bensalinjat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SRV, 21.3.2006.

  1. SRV

    SRV 1st gear

    Nii mikähä ny olis se "oikea" valinta bensalinjojen materiaaliksi? Oli kiva kuulla mielipiteitä/kokemuksia. Mitä kannattaa laitta ja mitä ei. Itellä on tommosta kuorma-auton muovista jarruputkea jemmassa. Pitäs kait heittää johkuu bensa kippoon uiskentelee ja kattoo miten käyttäytyy.. :eek:
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Bensankestävä kumiletku. kaikki muut on vääriä. :wink:
     
  3. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    itte tein hydrauliikka putkesta
     
  4. Anssi

    Anssi Gearhead

    Ei se kovin erikoisesti taida käyttäytyä :wink: Tein omaan harrastepeliin bensalinjat tuosta kamasta, eikä ainakaan vielä ole ollut ongelmia. Kunnolliset liittimet vaan päihin. Nailonputki on helppo vetää mutta ei taivu sentin säteelle. Näitähän on massatuotantopeleissäkin.

    Ei kai sellaista oikeaa valintaa olekaan. Kukin tekee siitä, mikä itselle/autolle parhaiten sopii. Tuo nailoni ei ainakaan ruostu, eikä käsittääkseni tule kovettumismurtumaongelmaakaan. Tosin, tuskin sitä tulee kupariputkeenkaan, jos se ei pääse yhtään elämään.. Onhan noita vaihtoehtoja. Letkuja, rosteriputkia jne..
     
  5. SRV

    SRV 1st gear

    Joo siks laitoinki toho lainausmerkeissä OIKEA valinta. Ku noita mielipiteitä on aina yhtä monta ku jätkiä. Itekki tehny noita bensalinjoja kyl mut vehkeet on myyty hyvis ajois pois..! :wink: Eli pidemmältä ajalta ei kokemuksia että kestääkö/toimiiko vai ei. Ainaki toi muoviputki helppo työstää.
     
  6. glock21

    glock21 3rd gear

    Ittellä on Caminossa Al-putkesta, liekö Earl`s/XRP.
     
  7. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Bensaletkuissa pitäis olla nailonit sisällä, koska bensa tulee kumista läpi ajan x päästä. Varsinkin, jos bensaa kulee suuremmalla nopeudella/paineella letkuissa.
     
  8. mätkä

    mätkä Gearhead

    Kumiletkua ei ainakaan kannata vetää jos haluaa jotain pidempi aikaista. Ainakin joka pommikoneeseen on saanut olla vaihtamassa halkeilleita kumiletkun pätkiä saati, että koko linja olis letkua. Itse vedin kupariputkea, pitäis kestää pitkään.
     
  9. Super Mario

    Super Mario 1st gear

    just virittelin sellasta nailon putkea auton alustaan ja uskoisin sen toimivan. jos ei pelitä, ni kyllähän se sitten vuotaa :p
     
  10. lake ender

    lake ender Gearhead

    Aluputkea ja teräspunosletkua xrp/earls/tms. liittimin. Maksaa 100 kertasesti kun kumiletku ja klemmarit, mutta on ne niin hienoja hypistellä käsissä.... :oops:
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mulle taas varmaan nauretaan, mutta; Itse olen käyttänyt löijättyä kupariputkea. Sen saa ujutettua alkuperäistä reittiä, saa taivutettua putkentaivuttimella (tai jopa käsin) alkuperäiseen muotoon ja siihen saa alkuperäiset ainoat oikeat kierrenippaliittimiet edullisella jarrunippatyökalusarjalla. Jopa polttoainepumpun ja kaasuttimen välin pystyy hyvin tekemään. Kumiletkua ainoastaan rungon ja koneen (polttoainepumppu) väliin.

    Kupari on jaloa metallia, ja se ei pahastu ollenkaan polttonesteistä eikä muistakaan yleensä käytettävistä kemikaaleista. Kestää hyvin hapettumista myös suolateillä ajeltaessa. Kestää painetta, kulutusta ja tärinää hyvin. Kaikki muutkin materiaalit kuluu puhki jos ne hankaa/tärisee johonkin terävään reunaan.

    Itelläni on 15 vuotta sitten tehty ensimmäinen auto, jossa kuparia käytin, on vieläkin ihan moitteettomassa kunnossa.

    Mutta eihän ne näytä hipohöpömielessä uskottavilta, kun ne näyttää alkuperäisiltä. :rotfl:

    PS. tee myös se paluulinja, muutoin olet ...essa tulvinnan/kaasukuplien kanssa...
     
  12. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    löijattua kupari putkea olen minäkin käyttäny, hyvä tuli.
    kohtiin joissa joutuu hankaukselle alttiiks oon laittanu kumi letkua putken päälle.
     
  13. makke

    makke 1st gear

    Nylon putki on ihan toimivaa tavaraa niin dieselissä kuin bensakoneisessakin. Kestää kulutusta, saa nätit ja jouhevat kurvit, voi käyttää pikaliittimiä jne.
    Ja kun ottaa mustana, niin on asiallisen näköistäkin vielä kaiken päälle.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Materiaaleista jotain tietävät väittävät, että toi löijattu kupariputki karkenee tärinästä ja ajan myötä murtuu. Ei oo vielä toistaseks omissa vastaan tullut, mutta näin kuulemma ajan myötä käy. Jos käyttää kumia, sen täytyy olla nykybensan kestävää. Aiemmin myydyt halvat kangas- ja teräspunosletkut eivät sitä olleet, ja niistä varmaan johtuu osittain kumiletkun huono maine. Itelläkin on toi vaihe taas edessä ja ratkaisu on toistaseks tekemättä. Ei viittis kovinkaan montaa kymmentä metriä ostaa noita isoja Russelin letkujakaan, lisäks ne on ulkohalkasijaltaan isompaa kun putket. Ehkäpä vedetään ne kuparista johon päihin helmiliittimet. Hydrauliputki vois kanssa olla yks vaihtoehto.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Hommasin kertaalleen hydrauliputkea, totesin että näyttää olevan mahdoton homma taivutella sopiville mutkille käsivääntimillä, etenkin auton "alla". Joku paikallinen kuorma-autoliike kuulemma myy isohalkaisijaista ja ohutseinämäistä metallista jarruputkea, en ole hommannut.

    Onhan tuota löijättyä kupariputkea käytetty jarruissakin iät ja ajat ilman materiaalin väsymisestä johtuneita murtumisogelmia, kuulostaa vähän teoreettiselta. Olisikohan tuo murtumisongelma ajankohtainen dieseleissä suoraan koneeseen kiinnitetyissä putkissa (syöttöpumppu)? Syöttöpumppuunkin olen laittanut tulopuolelle kupariputken suodattimelta, ainakin kolme vuotta kesti. Itse käytän kuparia lähinnä asennuksen helppoudesta johtuen.

    Yhteen "tarrakilpi harrasteautooni" laitoin myyjän mukaan polttoaineelle sopivaa kumiletkua, kesti alkukesästä syksyyn, sitten oli pinta halkeillut.
     
  16. Anssi

    Anssi Gearhead

    Jarruputkeksi tarkoitettu kupariputki ei olekaan "tavan" kupariputkea, vaan sitä on seostettu juuri sen kovettumisongelman välttämiseksi.
     
  17. eski

    eski 1st gear

    Tässä kun tätä on vatvottu (kuin myös irc:ssä), että mistä niin olisiko kertoa paikkoja mistä voisi esim ostaa sopivaa putkea. Bilhelvetistä kun suurin on 8mm ja kaipaisin ainakin 10mm. Eikä olisi haitaksi jos olisi vaikka rosterista.

    Itse kaipaisin tietoa firmoista PK-seudulla ja muuta varmaan jossain muualla. Kiitos..
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Minulla ainakin on kahdenlaista jarruputkea käytössä, toinen (se perinteinen) ainakin minun arviointikykyni mukaan vaikuttaa ihan normaalilta löijätyltä kupariputkelta, toinen on sitten se uudempi seosmetalliputki, oliko se jotain nikkelikuparia vai mitä lie. Tuo seosmetalliputki on kovenpaa.

    Ja jos joku taas sanoo että tuo kupariputki on vaarallista jarruissa/polttoainelinjoissa, niin on se paljon turvallisempaa kuin lähespuhkiruostuneet alkuperäiset teräsputket.
     
  19. lake ender

    lake ender Gearhead

  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuohan näyttää hyvältä, myykö sitä joku täällä suomessa?
     

Kerro tästä muillekin!