Bensan vanheneminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mopsiboy, 8.3.2011.

1. Concarne

Concarne Gearhead

Kosteus taas ei nykyään niin paljon haittaa kun on sitä alkoa. Ei tarvitse masinolien kanssa enää läträtä.

2. Ratrod34

Ratrod34 Gearhead

Paitsi jos tapahtuu faasiutuminen, vesi ja viina erottuu silloin bensasta ja menee lillumaan tankin pohjalle eri kerroksena, sitä en kyllä tiedä kuinka iso vesimäärä tähän prosentuaalisesti tarvitaan pitäs tehdä tieteellinen tutkimus.

3. Vuppe

Vuppe Double Gearhead

Oma voortti, evp. Kun jätin sen seisontaan, yli 10v sitten niin lisäsin vaan gasoo satunnaisiin käynnistyksiin. Pikkuhiljaa käynnistys oli vaan vaikeempaa ja sitten pitikin nostaa kaasari irti, se siivottiin ja vanha bensakin paloi taas hyvin. Vaihdoin pienkonebensaan, hyvin toimii vaikka käynnisteli muutaman kerran vuodessa. Nyt oon laittanut "säilöntäainetta" aina tankatessa, hyvin tuntuu pelittävän silläkin.

Kaasarimotskariin laitoin pienkonebensaa talvisin, nykyään on kaasarin pohjassa raana mistä saa kaasarin tyhjäksi, toimii. Tankissa oleva gaso kyllä pysyy palokuntoisena kevääseen, vaikka taisin sinnekin lorauttaa säilöntäainetta. Ruiskupeliinkin olen laittanut säilöntäainetta, siinäkin on toiminut.

4. Ei nykyään 95e tai 98e ole enää niin huonoa että menisi talven aikana miksikään. Toki 10-20v sitten tahtoi olla kaasarit tukossa, valkoista paskaa kaasareissa. Eipä ole ollut enää ja ihan turha ostaa mitään lisäaineita, mutta jos niihin uskoo ja jos ne vaikuttaa niin sinne vaan.

Minulla ainakin kaikki autot toimii hyvin perus 95e ja 98e bensoilla talvisäilytyksenkin jälkeen. Kawasaki ja honda monkeyt pistän vain ja ainoastaan Nesteen 4tahti pienkonebensaa. Sitä on ainakin yhdellä asemalla ihan pumpulla.
    Moottorisahassa käytän 2t pienkone bensaa ja hyvin toimii vaikka aina vuosi välissä ettei tarvi koko vehjettä. Ruohonleikkuriin voi melkein panna mitä vain, toimii. Toki ei ole kiinalainen moottori vaan vanhan kansan B&S.

5. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Kummasta vaan (95 tai 98) jää haihduttamalla jäljelle muutaman prosentin verran kuiva-ainetta. Se on luetun mukaan jotakin hartsia. Mun kokemusten mukaan kuivanut jäännös ei liukene uudelleen bensaan kovin hyvin.

Eli jos tavallinen bensa pääsee haihtumaan kaasuttimesta kokonaan pois, voi tuosta hartsista tulla kaasariremontin syy. Ja jos se hartsi on jossakin kaasuttimen kanavassa, niin se remontti voi olla työläs.

Ruiskuvehkeissä ei jää bensat samalla tavoin kuivamaan, joten käynnistyminen säilöstä otettuna on varmempaa kuin kaasuttimella.

Jos säilytysaine toimii, niin sitä. Jos on mahdollisuus tankata pienkonebensaa, niin sitä. Ja ruiskuvehkeisiin ei muutaman kuukauden takia yhtikäs mitään extroja.

Pienkonebensa on jotenkin erikoista, mitä tulee isokoneessa käyttämiseen. Käynti on jotenkin pehmeämpää, voi olla voimatontakin. Olisko hitaampaa leimahtamaan? Joskus oon jossakin todennut, että jos pitäisi myydä orastavalla veivilaakerivauriolla oleva kone seuraavalle hyvänä, niin pienkonebensalla saa sen kolinan piiloon.

6. toyopet

toyopet Double Gearhead

Ainakin sanovat, että olisi energiatiheydeltään pienempi eli kone käy sen kanssa laihalla.

7. buick87gnbl

buick87gnbl 2nd gear

Kyllä on nykybensatkin huonoja säilymään, niin ysivitoset, ysikasit kuin vpoweritkin. Tiä si e10 bensoista. Näin joku sanoi. Eli joku sanoi....

Kyllä ruiskusuuttimet ovat myös semmoisia pelejä, ettei niitä pidä tahmetuttaa hartseilla ym.

Mutta, kaikki riippuu ehkä auton säilytysajasta vanhoilla bensoilla. Niin, toki si tarvisi ihan tieteellistä tutkimusta siihen, että onko säilytysaineen lisääminen bensan sekaan turhaa vai ei ja missä vaiheessa se on turhaa tai ei ottaen huomioon bensan säilytysaika.

Minä kaadan auton tankkiin bensan sekaan säilytysaineen auton talviseisonnan ajaksi.

8. pankaa 2tahtiöljyä tankkiin tai jotain muuta "liukastetta" niin ei jämähdä.
    Minulla ei ole ollut ainakaan viimeiseen 10vuoteen mitään ongelmia on kyseessä uudehkot ruiskumottorit, 60luvun jenkit tai sitä vanhemmat 30-40luvun kaasarikoneet.
    Oli sitten säilytys kylmässä tai lämpimässä. Lämpimässä toki kuivaa kaasarit ja mekaaniset bensapumput, kun en minä käy joka kuukausi käyttämässä konetta/koneita. Joten syöttöbensalla käyntiin ja toimii.

95e Bensaa käytän ja toimii. Ehkä nuo on vehkeet on vaan niin horoja.
    v-power on kans yhtä tyhjän kans. Katsokaa MON lukuja ja muita arvoja esim. normaaliin Neste 98E verrattuna. Eipä niissä eroa ole, mutta hienosti tehty 10-20vuoden markkinointikampanja joka puree suureen kansaan.

Niin ja voi sinne lorauttaa muutaman desin tankilliseen dieseliäkin, jos voitelua haluaa, mutta jokaisella joka on ollut joskus mopopoika tai on edelleen... on 2tahtiöljyä kotona. 2dl tankilliseen ja ei teidän sähkösuuttimet mene pilalle, vaikka tuskin ne muutenkaan menee tai sitten siellä on vain roskia järjestelmässä

9. Latvis

Latvis 2nd gear

Ja sitten vanhat dieselimiehet kehottaa lisäämään 2-t öljyä dieseliin, etenkin talvilaatuun, ettei ruiskupumpun männät jämähdä, kun se dieseli on niin kuivaa.

...mutta tätähän tässä ei kysytty...

10. Dataviilaaja

Dataviilaaja Gearhead

Pienkonebensasta pienkoneessa pari kokemusta:
    - Tehoa tulee vähemmän, vaikka saha oli säädetty pienkonebensan kanssa
    - Kuumassa tekee herkemmin höyrylukon. Pensasleikkuria ei saanut käyntiin, ennenkuin oli kunnolla jäähtynyt

Projektiautossa siirtelyjä varten käytin pienkonebensaa, ettei turhaan kaasaria sotketa, siinä käytössä ei mitään moittimista. 60-luvun V6 ei muutenkaan taida olla niin tarkka, kuin korkeaviritteinen kaksitahti.

11. Fuselage

Fuselage Gearhead

Toi V-power uskomus on kyllä ihmeellistä. Oliko se 2007-2008? kun V-power muuttu ihan tavalliseksi 98 bensaksi, sitä ennenhän se oli tymäkempää tavaraa. Vr6 tykkäsi siitä, pakokaasu haisi kisabensan imelälle. :D

12. nimat-13

nimat-13 Gearhead

Olen tehnyt kuten Auliskin et 2 tahti öljyä tankkiin ja ei ole paikat kuivahtaneet eikä muitakaan ongelmia.Mulla on 8 ma autoa joilla ei ajeta kuin 4v välein leimalle eli ainakin bensat on sen 4v tankissa ja toimii.

13. Forester

Forester 2nd gear

Kyllä ihan normaali moottoriöljykin bensan sekaan käy, jos sinne ihan pakko jotain liukastetta on sekoittaa.

14. Vuppe

Vuppe Double Gearhead

Itse koittanut pitää sen öljyn pois palotiloista kaikin keinoin. :D

15. taunusstyle

taunusstyle Gearhead

No ei sinne tankkiin varmaan litroittain kannata öljyä lorotella:p

16. Commodåren

Commodåren 3rd gear

Kaksitahtiöljy on kuitenkin suunniteltu sekoittumaan polttoaineeseen ja palamaan paremmin kuin tavallinen nelitahtisille tarkoitettu moottoriöljy. Itse en ainakaan viitsisi lisätä turhaa karstanmuodostusta sekoittamalla nelitahtisille tarkoitettua öljyä bensiinin sekaan.

17. Vuppe

Vuppe Double Gearhead

Juu ei, ei yhtään. :)

18. Jouni_K

Jouni_K Gearhead

Mitä kattelin käyttöturvallisuustiedotteista, niin nuo bensan stabilaattorit, vai mitä säilyvyydenparannusaineita ne on, sisältävät lähinnä naftaa, dieseliä ja muita raakaöljyn tislaustuotteita.

Muokattu: 21.11.2024
  19. Forester

Forester 2nd gear

Hyvää käärmeöljyä ja tuhansien prosenttien katteella myydään.

20. tapsah

tapsah 3rd gear

vielä vanhemmat lisäsi dieseliin bensaa talvella jotta diisseli edes kulki vehjeksissä.
    niin ja tätäkään ei kukaan kysynyt myöskään.

Kerro tästä muillekin!