bilteman aut.öljy?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 6.2vani, 21.12.2006.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Re: BILTEMAN ÖLJYT

    Eiköhän se vika ole tuossa tapauksessa pelkästään omistajassa, kun vanhoilla tulpilla täytyy ajaa ihan hitosti "ylimääräistä", että aiheuttavat noin pahan käyntihäiriön... :soosoo:


    Biltemasta: niin mitään öljyjä en sieltä uskalla ostaa, Mobilit (täyssynt.) omissa koneissa. Laatikoissa/perissä mahdollisuuksien mukaan synt (Mobil).
     
  2. lincci

    lincci Gearhead

    Ei sillä niinkään väliä ole minkä merkkistä öljy on ,kunhan se täyttää ne vaatimukset mitä moottorin/laatikon ym. valmistaja määrää.
    Maailmassahan ei muuten ole kovinkaan monta todellista öljy-yhtiötä joka tekee öljyjä,aika moni (kaikki) pienet halpamerkit ostaa öljynsä isommilta yhtiöiltä.Samaa litkua se ei kuitenkaan ole vaan jokainen merkki on erilailla lisäaineistettu= tästä johtuu että toinen merkki toimii jossakin laitteessa paremmin kuin toinen.
    JA sitten synteettisiin.Aina joskus kuulee puhuttavan että synteettisiä ei saa pistää jenkkikoneisiin. Tuo on vain puoliksi totta. Jos sulla on vanha kone jolla on jo ajettu 20 vuotta mineraaliöljyillä niin se on todennäköisesti jo paskastunut sisäpuolelta,koska mineraali öljyt eivät ole peseviä.Ja sinne kun lykkää pesevät synteettiset niin johan lähtee paskat liikkeelle ja tukkii nostajat ja öljykanavat ja laakeripinnat häviää paskan vuoksi. Samoin tiivisteet rupee vuotamaan kun sisäpuolella oleva suojaava paskakerros poistuu. MUTTA jos sulla on uudehko tai vanha juuri rempattu puhdas kone,niin sitten voi laittaa surutta synteettistä.
    Itse olen laittanut 5w-50 mobilia rempattuun -65 fordin 352:een ja -70 luvun 460:ees. Toimii todella hienosti.Kaveri laittoi -60 luvun 289:iin 0w-30
    castrolit,ja hienosti toimi.Nämä kaikki siis täysrempattuja.
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Samat öljyt täällä käytössä, sillä erotuksella, että olkoon koneella historia mitä tahansa, niin synteettistä sisään.
    Itse en oikein usko noihin hajoamisiin, kun synteettisen pitäisi irroittaa se paska hienossa muodossa, niin ei jää tukkeeksi mihinkään vaan päätyy suodattimeen.
    Yksikään kone ei ole vielä hajonnut synteettisiin, vaikkakin olen laittanut sitä koneisiin, joilla ajettu 20-vuotta mineraaleilla.
    Yhden koneen "rikoin mineraaleilla", kun oli bensaa päässyt öljyn joukkoon, synteettinen olisi luultavasti voidellut "ohennettunakin" riittävästi.
     
  4. lincci

    lincci Gearhead

    Itse en oikein usko noihin hajoamisiin, kun synteettisen pitäisi irroittaa se paska hienossa muodossa, niin ei jää tukkeeksi mihinkään vaan päätyy suodattimeen.


    Niinhän sen pitäisi hienosti irroittaa ja liueta synteettisen joukkoon, mutta sanoisin että käytäntö on toista. Silloin kun on tosi pikinen motti niin kyllä sieltä väkistenkin lähtee isompia kikkareita liikkeelle. Joskus kun aukaisee vanhan motin missä on ollut mineraali öljy(ja vielä harvakseen vaihdettuna) niin kaiken moskan joukosta löytyy aina kivikovia noki ja karstamuruja.Ja eikä mitään pieniä vaan ihan sormissa tuntuvia. 0.5-3mm halkaisijaltaan.
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Minä avasin "vanhan mineraalikoneen", jossa oli viimeiseksi ollut synteettiset (ehkä neljä-viisi viimeistä vaihtoa), sitä ennen varmaan kymmenen vuotta mineraalit.
    Ei ollut enään mitään paskoja jäljellä vaan kone oli ihan puhdas sisältä.
    Öljynkulutus väheni pikkuhiljaa, kun kone puhdistui, mutta ohivuodot jäivät sen verran korkeiksi, että tein koneeseen kevyen remontin.
    Kaikki paska oli siis lähtenyt liikkeelle, mutta se oli mennyt suodattimeen, eikä laakereissa näkynyt mitään normaalista poikkeavaa kulumaa/naarmuja.

    Nämä siis vain minun kokemuksia, eikä niiden tarkoitus ole kyseenalaistaa kenenkään muun kokemuksia/havaintoja.
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Öljyt tosiaan joutuu kovemmalle kun vedetään asuntovaunua yms. ja silloin lisäaineistus ja synteettisyys merkitsee jo jotain. Mutta ihan normaalikäyttöön, kun laatikon lämmöt pysyy matalina 80-luvun jenkkipeleillä, kaikki käy kunhan täyttää luokitukset.

    Itse olen purkanut useita jälkimaahantuotuja STW:n moottoreita jotka ovat kalahtaneet laakereista juuri siksi että öljynsuodatin on mennyt tukkeeseen kun hyvin pesevät euroöljyt on saaneet amerikankäyttäjien sinne keräämän paskan liikkeelle ja öljynsuodatin on mennyt tukkeeseen. Silloin kalahtaa laakerit kun paskainen öljy ohittaa tukkeutuneen suodattimen. Pahin tilanne on että pannaan täyssynteettiset koneeseen ja ajetaan niillä 15-20tkm (koska öljy sen kestää) ja ei vaihdeta suodatinta edes tehtaan suositusten mukaan. Eli irrotetaan paskaa nopeammin ja vaihdetaan se pois (suodatin) harvemmin!

    Hyvää Joulua
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    No joo, minulla oli/on vaihtoväli noin 5tkm (myös suodatin) täyssynteettisillä.
    Öljyn "olemuksen" näkee tikusta aika hyvin, niin ei tullut tosiaan mieleenkään, että joku ei osaisi siitä katsomalla päätellä vaihtotarvetta, kun se on kyllä varmana "luettavissa" siitä tikusta.
     
  8. lincci

    lincci Gearhead

    taitaa hiukan lipsahtaa aiheen alkuperästä mutta väliäkös sillä.
    Kerrohan audiq, mitenkä voi tikun öljytipasta "lukea" vaihtotarpeen?
    Tämä ei ole kettuilua vaan kysyn ihan mielenkiinnosta.
    Kyllähän kaikki öljyt mustuvat aikanaan,jotkut nopeammin ja jotkut hitaammin ,joten ei musta öljy tarkoita sitä että tarttis vaihtaa.
    Mitenkä sen pystyy näkemään varsinkin 5000km paikkeilla?
     
  9. Hectori

    Hectori 1st gear

    tikussa olevasta öljystä voi nähdä sen viskositeetin pienenneen, jos osaa katsoa. parhaiten sen näkee öljynpaineista, joko on jo melko olennaisesti alhaisempi bilteman öljyillä kun on ajanut 5 tonnia. eron pystyy näkemään öljyjä vaihtaessa, siinä mitenkä vanha öljy valuu poistotulpasta. hyvä laatuinen öljy ei eroa juurikaan siitä miten se valuu uutena, kun taas huonolaatuinen öljy on kuin vettä.
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Bensakoneessa paksuus/ohuus on yksi tekijä ja toinen "öljypisaran" reuna-alueen läpikuultavuus, joka näistä ehkä se tärkeämpi.
    5tkm:ssa ei yleensä näy mitään vaihtotarpeeseen viittaavaa, joten tältäosin voi vain todeta, että ei vaihtotarvetta voi 5tkm:n kohdalla öljyistä todeta, kun sitä ei vielä ole, mutta en halua, että oman koneen öljyistä tuollaisia merkkejä löytyykään.

    Parhaimmillaan tikku kertoo saman kuin huoltokirjakin, eli kyllä siitä tunnistaa öljyn merkin,
    tyypin ja ajetut kilometrit (noin).
     
  11. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tuosta mustumisesta olen sitä mieltä, että samassa koneessa mustemmaksi mennyt öljy on parempi öljy, koska se on kerännyt ohipuhalluksen yms paksan itseensä ja kirkkaana säilyvä öljy on jättänyt paksan moottoriin.

    Sen verran itse aiheeseen, etten aio edes kokeilla pilipaliteeman öljyjä, jostain muualta se hieman halvempi hinta on säästetty kuin myyntikatteesta.
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Samaa mieltä! Hauska kuunnella juttuja, kun jotkut kehuvat öljyjään että hyvää tavaraa, kun oli vielä vaihtaessakin ihan kirkasta... :rotfl:
     
  13. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Juu, samanlaiset huvit meikäläiselläkin.... :D

    Parhaat jututhan menee: "X-öljy on ihan älyttömän hyvää, olen vaihtanut öljyt 10 tuhannen välein ja aina ovat aivan samannäköiset kuin laittaessa, kerran vaihdoin Y-öljyt, niillä ei tee yhtään mitään, tuhannen kilometrin jälkeen olivat aivan mustat, pakko oli vaihtaa takaisiin X-öljyyn, en varmasti enää ikinä osta Y-öljyä" :poff:
     
  14. newport73

    newport73 1st gear

    samaa mieltä..entises käyttikses ei tarviinu vaihtaa öljyi,kun piti lisätä 500 km:än jäleen litra öljyä ja aina oli kirkasta.
    nykysis tdi koneissa on heti mustat öljyt,kun huollon tekee.Moni asiakas on kysyny sitä.että vaihetaanko ollenkaan öljyjä?TIETYSTI AINA























    +
     
  15. lincci

    lincci Gearhead

    Kiitti audiq öljytipan tulkitsemisesta.Täytyy varmaan oikeen ruveta katsomaan sitä tikussa roikkuvaa tippaa tarkemmin :eek:
    Tai sitten käydä ostaas uudet silmälasit ekaks..... :lol:
    Ja kyllä täälläkin ollaan täsmälleen samalla linjalla audiq:n ja MudMaxin kanssa tuosta öljyn mustumisesta! jippii hyvä me :rotfl:
     
  16. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    KYLLÄ POMPPAS,ALKUPERÄISESTÄ AIHEESTA.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    eikä pompannu, eiks tää ollu milloin vaihdat öljys diiselimoottoriin topic.... :rotfl:
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aika hyvin on purrut "parempien" öljyjen valmistajien aivopesu :rotfl: vai onko jollain esittää oikein tutkittua factaa kuinka monta hylsyä on lauennut "B" mallin öljyjen käytön takia :odroll: .
     
  19. daimleri

    daimleri Gearhead

    jos entisenä öljykauppiaana vielä kerran puutun keskusteluun

    ketjussa on jo muutamaan kertaan otettu esille se ettei mikään laite ole rikkoutunut siksi että olisi käytetty "väärää" öljyä, periaatteessa olette kyllä oikeassa, ei öljy itsessään mitään riko, mutta lukemattomia tapauksia on tiedossa joissa moottori tai muu vempain on rikkoontunut siksi ettei käytetty öljy ole täyttänyt niitä vaatimuksia joita kyseisessä kohteessa edellytetään

    karkea esim:

    kone xx johon valmistaja edellyyttää yy1-öljyä koska siinä _on_ sellaiset lisäaineet joita ko. kone vaatii _jos_ sillä aiotaan ajaa 20 tkm öljynvaihtovälejä

    kyseiseen koneeseen laitetaan kuitenkin yy-öljy josta _puuttuu_ juuri kyseinen lisäaine, sillä ajetaan valmistajan suositusten mukaan se 20 tkm ennenkuin siihen vaihdetaan öljyt

    ei se, että kerran käy näin, tai 2 tai vaikka montakin kertaa, kyllä se kone voi varsin hyvin silti toimia ja olla ehjä mutta _todennäköistä_ on että ennemmin tai myöhemmin tulee ongelmia

    yhtä hyvin voi olla että tuo samainen kone on sellaisen henkilön käytössä joka vaihtaa öljyt 10 tkm välein niin niitä ongelmia ei tule koskaan

    (en tiedä miten suoraan ja nimillä asioista tällaisessa yhteydessä on sopivaa kertoa julkisella foorumilla, valvoja poistakoon/peittäköön/tehköön tunnistamattomaksi tarpeelliseksi katsomansa osuuden:

    faktaa: esim. mb:n w124 korisen ns ikiliikkuja diisselit, ne ihan ekat jotka tuli silloin joskus -85/86 ja jotka saivat ihan ensimetreistä asti sisäänsä mobilin silloista ykköstä, diisseleihin tarkoitettua, ensimmäisiä koneita availtiin jo jossain 150-200 tkm:n kulmilla öljynpaineongelmien takia, syyksi paljastui runkolaakereiden kohtuuton kuluminen mikä oli paljain silminkin nähtävissä, siitä "öljyreijästä" oli pinnoitteet kuluneet tähtimäisesti joka suuntaan. eli hyvä moottori + hyvä öljy, tässä tapauksessa lopputulos = huono

    sama moottori, öljy halvempi delvac, no problems -> 800-1000 tkm

    syy: jäänee arvailujen ja spekulaation varaan, koska ne jotka oikeesti _tietää_ ei kerro, ei kai kukaan kuvittele että mb tunnustaisi julkisuudessa tehneensä/käyttäneensä huonoja laakereita ja/tai mobil vastaavasti tehneensä huonoa öljy - ei, koska näinhän asia ei ole, sillä laakeri _on_ hyvä_ ja öljy _on_ hyvä, kyseisessä tapauksessa juuri kyseinen öljy _yhdessä_ kyseisen laakeripinnoitteen kanssa ei vaan toiminut)

    edelleen asiaan _vaikuttaa suuresti_ se miten laitetta muuten käytetään ja millaisissa olosuhteissa

    yhä edelleen, kuten aiemminkin tässä threadissä mainitsin niin kaikki, siis _aivan kaikki_ öljyt pohjautuvat _täsmälleen_samaan ns. perusöljyyn, ne erot tulee lisäaineista, ja lisäaineita lisäillään sen mukaan mitä milloinkin on tarvetta, ja tarve tulee siitä mihin ja minkälaiseen käyttöön ko. öljyä suunnitellaan käytettäväksi

    ainakin allekirjoittanut tekisi näin:

    jos matkalla/tien päällä esim. moottoriöljy osoittaa vähenemisen merkkejä ja kotiin/tallille olis tarve päästä mutta mukana ei ole kuin hydrauliikkaöljyä tai moottorisahan ketjuöljyä niin eikun siitä vaan koneeseen "lisäavuksi" jotta siellä _olisi_ riittävästi öljyä. muistaa vaan ettei esim teräketjuöljy ole moottoriöljyä eikä sitten aja 2-sataa sitä loppumatkaa ja vaihtaa sinne asiaankuuluvat öljyt _heti_ kun ehtii/pystyy

    kts mainosjorina ns yleisöljystä ja mihin kaikkeen sitä voi valmistajan mukaan käyttää, jos toi olis ihan "ykköskamaa" niinmiksi kukaan sitten viitsis valmistaa erikseen ns "erikoisöljyjä" noihin samoihin kohteisiin ?

    linkki:

    http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 754%3B4002


    lisää nopeutta ja parempaa vuotta -07 - kaikille
     
  20. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Eikös ne just testannu Tekniikan Maailmassa (juu tiedän tiedän) moottoriöljyjä ja Bilteman öljy oli täyttä kuraa (selkeästi huonoin). Vaikka testin tulokset on ehkä voittajien osalta ostettuja niin uskon täysin tuohon Bilteman paskuuteen. Ja ihan samana jaskana pidän siellä myytäviä muitakin öljy, maali, ym. kemikaalituotteita.

    nimim. pelkillä Pennzoil-tuotteilla (tyhmänä?) laatikoitaan tankannut.
     

Kerro tästä muillekin!