Bensaa alipaineletkuissa ym käyntihäiriötä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kimmo-89, 11.5.2022.

  1. Kimmo-89

    Kimmo-89 2nd gear

    Datsun L28 kuutoskone kaasarilla.

    Tyhjäkäynti aavistuksen epätasainen ja putkesta kuuluu röhkimistä sekä mustaa savua/nokea.
    Tulpat nokiset.
    HC ppm oli katsastuksessa 700.

    Virranjakajan alipainekalvo oli lähes täynnä bensaa.
    Kaasarin vieressä oleva kaasutankoon liittyvä alipaineventtiilin letku oli sisältä myös kostean näköinen.

    Lisähuomiona mainittakoon että ilmastointikompura kytkeytyy päälle bi-level asennossa, eli asetus joka puhaltaa sekä kojetaulun edestä että jalkatilaan.
    Säätörullassa on erikseen AC kohta, mutta kompura kytkeytyy jo bi-level kohdalta.

    Letkut ym ainakin konetilan puolella vaikuttaa ehjiltä ja sormitestillä myös kalvot toimii, ei palaudu kun reijän tukkii.

    Venttiilit säädetty ja puristukset mitattu, muuten tasaiset 12.5bar paitsi kolmosella 13.5bar.

    Uudet kärjet, konkka, tulpat ja johdot piti itse rakentaa. Nyt häiritsee televisiota ja iskee näpeille jos johdon irrottaa.

    Niin, ja kaasarissa uudet tiivisteet ja neulaventtiili. Ultraäänipesurilla kaikki osat pesty.

    Mistä voisi kiikastaa?
    Kunhan saan käsiini imu/pakosarjan tiivisteen, vaihdan vielä sen.
    Kannen ja venttiilien vikaan en toistaiseksi usko. Vähän kilometrejä ja edellisen omistajan mukaan käynyt hyvin, jonka jälkeen seissyt aika pitkään.

    Epäilen itse imuvuotoa esim manifold tiivisteessä, mutta tuleeko mieleen muuta?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuo lämmityslaitteen Bi-Level asento kuulostaa vähän siltä että sen A/C kuuluu ollakin päällä silloin.
    Lämmityslaite pyrkii pitämään asetetun lämmön päällä jäähdyttämällä/lämmittämällä ilmaa haluttuun...samalla se poistaa kosteutta ilmasta ja ikkunat pysyy paremmin auki.

    Joku eBay:sta napattu Datsunin lämppärin säätimen kuva.
    [​IMG]

    Kuulostaa siltä että kaasarissa on kyllä jotain mätää kun menee noin rikkaalla ja putkesta tulee palamatonta mustana...bensapinta, alipaineletkujen kytkentä jne.
    Sytytyksen ajoitus varmasti oikein ja ennakon säätö toimii jakajassa ?
     
  3. Kimmo-89

    Kimmo-89 2nd gear

    Bi-level on myös niissä jossa ei ole ilmastointia. Pitää tutkia tuon toimintaa, mutta mielestäni ei kuulu kompura lähteä päälle silloin.
    Tässä vielä kuva.
    [​IMG]

    Bensapinta Ok ja letkut näyttää olevan ok.
    Virranjakajasta oli mekaanisen säätimen toisesta painosta jousi poissa, jonka väliaikaisesti korvasin itsetehdyllä, joka ei ihan vastaa sitä toista. Ei ollut vaikutusta käyntiin.
     
  4. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Suostuuko se käymään laihemmalla? toimiiko / onko imusarjan esilämmitys käytössä?
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Sekin on mahdollista, että joku aiempi rassaaja on käynyt suuttimia läpi neulan tai rautalangan kanssa. Tyhjäkäyntipiirissä mennään äkkiä seoksissa pieleen. Seosruuviin nyt ensin kiinni, jos ei ole jo käyty?
     
  6. Kimmo-89

    Kimmo-89 2nd gear

    Autoa ei hirveästi ole rassattu, vähän kilometrejä ja seissyt.

    Tyhjäkäynnin seosruuvi vaikuttaa vain vähän käyntiin ja on nytkin varmaan 5 kierrosta auki.

    Kaasaripuoli on hyvinkin siistin näköinen.

    Yöllä tuli mieleen tehoventtiili ja sitä alipaineella ohjaava plunger.
    Tehoventtiili toimii puhallustestillä ja hampaalla nastaa painamalla. Vaikuttaa Ok.
    Myös plunger toimii suulla ja letkusta imemällä. Pitää vaan tukkia toinen alipainekanava ensin.

    Alipaineella toimiva kiihdytyspumppu/kalvo ei juurikaan liiku kun kaasun laittaa pohjaan.

    Ja koska bensaa oli jakajalle menevä alipaineletku täynnä (kaasuläppä ohjaa suoraan alipainekanavaan) niin epäilen ettei yksinkertaisesti kehitä riittävästi alipainetta.
    Kenties tästä syystä alipaineletkussa oli bensaa kun ei jaksa imeä ja samasta syystä plunger ei jaksa imeytyä ylös, pitäen tehoventtiilin auki ja käy jatkuvasti rikkaalla.
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Viisi kierrosta? Yleensä kait perussäätö on jotain puolitoista kierrosta auki, ainakin eurooppalaissa kaasareissa. Jos tyhjäkäynti on rikkaalla, niin tuossahan se vika voi hyvinkin olla, liikaa seosruuvi auki.
     
  8. Kimmo-89

    Kimmo-89 2nd gear

    Se oli sen verran auki jo ennen kaasarin käsittelyä.
    Vika ei korjaannu ruuvista. Mitä enemmän kiinni sitä enemmän putkessa röhkii.
    Huomioitava että Saudi-Arabiasta tuotu, tuskin tehty Suomi-säätöjä mutta on sillä täällä toimivana ajettu.


    Vanhat tulpat oli terveen väriset, laitoin ne kiinni ja kävi hetken paremmin, kunnes alkoi putkesta taas pölistä mustaa.

    Kumminko päin pääsuuttimet yleensä on autoissa?
    Räjäytyskuva neuvoo primaryn (koko 132) tehokanavaan ja secondary (koko 200) suuttimen kaasu / ryyppykanavaan. Voisko kirjassa olla virhe...
    Testasin toisinpäin, mutta kävi liian laihalla. Räjähteli imusarjassa ja ryypyllä otti 2500 kierrosta.
     

Kerro tästä muillekin!