Bemun vanteet letukkaan.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Make.S, 20.8.2009.

  1. Make.S

    Make.S Gearhead

    Onko kukaan laittanut tälläistä setti ja millä et-luvulla saadaan toimiva paketti.
    Jos muutaman millin liian iso keskireikä tai pulttijaossa puolen millin heitto häiritsee, kannattaa sivuuttaa tää topikki. :wink:
     
  2. SRV

    SRV 1st gear

    Mikä letukka?
    Mikä Bemari?

    :eek:

    Letukka/Bemari löytyy aika paljo noita vaihtoehtoja...
     
  3. karra

    karra Double Gearhead

    MPST67:n 1967 Roadsport Chevellessä on alla BMW M5 17" vanteet. ET lukua en tosiaankaan tiedä, mutta jakohan on se 4.5" eli 114.3 mm. Ne istuu hitusen sisällä mutta eipä ole tarvinnut levikkeitä :) . Renkahat on 245/45 kokoa.
     
  4. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Eikös M5 jako ole 5x120 eikä 114.3?

    ET on luokkaa 20 tai pienempi
     
  5. ata

    ata Gearhead

    Ainakin 3-sarjan Bemareissa on 5x120 mm jako, minulla on meinaan sellaiseen tarkoitetut vanteet Pontiacin alla, sama jako käsittääkseni on muissakin Bemareissa. 3-sarjan ET vain on omaani sopiva, 5-sarjalaisen vanteet tulisivat siinä liian ulos.
     
  6. SRV

    SRV 1st gear

    Kyllä!
     
  7. DaFox

    DaFox Gearhead

    BMW 5-pulttinen jako on 5x120mm eli letukan 5x4.75" on "vastaava"

    Vanhoissa BMW malleissa joissa on ollut 5-pulttinen jako, on käytetty vanteita joissa on mahdollisimman "pieni" ET-luku (15, 20 ym.). Näin vanteet "levittävät" ulospäin.

    Uudemmissa taasen ET-luku on ollut siinä 40 kieppeillä ja vanteet "levittävät" sisemmäs.

    Pienet ET.t oli 500-700-800 sarjoissa -95 asti.

    Suuremmat ET.t 300 sarjassa -91 alkaen, muissa -95 ylöspäin.
     
  8. SRV

    SRV 1st gear

    Ei ole M5 vanteet jos jako on toi.
     
  9. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Tuo oli oikeastaan retorinen kysymys: jako on siis 5x120 M5:ssä
    Muissakin 5 sarjalaisissa tuo jako on tuon 5x120. Näissä jopa ET osuu suht lähelle ollessaan tuon 20 ja vähemmän.

    Vanhemmassa 3 sarjassa jako on 4x100 poislukien M3 siinä on 5x120.
    ET heittelee sittä näissä riippuen onko neliveto vai ei mutta ei oikein tuo 4x100 sovikkaan chevyyn :) Myös noissa uudemmissa ET on liian suuri 3 sarjassa.
     
  10. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  11. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Kivat ruuvata levyn/rummun sisältä kiinni :rotfl: ja läpipulteilla vanteisiin

    Katos mihin suuntaan noi toimii, siis muuttavat janon 4x100 bmw:ssä sopivaksi 5x120 vanteille.

    En sitä sano että ei vois noita spacereita/adaptereita tehdä toiseenkin suuntaan mutta ei ole ihan validi ratkaisu tuollainen ellei ole kyseiselle vanteelle hyväksytty malli.
     
  12. Make.S

    Make.S Gearhead

    Elikkä pientä et-lukua vaan hakemaan.
    Ajatus lähti siitä kun n. 7v sitten mulla oli eka jenkki (nova), ja kaveri tarjos bemun vanteita siihen, mutta muistaakseni vanteenreuna otti raidetangonpäähän kiinni...
     
  13. Jalo***viina

    Jalo***viina 1st gear

    BMW 16" BBSsiä kokeilin 3gen firebirdiin ja otti raidetangonpäähän kiinni ja tukevasti..ei riittänyt 5mm spacerikaan mutta eipä tullut sitten katottua ETtä.mun mielestä toi mitätön pulttijaon ero ei meinaa mitään mutta suosittelen keskitysrenkaiden käyttöä..
     
  14. karra

    karra Double Gearhead

    No niinhän se olikin. Olin jo unohtanut jutun, meinaan kun etsittiin sadekelin renkaille vanteita ja hypisteltiin BMW:n sellaisia niin siinä olikin isompi eli juuri tuo 5x120 mm. Selvisi sitten että jakohan on se 4.75 eikä 4.5 mitä itse luulin Chevellessä olevan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja eihän mersumies voi bemarin vanteista tietää :oops: .
     
  15. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Eikä edes bemarin. Bemuissa on vaan kahta jakoa, 5x120 ja 4x100. Pääosin E28-32-34-38 korisiin bemuihin sopivat vanteet käy 4.75 jakoisiin. Keskireijät on noissa 72.5mm

    Ja vielä ot. Mulla on tulossa E32 seiskaan taas jenkkivanteet :D American Racingin uudet 5-spoket 17" ja taakse tietty levein mitä löytyy eli 11" leveät
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Mulla olisi kaupan bemarin vannesarja jotka mahtuvat ainakin 2 ja 3 gen camaroihin. 8,5/9,5/16.
    041-5263278
    200 euroa
     
  17. Make.S

    Make.S Gearhead

    Kävin äsken hakemassa 8 x 18 et 15 bemun vanteet 235/40 kumeilla, ja on kyllä komian näköiset pienessä novassa.
    Vielä kehän koristepulttien irroitus, keskusta pulverilla mustaksi ja ensikesänä muutoskatsastus ja kovaa ajoa. 8)
     
  18. Walde

    Walde 1st gear

    Täähän on mielenkiintoista. Mites vanhoja Bemun vanteita tulis etsiä että löytyis 5,5" - 6" kapeata? Mun X-runkoisessa -58:ssa kun ei ole liikoja tiloja levitellä ainakaan sisäpuolella.
     
  19. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Pitääkö olla isotkin vanteet?

    E28 malleissa on 14 tuumaista 6 tuumaa leveätä vannetta saataville.
    Eli siis vm84 alaspäin.
     
  20. Walde

    Walde 1st gear

    ^ 15" x 5,5" ai 6" leveetä.... pitäisi saada levyjarrut eteen mahtumaan.
     

Kerro tästä muillekin!