmät venajouset, ylikokomännät ja öljypumppu. Tein nokkapyörään säädön jotta saa venttiiliajoituksen kuntoon. Ketju on kuitenkin jo vanha ja parin kansiremontin höyläykset kohta kannessa. Saa nyt nähdä kasaanko uudella vai vanhalla ketjulla/pyörällä...

    Laskeskelin että 0,5mm ylikokoon poraus nostaisi puristuksia noin 0,1:llä. Kansi on jo kerran oikaistu, kohta toisen kerran. Se nostaa vähän lisää. Saa nähdä mitä Schrickin 292 nokkakeppi vaikuttaa dynaamiseen puristukseen. Kuitenkin pitäisi vielä olla nakuttamati 98:lla. Vastaava vanhempi versio tästä moottorista on ollut kuitenkin 1:10 rutuilla.

    Jos joskus saa räikän käännettyä kiinni ja koneen kasaan, alkaakin sellainen alue mistä en sitten tiedä mitään, eli kaiken kuntoon säätäminen. Varmaan ekana se nokan ajoitus sellaiseksi kuin pitää, sitten sytkää ja kaasaria vuorotellen.
     
    Muokattu: 14.7.2020
    isalmela ja Vermilion tykkäävät tästä.
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Hiphei, viripalikkaa tuli postissa. Toivotaan että kaasari riittää tolle kepille (ja että vakio bensapumppu riittää kaasarille ja että rutut on ok tuolle setupille ja ja...)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 14.7.2020
    Gary Grand, isalmela ja mpower tykkäävät tästä.
  12. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Jännä ettei tullu mitään ohjeita mukaan. Kai tuo pitäis ekana varovasti sisäänajaa jne
     
  13. maverick999

    maverick999 Gearhead

    On uudet keinut. Vanhat oli aika urilla ja kulahtaneet.
     
  14. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Toi on jännä homma kun tulee saksasta tai vaikka englannista euroautoon nokkakeppi niin mitään sisäänajo-ohjepapruja ei tuu joukos. Jenkkikoneeseen kun tilaa niin on vihkollinen luettavaa:) Kyllä se sisäänajo on suotavaa, joskus paskoin huolella fordin ohc nokan, johtui huonolaatuisista seuraajista mut sen jälkeen toi homma on tullut tehtyä perusteellisesti. Jos et mitään ohjetta löydä, niin 20min 2000-2500rpm on paree kun ei mitään. Öljyn sekaan kannattaa myös laittaa zddp lisäaine esim. redline.
     
  15. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Varmasti näin ja nokan rampissa laahavaa pintaa enemmän verraten työntötankomottiin.
    Mulla ei oo noista bmw osista mitään kokemusta, mut fordin paskat sisäänajan jatkossakin:)
     
  16. cmro85

    cmro85 Gearhead

    En halua maalata piruja seinille, mutta olet valinnut liian jyrkän nokka-akselin tuolle moottorille..

    Puristukset jää turhan alas ja tuo kaasuttimesi tuskin soveltuu 292 110lca nokalle.
    Tulee ongelmia saada päästöistä läpi koska tyhjäkäynti tulee olemaan heikko.


    Dcoe tai dhla pari, niin saa käymään hyvin tyhjäkäyntiäkin.

    Minulla oli 280 110lca ja ruisku 11:1 ja siinäkään ei tyhjäkäynti mitenkään tasaista ollut.
    Päästöihin piti hieman kikkailla..

    Laita vakio nokka ja tuplakaasuttimet. On kiva ajaa kun vääntää alhaaltakin hyvin.
     
  17. maverick999

    maverick999 Gearhead

    :cool:
    Noita on muutkin rakennelleet ja kuulemma toimii, kuulemma DMTL riittää, 84 ei ole varmaan päästöongelmaa. Uskoisin että idle pysyy aisoissa. Bemmifoorumin mukaan 284 nokka on vielä ”liian vakio” ja 304 tarvisi jo muuta osaa/lisää ruttuja, siksi päädyin 292:een. Schrick pitäisi mennä sellaisenaankin ilman muita muutoksia. Jännä nähdä, mutta luotto on kova. Kaasarit voi olla se minkä joutuu päivittämään jos joutuu. Tuossa videossa taitaa olla 32/36 DGV, itellä 32/34 DMTL
     
    Muokattu: 15.7.2020
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kokeilen Weberiin pykälää suurempia jettejä.
    Alun perin oli:
    prim idle 55
    prim main 175/F22/117
    sec main 200/F25/125
    sec idle 60

    Uusi setuppi jolla lähden kokeilemaan (joskus)
    prim idle 60
    prim main 175/F22/130
    sec main 200/F25/135
    sec idle 55
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Rehellistä tunarointia. Yritin rautapakosarjan halkeamaa hitsata Migillä. Kuumensin toholla niin paljon kun kuumeni (en saanut tuolla omalla paskalla hehkumaan, mutta yrittää piti hitsata). Annoin jäähtyä normaalisti, mutta eipä vaikuta pitävän.
    Kolme vaihtoehtoa tästä eteenpäin:
    -Uusi yritys paremmalla toholla
    -Ostamaan joku hyvä puikko
    -Valusatsi mäkeen ja tekemään diy-pakosarja
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 19.7.2020
    isalmela tykkää tästä.
  20. tourist-ace

    tourist-ace Gearhead

    Joskus hitsannut valupuikolla muutaman sarjan, lämmitys (ei punaiseksi asti) , hitsaus pieni sauma kerrallaan, vasaroida heti saumaa (venyy ja poistaa jännitystä) ja viimeiseksi uudelleen vähän lämmittää ja upottaa hiekkaa jäähtymään. (jäähtyy hitaasti) . Toinen on kuulemma hitsata rosterilangalla. Jätin myös saumat hiomatta hitsauksen jälkeen.
     

Kerro tästä muillekin!