Bensatankin korjaus tinaamalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jack, 9.3.2007.

  1. Jack

    Jack Gearhead

    Käytin Camaron tankin hiekkapuhalluksessa ja muutama pieni syöpymäreikä tuli. Kuinkas tuo korjaus tinaamalla onnistuu, onkohan kuinka riskaabelia tekijän kannalta? Tietysti jos kaasuvehkeellä tinailee, niin varmaan tulee äkkilähtö tekijälle, mutta mites jos kuumailmapuhaltimella tekisi? Onko varminta täyttää jokatapauksessa aina vedellä, olisiko hyviä vinkkejä?
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Kuumailmapuhaltimella pikapoistuminen on yhtä varma kuin hitsaamallakin. Itse olen pikkusyöpymiä korjannut menestyksekkäästi isolla( 300w) Kolvilla. Pinnat vain täytyy saada todella puhtaaksi, ensin mekaaninen puhdistus ja esim. suolahappoa perään. Kunnolla kuumaa kolvilla ja tinaa perään.

    On myös tarvikeliikkeissä myytävänä sellainen pötkylä ainetta, joka sekoitetaan ja painetaan siihen syöpymään, testattu on ja toimii, tietystikään en muista aineen nimeä mutta eiköhän kysymällä selviä.

    Jos noita syöpymiä on paljon, edes alkuja, vaihtaisin suosiolla tankin uuteen ei liene niin kallis, että olisi ratkaisijan paikalla, just kaminoon tilasin ja en siihen hintaan kovin isoja korjauksia tekisi.

    Niin. Ja sillä kolvilla touhutessa ei tarvi sen veden kans läträtä kunhan pitää vain huolen ettei sit kipinöitä aiheuttele ihan vieressä ja sen tupakin voi polttaa etäämmällä, jos vaikka sattus höyrysymistä tapahtumaan
     
  3. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Oleellisinta on milloin tankissa on ollut bensaa viimeksi? Tapausta enempää tuntematta suosittelen kuitenkin äärimäistä varovaisuutta, tankin huuhtelu moneen kertaan esim Tolu-liuoksella ja sen jälkeen lämpimällä vedellä vähentää haukahdusvaaraa.

    Vedellä täytettyä tankkia on mahdoton tinata, vesi johtaa lämpöä pois, sekä tekee muutenkin kiusaa. Aako taitaa tarkoittaa jotain kemiallista metallia? Taannoin oli juttua tankin pinnoittamisesta sisältäpäin, oliko Vinkkelissä? Myös täällä on tainnut olla keskustelua samasta asiasta.

    "Paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni" Muistokirjoitus erään pläkkyrin kuolinilmoituksesta?
     
  4. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tankinkorjaajia on kahdenlaisia;

    Ne jotka kertovat, ovat onnistuneet ja ne jotka eivät, ovat hiljaa........ :odroll:
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    Pane tankkiin jotain autonpesuainetta (autoliukkarit sisältää usein hiilivetyjä ja ovat siten paloherkkiä) vahvana seoksena ja heiluttelet sitä, huuhtelet HYVIN MONEEN kertaan ja viet sen kuivumaan esim. saunaan muutamaksi tunniksi, voit tuoda vaikka välillä ulos sen jotta lämpötilaero "pumppaa" saumat kuivaksi. Jos bensa ei haise vuorokauden odottelunkaan jälkeen niin ei sitä siellä silloin enää ole.

    En varmaksi tiedä sanoa kuuluisko tankin hitsailu extreme lajeihin, mä olen tehnyt kumminkin näin ja näkö säilynyt toistaseks. 8)

    Ehkä kumminkin viisaampaa on käyttää tinaa ja sitä järeetä kolvia. :p

    PS. Paksulla elektroniikkaan tarkoitetulla juotostinalla saa aika näppärästi täyteltyä tommosta pitsireikää jos se ei ole paljon yli millistä, siinä on itsessäänkin sitä happoa.

    PSS. vaihda suosiolla uus tankki jos sen sisällä on paljon ruostetta
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    Se aine ei ole kait kemiallista metallia, myydään nimenomaan tankin paikkaukseen, Olen joskus kokeillut sitä kemiallistakin, lopputulos oli vuotava tankki, ilmeisesti senverran huokosta tavaraa, lasikuitukittikin oli toimivampi ratkaisu, tai oikeastaan on, ei vuoda vieläkään ja tuosta korjauksesta on jo joku tovi.
     
  7. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Oman tankin paikkasin joskus hätäpäissäni lasiliimalla. Siis tällä millä tuulilasit kiinnitetään ja yllätys oli suuri kun kesti ainakin sen 4-vuotta minkä auto mulla oli. :rotfl:
     
  8. chevy355

    chevy355 1st gear

    itse olen huuhdellut tankin pari kertaa vedellä ja laittanut sinne jotain kaasua tinauksen ajan, esim. hiilidioksiidia tai vaikka pakokaasua toisesta autosta.
    eipä ole vielä paukkunut :odroll:
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Kerta se on se ensimmäinenkin, samalla yleensä viimoinen ku ottaa ja jymähtää ...

    Niin kait se ainut oikea tapa on kävellä kauppaan ja ostaa uusi ...

    Mutta normaali tankin korjaus, mänee niin notta ota ja putsaa kunnolla puhtaaksi, harjalla loput, puhaltamalla hyvä mutta harjaamalla pitää saata hiesu pois, tärpätillä puhtaaksi, hartsia kaupasta ja sopivan paksu siirappi seos, pensselillä päälle, tankki ympäri ja toiselle puolelle sama, jahka se eka on kuiva, pariin kolmeen kertaan ja hyvä tulee. Maali päälle ja seuraavat kymmenen vuotta ajoa, lisäämällä mäntysuopa saippuan paloja, siis pari siivua puukolla vuolien, ei puolta kiloa tankin sisään ja tukkeesen mänee, jos sinne jotain on jäänyt, se mäntysuopa sitten tukkii myös bensa linjat yms, jos menee liikaa mutta oikein käytettynä pelaa ja huoltaa sydeemin tukkien ja tasoittaen ...

    Tosin kaupan hyllyssä on jo oikeaakin tavaraa, joka on tota varten tehty ....
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ylöjärvellä on joku yritys (tai oli) joka pinnoittaa tankkeja lasikuidulla, onnistuu vaikka olisi isompiakin reikiä. En tiedä tarkkaan kuinka se tehdään mutta kun sitä joskus kysyin niin mainosti menetelmää että se on käytännössä ikuinen. Firman nimeä en muista mutta ne teki muitakin kuitu-osia autoon, scooppeja ym.
     
  11. Aako

    Aako 1st gear

    Liekö jo ton pinnotuksen hinnalla saa uuden tankin??
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kun useampi vuosi sitten asiaa kyselin niin pinnoituksen hinta oli noin puolet uuden hinnasta, hintaero orggis-tankkiin oli vielä suurempi.

    Nykyhinnoista ei mitään hajua.
     
  13. cuda69

    cuda69 Gearhead

    por 15 tank sealer.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Carinan tankin tinasin ehjäksi, kun joku oli sitä irroittanut rälläkällä ja tehnyt viillon (ilmeisesti pannat oli liian kovassa). No se ei haissut bensalle, oli ollut irti jo vuosia.

    Jos alta ottaisin tankin pois, niin ihan heti en kyllä alkaisi tinamaan.
    Kerran kyllä olin isän kanssa hitsaamassa transitin tankkia auton alla. Dieseliä tosin oli siinä tankissa, tankki täynnä ja vielä suojakaasua perään. :eek:
     
  15. john

    john 3rd gear

    mä oon noita prätkän ja auton tankkeja tinaillu.
    luotin pesuainetta sisään ja vettä niin että on täysi, antaa muhia vaikka vuorokauden, sit letku sisään ja kunnon huuhtelu.
    vielä on lärvi yhtä ruma ja sormet tallessa :D

    jos haluu varmistella niin vaikka migin suoja kaasua tankki täyteen.
    ja jos vielä arveluttaa luotin pesuaine. kaada lattialle ja koita sytyttää sytkärillä (onko palo arkaa)
     
  16. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Mä korjasin caminon vanhan tankin sillai et hioin puhtaaks reijän kohdan ja sikafleksiä siihe ja pieni alumiinin pala, oli just (yllättäen) pannan alta puhki, kesti ainaki parivuotta kunnes hitsasin sinne uuden tankin alumiinista..
     
  17. Jack

    Jack Gearhead

    Kiitoksia hyviä vinkkejä on tullut. Tankki on puhallettu, ja sen puoleen olisi hyvät pinnat alkaa paikkailemaan, mutta täytyypä tirkistellä sinne sisään, ja jos näyttää kovinkin ruosteiselta, niin jos alkaisi uutta kyselemään. Rockauto:ssa tankilla oli hintaa 134 taalaa, ei paha ja jos siihen saisi edullisesti rahdin suomeen :-?
     
  18. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    tankkia hitsatessa kannattaa seisoa sen päällä ei lennä nii kauas ku posahtaa :)
     
    kerkko tykkää tästä.
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Joku halpa ja hyvä tankinkorjauskonsti pitäisi keksiä kun vuotaa tuo '73 Electra Estaten (STW) sivukotelossa sijaitseva tankki ja uusia ei edes saa. Eikä kannattais satasia sijoittaa korjauttamiseen, nousee auton hankintahinta heti kymmeniä prosentteja, mutta myyntihinta pysyy kuitenkin samana.

    Toisaalta, verottaja ei tykkää siitä jos verorästien maksaja lentää kiertoradalle tuon Kemiläisen turvaohjeen mukaan toimiessa :rotfl:

    Pakokaasua hitsauksen ajaksi tankkiin hmmm... :odroll:
     
  20. Duju

    Duju 1st gear

    Aikanaan kun hitsailin Buickin tankkia, niin työnsin pölynimurin letkun täyttöputkesta sisään hitsauksen ajaksi. Silloin ainakin kesti maski päässä
     

Kerro tästä muillekin!