Bensaa venäjältä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Projektipäällikkö, 22.5.2008.

  1. HV

    HV Gearhead

    Lauantaina 2.6 Puikkola 92 oli 26.70 ja kurssi millä vaihdoin 40.80 eli litralle jäi 0,654 €
     
  2. fisu

    fisu Gearhead

    Sveton BTK:lla 30.90 92 ja kurssi tänään 41.81, pe oli vain 40.85 8)
     
  3. 3191699

    3191699 1st gear

    Kellään tietoa, miten saada käyttiksestäni vm 2000 volvo S80:stä bensaa tankista? Ihan korjausta varten tietenkin kyselen :odroll:. Letkulla ei saa "imettyä" mitenkään (parhaimmillaan saanut jopa 4m letkua menemään, mutta letkun pää ja polttoaine eivät vaan kohtaa toisiaan).
     
  4. kmovat

    kmovat 1st gear

    regulta lähtee paluulinja tankkiin, siitä liittimestä auki, sopiva liitin ja letkunpätkä tilalle, autokäyntiin ja avot kaikki paluulinjan bensiini meneekin kanisteriin...
     
  5. kmovat

    kmovat 1st gear

    tai nopeempi on ku tulolinjaan pistät y-haaran ja siitä letku jossa pallohana. ylimääräsen letkukiepin konehuoneessa voit sit tullipoliisille selvittää huoltotoimenpiteenä :)
     
  6. 3191699

    3191699 1st gear

    Kokeilin äsken tätä. Hyvin tulis ainetta, mutta kun auto ei käynnisty silloin, kun paluulinjasta on letku kanisteriin. Startatessa tulee ainetta oikein paineella, mutta on akulle ja startille hupaa toimintaa. Pitää varmaan olla "vastapaine" tms, että järjestelmä toimii. Jonkun releen ohittamalla sais varmaan pumpun pyörimään ilman moottorin käyntiäkin, mutta kun ei tiijä että minkä.

    Tuolta tulolinjaltakaan yrittäessä ei bensapumppu pyörähdä kuin alle sekunnin ja antaa vain pienen ruikkauksen.
     
  7. T.hilter

    T.hilter 3rd gear

  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

  9. fisu

    fisu Gearhead

    jaa, 30.90 on 92 BTK:lla ollu ainaki vuoden ihan siin rajalla, viimeks tänään pönötin 4h siellä :rotfl:
     
  10. Keksinaattori

    Keksinaattori 2nd gear

    Jaa tällanenkin ketju.. Reilu 3v olen nyt käynt kerran pari viikossa svetossa tai vaalimaalla ja pakko sanoa et ikävä on sitä hintatasoa mikä silloin oli. Lisäksi nykyään ei tahdo olla sellaista idioottivarmaa aikaa ja päivää jolloin pääsis ilman jonotteluu läpi. Noh, kirja mukaan ja dodgessahan on mukavat penkit 8)

    Tankkaako se fisu vanhalta valtion asemalta? Kehtaiskohan itsekin kokeilla 92-oktaanista dodgessa kun on vielä halvempaa ja halpuushan se on syy miks rajan takana ravataan, mutta jos se ei siitä tykkää niin 150l on sitten turhaa bensaa :D

    Vielä se et miten se on mahdollista et viime viikolla ja eilen osuin samaan aikaan tulliin saman ram vanin kanssa. Eri päivä ja eri aika eikä noita ram vaneja muutenkaan ole kovin usein silmiin osunut paitti vp-kuljetuksen pihassa seisova yksilö.
     
  11. fisu

    fisu Gearhead

    eiku het siin vasemmalla olevalta uudelta BTK:lta, ei tuu vettä eikä mujua mukana niinkuin sieltä "pytty"asemalta, 92:sta vaan koneeseen kun nää wanhukset tuntuvat tykkäävän siitä 8)
    Juur hukkasin -97 Vectra 2.5 V6:n ja sekin murajas mukavasti sillä kun 91 ol minimioktaanit...
     
  12. Keksinaattori

    Keksinaattori 2nd gear

    En mie siinä maanpäällisillä tankeilla varustetul punasel asemal käy vaan sveton takapuolel on toinen BTK:n asema. Siitä punaselta tankkasin kerran 62litraa 95oktaanista 626 mazdan 55litran tankkiin eikä ees valo palanu venäjälle mennessä!
    Taka-asemalla kun on ruplan halvempaa tuo 95 niin mikäs siinä on sinne ajellessa.
     
  13. fisu

    fisu Gearhead

    myökii kerran käytiin sitä kauimpana olevaa asemaa luuppaamassa ja todettiin et tarvii olla joku 4X4 ajoneuvo et pihaan pääsee :poff:
    Se rajan BTK on kuitenki siisti ja 24/7 sekä sieltä kahviosta saa tupakitkin matkaan 8)
     
  14. olle

    olle 3rd gear

    Tapasin tuossa viikolla tutun harrastajan itärajan pinnassa,molemmilla meillä samanlaiset autot.Ihmettelin autoa takaapäin katsoessa että ompa bensa tankki alhaalla.Normitankkihan on 76litraa,Hänellä 120 litraa,kehui juuri tulleensa Svetosta.
     
  15. karra

    karra Double Gearhead

    Tuli heitettyä balttian reissua Tahoella. Ajoin keskiviikko-illaksi Pietarin eteläosaan, lähelle Pulkovon kenttää jossa olin kolleegalla yötä. Matka kesti 6 h josta noin 4 h tärvääntyi rajan ylitykseen. Meiltä tuli Viipurin Lukoilille noin 60 km ja siitä edelleen 180 km sinne Pietariin. Ajoin ns patotietä eli kehätien länsipuolista osaa Krondstadtin kautta, siellä ei ole ruuhkia kuten itäpuolella.

    Torstaina starttasin noin 6.30 Kiovan tielle suuntana Pihkova ja siitä eteenpäin Viron rajalle ajaen Riikaan vievää maantietä ja määränpäänä siis Riika. Matkaa tuli 560 km josta 340 km Venäjän puolella. Virossa tie kulki 20 km ja loput 200 km oli Latviaa. Muuten matka OK ja tiekään ei kovin pahassa kunnossa mutta Viron rajalla Venäjän puolella meni 7 h jonossa. Koko matkaa kesti keskiviikkona noin 14,5 tuntia siis.

    Tiesin rajan ruuhkaisuuden mutta alempi rajanylitys suoraan Latviaan olisi kiertänyt jonkun verran ja tiestö siellä on kuulemma huonompaa. Olin varautunut 1-3 h jonoon mutta tuo oli kyllä yllätys, jos olisin tiennyt sen niin olisin ajanut alakautta. Yritin kysellä jonossa porukoilta jonotusajan arviota ym mutta siellä ei kukaan puhunut englantia. Muut jonottajat olivat lähinnä latvialaisia bensatrokareita jotka käyttävät tätä raja-asemaa koska Viro ei rajoita bensan tuontia Venäjältä kuten Latvia taas tekee. Siksi se suora rajanylitys Latviaan olisi ollut varmana paljon joutuisampi. Noilla ”ammattilaisilla” ei ollut mikään kiire ja paniikki; hymyssä suin jonottivat... täytin tankin vielä siinä just ennen rajaa kun hekin tekivät niin että jonosta poikkesivat tankilla kunhan takana tulevan kanssa sopivat että pääsee takaisin jonoon jälkimmäisen edelle. Minua ennen oli ykköskopan Voyager johon hemmo lorotti tankkiin 265 litraa bensaa. Tokaisin että ei taida olla orkkis tankki johon hymähti että ei toki. Toinen latvialainen moitti minun chevyn 114 l tankkia pieneksi. Sen verran tuo venäjä taittuu että pystyin kommunikoimaan alkeellisesti.

    Oli siellä seassa muutamia virolaisia autoja, mm pari Fordin vania, letukan pikappeja ja Suburban. Latvialaisista noin puolella oli 90-luvun puolivälin Passat johon sopii se 90 l tankkiin kun tietää niksit. Kun olin saapunut siihen jonon päähän taakseni tuli sitten kantti-lada vanhoilla viron kilvillä. Eikös se pappa sitten täräyttänyt ladallaan letukkani perään kun sähläsi jotain alamäessä eikä saanut jarrutettua. Minulta meni vetokoukun kuulan krominen suojakuppi halki ja laatokan puskuri vähän kärsi... pappa selitti kovasti venäjäksi jotain mutta sanoin että nietsiovoo njet probleem.

    Yksi kivi tuli tuulilasiin johon jäi pieni jälki mutta ei siis haljennut. Se lensi kun täysperävaunurekka antoi tietä edelläni menevälle ohitusaikeessa olevalle autolle. En kerinnyt hidastamaan ajoissa kun se rekka oli jo pientareella ja kivet vaan sinkoili.

    Riikasta ajoin Tallinnaan perjantaina noin 300 km poiketen Pärnussa. Tänään sitten klo 13 lähdin Tallinkin lautalla kohti Helsinkiä ja iltapäivästä sitten kotiin Lappeenrantaan. Ostokset Tallinnassa oli tehnyt Tallinkin pre-orderina mutta vierailin heräteostoksilla vielä parissa putiikissa siinä ”rannassa” sekä Tallinnan Prismassakin tuli käytyä eilen.

    Ei oikeastaan mitään ongelmia ollut tällä vajaan 1400 km matkan aikana. Mittasin kulutusta kun tankkasin Pihkovassa, se oli ennätysalhainen eli 12,8 l sadalla. Aikaisemmin olen päässyt 13.8 lukemaan mutta nyt autossa on uusi virtaavampi (ja äänekkäämpi) pakoputkisto; auto myös tuntuu kulkevan pirteämmin.
     
  16. karra

    karra Double Gearhead

    Sen verran oli vastoinkäymisiä että Riiassa Central Part Hostelin huoneessa ei ollut omaa kylppäriä, se oli käytävällä. Booking.comin varauksessa oli kyllä maininta siitä ja lisäksi "kitchenette" mikrolla, jääkaapilla ym mutta sellaista huonetta ei ollut vapaana. Hinta 60 euroa sis askeettisen aamiaisen ja vartioidun/kameravalvotun portin takana olevan pysäköinnin hotellin sisäpihalla. Hostel oli ihan keskustassa, 5 min kävely vanhaankaupunkiin ja Daugavajoelle eli ei paha hinta siis.

    Tallinnassa oli aivan vanhankaupungin kupeessa (Kalev Span vieressä) uudehko hotelli Braavo jossa myös parkipaikka portin takana sisäpihalla. Olisi ollut kuntosalit ja saunatkin samaan hintaan, 65 euroa booking.comin kautta, normaalihinta olisi ollut 229,- .

    Nyt eilen venäläiset olivat olleet töissä ja taas on sitten 3 pv vapaa, tankkaajille tiedoksi:

    http://jasentiedote.kymi.chamber.fi/ind ... uonna-2012

    Seuraavat vapaat heillä sitten onkin vasta marraskuussa.
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Joo eilen illalla pyörähdin Viipurissa ja hiljaista oli SINNEPÄIN. Suomeen saikin jonottaa mutta hyvin nopeasti pääsi suhteessa autojen määrään.
     
  18. T.hilter

    T.hilter 3rd gear

    Ilmankos oli porukkaa latikkanaan, mutta pitkää jonoa ei silti ollut. Suomen tulliin piti vaan jonottaa. Meinaakohan sujuva ylitys sitä viisumivapautta?
     
  19. T.hilter

    T.hilter 3rd gear

    Nytpä tökkikin jonkin verran. Onko joku taas kärähtänyt piilotavarasta kun lattiamattojen allekin katsoivat ja takapenkki piti kaataa vaikka jo katsoivat takakontinkin? Jostain syystä 300mm linssin kuljetusbägi ei tälläkään kertaa kiinnostanut yhtään vaikka muuten oli niin tarkkaa.
     
  20. 3191699

    3191699 1st gear

    Pohjois-Karjalainen paikallisradiokanava toitotti myös nettisivuillaan näin tänään:

    "Niiralassa on ruuhkaa
    20.6.2012 Niiralan raja-asemalla on tänä aamuna jonotettu tunteja. Rajanylitykseen on joutunut jonottamaan menoliikenteessä kahdesta jopa kolmeen tuntiin ja tuloliikenteessäkin tunnin, kertoi aamun Ruuhkaraportti. Tänään on myös Venäjän puolella rajaa otettu käyttöön uusi tulli-ilmoitus."

    Mikä lie tämä uusi tulli-ilmoitus? Ken tietää?
     

Kerro tästä muillekin!