Bensamittarin toimintaperiaate?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja peltsi, 9.5.2012.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Osaisko joku vääntää rautalangasta sen miten tuollainen 60/70-luvun taitteen bensamittari toimii. Kyseessä on GM:n tuote.

    Anturi varmaan muuttaa resistanssi arvoa mutta miten se mittari toimii?
    Onko siinä joku virralla lämmitettävä vastus ja bi-metalli systeemi?

    Putsailin mittarit ja rasvasin liittimet. Nyt kun laittaa auton käymään niin ihan ko tulis pikkasen "savua" bensamittarin takaa. Tuli vaan mieleen jos siellä on joku vastuslanka reguloimassa jännitevaihteluita....
     
  2. Otto

    Otto Gearhead

    Samanlailla ne kaikki toimii.
    [​IMG]
    Tuon päädyssä olevan klunssin sisällä on ohuesta langasta kierre joka toimii vastuksena, jonka suuruutta mittari kojetaulussa osoittaa.
    Uuden saa Moponetista 14 eurolla...
     
  3. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    niin, lämpö, öljynpaine, polttoaine... kaikki mittaavat vastusta. Eli mittariin se miinus tulee ko anturista ja anturi sitten antaa nollaa tai täyttä maadotusta ja kaikkea siltä väliltä. Kaikki anturit/mittarit eivät toimi lineaarisesti eli väärä anturi voi antaa vääriä tuloksia, eli näyttää puolta vaikka oikeasti on 3/4 ja näyttää 1/4 vaikka oikeasti on jo lähes loppu.

    Näin kävi kun ostin Chryslerrin uuden jälkituotanto sending unitin.
    Kohon säätö ei auta koska valehtelee eri päissä eri suuntiin.
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    IMO kaikissa perinteisissä systeemeissä mittari on virtamittari, vastuksen kasvaessa vastuksen läpi kulkeva virta pienenee. Vois kuvitella, että anturit ovat kuitenkin lineaarisia, mutta vastuksen resistansseissa eroja, silloin voi näyttää pieleen.
     
  5. chauffer

    chauffer 1st gear

    Kysyn nyt tässä samaan aiheeseen liittyen; Caddyn bensamittari pysyy täyteen tankattuna ylätapissa todella kauan, sitten kun mittarin mukaan vielä varttitankki jäljellä syttyy varoitusvalo, 1/8 jäljellä mittari mukaan niin tankki on tyhjä! Olisiko kohon varsi vääntynyt vai olisiko edellä mainittua vikaa...?
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mittarin rakennetta vaan katsomalla tuli jotenkin sellainen käsitys että mittarin sisällä on elementti joka lämpiää virran vaikutuksesta. Virtaa säätelee tankissa oleva anturi. Anturin toiminta sinällään on simppeli mutta miten toi mittari mittaa sen resistanssin? pelkkä jännite/virtamittaus ei varmaan riitä koska anturi heilluu pinnan mukana.
    Jos toi mittari mittaakin etuvastuksen lämpötilaa???? Silloin lukemissa ei näkyis nopeet muutokset mutta tää nyt vaan on arvailua.

    Öljy ja lämpömittari on helppoja toteuttaa kun riittää pelkkä jännite/virta mittari koska paineet ja lämmöt ei heilu auto heilumisen mukana.

    Uudemmissa autoissa voidaan käyttää puolijohde regulaattoreita ja erillaisia integraattoreita rauhoittamaan mittareiden antamaa lukemaa mutta nyt on kyseessä vm. -69 auto.

    Täytyy varmaan viellä ottaa se mittari auki ja katsoo mikä siellä oikein sauhuttaa vai käryääkö vaan CRC....
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se mittari eiehdi reagoimaan siihen pinnan korkeuden vaihteluun.

    Saattaa olla toiminnaltaan joko kela/magneetti tyyppinen tai sit joku lämpeävä bi-metalli mikä kääntää viisaria, ne on rauhallisia liikkeissään.

    Luulisin nähneeni moisia bi-metalli mittareita joskus...
     
  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    Täältä löytyi jotain

    http://www.aa1car.com/library/fuel_gauge_diagnosis.htm

    Eli kyllä siellä lämpöä on mutta riittääkö se savustamaan crc:tä...

    Täytyy lyödä takas kasaan ja menoks.

    Hiukan varpaillaan kun oli useempi sulanu johto koelaudan alla ja jonkunverran äänieristeetkin sulanee edellisen harrastajan jäljiltä.
     
  9. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Lainataas tätä ketjua, kun laaja-alaisesti katsottuna kysymys voisi kuulua toimintaperiaatteen alle.

    Mitä pitäisi näyttää 50- ja 60-lukulaisten GM:n bensamittarin irrallaan?

    Hakutuloksista löytyi maaadoitusvikaisten mittarinäyttämiä, mutta mitä näyttää sellainen bensamittari jonne ei tule yhtään johtoa?

    Taka-ajatuksena on nuo verkkokaupat mm. ebay, jossa näkyy valokuvissa kaikkia kolmea tulosta. On täyttä, tyhjää ja puolivälin molemmin puolin olevaa viisaria.
    Voiko tästä mitään päätellä?

    Uusien osien verkkokaupassa on kanssa näytillä monenlaista viisarin asentoa..

    TheJonssi
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    ei voi päätellä mitään neulan asennosta jos toimintaperiaate on toi lämpöön perustuva.
     
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Toimintaperiaatteeseen en ota kantaa, mutta monen 60 lukuisen GM auton käyttäjän käsikirjassa "owners manual" mainitaan, että virrattomana bensamittarin näyttämä voi olla ihan mitä tahansa...se ei ole verrannollinen polttoaineen määrään...
     
  12. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Komppaan edellistä. Itellä -63:n GM. Mittari näyttää ilman virtoja mitä sattuu. Kun virrat tulee päälle mittari saa 12V (tai jotain, voi olla regulaattorikin jossain tuoreemmassa, mutta se on ihan se ja sama) mikä se periaate sitten liekään - neula hakee jonkun "sähkömagneettisen position" sen mukaan, paljonko se anturi maadoittaa. Jos on uus anturi (/sending unit) ja näyttää molemmissa päissä liikaa tai muuta sekoa, niin luultavasti anturi on väärän ohminen. GM:ssä anturin alue on 0-30ohmia tai 0-90 ohmia - olikohan se noin...Jos on missään maadoitus vikaa tai pientä ylimenovastusta liitännöissä, niin toki saattaa silloinkin näyttää pieleen.
    Ite otin just lapolla tankin tyhjäks (toivoen saavani pohjalta roskia pois) ja sitten täytin tankin 5 litraa kerrallaan ja katoin aina välillä, miten neula reagoi. Oli aika iisibiisi pikkujuttu, mutta tollai on helppo saada varmuus siitä, mitä se mittari oikeesti näyttää.
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    ei taida 50-60 lukusissa olla noita sähkömagneettisia positioita....
     
  14. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Kysymys olikin kai 60/70 -lukuisista? Se on ihan sama mikä se mittarin systeemi on. Käämi siellä on tai bimetalli härpäke. Neula hakee sitten paikkansa sen mukaan paljonko systeemiä maadoitetaan. Ehkä olen väärässä, mutta näin oon se ihan kuvitellut...

    http://auto.howstuffworks.com/fuel-gauge2.htm
     
  15. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Oikeastaan kyse oli ebay:n valokuvista ja niiden perusteella mittarin toimivuuden toteaminen.
    Kaikki vastaukset kertoi kyllä sen seikan, että irrallaan olevasta mittarista ei voi päätellä onko se ehjä vai ei. Tilaaminen on samanlaista arpapeliä, kuin purkuosien kanssa yleensäkin.

    Kiitoksia kovasti vastanneille.

    TheJonssi
     

Kerro tästä muillekin!