Bmw M1

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 280471, 26.2.2007.

  1. 280471

    280471 1st gear

    mistä löytyy suomen ainoa bmw m1,jota ei koskaan rekisteröity ? autoa tehtiin -78-80, ja yksi on tosiaan eksynyt tänne ! nuo kasattiin lambon tehtaan toimesta,ja niitä on tehty vain n.450kpl.
     
  2. unknown

    unknown 3rd gear

    kysytään vaikka näin:
    mistä tiedät että suomessa on M1?
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No ainakin se M1 -kilpuri löytyy Tampereelta, muistaakseni.

    Tässä kuva autosta parinkymmenen vuoden takaa (joskus törmäsin näihin sivuihin netissä):

    http://personal.inet.fi/surf/mpuumala/a ... i_M1_1.htm

    http://personal.inet.fi/surf/mpuumala/a ... _00_01.htm

    http://personal.inet.fi/surf/mpuumala/a ... _00_04.htm

    http://personal.inet.fi/surf/mpuumala/autourheilu/

    Täältä lisää SS-autoista:

    http://www.geocities.com/supersaloon2000/autolista.html
     
  4. unknown

    unknown 3rd gear

    kysy asiasta sivujen tekiältä, oma veikkaukseni on että kyseiset autot eivät ole aitoja, vaan rakennettu näyttämään esikuviltaan. Vertasin linkkien autoja omiin kuviin M1:stä ja muutamaa pisteosaa lukuunottamatta (aikansa yleis BMW osaa) ei autoa pysty vertaamaan aitoon. (Korjatkoon, joku jos olen väärässä)

    hämärä muistikuva on, mutta voi olla ulkomailta...
    toivottavasti suomessa on M1:nen

    BMW M1; BMW:n ja Lamborghinin sekä ItalDesing:in (Giungiaro) yhteis projekti. Tarkoitus oli tehdä kilpa-auto ryhmä4/ryhmä5, johon tarvittiin 400 auton luokitus ja valmistuksen oli tapahduttava kahdessa vuodessa. valmistus aloitettiin 1978 ja kahden vuoden kuluttua, kun autot oli valmiit ilmoitettiin sääntö muutoksesta, joka tapahtuisi 1982, johon M1 ei sopinut.
    Lähinnä yksityiset ajoivat M1:llä eri sarjoissa.
    katu-autoja valmistettiin 400 ja naiden lisäksi noin 50 kilpa-autoa, lukua on vaikea pitää, koska "varaosista" rakennettuja ei lasketa tehtaan valmitamiin autoihin.
     
  5. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Tarkka valmistusmäärä on 457kpl kirjan Story of the Supercar mukaan ja tuon samaisen opuksen mukaan se oli ryhmä 5:ttä varten tehty.
    Tässä hiukan teknistä tietoa
    Kone suora kuutonen 3453cc. Maksimi teho 277 hv/6500 rpm. Max vääntö 239 lb ft/5000rpm.

    http://www.bmwm1.com/index.htm
    Tämän sivuston mukaan noita taas on tehty 455kpl.
     
  6. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Olli Virtasen Tampereella oleva, ex SS-luokan auto on Sauberin tehtaan M1:stä tekemästä kloonista tehty putkirunkoinen kopio. Tuotu tänne Virtasen toimesta Ruotsista sillon Chevyn sukuisella muistaakseni noin 400cid kasitekniikalla. Procar Series -sääntöjen mukaan alkuperäisten lisäksi saatiin tehdä klooneja ja ainakin Sauber niitä teki. Sellainen oli aikoinaan Suomessakin, mutta ostettiin pois täältä huhun mukaan itsensä Sauberin toimesta.

    Koneena tuossa on F1-turboaikakauden Arrows:in käyttämä BMW M10-pohjainen (sarjatuotantolohko) 4-pyttyinen. Aika-ajoissa formuloissa antoivat ulos 1500hv. Suomessa kilpailtiin noin 600-700 hv:lla. Tuisku Urpialalla oli vuosituhannen vaihteessa BMW Z3 Super Saloon kilpurissaan samansukuinen kone. Tuo oli siis tilanne viitisen vuotta sitten M1-näköisen osalta ja tuskinpa on sen jälkeen kauheita muuttunut.

    Joka tapauksessa upea kilpa-auto kun sen tosi toimissa on radalla nähnyt.
     

Kerro tästä muillekin!