bensamittari

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja jaketin, 18.6.2003.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

    no niin, onneksi on saatu kerheon sivut toimimaan..
    heti tiukaa kyssää. meikän dartissa on alkanut tuo bensa mittari temppuilee (näyttää,ei näytä)koho ja piuha ompi kunnossa. nyt näyttää siltä että se "vastus" siellä mittarin takana ois viallinen. kun siihen koskee,niin mittari nousee. ajattelin että vaihtais, mutta kun niitä ei valmisteta. ideoita??
     
  2. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Viime syksynä hain US-Partsista uuden vastuksen kysyppä jos löytyis.
     
  3. A-kuuppa

    A-kuuppa 1st gear

    Joo, se on muuten nimeltään Voltage limiter. Aikaisemmin tarjosivat vauhtikaupasta Furyn osaa a-koppaseen, ja a-koppasen vastaavaan Furyyn....

    Muuten, mites lämpömittari käyttäytyy?
     
  4. Temppu

    Temppu 1st gear

    Mul on ollu sama ropleema, ja _luulin_ sen olevan kohossa tai jossain siellä päin tankin puolella.

    Bensamittari näyttää liian vähän, ja sitten hieman alle puolen tankin se alkaa pätkimään ja sammuu sitten kokonaan. Näin ainakin luulin, mutta voihan tuo sammuminen olla ajasta riippuuvainenkin tai muten vaan satunnaisesti vaikuttava ilmiö.

    Lämpömittari on ihan dead. Kokeilin hyppylangoilla ohittaa itse anturin ja sen johdot, ei auttanut. Sitten kokeilin hyppylangalla johtaa sen 5V suoraan mittarille (ohi sen piirilevyn (huonon) kontaktin), silloin se poweri meni kokonaan polvileen, ja bensamittarikin kuoli. Virkosi taas, kun poisti langan. (luulin vikaa olevan lämpömittarissa) Testasin lämpömittaria 1.5 V paristolla ja pienellä sarjavastuksella, ja sillä se heräsi ihan OK.

    Olisiko jännitteen rajoitin tosiaan sökö? Voiks sitä jotenkin testata?
    (Pihkura, ehdin just asentaa uuden external-lämpömittarin.)

    Minkälainen on muuten tälle mittarille sopiva lämpötila-anturi? Ihan standardi kamaa, vai jotain muuta? Yllätykseni oli suuri, kun bilteman anturin kierteet olikin samat, kuin jo paikallaan olleessa. Oliko joku sen jo aiemmin vaihtanut, vai onko ne alunperinkin näin ´tavallisia'?

    Amppeerimittarin toiminta ei näytä uskottavalta. Vähän se kyllä heilahtaa, kun valot laittaa päälle moottorin seistessä, mutta ei siinä muuten mitään eloa ole. Ei liittyne jännitteensäätäjään kuitenkaan.

    Temppu
     
  5. A-kuuppa

    A-kuuppa 1st gear

    Testata voi. Lämpömittarin johto anturistaan irti-->virta päälle--->analoginen(siis viisarimittari) johtoon kiinni. Pitäis näyttää keskimäärin viisi volttia. Siis keskimäärin kun se vain katkoo 12 volttia sopivasti pitääkseen jännitteen siinä 5 voltissa.
     
  6. jaketin

    jaketin Gearhead

    us-partsista tarjottiin ei oota. täytyy kait ostaa autometerin mittari, hinta 58 euroa..
     
  7. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    No hitsi sanovat et on näitä varastossa olis pitänyt ostaa kaikki.Vai saako niitä enään.
     
  8. jaketin

    jaketin Gearhead

    ja sitten olisit myynyt ne meilla tarvitseville sikahintaan, hyi häpeä...

    pitää käydä vielä tiskillä kysymässä, koska välillä ne osat löytyykin sieltä. kumma juttu
     
  9. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Se riippuu minkä ikäinen dartti sulla on. Jos se on vanhempaa mallia mittareiden virtaa rajoittaa polttoaine mittarin sisään rakennettu "voltage limitter". Sitä on hankala korjata ainakin kotikonstein, kokemusta on. Jos autosi on uudempaa mallia alkaen noin -67 vuodesta, siinä on mittaritaulun takana erillinen vaihdettavissa oleva "voltage limitteri". Sen kun vaihtaa niin johan rupeaa sekä polttoaine- että lämpömittarit toimimaan. (muiden paikkojen tietysti pitää olla kunnossa.) Mulla on yksi uusi jännitteen alenin ylimääräisenä, jos viellä on tarvis.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mr Dart 2003-06-26 20:21 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mr Dart 2003-06-26 20:22 ]</font>
     
  10. jaketin

    jaketin Gearhead

    meikäläisellä on 70 dartti. siis sinulla on ylinmäräinen osa. mikä olis hintapyyntö. laita vaikka mailina :jarkkoojanen@webinfo.fi, niin katsellaan...
     
  11. Temppu

    Temppu 1st gear

    Nyt sain mittarit pelaamaan; sekä bensamittarin että lämpömittarin.
    Vika oli mittarin takana olevissa peltimuttereissa, joilla mittarit ovat kiinni kojetaulun piirikortilla. (niinhän joku jo aikaisemminkin tiesi.) Mittareiden sähköjen pitäisi kulkea näiden muttereiden kautta, mutta olivat kosketuspinnat hapettuneet. Hapettuneet sen verran kovasti, ettei niiden pyörittely paikallaan auttanut.

    Otin mutterit irti ja rapsutin kosketuspinnat kirkkaiksi, sitten takasin paikalleen ja lievä kiristys. Kuparipinta kirkastuu siinä itsekseen, ja taas pelaa.

    Sen jännitteensäätäjän pääsee mittaamaan myös siellä paikallaan.
    Jos tyrkkää vaikkapa 12V pienen merkkilampun johdon sen säätäjän keskimmäiseen jalkaan (pilkistää sopivasti säätäjän ja piirikortin välistä), ja toisen johdon maihin, niin lampun pitäisi alkaa vilkkumaan. Ainakin mulla alkoi. Jossei ala, niin sitten voi koittaa mitata, tuleeko säätäjälle se 12 V jännite. Säätäjän jännitesyöttö on toisessa nastassa, ei rattiputken puolella (siellä on maa-nasta), vaan kuskin oven puolella. Lampun johto siihen ja palaako?

    Mittauksia voi yrittää suorittaa myös suoraan mittareiden kiinnitysruuveista. Jos sähkö ja anturi löytyvät sieltä, mutta ei kuitenkaan pelaa, sit on mittari rikki. Volttimittarin terävällä piikillä voi myös kokeilla aivan mutterin vierestä, tuleeko sähkö sinne. Ja sitten heti mutterista että tuleeko sinne. Tällä lailla selvitin itse, että sähkö hävis siinä mutterin ja piirikortin välissä.


    Sopiva mittausasento löytyy, kun käy selälleen penkille, heittää jalat selkänojan yli ja takaraivon jarrupoljinta vasten. Kenkkumaista touhua, sano......
    (Onneks mä olen näin pieni ja luuvartinen. :smile:

    Ja autohan oli -67 Dartti.

    Temppu




    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-21 10:00 ]</font>
     
  12. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Helkutta tostakohan johtuis toi kun välillä toimii ja välillä ei,kirosin jo ton vastuksen (mikä lie).Mut tohon työ-asentoon eioo meikäläisellä asiaa kun ahistaa jo normaali ajo-asento.
     
  13. jaketin

    jaketin Gearhead

    tähän työasentton on ratkaisu. penkki irrotus ja nosto pois autosta, niin mahtuu isompikin mies tarkastelee kojelaudan alle..
    eikä valu tuo liru päähän :wink:)
     

Kerro tästä muillekin!