Bensasuodattimen oikea paikka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KajS, 8.6.2015.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Kyse on ihan kaasutinkäyttöisen bensiinimoottorin polttoainesuodattimesta. Epäilin slanttivanin viritystä, kun siinä on suodatin pumpun ja kaasarin välissä eikä ennen pumppua. Ainakin 1970-lukuisten slanttikuvien perusteella suodatin tosiaan on pumpun jälkeen bensalinjassa kaasarille.

    Ihmettelin tuota siksi, että joskus 80-lukuisissa euroissa ja japseissa oli bensasuodattimet ennen pumpua. Noin oli esim. '85 Toyota Corolla FX DX 1,3 (se 12valve ja kaasutin) ja sitten niihin jumalanhylkäämiin ooppeleihin (Kadetit ja Corsa) tuli laitettua tai vaihdettua suodattimet ennen pumppua. Myös Fiat 128 '76:seen laitoin suodattimen ennen pumppua. Ja nuo kaikki toimi, varsinkin silloinkun ooppeliin saatiin huono uusi tankki, josta irtos maalit ja tukki suodattimen.

    Pros and cons tuossa hommassa:

    1) Suodatin ennen pumppua: tankissa ja putkessa olevat moskat ei mene pumppuun asti
    2) Suodatin pumpun jälkeen: pumpusta mahdollisesti irtoava moska, metalli tms. jää suodattimeen eikä pääse kaasariin

    Siis kysymys raadille: Kumpi on oikea paikka? Vai laitanko kummallekin puolen pumppua...?
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tankissahan on yleensä suodatin eli tankissa oleva moska ei pitäis päästä putkeen ja pumpulle, ite oon sen takia laittanu ennen kaasaria, onhan kaasarin uimurin neulaventtiilissäkin kanssa yleensä myös sihti.

    RE85 käyvästä volvosta otin kyllä tankin sisällä olevan suodattimen irti kun se oli mennyt ihan tahmeaksi ja laitoin suodattimen heti sinne tankin lähtöön niin ei moskat pääse edes siihen putki linjaan.

    Et kait tossa on tärkeintä se et tankin luona on jo jonkinlainen toimiva suodatin.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyvin on toiminut aina pumpun jälkeen ja vaihtokin helppo verrattuna moneen jos ennen pumppua laittaa.
     
  4. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Toisessa autossa mekaaninen pumppu koneen kyljessä ja toisessa sähköpumppu tankissa,kummassakin suodatin pumpun jälkeen,onhan noi toiminut.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Omissa on molempia, mutta pumpun jälkeen yleisempi.

    Ennen pumppua ei tietty ole paineita ollenkaan eli vuodon mahdollisuutta ei juurikaan ole, ja suodatin saa olla sellainen muovipimpula mikä ei varmaan hirmu paineita kestäkään, oletan tosin että kestää normi siirtopumpun paineet vaikka olis sen jälkeenkin.

    Vanhanliiton dieseleissä missä on samanlainen siirtopumppu kuin kaasarikoneessa, on karkeasuodatin (10-20 micronia) ennen siirtopumppua ja hienosuodatin sen jälkeen (3-5 micronia). Että jos hifisteleen alkais niin molemmat.

    Tankissa sihti tai sukka, ei varsinaista suodatinta.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Hyviä kommentteja. Näistä innostuneena teen taas 180 asteen vaiheenkäännön ja kokeilen viritystä, jossa muovipimpulasuodatin on ennen pumppua. Powerstroken kommentti juurikin paineenkestosta herätti; en laita muovifiltteriä painepuolelle. Muista kommenteista sain sen kipinän, että vaihdan vielä tankin päästä sen letkun. Sinne vois laittaa toisen filtterin. Miksi en sitä tehnyt, kun tankki oli alhaalla?

    Vielä pohdiskelua: Efikoneissa filtteri on aina pumpun jälkeen, joten se suodattaa myös pumpusta itsestään mahdollisesti irtoavan moson. Efipumput tuottaa huomattavasti suurempia paineita kuin nuo mekaaniset kaasarivehkeissä. Lisäksi mekaanisen pumpun pitää vähän "falskata" tai sutia tyhjää, sillä kaikissa kaasarivehkeissä ei ole paluulnjaa. (No eihän joissain efeissähkään ole). Meinaan että tuollainen slantin mekaaninen pumppu ei ehkä tuota niin paljon mitään mosoa itsestään, kun se ei ole niin "tiukka". Tosi pohdintaa, mutta pyrin pysymään poissa auton kimpusta, etten kymmenen aikaan maanantai-iltana aloita mitään projektia, jota sitten korjataan viikko...
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites saako niitä alipaine suotimia mistään millainen on mersussa eli normaali bensasuodin mistä on pohja "leikattu" auki eli ei ole sitä imuputkea ja mitä ainetta sen suodin materiaali on kestääkö bensa/etanoli?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Motonetistä sai ainakin joku vuosi sitten.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ minkäslainen keksintö toi sitten tarkemmin ottaen on, ja missä kohtaa?
    En osannut tosta vielä hahmottaa enkä tunne mersuja.
     

Kerro tästä muillekin!