Blazer Vaeltaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja riipe, 25.10.2012.

  1. riipe

    riipe 1st gear

    tuli hommattua tollanen -88 blazerin niin eikö näillä pääse
    hetkeäkään suoraan vai mistä johtuu että saa rattia vääntää
    kokoajan. renkaat 33 maxxis mt.

    aattelin vaan kun tulee talvi ja jäät niin ei tällä voi ajaa
    kun viipottaa laidasta laitaan
     
  2. spinneri

    spinneri Gearhead

    Itse lähtisin etsimään vikaa - jos sellaisesta edes on kyse - alustan nivelistä, pyöräkulmista ja renkaista. Ehkä juurikin tuossa järjestyksessä.

    Kuluneet alustan nivelet aiheuttavat välyksineen ripustusten geometriaan elämistä, mikä taas tekee autosta levottoman ajettavan. Niin järeää tavaraa kuin amerikkalaiset autot usein ovatkin, on jenkki-insinööri hyvin usein nuukaillut alustan nivelien kohdalla; auton massat ja rengaskoot huomioiden nivelet ovat alimittaisia, mikä näkyy ja tuntuu nopeana kulumisena. Lisäksi kumiset puslat kovettuvat ajan kanssa, mikä tuo mukanaan välyksiä. Eli ihan ensimmäiseksi nivelet tsekkaukseen; kuluneiden nivelien vaihto voi vaikuttaa auton ajettavuuteen todella paljon.

    Seuraavaksi kannattaa tarkistettava pyöräkulmat. Päin honkia olevat caster- ja camber-kulmat tekevät autosta levottoman. Lisäksi voivat vaikuttaa renkaiden kulumiseen. Pyöräkulmat tulee säädättää alustan nivelien vaihdon yhteydessä.

    Eikä renkaitakaan pidä unohtaa. Huonolaatuiset (mukaan lukien huonot pinnoitetut) renkaat ovat myös yksi hyvä levottomuudet aiheuttaja.

    Lisätään tähän loppuun nyt vielä, että eihän 80-luvun Blazer koskaan ole ajettavuudeltaan mikään Ford Mondeo, jo pelkästään kierresimpukkaohjauksesta johtuen. Ja käyttämäsi rengaskoko tuo pakettiin varmasti omanlaistaan levottomuutta.


    Samojen asioiden kanssa pähkäillyt

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  3. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ensimmäiseksi nostat etuakselin ilmaan, ja tarkistat että onko pyöränlaakereissa ja pallonivelissä väljää, samalla katsot kaikki ohjauksen nivelet. Jousista katot ettei ole lateja poikki, samaten riiput jousien takapäässä. Sitten nostat rungon etupäästä autoa ylös ja katot että onko puslissa väljää. Ohjausakselissa on simpukan päässä rättinivel, joka saattaa olla ehtoopuolella. Ohjausvaihteen kiinnitys runkoon on myös ongelmapaikka, varsinkin isoilla renkailla ja mettässä rymyytetyssä autossa (olen tosin takaveto pick-upin rungostakin bongannut halkeaman simpukan kiinnityksestä)

    Mulla oli Blazer 33x12.5 Goodyear Wrangler MTR-renkailla, ja siinä tuppasi laakerit löystymään ajoittain, johtui luultavasti vanteista kun olivat aavistuksen levittävät. Mutta se oli ajoltaan helvetin hyvä, ei sitä tarvinnut ohjata kaiken aikaa.

    Onko korotettu paljon? Ja jos on, niin miten? Jos siellä on palikat akselin ja jousen välissä, niin ne hittoon sieltä ja korottavat jouset tilalle! Nuo palikat tekee etuakselilla sen että u-pulit löystyvät ja pahimmillaan palikat lentävät sieltä välistä kokonaan pois.

    Ja takapäähän sama homma eli jouset, puslat ja u-pultit.

    Mutta ei näitä kannata verrata henkilöautoihin :lol:
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No ei ole Blazeri mikään mondeo, missään suhteessa ja onneksi ei olekkaan. Ja kaikki simpukka ohjauksella varustetut autot siis automaattisesti huonompia ajaa kuin mondeo? :poff: Aivan älytöntä.
     
  5. spinneri

    spinneri Gearhead

    Jos voit minulle kirkkain silmin vakuuttaa, että hammastanko-ohjaus on huonompi kuin kierresimpukka, niin olen valmis syömään sanani.

    Vaikka tuo kyseinen lause oli enemmänkin metafora, en oikein jaksa uskoa että kierresimpukkaohjauksella varustettu auto ajettavuudellaan Ford Mondeon päihittäisi.


    Yhdenlainen harrasteautomaailman bimbo

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  6. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Oma kohtainen kokemus. Osallistuin omalla Blazerilla safarille. Kotiin lähtö kun tuli ja iso tie alkoi kaheksaakymppiä oli lähes mahdoton ajaa. Auto vaelteli rajusti. Aikaisemmin kulki kuin juna. Pikaisesti tien laitaan ja tutkimaan mitä oli metässä saanut siipeensä. Simpukan kiinnityspultit oli löystyny, kirin pultit ja taas mentiin junan lailla. Onneksi ei ollu iso eikä kallis vika. Kannattanee tarkistaa myös rattiakselin nivelet.
     
  7. riipe

    riipe 1st gear

    mistä tiedän onko tuota korotettu vai ei? otteessa ei ainkaan mitään lue.
    oisko pikkasen rauhoittunut kun laskin paineet 2barist 1.7 baariin
     
  8. sbf

    sbf Gearhead

    noissa pystyy kätevästi selvittämään väljiä kohtia kun pistää vehkeen käyntiin.
    Laittaa käsijarrun päälle.sit lamppu kourassa pää kuskinpuolen pyöräkoteloon.
    Toisella kädellä yltää kääntelemään rattiakselia ja samalla katselee mitkä paikat joustaa.
    Omasta pikapista repesi runko 5 senttiä vaille poikki siitä simpukan takaa.
    Oli yhtä suuntavakaa kuin soutuvene myrskyllä.
     
  9. riipe

    riipe 1st gear

    oli ainakin ratissa tyhjää aikast paljon, kiristelin tuota simpukkaa,
    mites tuo pitäisi kiristää? jos vetää niin kiinni kuin menee niin
    alkaa tuo ohjaus oleen pikkasen kankiaa. nyt ratis viel 1-2cm tyhjää liikettä. ratin ja simpukan välissä ei ole tyhjää liikettä.

    parani taaas tuo ajettavuus, ei se varmaan tuon paremmin suoraan mee noilla
    renkailla
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    Mullon kolmeviitoset mud terrainit ja kolme kiloo painetta.
    Eikä tartte yhtään ns ohjastaa.
    Katoppa onko simpukalta pyörälle menevä välitanko suunnilleen vaakasuorassa.
    Jos on kovinkin vinkkelissä on autoa korotettu ja sopiva kääntövarsi jäänyt asentamatta.Tekee kanssa aika villin ajettavan.
     
  11. NURMALE

    NURMALE 1st gear

    Juu ja ohjauskulmien säätö melko helppo koska muuhun kun auraukseen ei paljon pysty vaikuttamaan,( olettaen että kyseessä on fullsize blazeri)eli jäykkä etuakseli ja lehtijouset.Auraus toki vaikuttaa tohon ajettavuutteen paljon.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No vaikka ässä mersuissa oli pitkään simpukka ohjaus, samoin vaikka v8 M5 bemarissa. Nekin paskempia kuin mondeo? Ei se ohjaus tyyppi itessään ratkase tuleeks siitä hyvä vai paska. Hammastanko on halpa valmistaa ja mahtuu pieneen tilaan. Siinä on sen konstruktion parhaat puolet ja siksi se on nykyään niin yleinen.

    Ja fullsize platseria ei tarvii ohjastaa kun paikat on kunnossa. Menee kyllä suoraan.
     
  13. spinneri

    spinneri Gearhead

    Ei pelkästään S-malleissa, vaan monissa muissakin. Ja sen kyllä huomasi (tunsi); ajettavuus ei ollut kummoinen, kun puhutaan ohjauksesta.

    Sinulla on selvästi eri näkemys kuin minulla. Jos kierresimpukka olisi niin hyvä kuin yrität minulle kertoa, miksi sitä ei käytetä esim. autourheilussa? Enkä nyt tarkoita tikkusuoraan ajamista...


    Vaeltelevaan keskusteluun osallistuva

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No onneks sjöömanin kaltasia kavereita varten on tehty ne mondeot.
     
  15. G20

    G20 Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl: TOTAALINEN REPEEMINEN!!!

    ..sori ei liittyny alkuperäiseen aiheeseen mitenkään..
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei välttämätää, voihan se olla joku revennytkin platserissa =)
     
  17. kilikali

    kilikali 1st gear

    Mulla blazerin vaeltaminen loppui simpukasta lähtevän varren pallonivelen vauhdolla. Väljyys paljastui kaverin käännellessä rattia ja ite katoin pää pyörän ja lokarin välistä :)
     
  18. saku76

    saku76 2nd gear

    Mulla oli 90 luvun lopulla chevy silverado jossa oli simpukan kiinnitys revennyt irti runkopalkista. vika oli niin hyvin piilossa, ettei sitä huomannut ennenkuin auton käydessä toinen kävi kääntelee rattia. Käyttäytyi aika levottomasti kun simpukka oli vain yläpuolelta kiinni.
     
  19. riipe

    riipe 1st gear

    näyttäis olevan klappia samassa paikaissa eli tuossa etummaisessa pallonivelessä mikä tuolta simpukasta tulee.

    onko tuo siihen oikea osa?

    http://www.usavaraosat.fi/product_details.php?p=1728
     
  20. kilikali

    kilikali 1st gear

    Juu, toi on se etummainen. Mulla oli takimmainen (eri kierteellä). Lämmitä se väliholkki punaseks, niin lähtee kyllä pyörimään, samoin lämmittele sitä pallon mutteria myös. Olivat pirun tiukassa.
     

Kerro tästä muillekin!