Bensan vanheneminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mopsiboy, 8.3.2011.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ja ameriikkalaisissa juutuuppareissa laitetaan atf:ää diisselin sekaan kun vanhoja laitteita herätellään kuolleista.

    Tätäkään ei kysytty.
     
  2. tapsah

    tapsah 3rd gear

    niinpä ja Batman joi kirnupiimää, syytä en muista mutta joltakin se suojasi, ehkä joku muistaa?
    googleta batman buttermilk
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    883/1200/turbo syöttää turbonsa kautta jatkuvasti pientä moottoriöljylisää imuilmaan. Kunnei sille mitään voi, niin olen hyväksynyt. Onpahan hyvin ylävoideltu, eikä se käytännössä tunnu haittaavan kulkua.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Samaa sumua se sinne pukkaa vakioissakin kansien huohotuksista mutta pitkässä juoksussa se näkyy karstana. Been there... Nykyään omassa laitteessa höyryt ohjattu catch caniin. (88 TC)
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämä on Sportsterin erikoisuus. Turbo huokaa kampikammion painevaihtelun takia jonkin verran öljyä päistään. Huohotus tässä mallissa menee pakoputkeen kahden takaiskun kautta. Se järjestely alentaa samalla kampikammion keskipainetta ja vähentää turbon huokailua. Eikä tarvitse olla keräilysäiliötä, eikä varsinkaan sen tyhjentämisiä.

    Tenu-Dartissa keräilysäiliö tyhjentyy imuilmaan erillisen lamellipumpun avulla. Kampikammio pysyy pumpun avulla alipaineisena. Viinamoottori ei suuremmin karstaudu. Männän päissä saattaa olla pikku kikkareita, ei muuta.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Orkkis systeemi on kyllä hassu, kansista ohjataan huurut läppäkoteloon jossa ne sotkee iat:n, iac:n ja mapin. Kuumaa ilmaa, vettä ja öljysumua, mitään niistä ei tarvita. Kaasarivehkeessä bensa vähän huuhtoo kuraa nieluun mutta ruiskussa läpän ohi ei huuhtelua kulje. Ruiskut kyllä koittaa pitää imuvenoja puhtaampana. Ilmanputsarikin paskasempi puhtaalta puolelta. :p

    Catch canin laitoin kun se on kliinimpi, pikku purkki putsarin alla vs letku pyörän alle. Tyhjennys kestää puoli minuuttia jos ei kiirettä pidä. Vettä purkissa on 95%.
     
  7. Muistako ihan väärin, että Evo-Sporassa tuo huohotus muuttui ajan kanssa? Alkupään malleissa ei ollu huohotusputkia kansissa tai ja sitten ne tuli?
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muuttui. Alunperin oli nokka-akseliston pyörittämä aktiivinen huohotin, joka avautui hallitusti silloin kun paine on suurin (veivipari alhaalla). Sittemmin kansiin tuli sateenvarjokumit, jotka toimivat jonkin verran suuntaisventtiileinä.

    Nämä mun venttiilit ovat samoja kuin käytetään vesipumpuissa imuletkussa. Herkkiä aukeamaan ja täysin pitäviä. En ole mitannut, mutta arvelen kampikammion keskipaineen laskeneen alemmaksi (alipaineeseen asti), koska turbon öljynsyöttö olennaisesti rauhottui.

    Ongelmanhan voi korjata paremmin tekemällä erillisen tilan turbon öljyille josta pumpata se erillisellä pumpulla varsinaiseen tankkiin tai laskemalla yleinen öljysäiliö turbon alapuolelle, kuten se on tarjolla useissa isommissa HD malleissa.

    Mut tää toimii tarpeeksi hyvin, painaa vähän ja syntyi ilman suuria muutoksia. Alaöljysäiliölle ei ole oikein hyvää paikkaa Sportsterissa eikä vakiot sähköt riitä scavenge pump vekottimelle.
     
    Catiska tykkää tästä.
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ja tänä vuonna muuttui isommissa pyörissä huohotus, ei enää.puhalla kansista läppäkoteloon, vaan öljytankista, sillä ehkä päästään isommista sotkuista eroon kun huurut nousee ylöspäin ja ehkä siinä on jonkinlainen "separaattori" välissä. Kauan se kansista huohottikin, -93 evosta alkaen.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niillä ei ollut enää Sportsteria valikoimissa semmosena kuin se oli vv 1952 (K-model)-1957-2021 tai 2022. Siinä tommonen muutos olisi haasteellisempi.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  11. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Briggsissä oon polttanut kaikki tankkien loput ja mitä nyt on sitten jääny kannujen pohjiksi. Ainakin lantraamalla tuoreeseen bensaan jos on laatu epäilyttänyt.
     
    kerkko tykkää tästä.
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tuttu motskarin korjaaja sano että kaataa kaikki pitkään tankeissa olleet asiakkaan hylkäämät bensat samaan astiaan ja polttaa ne päältä ajettavassa ruohonleikkurissa, iso suodatin vaan väliin eikä tarvi ostaa bensaa siihen ollenkaan.
     
    eeko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!