Beretta -88 vikakoodien luku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rane 66, 2.2.2013.

  1. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Pystyykö moisesta kikottimesta lukemaan vikakoodeja tai onko kyseisessä
    vehkeessä obd pistoketta.
     
  2. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    eikös se obd pistoke ole näissä yleensä kojelaudassa :eek:
     
  3. slote

    slote Gearhead

    Tuon ikäisen Berettan OBD1 järjestelmään pätee lähes samat jutut kuin Caprice -89 kohdalla http://www.handen.us/caprice/first.html. Eli pystyy lukemaan ja toden näköisesti liitinkin löytyy kuskin jalkatilan yläpuolelta.
     
  4. TPA

    TPA 1st gear

    Lisäkymsys! Pääseekö näihin OPD1 vehkeisiin millään valmiilla vikakoodin lukijalla käsiksi? Kai näihin nyt joku valmiskin lelu löytyy ,joka ei olisi hinnankiroissa kun Metroautossa luettiin jollain kapulalla 88 sportsidestä koodeja vuonna 97..
     
  5. slote

    slote Gearhead

    Onhan niitä olemassa. Koodin lukijoita. Amazon.comista löytyy equus 3173, käytetty, 25taalaa. ebaystä BluePoint 135 taalaa, Innova 31403 255 taalaa ....sen kun hakee sopivimman. En vaan ymmärrä, että haluat välttämättä maksaa sellaisesta kun itsekin pystyt vikakoodit lukemaan pelkästään yhdistämällä vaikkapa paperiliittimellä kaksi OBD liittimen pinnaa. Eihän se vaadi sen jälkeen kuin yhteenlasku taitoa :)
    Itseasiassa luulen että on nykyään paljon vaikeampi löytää OBD1 lukija kuin OBD2 sellainen.

    ....onhan se tietenkin hienompaa laitteella ;-)
     
  6. TPA

    TPA 1st gear

    ..Joo kato,pukkaa talliin heti "roo"meininkijä&tunnelmaa.. 8) Oon pistänyt saman merkille ettei OBD-1 roinaa ja ainakaan tosi tietäjiä oikein ole. Kumma kun tuota OBD-1 kalustoa on tien päällä ainakin kesäisin yhtä paljon kun tuoreempiakin jotka käyttävät OBD-2 systeemejä. Mulla on MaxiDialin US752 scanneri mutta sekin lukee kait vaan OBD-2 protokollaa.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  8. slote

    slote Gearhead

    Luulisinpas, että kaikkein edullisin OBD1 ratkaisu on ostaa vanha läppäri ja siihen kaapeli ja netistä imuttaa vaikkapa WinAldl ohjelma joka on ilmainen. Muitakin softia löytyy, jopa ilmaisina.Kaapelin mukanakin tulee jotain.
    Itsellä on myös omatekemä kaapeli sarjaportilliseen tietsikkaan...kaapeli toimii myös sarjaportittomassa USB väyläisessä koneessa sovittimen avulla. Valmiita kaapeleita löytyy ja ovat ainakin toiminta varmoja ...vaikkapa täältä;

    http://www.elekma.com/aldl_-_usb_kaapeli_obd1

    Tuollainen läppärissä toimiva systeemi on monipuolisempi ja tietomäärältään eriluokkaa kuin pelkkä koodilukija. Sivuillani http://www.handen.us on -89 Capricen kanssa tapahtunutta puljaamista OBD1 systeemin kanssa kuvinakin. Suomeksi. Ei se nyt kovin vaikeeta ole kuitenkaan.
    Läppärissä, jota itse käytän ei ole sarjaporttia niinkuin esim. tuossa WinALDL ohjelmassa alunperin käytetään. USB väylään löytyy sovitin jolla sellainen saadaan koneeseen kuin koneeseen jossa on USB.
    Vanhan pöytäkoneenkin voisi hyödyntää "tutkimus käyttöön" :) jos on tilaa tai jopa siirrettävä pöytä tms. Olisi vielä komeamman kokoinen sydeemi :)
    Samassa koneessa voi sitten olla myös OBD2 järjestelmän ohjelmia mukana. Ja tietenkin niille tarvitaan OBD2 kaapeli.

    Läppärin autokäyttöön löytyy myös tupakansytyttimeen liitettäviä virtalähteitä, että pystyy ajon aikanakin käyttämään eikä tarvitse pelätä akun loppumista. Tai jos on huono akku:)

    Myös Bluetooth toimii OBD2 systeemeissä hyvin. Eli ei tartte kaapeleita väliin. Hauskin juttu on yhdistää Android puhelin tai tabletti (!!) Bluetoothilla auton OBD2 systeemiin. Ilmaisia ohjelmia Androideihin löytyy useita. Reaaliajassa toimivat mittarit on ihan jees :) varsinkin jos käyttää tablettia....halpa tabletti kiinteesti autoon ???

    Tuo edellä oleva teksi "pullahti" ulos sen jälkeen kun katselin noitten skannereitten/lukijoitten hintoja. Aika suolaisia minusta....harrastelijalle.
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    suolaiset hinnat on jokaisen oma käsitys,itsellä meni nelisen sataa ja laite
    ei ole mikään vikakoodinlukija,se ominaisuus on pienin siinä,täälläkin kirjoitellaan koko ajan miten olen vaihtanut,kaikki sensorit,anturit eikä vikaa löydy,siinäpä se hinta jo onkin,ja jos osaamattomassa korjaamossa ei sillä rahalla pääse mihkään.toinen esimerkki tulee tässä,allison loota vittuili,3 t remppa,ei pelaa aina ,uudelleen remppaajalle,kävi minun tallissa,laitoin reilun tonnin scanneriin kiinni(voi katsoa vaikka joka solkun lootasta erikseen) ja ehdotin virtalukon pohjaa viaksi,eipä uskoneet,vielä remppasivat lootaa,arvatkaahan mistä vika löytyi.90€ virtalukon pohjasta,jos autoja nykyään itse meinaa korjata ei paperi liitin tai ilmainen win aldl pitkälle riitä.ps tällä näkee joka maan osan autot.jokainen tekee tyylillään ja useimmat moneen kertaan.
     
  10. slote

    slote Gearhead

    Totta puhut. Hinta on jokaiselle eri. Riippuu mihin haluaa panostaa ja miten. Ajattelin vaan että ehkäpä harrastelijalle kuitenkin alkaa maksimissaan (!) yli 3000 taalaa maksava laite olla hinnakkaan oloinen.Olihan niitä halvempiakin muutamalla satasella mutta toden näköisesti myös rajoittuneempia.

    Ja hei.... tarvittiin laite OBD1:lle !

    Jos palataan juurille eli siihen mitä Rane66 kysyi niin kyse oli -88 mallin Beretta, josta et saa itkemälläkään OBD1 järjestelmästä kaikkea samaa kuin OBD2 systeemistä !

    Jos OBD1 järjestelmällä varustettuja autoja harrastelija tutkii niin kyllä se vaan on edelleenkin kova juttu se paperiliitin vaikka hiukan halventavalta kuulostitkin :)!

    Paperiliittimellähän saa ulos pelkän koodin joka sitten vaatii vielä aivotoimintaa(!) avukseen tulkintaan ja ihan siihen lopulliseen vianetsintään.

    Esim. WinALDL ohjelmalla - sillä ilmaisella -alkaa asiat jo avautua enemmän kun näkee erilaisten toimintojen arvoja näytöllä. Siltikin tarvitaan toimivat aivot tulkitsemaan sen mitä näkee.

    Jos nykyään itse meinaa korjata OBD1 autoja niin paperiliitin on se ykkösjuttu. Edelleen. Sitä ei taida OBD2:ssa ollakaan?
     

Kerro tästä muillekin!