Bensiinin säilyvyys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Raider Japa, 1.10.2014.

  1. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    Auto jäämässä talvikaudeksi kylmään talliin seisomaan. Mitä bensiinin säilyvyysainetta olisi hyvä laittaa sekaan ?
     
  2. ari vw

    ari vw Gearhead

    Oon itte säilöttäviin 4t koneisiin laittanu pienkonebensaa ja käyttänytkin sillä viimeiseen sammutukseen asti.
     
  3. camaro82

    camaro82 1st gear

    Mä olen täyttäny Camaron tankin mahd. täyteen ennen talvisesontaa eikä ole koskaan ollu mitään käynnistys tms. ongelmia. Talli on kylmä, en osaa sanoa mitä tapahtuu jos talli on lämmin.
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Pienkone bensa, niin hyvää tavaraa kun se onkin, niin silti pieni varoituksen sana.

    Nimittäin kaikki vanhemmat kumilaadut ei kestä aromaatti vapaata polttoainetta, vaan esimerkiksi kohon neulan kumikärki saattaa sulaa sellaiseksi alkulima mössöksi.
     
  5. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

  6. rb

    rb Double Gearhead

    Varmaan ihan hyvää kamaa toikin.

    Pieni mainos tässä kohtaa varmaan sallitaan, eli vaihtoehtona marssit paikallisen pienkone kauppiaan pakeille ja pyydät Briggs & Stratton Fuel-Fit lisäainetta 100ml purkki varaosa numerolla 992380 tai 250ml purkki numerolla 992381.

    Todettu toimivaksi, eikä isompi purkkikaan maksa kun röökiaskin verran..
     
  7. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Tuota ainetta olen itse käyttänyt autoissa ja moottoripyörissä talvisäilytyksessä.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ei ole itsellä, eikä töissä säilynyt noi pienkone bensat. Tosin olleet 2t et liekö säilyvyys eri? Mökillä saanu sahoihin uutta bensaa kaataa ja töissä sama juttu talven jälkeen.
     
  9. laitinen88

    laitinen88 2nd gear

    Tankkaa neste green bensaa siin on vähiten esim. elofiineja (mitä vämemmän sitä pidempää säilyy) ja vaa yksin kertasesti varmistuu siitä ettei tankki vuoda, ettei bensasta pääse haihtumaa hiilivetyjä ja astiaa tai tankkia ei pidä ylimääräsille lämmön vaihoille altistaa nii......
     
  10. laitinen88

    laitinen88 2nd gear

    Pienkonebensiineissä ei ole olefiinia, joten ne kestävät varastointia normaalia bensiiniä paremmin


    Pienmoottoribensiini on puhtaasti palavaa bensiiniä. Se on kehitetty täyttämään pienten polttomoottorien vaatimukset. Pienmoottoribensiini soveltuu myös erinomaisesti moottoreiden säilytys- ja seisonta-ajan bensiiniksi. 

    Lähde wiki
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Toimii. Itse olen potkinu pari kertaa itteeni perseeseen ku kevään eka lenkillä on pelit sammunee merelle ja kaasarissa valkosta hyhmää.
    Samat ongelmat oli myös prätkässä.
    Tuota kun oon käyttäny niin ei oo sen jälkeen ollu ongelmia eikä oo tarvinnu pärrän eikä veneen kaasaria purkaa joka kevät.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Mahtasko toi putsatakkin kelkka käy hetken ja kaasuttelemalla sit sammuu, eikä millään jaksas sitä jumppaa mikä oli urheilu kelkan käyntiin saannissa :odroll:
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    Motonetistä pitäis löytyä myös litkut jotka liuottelee lakat ja hyytymät
     
  14. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Shell V-Power Nitro+, sitä 99-oktaanista kun käytän niin eipä ole keväällä ollut käynnistys ongelmia... :wink:
     
  15. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kyl mulla on harrastepeli käynnistynyt talven jäljiltä aina ilman säilöntäaineita. Ja toiminut moitteetta. Kylmä halli ja yleensä vielä melko tyhjä tankki. Pari kertaa pyrin talven aikana käynnistelemään autoa, en tiedä vaikuttaako sit mitenkään asiaan.

    Ja tiedä sit miten pidemmässä seisotuksessa säilyy...
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Mulla dödsi huilasi pari vuotta putkeen ja keväällä kun sitä käynnistelin riitti, kun tarjosi huikkapullosta hieman tuoretta bensaa suoraan kaasarin kurkuista, niin käyntiin lähdettyään iloisesti Amerikkalainen maamoottori poltti ne vanhatkin sopat pienen kärytyksen säestämänä..

    Holleyn 850 tuplapumpussa kun suutinkoko on sitä luokkaa että kärpänenkin lentää läpi, niin siellä ei pikku lakkaumat niin kauheesti haittaa, kun taas jonkun japsi prätkän alipaine ohjattu kaasaripatteri aloittaa vittuilun samantien, jos siellä vähääkään on jotain ylimääräistä.
     
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Samoten vittuilee Carter/Edebrock (1405) vacuumi kaasari, jossa bensalinja tulee vain toisen puolen kohokammioon, toiselle puolelle menee sisäinen väliputki.
    2 vuoden seisokin jälkeen (vuosi sitten kesällä)SBC kävi lähinnä neljällä ristiin, kakstasoimarin jaon vuoksi. Eli toisella puolella keskimmäiset ja toisella ulommaiset pytyt. Kaasarin kuskin puoli näytti siltä kuin joku olis tunkenu homeisen sämpylän kohokammioon. Kiihdytyspumppukin ottaa bensan kuskin puoleisesta kammiosta, joten sekin oli ihan tukossa. Kun kaasarin avasi ja purki, sekä putsasi ja liotti kaikki linjat, rupesi kone käymään niin kuin pitää puolessa tunnissa. Sitä ennen takuttiin ja ihmeteltiin kaikki virran jakajasta lähtien, monta tuntia siinä meni...
    Viime talvena käynnistelin autoa silloin sun tällöin, kuukauden parin välein, keväällä laakista käyntiin, eikä mitään vikaa sittemmin. Jos ei konetta voi talvella käyttää, pari minuuttia riittää, on parempi laittaa tankki täyteen ja säilytysaine sekaan. Sitten käyttää sen verran, että säilytysainettakin on mahdollisesti päässyt kaasariin asti.
     
  18. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Venäläinen bensa ei vanhene. Jos saat jostain hankittua niin sitä vain tankkiin ja käyttelet sen verrran että ajautuu koko polttoainelinjaan.

    Itsellä oli w123 280 coupe mersu seitsemän vuotta seisonnassa edellämainitulla setillä ja kertalaakista tulille ja suoraan leimalle. Ei ongelmaa.

    Säilöntäaineet antavat apunsa myös jos tuota venäjän lientä ei tarjolla ole. Mitä vähemmän etanolia bensassa sitä parempi säilönnän kannalta.
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Samaa olen käyttänyt, tälläkin hetkellä tankeissa parissa autossa vaikka autoilla on ajettukin vielä...leviää ainakin kunnolla järjestelmään.
     
  20. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    huomasin tän kanssa, asunto econolinessa on 92 tankissa jo 3 vuotta ja laakista vaan käyntiin. BS kone ruohonleikkurissa ja kotomainen 98e, niin tuntuu jo 1,5 kk liian pitkälle
     

Kerro tästä muillekin!