Blazerin perä(?) naputtaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Anonymous, 3.1.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onks tietoo...

    -91 Blazer 6,2, ajossa tulee ilmeisesti jostain päin takaosaa nopeuden mukaan säätyvä naputus, samanlainen kuin euroautoista tulee kun on esim. iso kivi renkaan välissä.
    Tässä tapauksessa ei ole renkaassa ylimääräistä tavaraa ( ääni pysyi vaikka renkaat vaihdettiinkin), joten mistä voisi olla kyse.
    Kardaanin ristikot?( vaihdettu melko äskettäin) perä? laakerit?....

    Ehdotuksia???
    _________________

    Muuten, nyt kun vaihdoin nastarenkaat, niin tuntuupa talviselta, ovat meinaan paljon liukkaammat kuin "kesäkitkat".
     
  2. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Naputtaako kokoajan vai vain vetopäällä?

    Täristääkö? Klonksahtaako kun päästää kaasun ja painaa uudestaan?

    -nim. kardaanin tieltä noukkinut-
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kokoajan naputtaa, kaasuttaessa ei vain kuule.

    Eikä minun mielestä kauhesti klonksahtele, eikä taristä, tai ehkä joskus, mutta sekin voi mennä asfaltin/jään piikkiin, tiedä häntä, tarttis varmaan tehrä jotain?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ristitapin lukitus pettänyt?
    Napsahtaa kerran kierroksella kun karkuun päässyt ristitappi lyö pinionin
    päähän. Vähän aikaa kun ajaa, ei enää napsahda, vaan pysähtyy aika
    nopsaan...

    J
     
  5. Jooseppi

    Jooseppi 1st gear

    Millä se ristitappi on siellä kiinni, kun tuntuu monilla pääsevän irti niin helposti?
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niissä missä minä olen tuota ongelmaa tavannut, se on kiinni sivusta
    pienehköllä pultilla, joka jatkuu puikkona ristitapin sisään. Sitten kun
    vanhaa/huonoa/jo sikaa saanutta perää rankaistaan taas, niin toinen
    ristitapilla oleva pikkuratas leikkaa kiinni ja ristitappia kiertämällä leikkaa
    sen pultin pään poikki.

    J
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun ei ole nämä nimikkeet hallussa niin täytyy kysyä.

    Ristitappi? onko se perän sisällä vai liittyykö jotenkin ristiniveleen?

    anteeks vaan tyhmä kysymys
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei, vaan tasauspyörästön väliakseli.
    Avaa koppa ja pyöritä tasauspyörästön kuorta kunnes näet tasauspyörästön rattaat, akseli siinä keskellä ja lukituspultti toisessa päässä akselia (or what´s left of it :rotfl: )!
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    aha, taidan tulla sinne Jamantille, kun kerran melkein vieressä asun
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No tervetuloo vaan.... Soita ennenkuin tulet!
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sorry Jamant, näissä puitteissa en vielä tulekaan käymään.
    Otin itteeni niskasta ja avasin perän, ei ollut lukitus pettänyt, vaan kaikki oli paikallaan, mutta tulipahan vaihdettua öljyt.

    Ja naputuskin vaan jatkuu, eikä ole hajuakaan mistä se tarkalleen ottaen tulisi??

    Muuten, mikä on käkikellolukko, kuulin tämän nimen tutulta varaosamyyjältä ja joka tässä yksilössä ilmeisesti on, mikä on sen toim.periaate. Siinä on siis hammasrattaan pyörittämä, ilmeisesti keskipakovoimalla kääntyvä kytkin joka painaa laajentuessaan jonkinlaista kynttä, jonka ilmeisesti pitäisi jotain lukita, ajossa ja liikkeellelähtiessä en ole kyllä mitään huomannut, vain toinen takapyörä sutii.
     
  12. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    [​IMG]
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    just tollanen täälläkin on
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Toi on just se paljon puhuttu käkikellolukko, sen kanssa ei sitten saa käyttää LS-lisäaineistusta!!!
     
  15. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    No niin nyt tietää ainakin ettei kannata kauheesti suditella, jos se kerran rikkoo vetarit.

    Mutta, mutta, mitenkäs, tuolla petrisimolinilla joku sanoi että pitäisi käyttää LS-aineellista öljyä, ja Jamant että ei saa käyttää, mitenkäs se nyt on?
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kannattaa lukea myös tämä topic:

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=40377

    jossa mainitaan mm:

    Quote
    Oldseissa ei ole koskaan ollut vakiona Eatonin keskipakolukkoa. Sitä on käytetty ainoastaan hyötyajoneuvoissa eli truckeissa.
    Keskipakolukon kytkinlevyjä ei ole suunniteltu luistamaan, vaan kyseessä on on/off lukko. Lukkiutuminen tapahtuu niin nopeasti ettei kitkalevyjen luistoa paljoa esiinny. Nopeustunnistin (keskipakotunnistin) todellakin määrää lukkiutumisen, mutta samalla se sisältää kitkapinnat. Näiden tarkoitus on hieman luistaa kun keskipakosäädin kytkeytyy salpakappaleeseen. Tämä suojaus on välttämätön, koska nopeustunnistin ei kestäisi pyörivien osien pysäyttämistä yhtäkkiä. Lisäaine haittaa näiden kitkapintojen toimintaa, eli päästää ne luistamaan liikaa. Siten lukko ei kytkeydy tai kitkapinnat kuluvat liikaa.

    Lukon valmistaja kertoo sivuillaan asian kauniisti: requires no lube additives.
    http://www.automotive.eaton.com/product ... gdiff.html

    GM puolestaan jo suorastaan pelottelee esim. tiedotteessaan 91-4B-124 (lisäaineen käyttö saattaa hajottaa lukon): “The use of any additive in locking rear axles (G80) is not recommended. Rear axle additives are designed for use in limited slip differentials which are normally installed in cars. All light duty trucks equipped with RPO G80 make use of a locking differential and the use of additives will delay the engagement of the locking mechanism and may decrease axle life.”

    GM:n tiedotteet minulla on ainoastaan paperilla, joten niihin en voi linkittää!
    /Quote
     

Kerro tästä muillekin!